Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:46

Voor t eerst in 10 jaar tijd €10,- omhoog. Wordt € 80,- nu (doe t zelf). Hooi etc kopen we zelf.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:56

€80?! En wat heb je daarvoor?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:21

3 Ha land op zandgrond, schuilstallen (grote zandplek erom heen), omheining/stroom, zadelkamer, buitenbak die altijd droog is, water en we kunnen hooien van eigen land.
Moet wel zeggen dat ik er 30 jaar geleden 45 gulden betaalde en dan had je land, hooi, water, bak en zadelkamer. In de jaren hebben we de stallen gebouwd en elke keer wat verbeteringen aangebracht. Dit hebben we grotendeels zelf betaald.
Maar er is nog 1 oude stalgenoot en verder in de jaren nieuwe stalgenoten. Zij hebben dus niet voor de voorzieningen betaald.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:53

In Voorthuizen vanaf 1 januari 2026 betaal ik 550. Met veel weidegang en binnenbak. Stallen goed vol stro en hooi ook ruim voldoende. Was vorig jaar nog 415.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:21

Zo zie je maar dat hoge prijzen niet alleen in de randstad gelden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:36

Tinipini schreef:
In Voorthuizen vanaf 1 januari 2026 betaal ik 550. Met veel weidegang en binnenbak. Stallen goed vol stro en hooi ook ruim voldoende. Was vorig jaar nog 415.

M&M toevallig? Ik ben voorzichtig nog wat rond aan het kijken in de omgeving maar die zijn ook flink gestegen dan qua prijs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:47

Popstra schreef:
Zo zie je maar dat hoge prijzen niet alleen in de randstad gelden.

Is dat niet in of bij wolvengebied? Dan zou het kunnen dat ze daar omheiningen voor moeten aanpassen etc. wat helaas heel duur is allemaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:29

Ja maar 10 jaar geleden betaalde ik voor luxe stalling in Barneveld ook al 420€
Toen waren er nog geen problemen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:25

Sassy4barrel schreef:
Zijn er ook mensen die een “ kale stal en wei “ huren dus zelf voer inkopen , zelf hooi kopen en zelf de stal mesten en verzorging doen. En ben je dan wel/ niet goedkoper uit als in pension ?

Ik denk dat we niet echt goedkoper uit zijn.
Maar hier in de regio komen paarden in de winter op vele pensionstalling weinig buiten in de winter.

Ik had uitgerekend dat ik per maand zo'n €450 totaal kwijt was. Daarbij ook bekappen, voer, entingen, tandarts etc erbij berekend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:41

Wij gaan inderdaad 50 euro omhoog. Dus dan komt het tussen de +/- 490 en 550 uit. Volpension prijs weet ik niet, diw ligt dus nog hoger, er zijn minder als handvol paarden die volpension staan en waar de eigenaren dus niet mee draaien met de diensten.
Dan heb je een prijs voor mensen die laten uitmesten, maar dus wel mee draaien in diensten qua paarden buiten en binnen zetten. En dan nog prijs voor zelf mesten en diensten draaien. Oh en nog verschil of je trailerstalling hebt of niet.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:29

Sassy4barrel schreef:
Zijn er ook mensen die een “ kale stal en wei “ huren dus zelf voer inkopen , zelf hooi kopen en zelf de stal mesten en verzorging doen. En ben je dan wel/ niet goedkoper uit als in pension ?

Ik ben zeker een heel stuk goedkoper uit dan dat ik ze in pension zou zetten.
Zoals gezegd heb ik 3 paarden en 2 shetjes en als ik die alle 5 op een reguliere stal zou moeten onderbrengen ga ik helemaal failliet :')
Nou heb ik ook totaal niks aan faciliteiten dus kom je al snel op een pensioenplekje terecht maar die prijzen zijn ook niet mals tegenwoordig.
Als ik de huurprijs van de wei, hooi en brok bij elkaar optel en deel door 5 is het een lachertje wat ik per viervoeter betaal. Al blijft het veel geld voor een stel grasmaaiers :+
( komt natuurlijk wel dat elk paaltje, draadje of zakje kunstmest mij extra geld kost natuurlijk)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:22

Solistar schreef:
kosseh schreef:
*knip*

O wow :wow: Zijn met zoveel paarden wel eens de bakken vrij? Of rij je meestal hutje mutje? En hoeveel weiland hebben ze daar dan wel niet?

Gek genoeg is er altijd wel plek. Ik rij alleen als er minder dan 3 mensen in de bak zijn, wat eigenlijk altijd wel is. Of het moet het hele weekend stort regenen, dan wilt niemand longeren of in de buitenbak rijden. Maar dan als nog is het max 6 in de binnenbak.

Veel gaan het duin in, ik zelf ook vaak. Je hebt bijna nooit echt last van elkaar. Je merkt pas dat het druk is op de dag dat alle kuddes de wei op gaan of dat de kuddes weer samengevoegd worden op de paddock. Daar staan dan ook vaste tijden voor, waardoor iedereen tegelijk op stal is.

Het scheelt ook veel dat stal van 7 tot 22:30 open is. Waardoor het verspreid wordt.

O en over de wei. Even snel via Google maps gemeten. Onze kudde heeft 12 hectare weiland. Dit wisseld in 5 verschillende stukken, waardoor er altijd een land is waar genoeg gras staat.

Het meest bizarre vind ik dat de eigenaar van alle paarden de naam weet en ook wie de eigenaar is. Veel bijrijders kent hij ook, snap nog steeds niet hoe hij het doet haha

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:51

Nou, ik kom er even op terug... Onze stalbaas gooit de prijzen met €200 per paard per maand omhoog. Dat gaat hem dus niet worden. Kan ertegen in geweer gaan maar dat verziekt ook de sfeer. Er vertrekken dus megaveel mensen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:56

Blue_Eyes schreef:
Nou, ik kom er even op terug... Onze stalbaas gooit de prijzen met €200 per paard per maand omhoog. Dat gaat hem dus niet worden. Kan ertegen in geweer gaan maar dat verziekt ook de sfeer. Er vertrekken dus megaveel mensen.

Hoeveel betaalde je eerst dan ? Het is een behoorlijke verhoging maar als die ver onder de prijs zat en te weinig heeft doorgerekend dan krijg je dat natuurlijk ( ook niet slim dat sommige stallen niet met de inflatie meegaan , dan kom je een keer op een punt dat je flink moet gaan verhogen en dan krijg je dus mensen die vertrekken ).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:59

Ik ben ook wel benieuwd wat je eerst betaalde dan?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:02

Ojee dat is een grote verhoging, ben benieuwd waarom dit ineens zo hoog is betaalde je amper iets of had de stalhouderij eerder een verhoging moeten doen de afgelopen jaren

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:04

Je mag als stal houder toch ook maar een max aantal percentage omhoog gaan? Dat is toch wettelijk zo geregeld?

200€ per maand meer, amai dan zou ik ook vertrekken :=

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:09

Skessa_ schreef:
Je mag als stal houder toch ook maar een max aantal percentage omhoog gaan? Dat is toch wettelijk zo geregeld?

Als er de afgelopen jaren niet tot weinig is verhoogd dan is het wel te verklaren ( overgingen niet slim ).

Je kunt heel moeilijk doen om een verhoging maar ook de stalhouder kan besluiten dat je een andere stal moet zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:09

Skessa_ schreef:

Dat dacht ik ook :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:11

200 euro per maand... Dat vind ik echt een heftige verhoging. Hoe valt zoiets te verantwoorden? Is heel de huisvesting veranderd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:16

DuoPenotti schreef:
Skessa_ schreef:

Dat dacht ik ook :j

Dat ligt er maar net aan wat er in het contract staat. Als er daar een vaste prijs is staat mag het helemaal niet verhoogd worden zonder bijvoorbeeld verbeterde faciliteiten.
Staat er in dat jaarlijkse stijging afhankelijk van inflatie mogelijk is, dan mag dat.

Voor zon prijsstijging is dus de vraag wat er in contract staat en of er wat veranderd is aan de faciliteiten/stalling. Als er niks veranderd is wordt het wel wat anders, want het gaat niet over een paar procent die bij bijvoorbeeld hogere hooikosten kunnen horen. Afhankelijk van wat er, ook mondeling, afgesproken is is er dus een mogelijkheid dat dit inderdaad niet kan/mag. Probleem blijft wel dat je dan op andere manier wel uit elkaar zal gaan.
Ook opletten of het op tijd aangegeven is en dat is weer Afhankelijk van hoe/wanneer je betaalt en wat er afgesproken is.

Maar er bestaat geen specifieke wet die bepaald dat dit niet mag en je maar x percentage mag verhogen. Dat is alleen bij huurwoningen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:27

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:31

Ik dacht dat een stalhouder max 5 of 10% per jaar omhoog mocht.
Maar dat zal ik dan wel fout hebben.

Ik heb werkelijk nog nooit op een stal gestaan met een contract.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:33

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:35

Dat bestrijd ik ook niet. Maar MWM zei dat het enkel voor huizen is. Daarop mijn antwoord.

Maar als je dit misschien wel aankaart met een halve stal, die blijkbaar nu ook willen vertrekken, maakt het misschien wel uit.