Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:37

Je kan niet ontkennen dat er helaas nog teveel van die stallen bestaan. Die vooral goed zijn voor de luxe en het gemak van de mens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:41

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Snap wel wat twiggy bedoeld.
De hele dure stallen die ik ken zijn die met 3 binnenbakken. Al weather spring tuin.
100 paarden en 4 paddocks van 10*10.

Dat valt voor mij ook niet onder goed. Zonder er ooit gestaan te hebben.

En dan krijg ik het verwijt aannames te doen en ongenuanceerd te zijn. Fantastisch dit.

Vertel eens wat er niet klopt aan mijn bewering van de stallen die IK ken.

Jou ken ik niet xx jou stal of waar jij op pension staat of wat ook ken ik niet.

Dus... Vertel.
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-01-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:49

DuoPenotti schreef:

Jou ken ik niet xxx jou stal of waar jij op pension staat of wat ook ken ik niet.

Dus... Vertel.

Maar je weet m’n naam wel? :+ geen idee overigens waarom je die moet noemen? Lijkt me niks toevoegen aan welke discussie dan ook. Erg laag om op deze manier te gaan “discussiëren”.
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-01-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

absque_dubio

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:00

Wij hebben in een omgeving gewoond waar ik ook geen stalling kon vinden die ik voldoende vond. Dat betekende dat mijn beesten 60km verderop bleven staan. Uiteindelijk zijn wij richting de beesten verhuisd. Nog een poging gedaan ze dichter bij huis te stallen, maar ook dat bleek niks. Dus weer terug verhuisd. Ze staan nu een half uur met de auto van ons af.
Als in jouw omgeving geen stal is die in jouw ogen paardwaardig genoeg is, waarom wil je daar dan nog een paard houden? Ik vind het maar gek..
Verhuis je paard naar een plek waar deze in de nodige behoeftes/zorg voorzien wordt. Is dit niet in jouw omgeving? Dan verhuis je je paard verder weg. Bevalt de afstand je niet? Dan verhuis je naar een andere regio of stop je met paarden houden.
Klagen terwijl je zelf ook wel weet dat er ook stallen zijn die wel bij jou passen (maar dan mogelijk op meer afstand) en je paard dus stug in je buurt houden en verder blijven klagen zonder zelf de nodige stappen zetten om dit op te lossen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:01

Elisa2 schreef:
Je kan niet ontkennen dat er helaas nog teveel van die stallen bestaan. Die vooral goed zijn voor de luxe en het gemak van de mens.

Dat idee heb ik ook. Een dure stal is niet meteen de beste plek voor iedereen en elk paard.

Prijs zegt zeker niet alles!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:04

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Jou ken ik niet natas jou stal of waar jij op pension staat of wat ook ken ik niet.

Dus... Vertel.

Maar je weet m’n naam wel? :+ geen idee overigens waarom je die moet noemen? Lijkt me niks toevoegen aan welke discussie dan ook. Erg laag om op deze manier te gaan “discussiëren”.

Oh sorry, zal hem weg halen als je wilt. :j
Meestal zet ik er 99 neer, nu vergeten.
Ja weet jou naam omdat je die zelf hebt geplaats.Weet ik zo niet eens meer zeker hoe. Meen als achtergrond van een foto van een scorebord?

En jou nummertje kan ik nooit onthouden. Dus in mijn hoofd ben je altijd xx.
Zit dus niks laags aan bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 31-01-24 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:16

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat idee heb ik ook. Een dure stal is niet meteen de beste plek voor iedereen en elk paard.

Prijs zegt zeker niet alles!

Prijs zegt zoveel dat je voor €200,- niet onbeperkt hooi kan verwachten.
Natuurlijk zegt prijs niet alles, maar de kans dat je voor een hoger bedrag kwaliteit vindt is groter dan voor een lage prijs. Dat is met alles zo. Ook met stalling.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:18

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Oh sorry, zal hem weg halen als je wilt. :j
Meestal zet ik er 99 neer, nu vergeten.
Ja weet jou naam omdat je die zelf hebt geplaats.Weet ik zo niet eens meer zeker hoe. Meen als achtergrond van een foto van een scorebord?

En jou nummertje kan ik nooit onthouden. Dus in mijn hoofd ben je altijd natas.
Zit dus niks laags aan bedoeld.

Goed verhaal…. :Y)

Ik zal de foto eens opzoeken, want ik kan me niet herinneren ooit een dergelijke foto te hebben geplaatst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:21

996981 schreef:
Goed verhaal…. :Y)

Ik zal de foto eens opzoeken, want ik kan me niet herinneren ooit een dergelijke foto te hebben geplaatst.

Doe dat... geloof wat je zelf wilt..
maar blijkbaar vind je het niet nodig dat ik je naam verwijder, omdat je daar niet op in gaat dus laat ik hem staan.

996981 schreef:
Prijs zegt zoveel dat je voor €200,- niet onbeperkt hooi kan verwachten.
Natuurlijk zegt prijs niet alles, maar de kans dat je voor een hoger bedrag kwaliteit vindt is groter dan voor een lage prijs. Dat is met alles zo. Ook met stalling.

En ja hier in de regio zijn stallen waar je paard voor 200 goed staat.
Maar daar zijn geen 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine, dat dan weer niet.
Prioriteiten verschil heet dat...

En dat dat in de randstad niet is weet ook iedereen, maar daar woont niet iedereen

Dus je gaat te kort door de bocht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:38

Ja stallen met alleen een buitenbak zijn over het algemeen goedkoper. Kan best dat die verder een prima ruwvoer en weidegang beleid hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:40

DuoPenotti schreef:
En ja hier in de regio zijn stallen waar je paard voor 200 goed staat.
Maar daar zijn geen 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine, dat dan weer niet.
Prioriteiten verschil heet dat...

En dat dat in de randstad niet is weet ook iedereen, maar daar woont niet iedereen

Dus je gaat te kort door de bocht

Maar wat is er dan wel bij zo'n stal. Wat vind jij goed? En dan heb ik het niet over 3 binnenbakken en een kantine, want die hebben wij ook niet.
Ik heb bv niks aan een 20x40 bak met hobbelige bodem en plassen erin.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:41

Ook daar kan dat niet meer uit. De kans is groot dat die op korte termijn ook gaan verhogen. Mensen zouden eens moeten gaan rekenen wat alles kost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:42

Hier in de buurt zo,n stal met 20x 60 achterberg bodem. Buitenbak, altijd te rijden, longeerton. Paddocks, weidegang en goed ruwvoer beleid voor dat geld. Kan prima dus.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:46

Dat ze het (nog) aanbieden betekent niet dat het uitkan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:47

Kennelijk wel want ze bestaan nog steeds en in deze omgeving zijn er veel pensionstallen voor hetzelfde geld die prima lopen. Sommigen hebben zelfs wachtlijsten van jaren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:48

Heb ik gedaan hoor en er zit nog wel geld in. Ja het is wel duurder geworden dus ik snap de verhogingen in de prijs die er tegenover zit.

Ik snap ts wel, soms kan het echt te veel worden als alles tegenzit. Wij gaan allemaal anders om met stress en zo voort.

Dat jouw paard niet maagzweeren krijgt van lang zonder staan, betekend niet dat een ander het niet krijgt. Soms is het ook goed om te denken van uit een perspectief van een ander en niet alleen “ja maar mijn paard krijgt dit niet”. Top voor jou…maar zo is het niet altijd voor een ander.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:50

Phonix schreef:
Heb ik gedaan hoor en er zit nog wel geld in. Ja het is wel duurder geworden dus ik snap de verhogingen in de prijs die er tegenover zit.

Ik snap ts wel, soms kan het echt te veel worden als alles tegenzit. Wij gaan allemaal anders om met stress en zo voort.

Dat jouw paard niet maagzweeren krijgt van lang zonder staan, betekend niet dat een ander het niet krijgt. Soms is het ook goed om te denken van uit een perspectief van een ander en niet alleen “ja maar mijn paard krijgt dit niet”. Top voor jou…maar zo is het niet altijd voor een ander.

Dat is precies wat veel mensen hier in dit topic ts proberen uit te leggen. Sneu dat haar paard her niet kan, maar dat is niet de standaard voor ieder paard. Ook al beweert zij continu van wel.
Er wordt ook niet gezegd lang zonder ruwvoer, maar dat het ook volgens onderzoeken bij de meeste langer kan als die 2 uur en dat het niet alleen hooi is wat eronder valt.

Ik snap prima hoe je er doorheen kunt zitten als het niet goed gaat met paard. Maar ik weet ook dat sommige problemen problemen van mijn paard zijn en dat die daarmee anders is als de meeste paarden. Dus wat voor ons een oplossing is is dat niet voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-01-24 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:52

Elisa2 schreef:
Kennelijk wel want ze bestaan nog steeds en in deze omgeving zijn er veel pensionstallen voor hetzelfde geld die prima lopen. Sommigen hebben zelfs wachtlijsten van jaren.

Ik snap dat die prima lopen en dat er wachtlijsten zijn. De vraag is hoelang de eigenaren het vol gaan houden op deze manier bestaansrecht te hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:10

Of ze dat nu vol gaan houden in de toekomst weet ik niet. Heb ze nooit naar de boekhouding gevraagt :+
Maar ze hebben het wel al jaren vol gehouden.
Met idd Alles netjes voor elkaar.

Raar dat men dan uit een andere omgeving meteen denkt dat het meteen een prut stal/bodem is.

Hier regio zuid Oost Brabant - midden Limburg is enorm veel sport. Met bijvoorbeeld de peelbergen om de hoek.
Kwaliteit is men betreft bodems juist erg verwend in. Ook voor de hobby ruiter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:31

DuoPenotti schreef:
Of ze dat nu vol gaan houden in de toekomst weet ik niet. Heb ze nooit naar de boekhouding gevraagt :+

Raar dat men dan uit een andere omgeving meteen denkt dat het meteen een prut stal/bodem is.

Hier regio zuid Oost Brabant - midden Limburg is enorm veel sport. Met bijvoorbeeld de peelbergen om de hoek.

Ja, tien jaar geleden waren prijzen nu eenmaal anders. Je gaat er vanuit dat het uitkan, want ze doen het. Zo werkt het echter niet. Je ziet in dit topic hoe er naar prijsverhoging aangekeken wordt. De meeste pensionhouders zijn geen rasechte ondernemers die voor hun dienst durven vragen wat het waard is. Het zijn vaak liefhebbers die in het ondernemers gegroeid zijn.

Het ding is dat er met zulke bedrijven niks overblijft om jezelf loon uit te keren, laat staan om de benodigde machines aan te schaffen die volgens TS nodig zijn om paarden te kunnen houden, om de paddocks dusdanig te draineren dat ze nooit nat staan, om zoveel land aan te schaffen dat er altijd gras staat etc. Bij het dubbele aan stalgeld wordt dat voor de gemiddelde stal nog steeds lastig en bij het driedubbele is het nog steeds niet vanzelfsprekend.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:53

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, tien jaar geleden waren prijzen nu eenmaal anders. Je gaat er vanuit dat het uitkan, want ze doen het. Zo werkt het echter niet. Je ziet in dit topic hoe er naar prijsverhoging aangekeken wordt. De meeste pensionhouders zijn geen rasechte ondernemers die voor hun dienst durven vragen wat het waard is. Het zijn vaak liefhebbers die in het ondernemers gegroeid zijn.

Het ding is dat er met zulke bedrijven niks overblijft om jezelf loon uit te keren, laat staan om de benodigde machines aan te schaffen die volgens TS nodig zijn om paarden te kunnen houden, om de paddocks dusdanig te draineren dat ze nooit nat staan, om zoveel land aan te schaffen dat er altijd gras staat etc. Bij het dubbele aan stalgeld wordt dat voor de gemiddelde stal nog steeds lastig en bij het driedubbele is het nog steeds niet vanzelfsprekend.

Wat goed dat jij voor elke pensionhouder de zaken kan invullen.
Hier in Drenthe zijn de reguliere prijzen tussen de 250 en 400 euro en dat is het dan en dan heb je bij de goede, een droge paddock, tot de enkeltjes in de bedding en hele dag buiten in droge paddocks met arm hooi of weide en op stal rijk hooi. Kom je hier met prijzen van boven de 500 euro, dan heb je lege stallen of moet je wel heel veel faciliteiten hebben. Maneges vragen dat niet, particulieren niet, bijna niemand niet en de meesten doen het al jaren. En het zelfde geld, durf ik bijna wel met zekerheid te zeggen ook in Friesland en Groningen.

Verder helpt je vijandelijke houding ook niet, je benoemt zaken in het algemeen en als iemand er iets van zegt gaat het ineens over de TS, bij gebrek aan argumenten? Draaikonten noem ik dat. Het is een mooi discussie onderwerp waar mensen misschien op een andere kant naar de zaken kunnen kijken en voor elkaar misschien wat begrip kunnen kweken, maar als men er steeds met een gestrekt been in gaat...tja dan bereik je dus helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 30-01-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:54

Paddocks kennen ze hier niet op die stallen. Staan gewoon jaar rond op de weide. Droge weide. Nou ja op waarschijnlijk dit jaar na dan...
Zonder drainage nodig te hebben.

Daarom is prijzen vergelijking niet te doen. En stellig beweren zonder hun boekhouding te kennen ook, in je eigen woorden ongenuanceerd en met aannames.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:14

Ik denk ook echt dat de omgeving waar je zit een enorm verschil kan maken wbt faciliteiten en prijzen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:21

Elisa2 schreef:
Ik denk ook echt dat de omgeving waar je zit een enorm verschil kan maken wbt faciliteiten en prijzen.

Dat weet ik wel zeker :j

Hier is de grond op veel plaatsen goed water doorlatend.
Dus paarden kunnen hele jaar door de wei op.
Nadeel nu de droge zomers. Wanneer je buiten meer moet gaan bijvoeren dan nu in de winter.
Maar afgelopen jaar ook weer geen probleem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:53

Mwa, volgens mij betalen ze in drenthe en frysland net zo veel belasting als elders in het land.
Kosten boodschappen ook hetzelfde bij de AH als de AH in Rotterdam. Moet je ook je mest boekhouding bij houden, is het uitmesten van een stal net zo zwaar en kosten materialen net zo veel. Idem als hooi en krachtvoer.

Ik snap dus niet hoe het kan men daar voor nop staat.