Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:01

Het is allemaal zo afhankelijk van de plek.
24/7 buiten op een kleiner modderig stukje..
Of bv nacht op stal maar overdag op een reuze grote weide/ paddock.. met minder blub.
Om maar even wat te noemen.
Kies je dan perse voor altijd buiten?
Ja ik weet dat er groepen zijn die nu weer roepen: als dat de enige opties zijn kies ik voor optie 3….
Heel vermoeiend ook..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:05

Hier kunnen ze altijd droog liggen. Vrijwel uit alle weides zijn de inloopstallen bereikbaar. Echter als ze op de weide kunnen zie ik ze erg vaak gewoon nat, liefst nog in het stukje modder slapen ipv binnen . Misschien heb ik gekke paarden hoor maar om te liggen hebben ze hier geen droge ondergrond nodig. Sterker nog ze laten in de zomer de inloopstallen schoon en staan ze uren uit zichzelf binnen (daar minder vliegende beestjes en geen zon). Terwijl ze nu buiten in de regen staan en vrijwel al hun behoeften helaas binnen doen maar daar dan wel heerlijk op gaan liggen....varkens dus....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:08

Muze schreef:
Of bv nacht op stal maar overdag op een reuze grote weide/ paddock.. met minder blub.
Ja ik weet dat er groepen zijn die nu weer roepen: als dat de enige opties zijn kies ik voor optie 3….
Heel vermoeiend ook..

Inderdaad, ik heb bewust gekozen voor optie 3 :D , toen dát op mijn pad kwam. Omdat ik zag dat mijn paard doodongelukkig werd met de nachten op stal. In de praktijk stond hij 's winters van 18.00 tot 09.30 uur op stal en dat is toch bijna 16 uur :(

Om het maar niet te hebben over de onrust in de kuddes toen, steeds verhuizingen, andere paarden in de groep. Nu heerst er gewoon rust op onze privé-plek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:12

Muze schreef:
Heel vermoeiend ook..

Het tweede klinkt beter.
Helaas betekent bij veel stallen de "nacht" van 18 uur tot 9 uur en dan denk ik weer mweh.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:13

Ja de nacht op stal is vaak 2/3e van de dag op stal (of zelfs 24/24 als het een keer regent), en vaak valt het dan ook erg tegen hoeveel hooi ze erbij krijgen.

Dat vind ik tenminste vaak de grote nadelen van de plekken met de nacht op stal..

Gelukkig is dat niet overal, maar het komt veel voor :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:34

Sintara schreef:
Ja de nacht op stal is vaak 2/3e van de dag op stal (of zelfs 24/24 als het een keer regent), en vaak valt het dan ook erg tegen hoeveel hooi ze erbij krijgen.

Dat vind ik tenminste vaak de grote nadelen van de plekken met de nacht op stal..

Gelukkig is dat niet overal, maar het komt veel voor :j

Dat is inderdaad vaak zo! Meestal is het ook zo dat ze met licht buiten staan en voor het donker weer binnen gehaald worden. Daardoor is de staltijd in de winter vaak erg lang.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:23

Dan ben ik gezegend nu met een stalhouder die ze vaak om 6.30 naar buiten gooit. De kortste dagen gaan ze om 17.00 naar binnen, maar als de dagen weer langer worden is 19.00 ook wel eens mogelijk. Nog steeds veel uren op stal wat ik soms wel een nare gedachte vind, maar voor 's nachts op stal is het best een redelijke verdeling gelukkig.

En zeker met het weer momenteel ben ik wat blij dat hij veilig en droog staat. Tuurlijk kan dat met 24/7 buiten ook met goede schuilmogelijkheden, maar dat heb ik gewoon weg nog niet gevonden. Of het is een kaal klein containertje zonder bodembedekking of hij mag überhaupt niet schuilen van de kudde en stond dan in elk weer ook buiten. Ooit hoop ik mijn prive plekje voor hem te kunnen maken aan huis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:51

Met dit weer is 24/7 buiten een nadeel. Net door weer en wind gaan checken, voordroog op de weide gevoerd want ze durven door geluid niet onder het afdak staan. Ik waaide net niet uit mijn jas. Het uitmesten maar gelaten voor wat het is want mijn kruiwagen blijft niet eens staan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:55

Heb net een nieuw afdak gemaakt en was bang dat die bolle er ook niet onder durfde te staan en dus dan ook niet in stal. Maar op dit moment staat ze wel in stal. De shetlander is wel ietsje voorzichtiger, durft alleen half in de stal te staan. Maar valt me alles mee!
Ik voer altijd in stal dus is ook een happy place denk. Ze hebben ieder hun eigen stal. De grote kan niet in de shet z’n stal komen dmv een draadje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:55

Onze paarden gaan pas 1 december over.. maar ben blij dat alles nu even droog getest wordt. Ons terrein ligt Helemaal tussen de bossen. Hopelijk blijft alles staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:24

Muze schreef:
Heel vermoeiend ook..

Hier een (grote) PP met modderige stukken (en droge) en overdag op een hele grote droge weide.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:31

Bij ons zetten ze met weer zoals vandaag de binnenbak open.
Ze hebben sowieso schuilmogelijkheden (oa een grote schuur, maar daar is het eten niet...), maar met storm dan ook de binnenbak :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:32

Met een storm als deze dan maak ik me snachts soms wel zorgen om m’n 24/7 buiten paardjes :j

Ik ben net nog even op stal wezen kijken maar ze stonden er allemaal rustig bij.

Zit altijd meer in mijn hoofd bedenk ik me dan, maar een goede vriendin van me heeft haar paardjes op stal en die doet weer geen oog dicht met het idee dat haar dieren buiten staan snachts (of dat nou zomer of winter is)

Ieder z’n eigen ding (zorgen)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:32

Ik ook hoor. Denk dat de overkapping eraf waait en ze van schrik dwars door alle draden gaan (of iets dergelijks). Soms doe ik bijna geen oog dicht, maar ze staan er elke ochtend gewoon nog :') (afkloppen!)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:41

Heb ik ook, daarom doe ik met storm altijd de stroom er af. Mocht er een dak afwaaien of iets in de brand of iets dergelijks dan kunnen ze altijd weg. De rest van het jaar staat de stroom aan dus proberen ze het niet (geen houdini escape pony’s hier :+ ) maar mocht het nodig zijn…

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:03

Met weer als dit even geen 24/7 paarden. Vanmorgen einde ochtend binnen gezet en ze staan daar nog steeds. M'n grote kan echt moeilijk doen op stal, maar wilde na even buiten staan vanavond weer graag mee naar binnen. Ze zijn ook helemaal klaar met dit weer....

Maar vind het verschrikkelijk ze weer pp stal te hebben. Oké, ze staan lekker droog, mega laag zaagsel, dat is genieten. Maar t extra werk... morgenochtend gaan ze weer naar buiten en ik hoop dat ze dan met oud en nieuw pas weer naar binnen hoeven.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:07

Hier staan ze lekker met z'n vieren in de schuilstal, heb ze daar ook lekker wat extra hooi gegeven en een nieuwe laag zaagsel :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:23

Hier staan ze juist liever niet binnen in de schuilstal.. geen idee waarom, maar ze vinden het veel prettiger om buiten te blijven..

Toen ik ze net samen op deze locatie had staan, gingen ze in de nacht op stal, omdat de schuilstal nog niet af was.. Toen heb ik besloten om ze met de storm destijds buiten te laten. Er staan achter de stal meerdere grote bomen.. Als dat op de stal valt en de paarden zouden in de stal opgesloten zijn, kunnen ze nergens heen en wie weet wat voor drama er zou kunnen ontstaan.. De buurvrouw vond het zielig, maar ik ga liever voor safe.. De paarden stonden verder rustig in een hoek, welke het meest uit de wind ligt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:40

Hier staan ze ook gewoon buiten. Onder de bomen of bij stal. En heel relaxt. Ik heb op beide plekken ook eten in de netten gedaan omdat ik weet dat ze daar graag staan met slechter weer. Ik heb er meer last van dan zij :+
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:52

Paardlief stond heerlijk onder het afdak en hoorde mij niet roepen, dus ik moest hem nog even komen halen ipv datie zelf naar voren kwam om z'n bakje voer te komen eten.

Ik had juist toen die in de nachten op stal stond met dit weer meer angst.
Als er een boom op de stallen valt, of eentje over het weiland, dan is er toch meer kans op problemen als die op het dak van zijn stal valt en hij er dan niet uit kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:54

Mijn merrie liet vandaag zien dat je heel effectief zijwaarts kan stappen met je kont tegen de wind in.

Gelukkig staat ze tussen een grote schuur en een mest silo. En met de schuilstal staan ze geheel uit de wind.
Ja, dat vrouwtje je dan wil scheren voor de boerderij is dan wel erg stom :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 01:30

Tancreda4 schreef:
Maar vind het verschrikkelijk ze weer pp stal te hebben. Oké, ze staan lekker droog, mega laag zaagsel, dat is genieten. Maar t extra werk... morgenochtend gaan ze weer naar buiten en ik hoop dat ze dan met oud en nieuw pas weer naar binnen hoeven.

Dus het extra werk doet jou kiezen je paarden 24/7 buiten te houden!?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 06:56

Er zijn 1001 redenen waarom ik mn paarden 24/7 buiten heb. De voornaamste is rust en gezondheid (luchtwegen, artrose en stalpoten). Ik hou m'n hart vast voor de komende dagen qua hoest en luchtwegperikelen, voor mij is t kiezen tussen twee kwaden. En ja, 't extra werk van t op stal hebben, is een groot nadeel van t op stal hebben, maar zeker niet de hoofdreden dat ik ze buiten heb.

Ik ben bv nu al naar stal om ze naar buiten te gooien, omdat ik ze zo kort mogelijk op stal wil. maar liever lig ik nog even wat langer als ik weet dat ze toch lekker buitenstaan ;)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 08:58

Ts hier, leuk al jullie poste te lezen. Ook de nadelen en vooral de voorwaarden, die zie ik overal terug komen. Zeker met dit weer vallen een hoop (nouja, die enkele plek die ik überhaupt kan vinden in de omgeving) plekken door de mand.
Aan huis zit er niet in, eigen beheer zou ik overwegen maar die plekjes zijn nog moeilijker te vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:55

Ondanks dat mijn plek in opbouw is . Probeer t lowbudget te houden aangezien het huurgrond is. En we alles zelf maken wat we maken .
Zou ik ze niet meer op extern pension kunnen houden . Ben teveel controle freak haha
Gisteravond heeft mijn 16 jarige dochter de paarden gedaan , gewoon omdat ik niet weg kon thuis maar slaap dan minder goed . Want is alles in orde etc .

Ja voordelen zijn er genoeg, nadelen ook en toch is dit de keuze die ik gemaakt hebt voor mijn paarden