Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:16

Hier ook een kleine pony (1.09 m.) en zoek nieuwe stalling rond , ja wel, het drents friesewold. Woon daar praktisch naast. Maar zie een stal waar ze zomers 24/7 buiten staan niet zitten.

Maar waar hij nu staat staat ie in een openfront stal die heel makkelijk te betredenis voor honden. Geen smalle trailies dus en een beton muurtje van een 80 centimeter met 1 buis er boven.

En de buren (kliniek) hebben een kadaverbak staan die, kan ik mij zo voorstellen, heel aantrekkelijk ruikt. + er is in die omgeving ook al een wolf gesignaleerd.

Dus ik loop met mijn uk tegen een dilemma aan. Misschien toch in eigen tuin bij de dwerggeitjes. Met ´s nachts opsluiten en 2 erg waakse honden is het beter te doen denk ik.
Vorig jaar hier in het dorp, zelf pal voor mijn deur! volgens de kaart van BIJ 12, een wolf gezien.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:23

Horseloverl schreef:
Ik heb as de tip gekregen van iemand dat je mannen langs je omheining moet laten plassen. Dit heeft te maken met terrein afbakenen met geur en testosteron. Geen idee of het echt werkt maar klinkt logisch


helpt niet want maakt geen indruk op de wolf, zit geen nare herinneringen aan dus zullen ze het niet meiden en onderzoeken dan merken ze dat er nix engs gebeurt en leren ze zelfs dat ze daar juist kunnen jagen op de dieren die geen verweer hebben en niet kunnen vluchten

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:09

aikon schreef:
Hier ook een kleine pony (1.09 m.) en zoek nieuwe stalling rond , ja wel, het drents friesewold. Woon daar praktisch naast. Maar zie een stal waar ze zomers 24/7 buiten staan niet zitten.

Maar waar hij nu staat staat ie in een openfront stal die heel makkelijk te betredenis voor honden. Geen smalle trailies dus en een beton muurtje van een 80 centimeter met 1 buis er boven.

En de buren (kliniek) hebben een kadaverbak staan die, kan ik mij zo voorstellen, heel aantrekkelijk ruikt. + er is in die omgeving ook al een wolf gesignaleerd.

Dus ik loop met mijn uk tegen een dilemma aan. Misschien toch in eigen tuin bij de dwerggeitjes. Met ´s nachts opsluiten en 2 erg waakse honden is het beter te doen denk ik.
Vorig jaar hier in het dorp, zelf pal voor mijn deur! volgens de kaart van BIJ 12, een wolf gezien.


Als je je honden ook nog op wil laten eten dan kan je dat zeker doen…

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:47

Ik lees over het onaantrekkelijk maken van je weide door midden van bramen, meidoorn etc. Icm met stroom aan beide kanten lijkt me dit wel wat helpen, een dubbele omheining is sowieso het beste. Het mag alleen lang niet overal. ik krijg echt oorlog met de buren als ik dit om de wei ga zetten want daar gaat hun uitzicht. En de sloot maaien wordt ook lastig.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:56

En daarnaast, hier 500m meidoorn, maar vroeg of laat moet je dat maaien, en met al die doorns is dat niet leuk en niet grappig…. Dus praktisch is het ook niet…(als we het zouden herdoen, nooit meer doornhaag, al x-tig platte banden gereden en een zitmaaier de banden laten opvullen na de zoveelste lekke band….

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:44

Tja, je kan bij alles iets negatiefs vinden. Niks helpt volledig, maar niks doen, werkt sowieso niet.

Wij hebben aan 3 kanten bramenstruik die behoorlijk dicht hoog en breed is. Moeten we ook bijhouden, maar valt reuze mee als je dat regelmatig doet.

Hier was het een kale vlakte met alleen maar braam, brandnetel, jkk, etc etc etc, dus het steekt ook nog weleens de kop op en soms plant ik het dan op een plek waar ik ze wel wil zien.

Moet sws het draad er wel van vrij houden, maar dat is enkele cm's.

Er was laatst een stukje te lezen dat men juist weer terug wil naar dergelijke natuurlijke afscheiding van weilanden.

Wij hebben nog eerst aan 2 kanten sloot, maar niet breed genoeg. Op het land tegenover ons zijn de sloten echt heel breed en vooral diep, dus dat zijn ook weer opties. Dan moet je alleen doorgangen en zwakke plekken extra beveiligen.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:54

Een sloot houd een wolf ook niet tegen.

https://m.gva.be/cnt/dmf20210428_93646124
Wolf zwemt vlotjes twee keer Schelde-Rijnkanaal over

In 2020 ook de Maas over. Was dat niet wolf Billy waar ze in Frankrijk wel raad mee wisten.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:49

Ik woon niet ver van de Deurnese Peel/Mariapeel en maak me ook al lange tijd heel veel zorgen om mijn paarden. Ik heb er 7, waarvan 5 van mezelf. De 2 mini-Shets en 3 D-pony's zijn van mij en dan zijn er nog 2 jaarlingen. De omheining bestaat op dit moment uit 2 stroomdraden, want meer mag ik niet (agrarische grond). Kuddebeschermers zoals honden zijn geen optie, omdat er veel te veel wandelaars en fietsers voorbij komen. We hebben ook nog 2 dwerggeitjes, die wel achter een 1,50 meter hoog hekwerk staan en zodra het donker wordt, gaat hun stal dicht. Maar goed, dat kan ook al te laat zijn. We hebben 10 kippen die loslopen over de wei, 's nachts is ook bij hen de staldeur dicht. Maar goed, dat is ook nog de vraag hoelang dat goed gaat. Op vossen wordt geschoten, ook op onze wei, dus daar hebben we (nog) niet veel 'last' van. Wilde zwijnen komen ook steeds meer onze kant op, dus ik hou ook mijn hart vast wat die gaan doen. Zeker in de periode dat er jongen zijn. Ik ken hier nog geen werkelijk bevestigde verhalen over wolven. Wel dat ze gesignaleerd zijn, niet dat de vermoedens bij doodgebeten dieren ook werkelijk van de wolf zijn. Maar dat is met zo'n groot natuurgebied om de hoek slechts een kwestie van tijd.

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:48


Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:38

Mist schreef:
En weer een slachtoffer in België beestje is levend aangevreten https://www.rtv.be/artikels/wolf-slaat- ... JCdYXMsbww



Wolf doolt al verschillende nachten rond in die regio, of wolven... NAV deze hebben wij de paddock van mijn merrie met veulen geprobeerd wolfwerend te maken, in de nabije omgeving zitten ook nog veel alpaca's, kalveren, schapen en geitjes die permanent buiten staan achter een draadje van 1m... We denken goed te zitten qua locatie (tussen snelweg en kanaal), maar hij neemt ook gewoon bruggen dus :wave:

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:54

Het is toch weer verschrikkelijk.

Ben sinds kort lid van een app groep van Drenthe/Overijssel, maar bijna dagelijks vreselijke berichten.
Het is toch te bezopen voor woorden dat wij onze dieren op moeten hokken om een wild dier maar z'n gang te kunnen laten gaan?!!! In de dierentuin zitten ze achter slot en grendel , maar in de natuur kan je zo gewoon tegen komen.

er uit met die beesten }:)

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 10:30

Hier is de noodoplossing gemaakt :+

Ik sta dus op een wachtlijst voor een stal in de buurt maar wat als die wolf wel het bos oversteekt en bij ons komt? Mijn pony's staan op 3 km afstand van thuis en kunnen mee naast de fiets en thuis hebben we een zeer ruime tuin met een grote schuur voor hout. Ik heb hier een hekje voor geknutseld zodat ik ze op kan halen als het schemerig wordt en dan kunnen ze hier in hun zeer ruime 5 x 5 stal staan :)

Het is even een noodoplossing en het is van de zotte dat het zo moet, iedere morgen en avond met ze fietsen maar goed, we hebben het iig voorlopig opgelost :)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:27

DuoPenotti schreef:
Een sloot houd een wolf ook niet tegen.

https://m.gva.be/cnt/dmf20210428_93646124
Wolf zwemt vlotjes twee keer Schelde-Rijnkanaal over

In 2020 ook de Maas over. Was dat niet wolf Billy waar ze in Frankrijk wel raad mee wisten.


Ja, ze kunnen het. Maar het gaat om het afremmen en dan zie je toch vaak dat de wolf over de straat komt en niet door de weilanden via sloten gaat.

Je wilt minder aantrekkelijk zijn. 100% tegenhouden gaat niet en je staat nergens veilig, ook niet op een stal.

Nu hoor je welke dieren direct zijn gepakt door een wolf. Maar straks wordt dat dan ook paarden die zichzelf kapot lopen door de angst voor de wolf. Paarden die hun benen breken in een stal, omdat de wolf ervoor heen en weer loopt of tegen de box aan staat te springen.

Het enige is dat de mens dan de beelden minder luguber zal vinden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:57

Of paarden die een ravijn in springen door de wolf... Helaas gebeurt in Zwitserland

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:32

Nou dat krijg je inderdaad ook nog. Paarden die door de omheining vliegen of zich kapot lopen in de stal... Wat een ellende allemaal.

hummer14
Berichten: 146
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:01

lies_sparkle schreef:
Hey bokkers,

Ik kom hier gewoon even wat info vragen hoor. Ik zag net de foto’s van de pony die is aangevreten in het nieuwsbericht en ben me een ongeluk geschrokken. Ik dacht niet dat ze ook pony’tjes zouden pakken.

Nu sta ik zelf in Drenthe, vlakbij het bos en begin me nu wel zorgen te maken. Ik heb een stoere shet die alles aanvalt en een iel pony’tje die van een vallend blaadje van de boom al wegschiet. Nu staan ze in het buitengebied 24/7 buiten. Ik was van plan om een schuilstal te plaatsen maar dat kan natuurlijk niet dicht.

Nu zie ik al deze berichten voorbij komen en begin ik me ernstig zorgen te maken. Hoeveel zorgen vinden jullie dat ik me moet maken?

Ik heb intussen contact opgenomen met een stalling in de buurt waar ze ‘s nachts naar binnen gaan. Als ze daar plek hebben, kunnen ze daar naartoe verhuisd worden. Tot die tijd staan ze nog op de andere plek.

Hoeveel zorgen moet ik me maken? Moet ik met enige spoed opzoek naar een nieuw plekje? Hoe kwetsbaar zijn die kleintjes en hoeveel wolven leven er ongeveer in Drenthe (regio Gieten-Borger)?

Groetjes van Lisa


[ [url=m/0VGuku.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kwam deze advertentie tegen.
Stal op wielen, dat goed afgesloten kan worden.


Afbeelding


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:26

Voor minder geld kun je een minstens zo stevige stal maken en ik denk dat geen enkel dier blij wordt van een 100% dichte stal (dus zonder raam en verse lucht).

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:30

Niet iedereen is handig genoeg om zelf zoiets te knutselen :Y) .
Maar verder eens hoor.

hummer14
Berichten: 146
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:39

DubbelFun schreef:
Voor minder geld kun je een minstens zo stevige stal maken en ik denk dat geen enkel dier blij wordt van een 100% dichte stal (dus zonder raam en verse lucht).


Er komt wel frisse lucht in.
Is ook alleen voor de nacht.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:50

In de winter is het max. 16 uur donker, tel daarbij dat wolven een uur vóór donker en een uur ná licht worden al jagen dan staan dieren dus max. 18 uur op stal.
Daarbij zien de onderkanten van de staanders er niet uit alsof ze geprepareerd zijn tegen vocht, dus ze beginnen te rotten zodra ze met natte grond in aanraking komen.

Niet iedereen is handig genoeg om iets in elkaar te knutselen, maar ook voor minder geld is er wel iets degelijks te koop wat diervriendelijker is én beter beschermd tegen rot.

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:27

DubbelFun schreef:
Daarbij zien de onderkanten van de staanders er niet uit alsof ze geprepareerd zijn tegen vocht, dus ze beginnen te rotten zodra ze met natte grond in aanraking komen.


Volgens mij is het de bedoeling dat hij op die kar blijft staan. Dus de onderkant komt niet in aanraking met de natte grond. ( ik weet alleen niet hoe hoog de instap dan is.) Voordeel 2 is dat je hem dan op de meeste plekken in je land mag zetten als je hem maar regelmatig verplaatst.

Wellicht kan de verkoper er een Raam/ stuk gaas in zetten.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 21-09-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:32

YvonneV schreef:
DubbelFun schreef:
Daarbij zien de onderkanten van de staanders er niet uit alsof ze geprepareerd zijn tegen vocht, dus ze beginnen te rotten zodra ze met natte grond in aanraking komen.


Volgens mij is het de bedoeling dat hij op die kar blijft staan. Dus de onderkant komt niet in aanraking met de natte grond. Voordeel 2 is dat je hem dan op de meeste plekken in je land mag zetten als je hem maar regelmatig verplaatst.

Wellicht kan de verkoper er een Raam/ stuk gaas in zetten.

Gebruik bepaald permanentie, wielen/glijders/verplaatsbaar is daarvoor niet relevant. En vocht van urine en mest sloopt hout harder dan enkel wat regenwater.

criollo_yess

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:46

YvonneV schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat hij op die kar blijft staan. Dus de onderkant komt niet in aanraking met de natte grond. ( ik weet alleen niet hoe hoog de instap dan is.) Voordeel 2 is dat je hem dan op de meeste plekken in je land mag zetten als je hem maar regelmatig verplaatst.

Wellicht kan de verkoper er een Raam/ stuk gaas in zetten.


Denk het niet dat die kar eronder blijft. Dan zou je door het frame moeten stappen om er in te komen. Zie 2 foto.

criollo_yess

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:47

YvonneV schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat hij op die kar blijft staan. Dus de onderkant komt niet in aanraking met de natte grond. ( ik weet alleen niet hoe hoog de instap dan is.) Voordeel 2 is dat je hem dan op de meeste plekken in je land mag zetten als je hem maar regelmatig verplaatst.

Wellicht kan de verkoper er een Raam/ stuk gaas in zetten.


Denk het niet dat die kar eronder blijft. Dan zou je door het frame moeten stappen om er in te komen. Zie 2e foto.

vierspan

Berichten: 303
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:22