Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:51

@ClaudiaHS, mooi plekje! Ze ogen heerlijk relaxt zo samen?

@SillyB, is een gefeliciteerd op zijn plaats of zit ik er helemaal naast?

Hier weinig van t weer meegekregen door werk.
Net nog gemest maar toen was het windstil :D
Wel weer alles nat terwijl het net zo lekker gedroogd was :\

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:10

Ik melde vanmiddag dat de bak altijd zo mooi droog was, maar toen ik er kwam om 15u was het toch aardig nat.
Gelukkig zakt het ook altijd snel weer.
Als ik het goed heb, ligt hij lichtjes op afschot richting de sloot.
Wil nog graag een stukjes verharding in gebruik nemen om de slowfeeder op te zetten.

@Karin, ze hebben vaker samen gestaan in zomervakanties als mijn vrienden weg waren, ik paste dan altijd op hun huis en dieren.
Daarbij ken ik de Fries al vanaf de geboorte en het is een hele relaxte dame.
Melle is een allemansvriend, dus toen hij de trailer af kwam woensdag zijn ze ook direct samen gegaan.
Ging super.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:19

Toen ik ging voeren was het een klein miezertje, maar toch de regendekens maar op gedaan en als ik nu naar buiten kijk heb k daar geen spijt van.
Ik kon aan het lopen wel goed merken dat ze op stal gestaan hadden; beide liepen ze behoorlijk stijf.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:26

Lynn_Nikita: Het is lastig om je tegen wolven te wapenen, inderdaad. De loonwerkers waren lekker bezig geweest, zag ik. Maar je hebt in ieder geval zand! *D

DuoPenotti: Leuke paarden heb je! Mooi getekend :)

biancaaaa: Wat balen van de maagzweren van je paard. Veel beterschap! Ik ben van Team Tractor. We hebben er in december eentje aangeschaft.

MarjanB: Flinke dame/jongen al! Heerlijk he, die jaarlingen. De stal schiet al op!

DubbelFun: Ik voer ook luzerne bij de brok. Doen ze er toch een stuk langer over en deze is rijk aan calcium. Goed voor de merries en de veulens.

KittyDylan: Ik snap dat je rijden soms mist. Heb ook een lange pauze gehad en miste het ook. Goed bezig trouwens, met mest ruimen! En wat een leuke katten heb je <3

MarloesHJ: Wat fijn dat het rijden zo goed ding. Gelukkig viel de val mee en heeft de IJslander niets.

belle_boef: Die foto :')

Braveaux1: Welkom! En herkenbaar. Ik kom voor m’n werk ook op veel stallen, maar zou toch niet willen ruilen. Behalve die binnenbak, die wil ik wel :o

JackyT: Koetjes :+: Wat zijn ze leuk! Mooie voerkist ook!

Dais_: Balen dat je 2 hoestende paarden had. Is het inmiddels beter?

Quir: Fijn dat je geen stormschade hebt. Hier heeft het ook best gespookt. En die paddock cleaner wil ik ook! Gaat dat ook op zand?

NN44: Welkom, en gefeliciteerd met het nieuwe huis!

Donja: Ik heb een draaibare camera op wifi. Bij ons redt de wifi het ook niet naar stal, maar er gaat dus een extra kast naar de schuur De mannen gaan binnenkort kabel leggen.

MirandaMalik: Welkom!

ClaudiaHS: Wat zonde dat het niet door is gegaan, maar wat niet is, kan nog komen, toch? Heb jij een how-to hoe je die slowfeeder maakt? Ik wil er namelijk ook zo één!

SillyB: Hopelijk voel je je snel beter! :(:)

Iedereen heeft lekker gereden, lees ik. Goed bezig, allemaal! En helaas, hier is de bodem ook weer een stuk natter :( . En wij hebben gisteren niet eens de volle lading aan water gehad.

Ruimte zodat je niet onder de touwen door hoeft op de poetsplaats is echt ideaal. Hou ook rekening met de verlichting als je een poetsplaats opnieuw inricht. Met LED strips kun je heel fijn extra licht op de benen creëren. Handig voor jezelf, en voor de smid.

Paddockmatten wil ik ook gaan gebruiken op de voerpunten, dus ik lees even mee.

Zo, ik ben weer bij :')

Ik baal een beetje. Sinds 1 januari is productie met creosoot niet meer toegestaan in Europa, kom ik net achter. Nu moet ik dus kiezen voor hekwerk dat minder lang mee gaat als ik dezelfde stijl wil, of door iemand laten leveren die nog genoeg op voorraad heeft. Maar als ik dan ooit het toch anders wil, of wil aanvullen, heb ik dus verschil in m’n hekwerk, en dat wil ik ook weer niet. Weten jullie alternatieven? Ik wil graag een doorsteekhekwerk met lange levensduur.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:29

Ik vind dat ook enorm jammer. Niet gecreosoteerde palen zijn hier met 5 jaar echt af, de gecreosoteerde palen doen het zo 15+ jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:31

ik heb kastanje, maar dat staat probleemloos al 10 jaar, maar dat is te ongelmatig voor doorsteek.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:48

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:08

Hier in Zweden gelukkig geen problemen met houten omheining, zelfs onbehandeld staat gerust 25+ jaar. :D

Is composiet geen optie? Dat is wat wij uiteindelijk graag overal willen (misschien de grote zomer weides wel gewoon alleen lint, anders wel een erg duur grapje := ), maar in ieder geval rond de (winter) paddocks en paddocks/weides waar de veulens (in het begin) in gaan en de weides/paddocks waar de (dek)hengsten staan.

Hout vind ik wel nog net iets mooier (vooral die laatste <3 ), maar composiet gaat in ieder geval wel jarenlang mee en is onderhoudsvrij. Vooral als je zwart of bruin kiest. Wit is misschien wel handig om regelmatig met de hogedrukreiniger over te gaan, als je het wit wil houden. :=

Afbeelding

Afbeelding

Paddock cleaner gaat ook perfect op zand! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:58

Over de was-/poetsplaats.. daar heb ik ook heel lang over nagedacht haha.. en toen we eenmaal het materiaal binnen kregen, heb ik het eerst gewoon neergezet en met een braaf paard los gebruik van gemaakt.. uiteindelijk was dit voor mij de optimale setting:

Afbeelding

Alles zo'n beetje gemeten vanaf het middelpunt van de paal.. dus kan opgeteld misschien niet helemaal kloppen :')

Zo heb je ook ruimte om zelf met je zadel te lopen inderdaad.. ik kan achter de schotten langs, tussen de muur en het tussenschot, maar omdat ik die palen iets naar voren heb gezet, krijg je een schuine doorgang, waardoor het allemaal niet zo breed hoeft te worden om toch een fijnere ruimte te creëren :D en inderdaad: als ze echt willen, passen de paarden hier ook gewoon veilig tussendoor.

Afbeelding
Afbeelding

Naast de poetsplaats, het verst weg op de foto, komt nog een muur.. het is ooit nog de bedoeling om daar een zadelkamer te bouwen :P Dus dan is het paard op de andere poetsplaats ook mooi opgesloten :P Maar ik ervaar er voor nu eigenlijk geen problemen mee +:)+ Paarden lopen er makkelijk op, kunnen fijn draaien, hebben genoeg ruimte aan alle kanten en ook de smid is er blij mee.

Edit:

Misschien wel handig om er ook een foto incl. paard bij te zetten :D

Afbeelding

Links: Quarter, rechts: Fries :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:10

Over de camera's nog: let een wifi brug aan. Ben je voor 100 euro klaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:01

Hier ook een vies miezertje.
Lijkt met een uurtje droog te worden.

Wij hebben de leegstaande stal in gebruik als poetsplaats.
Afbeelding

Kathleen:
Als basis een palletbox gebruikt.
Deze stond er al, maar zijn wel te vinden via mp bijvoorbeeld.
Afbeelding

Frame gemaakt van steigerbuis 27mm doorsnede en kniestukken.
Lengte van de steigerbuis is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je box is.
Die van ons is van binnen 90x110cm dus ik had aan 2 buizen van 2 meter ruim genoeg.
Afbeelding
Afbeelding

Als net heb ik er op dit moment een aanhangernet in zitten, maar mijn net van Paardeerlijk is net bezorgd, dus deze ga ik er straks in maken.
Deze kan je op maat bestellen.
Afbeelding

Als bevestiging ketting van 2.5m gehaald en deze in 4 gelijke stukken geslepen met de slijptol.

4 van deze ogen met moer om boven in de rand van de palletbox te bevestigen.
Afbeelding
En 8 karabijnhaken voor aan de kettingen.
Afbeelding

Hier kan je zien hoe het vast zit.
Afbeelding

Onderin de box boor je 4 gaten die groot genoeg zijn om de ketting doorheen te doen.
Dan een karabijnhaak aan beide uiteinden van de kettingen.
Hooi in je box gooien, frame met net erboven op leggen en de haken vastklikken aan de ogen.
Klaar.
Hoop dat het een beetje duidelijk is :')

Edit: ik heb in de bodem van de box hier en daar nog wat extra gaten geboord zodat regenwater weg kan lopen, maar ik geloof dat er ook boxen zijn die al openingen hebben.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:31

Na 3 dagen niet naar binnen durven komen kon ik tess eindelijk de kalfjes laten zien. Ze is nog steeds druk en schrikkerig. Twijfel of het aan het voer ligt want ze staan net een week op de pavo vital.

Afbeelding

Maar kleine stapjes nemen.

Vandaag ook de inloop potstal groter gemaakt, de hoop werd zo hoog dat ze bijna over het hek konden stappen. Kunnen ze weer wennen aan wat nieuws. Arm autistisch paard :+

Verder ben ik nu heel blij dat de paarden aan huis staan aangezien ik in quarantaine moet vanwege corona. Heb ik in iedergeval nog iets te doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:39

"Grappig" dat jij het ook zegt Jackie. Mijn merrie staat nu een kleine 2 maanden op Pavo Vital en is sindsdien ook opvallend alert en rillerig.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:45

Tip voor zo’n palletbox: langs een fruitkweker gaan. Wij hebben er destijds 2 kunnen kopen voor € 50,00. En nog steeds blij mee. Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:52

Dat zijn ook mooie lage voor een shetlander... ik heb die hoge van mij een stuk in moeten korten anders kon ze niet bij het hooi komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:54

oooh zijn die voor fruit :)*
Die heb ik dus 1 staan, ergens ooit jaren terug gekocht. En die is idd erg fijn.
Weet ik nu ze makkelijker te googelen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:55

Jackie en Karin, hier ook stuiterende paarden op de Pavo Vital.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:09

Die van mij ging er van schuren helaas. Nu voer ik vitalbix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:12

Ik heb het meer gehoord van pavo.

Ik heb een baaldag genomen met de paarden. Last van de behandeling van gisteren en kan er toch niet op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:38

Mijn stuiterbal doet het juist super op pavo vital.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:46

Mijn merrie schuurt ook op de Pavo Vital. Ze staat nu op Victorious Secret en ze lijkt een stuk relaxter geworden.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:55

xXutopiaXx schreef:
Over de was-/poetsplaats.. daar heb ik ook heel lang over nagedacht haha.. en toen we eenmaal het materiaal binnen kregen, heb ik het eerst gewoon neergezet en met een braaf paard los gebruik van gemaakt.. uiteindelijk was dit voor mij de optimale setting:

[ [url=m/cQfdcQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alles zo'n beetje gemeten vanaf het middelpunt van de paal.. dus kan opgeteld misschien niet helemaal kloppen :')

Zo heb je ook ruimte om zelf met je zadel te lopen inderdaad.. ik kan achter de schotten langs, tussen de muur en het tussenschot, maar omdat ik die palen iets naar voren heb gezet, krijg je een schuine doorgang, waardoor het allemaal niet zo breed hoeft te worden om toch een fijnere ruimte te creëren :D en inderdaad: als ze echt willen, passen de paarden hier ook gewoon veilig tussendoor.

[ [url=m/PtIDgA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IpclWi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naast de poetsplaats, het verst weg op de foto, komt nog een muur.. het is ooit nog de bedoeling om daar een zadelkamer te bouwen :P Dus dan is het paard op de andere poetsplaats ook mooi opgesloten :P Maar ik ervaar er voor nu eigenlijk geen problemen mee +:)+ Paarden lopen er makkelijk op, kunnen fijn draaien, hebben genoeg ruimte aan alle kanten en ook de smid is er blij mee.

Edit:

Misschien wel handig om er ook een foto incl. paard bij te zetten :D

[ [url=m/Diuab6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links: Quarter, rechts: Fries :P

Wat top dit! Hier heb ik echt veel aan :D Ziet er ook super mooi uit. Vind het heerlijk om mee te lezen en te leren.

Qua paddocks heb ik nog even verder gekeken aangezien paddockmatten vrij duur zijn. Ik kwam buitenbak.nl tegen. Hier leggen ze drainage neer en daaroverheen stabilisatie matten (ook zodat de paarden drainage niet kunnen kapot graven) en daaroverheen zand. wat vinden jullie hiervan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:02

boemel schreef:
Mijn merrie schuurt ook op de Pavo Vital. Ze staat nu op Victorious Secret en ze lijkt een stuk relaxter geworden.

Nog nooit van gehoord of ergens gezien. Bestel je dat online?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:20

@Belker & @Karin dan ga ik daar mee stoppen, de rest doet het er gelukkig wel goed op dus die kunnen het opeten. Verklaart een hoop.

Die palletbox ziet er handig uit voor de shetlanders, heb nu zelf houten fruitkisten staan maar die zijn aan het rotten helaas. Ga morgen even mailen naar de fruitkweker of hij iets heeft staan. Bedankt voor de tip :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:12

manzano schreef:
boemel schreef:

Nog nooit van gehoord of ergens gezien. Bestel je dat online?

Ja, inderdaad online. Ze krijgen t met een halve schep Agrobs Muesli en wat lijnzaadolie.
Moet t altijd snel voeren, anders eten de katten het op :D