Mest composteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:47

Ik heb momenteel een mesthoop en 4 compostbakken (kunststof). Momenteel composteert de hoop veel beter dan de bakken. De hoop blijft mooi nat door de regen, waar de bakken denk ik te droog zijn.
Ik heb overigens puur mest. Af en toe wat restjes stro (ik voer stro in een slowfeeder, dus ze morsen wel eens wat) en blad. Mest van een half jaar geleden is al mooi gecomposteerd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:47

Niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn moeder heeft bakken (hout) in de tuin staan om groenafval (incl. blad), keukenafval en door mij meegebrachte mest te composteren. Bij het vullen van de bakken werken we vanuit verzamelde hoopjes / bakken, dus afgelopen weekend hebben we gehakselde takjes gemengd met mest, wat blad, wat halfgecomposteerd materiaal wat nog over was. Daarna hebben we het in één bak geschept en tussenlagen gemaakt met mest en dons (uit een kussen). Elke laag sproeien we dan nat met (grond)water. Na de laatste laag nog een keer sproeien en daarna dekken we het af met een stevige laag karton. Het idee is dat dit nat genoeg is om goed te composteren, maar dat het door het afdekken niet opnieuw uitdroogt of te nat wordt. De vorige lading die we zo hebben gemaakt ligt nu lekker in de moestuin. Ik denk dat dat ongeveer een jaar gecomposteerd heeft; tussendoor hebben we het omgezet en gemengd met bladcompost en nog een klein beetje verse mest.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:43

marleen_usar schreef:
[ [url=m/O7AAmR.jpg]Afbeelding[/url] ] ik heb deze gemaakt.

Ik nu ook maar met iets kleinere gaatjes

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:22

Wij hebben niet een hele bewuste composthoop, maar het gaat best snel. Het is een hoek van 5*5 met planken met ruimte. We gooien alleen de mest erop die daar in de buurt ligt, resten hooi en wat blad. Van de zomer heb ik het wat naar achteren geschept en was veel al mooie compost. Het is een dode hoek en twijfel nog steeds wat we er definitief mee gaan doen.

Ik twijfel om per weitje een compost hoekje te maken. Dan zouden we daar mest van de wei op gooien, gras als we maaien, af en toe wat hooi en of blad en takken. Maar wil wel dat het een beetje netjes blijft ogen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:53

Ik schep het niet om dat gaat ook niet want het zit in bakken, zou omscheppen echt helpen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:09

Ik schep het ook niet om. Heb de voorkant naar achteren gegooid. Het is daar veel te nat en zwaar, ook zomers is het nog erg vast.

Of we gaan het gebruiken en daar bakken maken of ik ga er planten op zetten en ergens anders opnieuw beginnen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:29

Door het om te scheppen gaat het proces vele malen sneller. Ik heb in Australië een compost woeler gezien en die lijkt me daarvoor heel handig. Helaas zijn deze nog niet in Europa en ik zie er letterlijk en figuurlijk als een berg tegenop om elk jaar de mesthoop helemaal om te scheppen. Toen ik dat in het eerste jaar wel deed was de meest na een paar maanden al mooi gecomposteerd.

Edit omdat ik een plaatje zocht. Blijkbaar in Engeland verkrijgbaar (alleen nu even niet :P )

https://subpod.co.uk/collections/subpod ... st-aerator

Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:26

Zidore schreef:
Door het om te scheppen gaat het proces vele malen sneller. Ik heb in Australië een compost woeler gezien en die lijkt me daarvoor heel handig. Helaas zijn deze nog niet in Europa en ik zie er letterlijk en figuurlijk als een berg tegenop om elk jaar de mesthoop helemaal om te scheppen. Toen ik dat in het eerste jaar wel deed was de meest na een paar maanden al mooi gecomposteerd.

Edit omdat ik een plaatje zocht. Blijkbaar in Engeland verkrijgbaar (alleen nu even niet :P )

Werkt een gatenboor voor weidepaden dan niet net zo goed? Lijkt zelfde principe

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:12

Nee met dat draai ding trek je de onderste mest/compost omhoog en til je een gedeelte als het ware op zonder al te zwaar te hoeven scheppen. Met een grondboor maak je een gat maar doordat je die er in duwt gebeurd er verder niks

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:17

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:21

Ja lijkt, maar heeft maar 1 Krul (in plaats van 3) en is ook uitverkocht
Heb filmpje gezien van die met 3 en leek me wel wat

Rond 5:00 zie je hem in werking

https://youtu.be/bZTvPMzPi6c

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:52

Ik zie op het filmpje plastic bakken, zouden kunstof pallets ook werken?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:35

Zolang ze stevig genoeg zijn en genoeg gaatjes hebben dan werkt alles, er wordt ook gecomposteerd/wormen gehouden in emmers, klikos, badkuipen, regentonnen etc. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Dit is een mooi en makkelijk systeem omdat het in de grond (moestuinbak) zit en de wormen ook weg kunnen als de condities niet juist zijn. Ook kan er geen ongedierte als muizen/ratten enz bij.

Wormen gedijen het beste onder omstandigheden zoals wij (qua temperatuur) bij te warm willen ze de bak uit, bij te koud gaan ze dood. Daar moet je rekening mee houden. Het is wel heel mooi in combinatie met paardenmest omdat ze het hier altijd goed in doen. Verwacht alleen niet dat je mesthoop verdwijnt als je wormen hebt. Ze zetten het wel mooi om. Maar het kost tijd. Een worm eet per dag zijn eigen gewicht. 1 worm weegt ongeveer 2 gram :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:05

Wij doen met die hoek echt niks en het gaat gewoon vanzelf. Ook geen goede opbouw, niks. Zitten wel soms muizen in, maar daar kan ik niet zo mee zitten.

Maar zouden we alle mest zo willen composteren moet het nog veel sneller.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 00:59

Ik zit ook nog te denken om van de zomer 4 pallets als mestbak te maken op de weide.

Dan doe ik daar de mest van de zomer in, en dan kan ik dat in het voorjaar het jaar erna verspreiden. Heeft iemand dat ook?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:51

Ja ik heb het zo ook gedaan,ik maak er nog een bak bij. Ik heb nu 2 kleine bakken en 1 grote.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:37

Ik heb 3 bakken naast elkaar die dus allen 1 pallet breed en 2 pallets lang zijn.

Ik start met mest opbrengen op de middelste "sleuf". Als die "vol" is, schep ik het naar de linkse en herhaal dit tot de middelste en linker zo vol zijn, dat ik met de kruiwagen niet lekker meer op de middelste kom. Dan start ik met de rechter "sleuf" en herhaal het riedeltje: rechts vullen --> vol --> overscheppen naar middelste. Nu is inmiddels de rechter ook halfvol en kom er niet meer lekker op, dus nu weer alternatieve verwijdering van de mest :+

In het voorjaar wil ik dan de linker en middelste compartimenten op de weitjes doen. Dan kan de rechter weer omgezet worden naar links en nog even verder broeien.

Snap je de stoelendans nog?

Met 2 grote paarden is dit best snel gevuld, ik denk ongeveer een maand of 3 en dan is het allemaal vol

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:56

Hebben jullie hier fotos van? Wat mijn tegenhoudt om pallets te gebruiken is dat ik het er zo rommelig uit vind zien :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:57

Het ziet er ook rommelig uit. Gelukkig niet standaard in het zicht. Maar omdat dit een probeersel is, heb ik het eerst zo gedaan. En mocht het lukken / goed gaan, wil ik komend jaar of het jaar erop iets maken dat er wel fatsoenlijk uitziet.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 13:46

Wij kunnen bij de gemeente compostbakken kopen. Dit zijn kunststoffen planken die je kan uitbreiden zodat je een grote bak kan maken. Weet niet of dit in Nederland ook kan? Wij gaan die waarschijnlijk gebruiken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:48

Ik heb van een oude schutting vakken gemaakt, maar die zijn wat kleiner en niet specifiek voor het composteren van alleen mest.
Drie vakken, buitenste twee zijn ca 95x95 cm en de middelste 60x95.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:11

marleen_usar schreef:
Ja ik heb het zo ook gedaan,ik maak er nog een bak bij. Ik heb nu 2 kleine bakken en 1 grote.

Staan die bij jou op de weide of elders?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:16

Ze staan op de wei.

Petroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:39

Denken jullie dat een composthoop met wormen gaat werken met paarden uitwerpselen? Ik kwam laatst een artikel tegen over een honden en katten poep composteerder met wormen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:44

Was onlangs bij iemand die twee betonnen sleuven had voor de mesthopen. Lag wat oude mest, dat trok hij uit elkaar en het stikte van de wormen