Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:18

mysa schreef:
Marlis schreef:
Hier ook de twijfel om toch een deken op te gaan leggen. Paardje is hoefbevangen en mag dus alleen verplicht in stal staan tot de ondergrond niet meer hard is. Harde ondergrond is en zere voeten en m'n ijzers kaduuk net als vd week. Stal zit aan een kant geen deur in (loods) daar hangt nu een Zijl voor. Krijgt genoeg eten maar staat dus continu stil en heeft geen mega wintervacht en twijfel of het teveel gaat kosten om zich warm te houden met de hoefbevangenhei. Buiten dat is zij door een nachtelijk sloot avontuur paar jaar geleden spierbevangen geweest in erge maten dus dat telt ook nog mee, kou en der spieren.

Alleen aan andere kant wie weet kan der vacht het wel aan..

Wat zouden jullie doen? Heb liners genoeg liggen en boven deken.

Ik heb mijn bevangen- gevoelige wel een deken op. Het is belangrijk dat de bloedtoevoer naar de hoeven goed blijft. Dat zal sneller lukken als de rest van het lijf warm is.

Hoeveel grams heb jij op? Ik had ook nog overlegd met de DA maar het antwoord was kijk het aan. Maar ja maybe idd beter voorkomen dan genezen en straks lekker een dek op doen, lopen om warm te blijven gaat ook niet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:59

200g, staan wel buiten maar redelijk beschut.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

veerxsjimm schreef:
Ik twijfel zo enorm! paard is pas geleden geschoren, en staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal (waar ze ook hun voer in krijgen) hij staat nu onder een Recuptex staldeken (geeft ongeveer 100gr warmte) en daarop een 400 gr liner met waterdichte amigo regendeken en 150gr halsdeken.
Ze zeggen dat het vanaf woensdag snachts nog kouder gaat worden.. twijfel om er een fleecedeken extra onder te doen.. of nog een 150gr onderdeken

Man ik wist niet eens dat je zoveel grams op een paard kon leggen :Y) Las eerder al ergens iets over 950 grams! Mijn oude haflinger is bijna 31 en staat onder de - voor haar - dikste deken ooit; 350 grams. Vond dat al heel wat maar je kan dus x3 gaan. Ik vind het met deze kou en wind het belangrijkste dat ze een wind- en waterdichte deken op heeft, en onbeperkt ruwvoer. Ze voelt verder ook heerlijk warm onder haar dekentje.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:42

Ik zou denk ik toch vooral naar je paard kijken, en eventueel een deken klaar leggen en met stalgenoten en stalhouder afspreken of zij ook extra willen checken en indien nodig de deken op kunnen doen. Hoe ze staan of hoe dik de vacht is zegt toch niet altijd alles.
Hier zien ze er vreselijk uit met al die ijspegels en laagjes sneeuw op de ruggen, maar als ik dat even wegdenk zien ze er gewoon tevreden en relaxt uit. De grote staat stuk meer buiten dan de mini, terwijl ik me het meeste zorgen maakte om hem vanwege zijn leeftijd (29) en cushing vacht, maar die lijkt toch nog prima te functioneren. De mini lag vannacht weer binnen te slapen. We hadden de waterleiding afgesloten en een ton in de stal neergezet met een bal erin en dat water was zelfs nog drinkbaar vanochtend.

fokfanaat

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:13

tis nu ook nog niet zo koud (-7) ben heel benieuwd hoe het haat straks met -15 in de nacht. mijn binnestallen zijn nog wel behaaglijk, maar de buitenstallen ijzig

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:40

Wat doen jullie aan de ijsklonten aan de benen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:44

Hangt van de ernst af. Maar in principe laten zitten. Weg halen kan pijn doen, en ze komen er toch vanzelf weer opnieuw aan te zitten...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:01

Femke_Tweety schreef:
Hangt van de ernst af. Maar in principe laten zitten. Weg halen kan pijn doen, en ze komen er toch vanzelf weer opnieuw aan te zitten...

Zo zit ik ook een beetje. Het zit er ook zo weer aan. Ze lijken er geen last van te hebben. Maar vijf het er zo sneu uit zien, van die dikke ijsballen aan de hoeven

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:04

Een vraag op marktplaats staat een deken voor een minishet, zou dat ook op een grote geit passen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:05

Grote hondenjas of miniminishettenjas

Je kunt natuurlijk even de maten van de deken opvragen en de geit meten.

Heeft de geit het koud?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:17

Ja ik zie dat hij moeite doet om warm te blijven, hij heeft nu een gevoerde hondenjas aan maar die is te klein.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:21

Ik heb de paarden gisteren toch ook een deken opgelegd. Ze zijn zelf amper buiten geweest en eind van de dag stond er eentje te trillen. Dat was wel snel weer over, maar ze lekker ontspannen en comfortabel stonden ze er gewoon niet bij. Dus toch maar dekens op, ik had ze tenslotte wel klaarliggen.

Nu gaat het beter. Zij de hele ochtend al buiten en maken een meer behagelijke indruk. Ik ben wel benieuwd hoelang de dekens heel blijven met twee hengsten. Ze kunnen er in elk geval heerlijk in hangen... :')

Jamesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:54

Beste mede forummers,
Ik ben in het bezit van een Tinkerruin van 12 jaar oud die ongeschoren is.Met deze sneeuwjachten heb ik hem buiten onder een deken gezet.Hij gaat 's middags op stal rond een uur of drie en staat ,s morgens rond tien uur buiten.
Nu sta ik in twijfel of ik hem morgen ook onder de deken zal zetten ?
Het wordt morgen overdag -5 graden maar het sneeuwt dan niet meer.
Ik neig ernaar om hem zonder deken buiten te zetten,want hij heeft anders nooit een deken op tenzij het koud is, hard waait en regent. Dan doe ik hem wel een regendeken op maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Dus graag jullie advies.
Alvast bedankt,mvrg.Bert

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:57

Mijn oudje van 28 die al even een deken op heeft, blijft vol on de sneeuw staan. Heb echt 100x gevoeld, maar ze bleef warm.....

Haar dochter van 14, die hier dus het jongste is, stond eind van de middag te rillen in de stal, met hooi etc. Heb ik een deken onder gegooid. Daar zit ik dan niet mee en had ook een vermoeden dat ze dit dus echt niet kent.

Zoon van 22 stond er prima bij.

De 2 zonder dekens, hadden echt een pak sneeuw op hun rug, maar bleven ook lekker buiten wandelen. Dus zegt me wel wat; Dat 2 zonder dekens buiten bleven, 2 met dekens alsnog beschutting zochten. Ook als ze eronder prima warm waren.
Zij kiezen sws sneller voor de stal.

Die oude wil altijd buiten. Dat is nota bene de moeder en ook hetzelfde ras als die andere 2 met dekens.

Valt dus wat dat betreft niks over te zeggen qua vacht, soort paard etc.

Wel ben ik zelf lekker dom geweest. Ik zet altijd wiesencobs te weken met water, ga dan lunchen en geef het ze daarna..........Een deel water was bevroren voor de weisencobs geweekt waren. Heel slim. Gaan we dus binnen klaarmaken :)

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:02

Mloes schreef:
veerxsjimm schreef:
Ik twijfel zo enorm! paard is pas geleden geschoren, en staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal (waar ze ook hun voer in krijgen) hij staat nu onder een Recuptex staldeken (geeft ongeveer 100gr warmte) en daarop een 400 gr liner met waterdichte amigo regendeken en 150gr halsdeken.
Ze zeggen dat het vanaf woensdag snachts nog kouder gaat worden.. twijfel om er een fleecedeken extra onder te doen.. of nog een 150gr onderdeken

Man ik wist niet eens dat je zoveel grams op een paard kon leggen :Y) Las eerder al ergens iets over 950 grams! Mijn oude haflinger is bijna 31 en staat onder de - voor haar - dikste deken ooit; 350 grams. Vond dat al heel wat maar je kan dus x3 gaan. Ik vind het met deze kou en wind het belangrijkste dat ze een wind- en waterdichte deken op heeft, en onbeperkt ruwvoer. Ze voelt verder ook heerlijk warm onder haar dekentje.

Ik vind 950 grams ook wel echt heeeul dik! :o

Mijne is pas geleden geschoren en staat voor het eerst 24-7 buiten. Vanaf woensdag worden de nachten nog ijziger koud dus vandaar de twijfel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:07

950 gram is ook echt extreem veel.

Ik heb echt nog nooit meer opgelegd dan 500 gram, maar er is amper ooit een winter geweest dat ik boven de 300gr ben uitgekomen. Ook al winters dat het bij 200gr bleef.
Zelf voorheen toen ik alles kaal scheerde.

Heb jaren geen 1 een deken op gehad, maar je ziet het ook aan welke dekens meer gebruikt zijn :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:15

Ja ik verbaas me er hier ook over dat de 29 jarige met cushing het minder snel koud lijkt te hebben dan de mini van 3 jaar. Ik had het andersom verwacht. Hier gaat de slobber nu ook naar binnen. Gisteren voordat ik het gaf nog even wat heet water overheen gedaan zodat ze iets beetje warms kregen :o . De eerste nacht is er bijna 20 kilo hooi doorheen gegaan maar vannacht viel het mee, ik denk dat ze er toch ook wel snel aan wennen.

Toen ik nog deed scheren gooide ik er trouwens wel rustig 600 gram op. 400 grams met hals en dan nog een onderdeken. En dan stond hij op stal. Maar net geschoren kunnen ze echt niks, niet eens een beetje haar omhoog zeten, dus dan voelde het ook altijd wel als nodig. Het is een koukleum en hij maakte altijd al overdreven veel vacht aan bedenk ik me. Nu geef ik de cushing de schuld, maar toen hij 12 was maakte hij al zo'n idioot dik pak haar aan dat ik echt moest scheren omdat hij anders zijn warmte gewoon niet kwijt kon. Hij doet zich gewoon ieder jaar voorbereiden op Siberische omstandigheden en dit jaar krijgt hij eindelijk weer eens gelijk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:27

Jamesje, ik denk ook dat het voor de paarden de afgelopen twee nachten in het gevoel kouder is geweest dan de lagere temperaturen die nog gaan komen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:35

Ik vraag me ook af hoe zeer 950 gram nog effectief is, door het gewicht wordt het allemaal platgedrukt waardoor er geen luchtcirculatie meer is lijkt me. Misschien is dat in de praktijk niet zo hoor, maar zo beeld ik het me in.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:40

Ik vond het er nog niet eens zo mega uitzien. Toen het voor het eerst genoemd werd stelde ik me de dikte van een matras voor _O-

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:06

Mijn twee shetten staan eigenlijk altijd buiten. Maar toen de kou begon waren ze al nat van de regen ze zijn dus nooit echt droog geweest toen de kou en sneeuw begon. Ze zitten nu echt onder het ijs. Ziet er zo sneu ook. We hebben wel een stalletje. Zouden jullie adviseren om ze snachts binnen te zetten zodat ze even kunnen “opdrogen” en droog en uit de wind kunnen staan? Of toch snachts buiten laten staan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:20

superpony schreef:
Het probleem is dat mensen nu van alles willen voorkomen voordat er al iets aan de hand is.

Dat lijkt me helemaal geen slechte gedachtegang toch.... iets voorkomen voor het aan de hand is.

Mijn 25 jarige kan zichzelf zo te zien prima redden. Extra hooinetje in een nog meer beschutte stal gehangen en voila. Maar die krijgt echt de komende dagen afhankelijk van de omstandigheden een deken op Waarom zou ik hem niet wat extra comfort bieden? En het niet afwachten tot hij het echt koud krijgt en daar zijn energie aan gaat verspillen?

En het is een 25 jarige maar qua gestel kun je hem prima vergelijken met een 8 jarige. Net zo fit en vitaal. Prima op gewicht te houden.

Maar ik zie echt niet in waarom ik aanspraak zou willen maken op zijn uiterste defensieve kou mechanismen. Wat zou daar het nut van zijn?

Overigens lees ik hier ergens 600 gram, Wow.....
Mijn jonge paard is in december nog grotendeels geschoren en die heeft tot nu toe nog maar 200 gram met een hals deken op. Daar gaat 's nachts misschien nog een onderdeken bij als we meer dan 10 graden vorst krijgen. Misschien ook niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:27

Binkydeshet schreef:
Mijn twee shetten staan eigenlijk altijd buiten. Maar toen de kou begon waren ze al nat van de regen ze zijn dus nooit echt droog geweest toen de kou en sneeuw begon. Ze zitten nu echt onder het ijs. Ziet er zo sneu ook. We hebben wel een stalletje. Zouden jullie adviseren om ze snachts binnen te zetten zodat ze even kunnen “opdrogen” en droog en uit de wind kunnen staan? Of toch snachts buiten laten staan?

Kun je ze geen hooi geven in de stal? Hooinet ophangen ofzo. Dan kunnen ze tijdens het eten drogen.
Zit er ook bodembedekking in je stal? Het is ook wel fijn als ze een droge plek hebben om op te liggen.

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:34

Jessix schreef:
Binkydeshet schreef:

Kun je ze geen hooi geven in de stal? Hooinet ophangen ofzo. Dan kunnen ze tijdens het eten drogen.
Zit er ook bodembedekking in je stal? Het is ook wel fijn als ze een droge plek hebben om op te liggen.

De stal staat los van het weiland. Ze hebben een kleine schuilstal alleen een van de twee shetten is heel dominant en als ik daar voer dan jaagt hij de andere steeds naar buiten en kan die helemaal niets meer eten. Dus voer vooral buiten in de pallet voerbak waardoor ze echt veel in de sneeuw staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:45

pol013 schreef:
superpony schreef:
Het probleem is dat mensen nu van alles willen voorkomen voordat er al iets aan de hand is.

Dat lijkt me helemaal geen slechte gedachtegang toch.... iets voorkomen voor het aan de hand is.

Mijn 25 jarige kan zichzelf zo te zien prima redden. Extra hooinetje in een nog meer beschutte stal gehangen en voila. Maar die krijgt echt de komende dagen afhankelijk van de omstandigheden een deken op Waarom zou ik hem niet wat extra comfort bieden? En het niet afwachten tot hij het echt koud krijgt en daar zijn energie aan gaat verspillen?

En het is een 25 jarige maar qua gestel kun je hem prima vergelijken met een 8 jarige. Net zo fit en vitaal. Prima op gewicht te houden.

Maar ik zie echt niet in waarom ik aanspraak zou willen maken op zijn uiterste defensieve kou mechanismen. Wat zou daar het nut van zijn?

Overigens lees ik hier ergens 600 gram, Wow.....
Mijn jonge paard is in december nog grotendeels geschoren en die heeft tot nu toe nog maar 200 gram met een hals deken op. Daar gaat 's nachts misschien nog een onderdeken bij als we meer dan 10 graden vorst krijgen. Misschien ook niet.

Omdat waarschijnlijk de meeste paarden het wel redden zonder een deken.

Je moet wel onderscheid maken hier in de mensen die reageren. Lopen ze buiten of staan ze op stal? Hebben ze al een deken op of niks? Zijn ze geschoren etc?

In principe ging het om paarden die niks op hebben en dan nu opeens een deken op zouden moeten. Ik heb er 2 zonder staan, 23 en ong 25 jaar. Ik heb continu gekeken en ze hadden echt geen deken nodig. Wel een deken kan dan echt averechts werken, dus waarom zou je dat willen? Voor je eigen gevoel?

Ik heb gister ook een deken eronder gedaan bij mn merrie van 14, de jongste hier. Maar pas toen ze echt stond te rillen, ondanks dat ze onder dak stond en hooi stond te eten, wat hier altijd aanwezig is.

Toen ik haar pas had en ze zonder deken stond, rilde ze 1x kwam onder dak, ging eten en was het klaar. Nu waren de omstandigheden al goed en rilde ze alsnog, dus toen pas besloten iets onder de deken te doen die ze al draagt. Maar zij heeft dus geen optimaal functionerende vacht, want staat al even met deken op.

Dat is echt een heel groot verschil met nu een deken leggen op een paard met een echte goede vacht.

Dan krijg je ook de discussie welk gewicht daarop wijsheid is.

Mijn merrie van 28 staat ook nog veel buiten de stal, dus blijkbaar gaat het prima zo met de deken die ze op heeft. Net als haar zoon. En die 3 zijn dus familie, dus zelfde ras, worden hetzelfde gehouden etc.