Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 12:08

Hier is de regen over, maar alles komt wel jullie richting uit hoor!
( wij zitten op de grens met Frankrijk)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:08

Varekaj schreef:
JKK zijn nu nog rozetten, die hebben nog geen stengel. Hier toch nog niet. Is een plant die ook maar wat later in het jaar goed doorschiet en dan lang bloeit/blijft staan.
Of het veel helpt weet ik niet, ik zat echt met een vergeven weiland. Maar elk kapot rozet is iig alweer even eentje minder voor dat moment.

Hier heeft het even heel pittig geregend gedurende half uu en daarna mooie zachte, rustige bui die nog steeds bezig is. Ideaal dus!

@Pandora, volgens mij zit je niet zo heel ver uit de buurt? Ik zit regio Aalst/Erpe-Mere met mijn stukken weiland

Ik zit in Kampenhout. Hier nu ook al een goed uur regen ! :D

@Paardenfan het zal maar de vraag zijn of het straks tegen hooitijd er niet terug staat ?
Ik ken die plantjes wel, maar wist eerlijk gezegd niet dat het giftig was.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 18-04-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:14

Hier ook 10 druppels, hopelijk komt er nog wat meer regen zo. Buien lijken vaak net af te buigen voordat ze bij ons zijn. Was vorig jaar ook vaak. Mijn in het najaar ingezaaide stuk ben ik maar gaan sproeien met leidingwater en dat groeit wel een beetje maar de rest.... ik heb nog niks bemest wel gekalkt in het najaar en lavagruis gestrooid. Dit najaar heb ik onze eerste eigen compost. De wei tegenover ons heeft 3 weken terug drijfmest gehad maar daar groeit het ook niet. We hebben echt regen nodig vrees ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:16

Hier heeft het de ganse nacht en voormiddag geregend *\o/*
Mijn grasjes gaan gelukkig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:16

Het regent nog maar het wordt wel helderder buiten, gok dat de bui ver over zal zijn. In elk geval wel blij met elke drup die gevallen is.
In huis ook de ramen een keer goed open gezet :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:58

Hier ook regen! Vannacht al een bui en nu sinds een dik uur goede regen. Eindelijk :D.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:09

Hier vooral zon. Weinig wind, blauwe luchten.

En paarden die braaf bij de overgang paddock - wei staan te wachten tot ik ze op hun landje laat.

Ik heb nu flinke stukken waar de boterbloemen overheersen. Als die gespoten (loonwerker) of uitgestoken (Ik zei de gek) zijn, zou het zijn hebben dan ook al wat gras te zaaien?

Uiteraard dan geen paarden erop en ook kunstmest erop (dat stukje heeft nog geen kunstmest gezien).

Afgelopen week heeft de buurvrouw haar landje laten frezen en ik denk laten zaaien namelijk.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:01

Doorzaaien kun je altijd proberen maar echt inzaaien... Wij hebben dat vorig jaar mei nog geprobeerd (daarvoor stond er een schuur dus eerder kon niet) en toen kwam er vooral metershoog onkruid. De wei hebben we toen in augustus laten frezen, 2 weken later nog een keer met een rotoreg oid en ingezaaid. Daar is nu bijna geen onkruid, alleen maar gras en dat zonder te spuiten.
Ik heb ook stukje wat eigenlijk gefreesd en ingezaaid moet worden maar dat doe ik pas dit najaar. Als ik het nu doe kunnen ze er in het voorjaar 2021 pas op en dat geldt voor het najaar eigenlijk ook (dan misschien in mei ipv april ofzo als er gemaaid is). Dan laat ik ze er liever nog een zomer af en toe grasjes zoeken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:51

Afbeelding

Ik gok het er toch maar gewoon op met inzaaien aangezien we echt gras tekort hebben. Ze geven de hele week regen af dus kwam water nog niet te klagen. Hopen dat het heel de zomer een beetje afwisselend weer is maar dat zal wel tegen vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:09

Hier in Limburg een aardig buitje gehad, maar lang niet genoeg, dus de sproeiers staan alweer aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:10

Hier hadden ze veel beloofd maar buiten een bui van 5 minuten en hier en daar wat verloren druppels is er niet veel gevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:11

Zacht zonnetje komt erdoor nu :+

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:31

Helaas alleen druppels in Eindhoven

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:34

Hier in Zuid Holland al de hele ochtend zachte miezer. Precies genoeg voor mijn land, aangezien de grond nog nat zat was. 2 Weken terug kunstmest erop, korrels zijn verdwenen, gras is veel groener en de wei is dichter, maar het wil nog niet echt de hoogte in. Ik weet dat ik dat vorig jaar ook dacht en dat het toen ineens omhoog schoot. Daar ben ik nu dus op aan het wachten. Nog een week of 2 en dan kunnen ze erop.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:20

FleurVP schreef:
Doorzaaien kun je altijd proberen maar echt inzaaien... Wij hebben dat vorig jaar mei nog geprobeerd (daarvoor stond er een schuur dus eerder kon niet) en toen kwam er vooral metershoog onkruid. De wei hebben we toen in augustus laten frezen, 2 weken later nog een keer met een rotoreg oid en ingezaaid. Daar is nu bijna geen onkruid, alleen maar gras en dat zonder te spuiten.
Ik heb ook stukje wat eigenlijk gefreesd en ingezaaid moet worden maar dat doe ik pas dit najaar. Als ik het nu doe kunnen ze er in het voorjaar 2021 pas op en dat geldt voor het najaar eigenlijk ook (dan misschien in mei ipv april ofzo als er gemaaid is). Dan laat ik ze er liever nog een zomer af en toe grasjes zoeken.

Hier wordt door de boeren ook geadviseerd om het in het najaar te doen, omdat het in het voorjaar niet echt best pakt. Vandaar dat wij het vorig jaar ook in het najaar hebben gedaan en alle andere delen dit najaar gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:32

Najaar ga ik ook flink bekalken en eens proberen doorzaaien. Tenzij ik de hele boel in de winter ga gebruiken, dan wordt het herzien vanaf het voorjaar en rust tot mei/juni het jaar erop.

Eerst maar eens bekijken hoe het dit jaar zit met de strijd tegen onkruid en JKK.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:27

Waar wonen jullie allemaal wel niet???
Hier (Drenthe) is het kurkdroog en alle serieuze weerberichten voorspellen voor de komende weken alleen maar zon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:28

Wij hadden doorgezaaid
Is ook opgekomen maar ben nu wel bang dat het gaat verdrogen
Al weken geen drup regen gezien

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:39

Kendra schreef:
Hier (Drenthe) is het kurkdroog en alle serieuze weerberichten voorspellen voor de komende weken alleen maar zon...

West Friesland. En ik kreeg melding van mijn regen app dat er zeker een uur regen zou komen.

Donkere en dreigende luchten, check
Druppels, check
Regen. Helaas....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:48

Kendra schreef:

Midden Frankrijk, hier dus bijna de hele week regen voorspeld

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:52

Zuid-Oost Friesland: 0 regen hier, zelfs geen druppels

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:57

Utrechtse Heuvelrug. Net genoeg druppels om het bovenste laagje zand vochtig te krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:03

Zuid Holland, Westland. Vandaag wel waar water gevallen, genoeg om de heerlijke lentegeur te krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:09

Gelderland, vanmiddag wel wat regen gehad maar stelde niet veel voor. Voorspelling is tot eind van de maand droog weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:53

België, Oost Vlaanderen maar eerder centraal richting Brussel op.