Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:55

Dit hooi jaar heeft voor ons voor het eerst in 12 jaar hooien een gesneuveld reekalfje opgeleverd ;(

Gelukkig niet in de balen beland. Althans, hoop dat er niet nog 1 lag :oo

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:11

joyce B schreef:
Marieke1495 schreef:
Hier kunnen we dit weekend ook eindelijk maaien. Maandag of dinsdag kleine pakjes persen.

Voor hooi zonder plastic zou ik minimaal 4 liever 5 dagen aanhouden. Zaterdag maaien en maandag persen kan wel met plastic, maar zou me er niet aan wagen met kleine hooipakjes. Straks gaat het broeien en heb je veel stof en schimmel...

Hier hebben de buren met 3 dagen ze in kleine onverpakte pakjes kunnen persen. T was echt droog. Loonwerker zei daf t theoretisch geen hooi kon zijn, maar t was t wel :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 00:45

En dat bleef ook goed? Is niet gaan broeien? En niet stoffig of zelfs schimmelig geworden?

De boeren hier houden zelf ook echt een minimum van 4 dagen aan. En zeker als het er dik op ligt duurt het soms wel 2 dagen schudden voor als het groene gras weg is.

Normaal was het 5/6 dagen drogen, maar met kneuzer gaat het sneller.

Maar hoe snel het droogt is van veel factoren afhankelijk.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:28

joyce B schreef:
En dat bleef ook goed? Is niet gaan broeien? En niet stoffig of zelfs schimmelig geworden?

De boeren hier houden zelf ook echt een minimum van 4 dagen aan. En zeker als het er dik op ligt duurt het soms wel 2 dagen schudden voor als het groene gras weg is.

Excuses, voor mij was het gister al weekend. := . Was een beetje onduidelijk geschreven, maar gaat er vandaag af en dinsdag persen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:46

joyce B schreef:
Dit hooi jaar heeft voor ons voor het eerst in 12 jaar hooien een gesneuveld reekalfje opgeleverd ;(

Dat is wel heel erg sneu.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:35

joyce B schreef:

T ligt er pas sinds dinsdag in

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:53

Marieke1495 schreef:
Hier hebben de buren met 3 dagen ze in kleine onverpakte pakjes kunnen persen. T was echt droog. Loonwerker zei daf t theoretisch geen hooi kon zijn, maar t was t wel :+

Wel oppassen dat hooi niet alleen droog is, maar ook dood (ivm broei) ;) zonder folie wil ik echt niet korter dan 5 dagen in de schuur hebben ;)

3 dagen foliebalen ben ik niet blij mee om te voeren, maar als het dan goed droog is zou het kunnen. Daarom is het ook belangrijk om altijd te kijken wat er in de balen zit!

palousa_boy

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:07

Hooibalen blijven hier standaard nog een tijdje buiten liggen voor de zekerheid. Het weer maakt dan niet zo veel uit want met de ronde balen loopt het water er weer vanaf als er regen overheen gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:09

waarom wordt er gekozen voor ronde balen? als je die dingen niet in zijn geheel in een hooiruif kan stoppen vind ik dat de meest grote ondingen om stukken hooi vanaf te krijgen nl...

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:24

Zonder folie bedoel je? Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:33

Wij hebben alleen ronde balen als het er heel weinig zijn en het weer niet stabiel is. Bij grote vierkante balen heb je ook een gedeelte van het land van je voorganger, maar bij ronde balen kunnen ze wel ook een kleine baal eruit rollen. Maar zonder folie is het weer toch echt stabiel geweest.

Ik ken ook mensen die een ronde baal wel kunnen rollen, maar een vierkante niet kunnen verplaatsen. Zelf vind ik ze ook verschrikkelijk onpraktisch met voeren inderdaad.

In Frankrijk hebben ze heel veel ronde, misschien weet Palousa_boy de reden ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:35

Ik heb een trauma overgehouden aan die ronde balen. Stond ik daar uren en uren sprietje voor sprietje hooi uit te trekken voor 5 grote paarden... Wat een drama. De balen waren in een hoek opgestapeld en stonden dus niet vrij, waardoor ik er niet omheen kon lopen. Daarna heeft de buurman ze steeds stuk voor stuk bij de stal gezet en middendoor gesneden. Wat een verademing. Nu wil ik alleen nog maar vierkant...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:44

Ik zit idd in Frankrijk met veel boeren om ins heen die uiteraard allemaal met trekkers werken.

Het is vaak idd gewoon omdat het makkelijk te plaatsen is in een ruif omdat die vaak rond zijn, het vraagt minder kracht van je trekker om te persen dan grote rechthoekige balen en het is dus goedkoper, opslag neemt wel wat meer ruimte in beslag maar er zit ook meteen lucht tussen dat het vocht weer wat reguleert etc.

Ronde balen in plastic zijn vooral makkelijker op te slaan omdat het buiten kan en het kan vaak met dezelfde pers geperst worden en er kan vaak vaker gemaaid worden (maar dat hangt uiteraard van het weer af) en natuurlijk de voedingswaardes die wat anders liggen.

Als je geen grote ruif of Überhaupt een trekker hebt zijn ronde balen idd niet zo erg handig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:48

Met of zonder plastic? Over met plastic: wij hebben ronde balen gehad omdat je die buiten kan opslaan en toch niet te groot waren. Ik heb veel schimmelproblemen gezien met vierkante balen, zowel op de hoeken, als volledig als na een dag of 4/5 bij de balen die nog schimmelloos waren. De ronde balen waren meestal goed en een slechte baal leverde ook een stuk minder verlies op. Ronde balen zijn op zich heel makkelijk, maar je moet degene die je voert niet strak tegen de muur hebben. Met minimaal 2 zijden open, 1 zijde met 50cm ruimte en 1 zijde met 20cm ruimte kan je hem gewoon afwikkelen. Dan gaat het alsnog best heel vlot met vullen. 2x een arm vol opgerold hooi was ongeveer genoeg voor 7kg hooi (dat ging er bij ons 's nachts in, gewogen was het echt 6.5-8kg. Daarmee hadden ze semi-onbeperkt).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:03

Duhelo schreef:
waarom wordt er gekozen voor ronde balen? als je die dingen niet in zijn geheel in een hooiruif kan stoppen vind ik dat de meest grote ondingen om stukken hooi vanaf te krijgen nl...
Omdat wij geen tractor hebben om hooibalen op te pakken, dus wij stapelen de ronde buiten en rollen deze naar de stal :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:05

Ik had op het laatst dat ik nog verpakt hooi voerde ook vierkante pakken, op speciaal verzoek. Ronde voert echt niet handig. Nu kleine baaltjes hooi. Gisteravond heeft de buurman gemaaid.
Ik heb geen trekker die een grote baal kan tillen, maar hij kan ze wel trekken. Dus ik had ze buiten liggen, spanband erom heen en sleuren maar met die baal }>

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:13

Santos_05 schreef:
Marieke1495 schreef:

Wel oppassen dat hooi niet alleen droog is, maar ook dood (ivm broei) ;) zonder folie wil ik echt niet korter dan 5 dagen in de schuur hebben ;)

3 dagen foliebalen ben ik niet blij mee om te voeren, maar als het dan goed droog is zou het kunnen. Daarom is het ook belangrijk om altijd te kijken wat er in de balen zit!

Je hebt niet helemaal goed gequote geloof ik :+

T is verder ook niet mijn hooi zoals ik al zei. Maar persoonlijk denk ik dat t in dit geval wel kon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:24

Die vierkante zijn niet in kleine maten te krijgen.
Maar daarbij kun je die ronde (90cm) ook nog wel eens zonder machine verplaatsen. Rollen of over hun kant duwen (met 1 sterke man of 2 dames). Een stukje om wiebelen wil ook veel makkelijker met een ronde dan met een vierkante.
Enige nadeel is dat stapelen iets lastiger kan zijn. Maar bij ons staan de gewoon naast elkaar.
En wij maken ze inderdaad open als ze op hun kant liggen. 1 Laagje open pulken en je kunt de hele baal zo afrollen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:15

ronde balen voor hooi zijn zo hard niet geprest,waardoor het iets veiliger is mocht er toch niet iets niet 300% droog zijn.
als ze zo haard geprest worden als vierkante pakken,zullen ze ook iets sneller broeien of zelfs uit zichzelf gaan branden dan bv ronde balen.

ronde balen moet je natuurlijk wel idd kunnen openrollen,anders is het pure miserie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:09

Er is gemaaid. Komende week bij 36 graden baaltjes verzamelen, en naar zolder hijsen...joechei... (maar ik mopper niet! beter dan dit kan bijna niet, hooguit 10 graden koeler ;) {:} )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:24

Hier ook rond balen in plastic omdat we geen trekker hebben. Ik last ze door de loonwerker op de plek zetten en stapelen. Dan kunnen we ze er af trekken met de auto of paar man sterk en dan rollend de stal in. Onderkant er af, Kantelen de pallet op en dan de rest van het plastic en het net er op. Zorgen dat hij vrij staat er kwestie van rondom afpellen.

Ik heb wel rechthoekige overwogen omdat dat efficiënter stapelt maar dan kan ik ze niet naar binnen verplaatsen en moet elke keer in weer en wind buiten hooi halen.

Ik heb onvoldoende ruimte om een jaarvoorraad hooi binnen op te kunnen slaan. En het weer is ook niet altijd geschikt. Daarbij wordt het minder snel stoffig dan hooi.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:04

Hier is vanavond ook gemaaid! Op naar een mooie hooi oogst! {:}

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:51

joyce B schreef:

Ach dat is wel heel triest van het reekalfje, en z'n moeder. ;(
Maar een goede waarschuwing. Ik zal extra opletten!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:28

Ik las dat ze in de achterhoek drones met warmtecamera gebruiken en zo al 100 reekalfjes hebben gered. Niet toevallig iemand met zo'n camera in de buurt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:55

capopjekop schreef:
Ik las dat ze in de achterhoek drones met warmtecamera gebruiken en zo al 100 reekalfjes hebben gered. Niet toevallig iemand met zo'n camera in de buurt?

Wat goed! <3