Gelukkig niet in de balen beland. Althans, hoop dat er niet nog 1 lag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
joyce B schreef:Marieke1495 schreef:Hier kunnen we dit weekend ook eindelijk maaien. Maandag of dinsdag kleine pakjes persen.
Voor hooi zonder plastic zou ik minimaal 4 liever 5 dagen aanhouden. Zaterdag maaien en maandag persen kan wel met plastic, maar zou me er niet aan wagen met kleine hooipakjes. Straks gaat het broeien en heb je veel stof en schimmel...
joyce B schreef:En dat bleef ook goed? Is niet gaan broeien? En niet stoffig of zelfs schimmelig geworden?
De boeren hier houden zelf ook echt een minimum van 4 dagen aan. En zeker als het er dik op ligt duurt het soms wel 2 dagen schudden voor als het groene gras weg is.
Normaal was het 5/6 dagen drogen, maar met kneuzer gaat het sneller.
Maar hoe snel het droogt is van veel factoren afhankelijk.
joyce B schreef:En dat bleef ook goed? Is niet gaan broeien? En niet stoffig of zelfs schimmelig geworden?
De boeren hier houden zelf ook echt een minimum van 4 dagen aan. En zeker als het er dik op ligt duurt het soms wel 2 dagen schudden voor als het groene gras weg is.
Normaal was het 5/6 dagen drogen, maar met kneuzer gaat het sneller.
Maar hoe snel het droogt is van veel factoren afhankelijk.
Marieke1495 schreef:Hier hebben de buren met 3 dagen ze in kleine onverpakte pakjes kunnen persen. T was echt droog. Loonwerker zei daf t theoretisch geen hooi kon zijn, maar t was t wel
Duhelo schreef:Omdat wij geen tractor hebben om hooibalen op te pakken, dus wij stapelen de ronde buiten en rollen deze naar de stalwaarom wordt er gekozen voor ronde balen? als je die dingen niet in zijn geheel in een hooiruif kan stoppen vind ik dat de meest grote ondingen om stukken hooi vanaf te krijgen nl...
Santos_05 schreef:Marieke1495 schreef:Hier hebben de buren met 3 dagen ze in kleine onverpakte pakjes kunnen persen. T was echt droog. Loonwerker zei daf t theoretisch geen hooi kon zijn, maar t was t wel
Wel oppassen dat hooi niet alleen droog is, maar ook dood (ivm broei)zonder folie wil ik echt niet korter dan 5 dagen in de schuur hebben
![]()
3 dagen foliebalen ben ik niet blij mee om te voeren, maar als het dan goed droog is zou het kunnen. Daarom is het ook belangrijk om altijd te kijken wat er in de balen zit!