Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:59

Er zijn wel filmpjes te zien dat een wolf met een prooi in zijn bek over een omheining van bijna 2 meter springt. Moet je even googlen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:16

Rizette schreef:
Heb je een link voor mij waar staat dat ze over 1.60 zijn gegaan? Je beweert het telkens maar komt niet met een link. Van horen zeggen is wel bijzonder maar minder geloofwaardig.

Tja, ik heb met eigen ogen voor een hek gestaan in een reservaat in Zweden, bedoeld om wolven buiten te houden. Meer dan 2 m. hoog, volledig gaas, ingegraven en flinke klap stroom. Dat hield ze wel tegen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:21

Ik zag dat er binnenkort 2 lezingen zijn van stichting wolven in Nederland, daar heb ik mijn info ook vandaan.
Ik vond het toen een hele algemene presentatie, niets geen wolfenknuffelaars maar gewoon feiten zodat je zelf een mening kunt vormen.
Zie https://www.wnf.nl/doe-mee/activiteitenkalender.htm

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:31

Rizette schreef:
BeeSunshine schreef:
Tegen wolven kun je je paarden en andere dieren niet beschermen hoor.Ze vinden altijd wel een weg om erin te komen. Zijn slimme beesten... Gaan wel eerst voor de makkelijkste prooi, als die moeilijker te pakken zijn dan zijn ook paarden en koeien aan de beurt. Wolven gaan in Duitsland al over stroomafrasteringen van 1,60 meter hoog! Of ze graven zich er gewoon onder door...

Heb je een link voor mij waar staat dat ze over 1.60 zijn gegaan? Je beweert het telkens maar komt niet met een link. Van horen zeggen is wel bijzonder maar minder geloofwaardig.

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~aefaf841/

Als het moet lukt een stuk hoger ook wel.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:22

Hier 1,60 meter hoog met stroom en nog eens 40 cm diep in de grond gegraven. Houdt nu al geen wolf tegen....
Wat moet je dan, dierentuinhekken o.i.d.?

Zo wordt een militair object omheind zo ongeveer, maar wolven komen er gewoon in als ze willen hoor.... Blijkt maar weer. Je houdt ze echt niet tegen, als ze willen komen ze er in. En wie zegt of denkt dat dat niet zo is, is super naïef.

http://www.maz-online.de/Lokales/Potsda ... 5QzpitSP9M

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:24

Zulke hekken worden juist ook afgeraden. Het gaas functioneerd als een steuntje en helpt ze om hoogte en diepte te bepalen, daarnaast kunnen ze er met hun poten bovenop gewoon staan. Zulk gaas kan alleen maar als je het geheel onder stroom zet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:39

Juist, dat 2 m hoge gaas in zweden stond dus ook geheel onder stroom. Dat was dan ook ver van de bewoonde wereld, in een land als het onze kan dat gewoon niet. Dat is dus echt vergelijkbaar met dierentuinhekken. Ik weet niet of er een ‘gewone’ sterkte stroom opstond of sterker dan wij kennen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:48

Ook al zouden wolven afgeschoten mogen worden,wil niet zeggen dat je dan geen wolven meer hebt.Je schiet ze niet allemaal af en daarbij ze blijven komen vanuit Duitsland. Dan zou je ze moeten uitroeien wil je er vanaf zijn en dát mag dus niet.
Ook moet de wolf eerst van de beschermde dieren lijst af,wil je ze mogen dood schieten.
Als ze blijven komen kan je schieten tot 2de kerstdag,je komt er niet vanaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:48

Gaashekken onderstroom zetten kan alleen als ze de grond niet raken, dus ingraven is dan weer niet mogelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:56

gohya schreef:
Ook al zouden wolven afgeschoten mogen worden,wil niet zeggen dat je dan geen wolven meer hebt.Je schiet ze niet allemaal af en daarbij ze blijven komen vanuit Duitsland. Dan zou je ze moeten uitroeien wil je er vanaf zijn en dát mag dus niet.
Ook moet de wolf eerst van de beschermde dieren lijst af,wil je ze mogen dood schieten.
Als ze blijven komen kan je schieten tot 2de kerstdag,je komt er niet vanaf.

Ach, ze komen niet met bosjes natuurlijk. Jaarlijks een wolf of 5 pakken is best haalbaar.

Kijk ik zeg niet dat ik daar voorstander van ben maar ik ben ook geen voorstander van die dieren in ons volle landje. Ik vrees vooral dat er geen perfecte oplossingen zijn. Of we passen ons aan (lijkt me onhaalbaar eigenlijk..) of we jagen de wolf weg. Andere smaken zijn er niet

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:13

DubbelDun schreef:
Gaashekken onderstroom zetten kan alleen als ze de grond niet raken, dus ingraven is dan weer niet mogelijk.

Daarin hebben wij dan weer een uniek voordeel op de rest van de wereld. In nederland gebruiken we namelijk sloten als afscheiding. (Dat is goedkoop) Juist geplaatst helpen die om onderdoorgraven te voorkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:16

Waves schreef:
Juist, dat 2 m hoge gaas in zweden stond dus ook geheel onder stroom. Dat was dan ook ver van de bewoonde wereld, in een land als het onze kan dat gewoon niet. Dat is dus echt vergelijkbaar met dierentuinhekken. Ik weet niet of er een ‘gewone’ sterkte stroom opstond of sterker dan wij kennen.

Overal dierentuinhekken ik zie het al voor me, het hele platteland veranderd in een complete gevangenis. Nog afgezien van het feit wie dat allemaal gaat betalen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:35

2 meter in niet de standaard. In finland plaatsen ze dit soort hekken tegen wolven: https://www.youtube.com/watch?v=oIMAluAhGWI
Het is een lang, wat saai filmpje. Maar dit soort hekken worden dus aangeraden. In finland kun je deze hekken vergoed krijgen. Let even op de speciale lage draad en de hoogte in vergelijking tot een volwassen mens.

2 meter hoge hekken zie je soms wel. Maar die hebben dan een dubbel functie. Die houden herten buiten. Die springen namelijk vrij. Een hert springt als een paard. Kan een grotere hoogte springen zonder iets te raken. Wolven en honden zijn daar minder goed in, als ze misrekenen dan zetten ze de poten op het draad en soms zie je dat ze zich er overheen trekken. Dat maakt dat ze heel verschillende hekken nodig hebben.
(In nederland zie je dit soort hekken ook al om hertenkampen bv)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:36

@veulen: helaas op de Veluwe is geen sloot te vinden* :) en ik vraag me sowieso af of een wolf zich daar door laat weerhouden. Ze kunnen zwemmen tenslotte en smallere sloten springen ze zo over heen.
*En greppels graven en daar water in doen heeft hier vanwege de zandgrond ook al geen zin.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:39

DubbelDun schreef:
@veulen: helaas op de Veluwe is geen sloot te vinden* :) en ik vraag me sowieso af of een wolf zich daar door laat weerhouden. Ze kunnen zwemmen tenslotte en smallere sloten springen ze zo over heen.
*En greppels graven en daar water in doen heeft hier vanwege de zandgrond ook al geen zin.

Het is toch de bedoeling dat ze op de veluwe lopen?

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het best eens het overwegen waard zou zijn om de hekken in de sloot of precies op de rand te zetten. Graven in water is lastig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:46

Ik bedoel de Veluwe als gebied, niet het deel wat (Nationaal) park is :) Flink wat boeren hier met schapen en ander vee. En ik denk ook niet dat ze netjes in het natuurdeel zullen blijven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:56

Op de veluwe wonen al 2 wolven. Al ruim 7,5 maand. De man van dat koppel is bijzonder schuw en wordt niet vaak gezien. Wel gehoord, ze huilen samen. De verwachting is wel dat ze blijven en dat is van het voorjaar pups zullen hebben.
In een ander stuk leeft een solitaire wolf. Die leeft er nu een maand of 5/6.

Dan nu een ander interessant feit: Vorig jaar werden er in totaal 166 schapen gedood door wolven. Voor 3 aanvallen in januari in Overijssel (omgeving ommen) waarbij zes schapen werden gedood, dateert de laatste melding over een dood schaap door toedoen van een wolf van begin december. In de Overijsselse plaats De Lutte werd toen één schaap gedood. Het gaat in alle gevallen waarschijnlijk om zwerfwolven die uit duitsland komen.

Dat betekend dat die 3 wolven zich in nederland hebben gevestigd geen schapen aanvallen...! En dat klopt met alle informatie die er is. Wolven die zich vestigen in gebieden met veel wild leveren niet tot geen overlast. Een van de wolven op de veluwe heeft zelfs in nederland geen enkel schaap gepakt. De andere juist wel heel veel. Maar sinds ze op de veluwe zitten is het stil.

Cijfermatig interessant om te lezen: https://www.tubantia.nl/regio/de-veluws ... ~aae096c8/

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:14

Veulen84 schreef:
Op de veluwe wonen al 2 wolven. Al ruim 7,5 maand. De man van dat koppel is bijzonder schuw en wordt niet vaak gezien. Wel gehoord, ze huilen samen. De verwachting is wel dat ze blijven en dat is van het voorjaar pups zullen hebben.

Dan nu een ander interessant feit: Vorig jaar werden er in totaal 166 schapen gedood door wolven. Voor 3 aanvallen in januari in Overijssel (omgeving ommen) waarbij zes schapen werden gedood, dateert de laatste melding over een dood schaap door toedoen van een wolf van begin december. In de Overijsselse plaats De Lutte werd toen één schaap gedood. Het gaat in alle gevallen waarschijnlijk om zwerfwolven die uit duitsland komen.

Dat betekend dat die 3 wolven zich in nederland hebben gevestigd geen schapen aanvallen...! En dat klopt met alle informatie die er is. Wolven die zich vestigen in gebieden met veel wild leveren niet tot geen overlast. Een van de wolven op de veluwe heeft zelfs in nederland geen enkel schaap gepakt. De andere juist wel heel veel. Maar sinds ze op de veluwe zitten is het stil.

Cijfermatig interessant om te lezen: https://www.tubantia.nl/regio/de-veluws ... ~aae096c8/

er zijn zat schapen aangevallen, maar vele eigenaren doen niet eens onderzoek of het wolf of hond was, ze zeggen dan blijf je aan de gang....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:32

Loretta schreef:
Waves schreef:

Overal dierentuinhekken ik zie het al voor me, het hele platteland veranderd in een complete gevangenis. Nog afgezien van het feit wie dat allemaal gaat betalen?

Het moet dan een soort Jurassic Park worden. Maar daar bleken dat soort hekken toch ook niet te helpen!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:48

Veulen84 schreef:

Zolang het er 2 of 3 zijn zal het meevallen. Maar als ze jongen krijgen de jongen krijgen jongen dan komen er roedels. Dan wordt het een heel ander verhaal. Daar maak ik mij zorgen over. Die paar die er nu rondlopen daar is wel schade van maar beperkt. Komen er veel meer en die kans is natuurlijk heel erg groot dan worden de problemen groter. Dat is waar iedereen zich zorgen over maakt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:51

Precies. Daarom nu al nadenken over hoe dit in de hand gehouden moet worden en niet knuffel knuffel achter de feiten aanlopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:02

Paardenfann4 schreef:
Zolang het er 2 of 3 zijn zal het meevallen. Maar als ze jongen krijgen de jongen krijgen jongen dan komen er roedels. Dan wordt het een heel ander verhaal. Daar maak ik mij zorgen over. Die paar die er nu rondlopen daar is wel schade van maar beperkt. Komen er veel meer en die kans is natuurlijk heel erg groot dan worden de problemen groter. Dat is waar iedereen zich zorgen over maakt.

Nederland is 34000 vierkante kilometer groot. We hebben een overschot aan wild. Een wolvenroedel heeft een gebied van 250/400 vierkante kilometer nodig. Dus ja, er zullen meer roedels ontstaan. Dat ga je ook niet tegenhouden. Dus trek je een hek op tegen wolven, zet je je beesten op stal 's nachts en moet je opletten. Maar wij hebben niet meer bestaansrecht dan die wolf. Zeker niet als we 'geen zin, geen geld, geen gezicht' vinden... Daar heeft dat beest niks mee van doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:09

Een deel van de problemen met opgegeten vee lossen zichzelf vanzelf op. Als goed afschermen, 's nachts opstallen of permanent toezicht houden op veel plaatsen niet rendabel is, dan zal er vanzelf een hoop minder vee gehouden gaan worden. Scheelt ook weer een hoop mogelijke slachtoffers toch? Iets met als een bedrijfstak niet meer rendabel wordt, dat die dan vanzelf krimpt. Moeten we alleen nog zorgen dat de supermarktschappen dan niet alsnog gevuld worden met goedkope import uit roofdiervrije landen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:17

Als je van die 34.000 km2 eerst alle stedelijke gebieden af haalt én het water :) en kijkt wat er dan over blijft geeft dat een beter beeld van het jachtterrein van een wolf. En dat kon wel eens veel te klein zijn voor meerdere roedels.
Ik denk dat er beter een groot omheind gebied kan komen om de wolven binnen te houden en in de evt te hoge aantallen gaan ingrijpen als er te weinig eten is voor ze.
Dan kan de natuur zichzelf in stand houden qua wild (grazers en rovers)... dus de OVP :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:29

oomens schreef:
Een deel van de problemen met opgegeten vee lossen zichzelf vanzelf op. Als goed afschermen, 's nachts opstallen of permanent toezicht houden op veel plaatsen niet rendabel is, dan zal er vanzelf een hoop minder vee gehouden gaan worden. Scheelt ook weer een hoop mogelijke slachtoffers toch? Iets met als een bedrijfstak niet meer rendabel wordt, dat die dan vanzelf krimpt. Moeten we alleen nog zorgen dat de supermarktschappen dan niet alsnog gevuld worden met goedkope import uit roofdiervrije landen.

Nu snap ik wat de bedoeling is. De veehouderij sector moet van sommigen zo of zo kapot. en daar moet de wolf ze nu bij helpen.