Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:06

Ik heb de luxe van mijn tinker en shet aan huis, nou ja zo luxe heb ik heb niet maar zou mijn paard niet gekocht hebben als ik 250 pm zou moeten betalen.

XxDiandraxX

Berichten: 4005
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:10

Pfoe.. Dan knijp ik mezelf even in de handjes. Heb het topic eens doorgelezen en dan mag ik toch niet klagen.. Voor sommige prijzen hier staan mijn paardjes het hele jaar.

Oke ik heb geen luxe, zelfs geen stallen maar wel 24 hectare grond (natuurgebied). Die pacht ik voor 301euro per jaar.

Dan koop ik 15 hooibaaltjes van ongeveer 150kg (dit jaar 2,50euro duurder dan vorig jaar) en daar had ik afgelopen jaar nog 4 van over dus dit jaar alleen weer aangevuld naar 15 stuks.. :7

En dan krijgen ze een handje brok als ik kom voor het lekkere, nog geen tien zakken per jaar denk ik..

(Gaat om twee fjorden, nu nog niks bijgevoerd en straks alleen met slowfeeder)

Edit: dan moet ik natuurlijk wel alles zelf doen maar mesten doe ik niet (ga die drollen maar zoeken op 24 hectare :o )

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:14

Ik betaal vanaf januari 150 voor de stal (gaat 10 euro omhoog maar de stal is ook groter geworden)
Daarnaast voor stro 30 euro (pak is 45 maar dat moet je met 3 paarden doen waarvan ik er 2 heb)
Voor hooi betaal ik 80 of 60 (ligt aan hoe duur het pak is en die liggen bij ons nu tussen 120 en 90 in)
En nog voer a 20 euro per maand.
Ik betaal dus vanaf januari ongeveer 215 per paard

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:36

Citaat:
Als jullie beiden op het contract staan als eigenaar dan zou dit vreemd zijn.

Als je vriendin alleen op contract staat als eigenaar dan ben jij voor de eigenaar bijrijder.

Ik vind het vragen van geld voor bijrijders aan de ene kant overdreven, aan de andere kant kan ik snappen dat er een ontmoedigingsbeleid is omdat stalhouders er extra werk aan hebben om personen te leren kennen, regels te handhaven, in de gaten houden wie welk paard pakt, er problemen kunnen ontstaan onderling met extra mensen. En minder invloed op wie er op je erf komt. (Er zijn stallen die hun klanten selecteren, dan kan ik me ook voorstellen dat bijrijders of verzorgsters niet welkom zijn)

Bij een manege speelt inkomens derving een grote rol.


Er is bij ons op stal geen contract, dus daar staat niks over op papier. Daarnaast word er geen(weinig zover ik nu weet aangezien we er pas 2 maanden staan) toezicht gehouden op wie er wanneer komt en wie welk paard pakt.. Daarnaast vind ik het gek als ik al de helft van het stalgeld betaal ik dan nog eens extra 10 euro zou moeten betalen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:38

OleJon schreef:
https://www.funda.nl/koop/oude-pekela/h ... erwijk-27/
paarden aan huis dan woon je niet duur


Op de afmeting van dat perceel kun je in het gunstigste geval maximaal twee kleine pony's houden. Ze hebben zo te zien dan nergens een verhard stuk om droge voeten te houden, er is geen ruimte voor opslag en waar laat je je mest?
Los van de uithoek van het land, waar je moet willen en kunnen wonen (qua werk) zou ik dit niet serieus als paardenobject zien.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:14

CharmingS schreef:
Citaat:
Als jullie beiden op het contract staan als eigenaar dan zou dit vreemd zijn.

Als je vriendin alleen op contract staat als eigenaar dan ben jij voor de eigenaar bijrijder.

Ik vind het vragen van geld voor bijrijders aan de ene kant overdreven, aan de andere kant kan ik snappen dat er een ontmoedigingsbeleid is omdat stalhouders er extra werk aan hebben om personen te leren kennen, regels te handhaven, in de gaten houden wie welk paard pakt, er problemen kunnen ontstaan onderling met extra mensen. En minder invloed op wie er op je erf komt. (Er zijn stallen die hun klanten selecteren, dan kan ik me ook voorstellen dat bijrijders of verzorgsters niet welkom zijn)

Bij een manege speelt inkomens derving een grote rol.


Er is bij ons op stal geen contract, dus daar staat niks over op papier. Daarnaast word er geen(weinig zover ik nu weet aangezien we er pas 2 maanden staan) toezicht gehouden op wie er wanneer komt en wie welk paard pakt.. Daarnaast vind ik het gek als ik al de helft van het stalgeld betaal ik dan nog eens extra 10 euro zou moeten betalen.

Ik zou het even met de stalhouder er over hebben.Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij rijders ook aan het beperken ben,heb soms meer bijrijders over de vloer als eigenaren.Ik heb een kleine stalling aan huis en dan is dat gewoon vervelend.Dus ik ben de regel 1 bijrijder per paard in gaan stellen,ze betalen daar niks extra voor.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:22

Dat is prima, en iedereen mag zo zijn eigen regels bepalen. En ik kan begrijpen dat je als stalhouder wil weten wie er op je terrein komt..

Maar ik ben geen bijrijder dat is het hele ding, wij hebben dit paard samen en delen alle kosten samen. Dus vind het dan raar dat ik nog eens extra voor iets zou moeten betalen wat niet voor mij van toepassing is.

Maar ga het er zeker nog even over hebben hoor, en het is een prima stal verder word echt top voor mijn paard gezorgd en de mensen zijn vriendelijk en netjes, dus mag echt niet klagen.

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:31

Ik zie het veel in mijn omgeving dat de prijzen steeds worden opgevoerd. Nu gebruikt iedereen dat het hooi duurder is geworden. Ja dat klopt wel, maar met de verhoging maakt de stal eigenaar extra winst hoor. Daarbij zie je de prijzen nooit naar beneden gaan. Nu met 10 of 20 euro omhoog, maar dalen doen ze nooit. Ik baal zelf erg van de hoge prijzen, want wil heel graag een paard maar kan het gewoon niet betalen.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:07

Ja maar de leverancier zegt ook niet ineens van goh we gooien die prijs weer ff naar beneden. Ik betaalde eerst ( mei dit jaar) 45 voor een baal hooi (250-300 kilo kwaliteits hooi niet voorverpakt over de 85% ds) na het weide seizoen werd dat 52,50 per baal!

Hierdoor eet een paard ook 10-12,50 per maand meer weg. Ik denk dat mensen het allemal maar onderschatten. Voor eigen beheer was ik ook zo een 450 -550per maand kwijt an 2 ponys En dan had ik ook nog is gemiddeld 1,5 uur werk per dag. Daarnaast veel terug komend onderhoud, incidenteel onderhoud en geloof me er is altijd wel wat te repareren of te wieden of te verfen.
Ik had geen stroom en water dus alles met zonlicht/ accu maar dat komt er anders ook bij. En als de mest niet op eigen land word uitgereden ook nog is mest afvoer.
Andere (luxe) faciliteiten kosten ook onderhoud of vernieuwing.

Ik mag nu gelukkig in mijn handjes knijpen met 235 euro net boven de randstad aan het duin. Incl. 7 dagen in de week:
Mesten boxen en paddocks
Voeren onbeperkt ruwvoer
Voeren krachtvoer naar wens
Binnen en buiten zetten
Warm en koud water
Zadelmakers
Goede kantine
Buiten en binnen poetsplaats.

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:11

Ik heb anders ook nog niet mee gemaakt dat de stroprijzen zakken. Toen ik bijna 10 jaar geleden begon betaalde ik 70 a 80 euro de ton, thuisbezorgd. Nu 170,- de ton thuisbezorgd.

Ik krijg het idee dat een hoop mensen hier denken dat stalhouders veel winst maken. Misschien als er flink wordt bezuinigd, maar verder is het echt geen vetpot. Of mogen we geen werkuren rekenen? In dat geval, ik werk er ook nog naast, deels om nog een cv te houden, maar ook voor mijn sociale zekerheden. Maar geloof me, al zou ik zoveel winst draaien als jullie menen, dan zou ik gelijk stoppen. Het lijkt me heerlijk om hele dagen op stal bezig te kunnen zijn, tijd te kunnen hebben voor mijn dochter en vriend en wellicht een keer op vakantie te kunnen.

Ik draai stal echt met liefde, maar het is heel erg kort door de bocht om te stellen dat er dik winst word gedraaid op een tientje per klant meer. Want dat wordt er echt niet.

Wranglerbutt

Berichten: 10396
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:21

Ik ben het niet vaak met met Popstra eens, maar op dit onderwerp wel :D

Mijn paard staat al meer dan 10 naar volle tevredenheid op een pensionstal tussen Apeldoorn en Zwolle. Eind vorige maand kregen we ook bericht dat per 1 jan 2019 het stalgeld omhoog zal gaan :\

Het is even slikken omdat het stalgeld hiermee een soort 'psychologische grens' over gaat, maar welbeschouwd gaat het om een verhoging van iets meer dan 8%. Ik had er al rekening mee gehouden, want werkelijk alles in de branche is (afgelopen jaren) fors duurder geworden...

- ze hebben hooi van eigen land, maar veel minder dan normaal vanwege droogte. En wat niet over is kan niet verkocht worden... :$ :n
- gestegen prijzen voor strooisel, voer, arbeid, brandstof en zelfs balenplastic.
- voorgenomen BTW verhoging van 6 naar 9%

We hebben niet eens jaarlijks verhoging van stalgeld gehad, maar gemiddeld is het over de afgelopen 10 jaar met nog geen 3% pj gestegen. Ik heb weinig verstand van economie, maar dat lijkt me eigenlijk wel redelijk?

Daarbij: de verzorging is er niet op achteruit gegaan en de faciliteiten zijn behoorlijk verbeterd +:)+
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 06-12-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:23

Heel leuk die berichten over hoe mensen in hun handen mogen knijpen met 2 paardjes aan huis, die op zand staan of geen stallen maar wel 24 hectare grond, 15 balen hooi per jaar enz..enz maar wat voegen dit soort Posts nu eigenlijk toe in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:24

Popstra schreef:
Heel leuk die berichten over hoe mensen in hun handen mogen knijpen met 2 paardjes aan huis, die op zand staan of geen stallen maar wel 24 hectare grond, 15 balen hooi per jaar enz..enz maar wat voegen dit soort Posts nu eigenlijk toe in dit topic?

Daarnaast valt dat voor mij ook niet onder "in m'n handjes mogen knijpen" := Heb die van mij ook ergens aan huis gehad, vre-se-lijk...

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:26

elinedeau95 schreef:
Ik zie het veel in mijn omgeving dat de prijzen steeds worden opgevoerd. Nu gebruikt iedereen dat het hooi duurder is geworden. Ja dat klopt wel, maar met de verhoging maakt de stal eigenaar extra winst hoor. Daarbij zie je de prijzen nooit naar beneden gaan. Nu met 10 of 20 euro omhoog, maar dalen doen ze nooit. Ik baal zelf erg van de hoge prijzen, want wil heel graag een paard maar kan het gewoon niet betalen.

Winst???? _O- :roll:

Wranglerbutt

Berichten: 10396
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:28

Popstra schreef:
elinedeau95 schreef:
Ik zie het veel in mijn omgeving dat de prijzen steeds worden opgevoerd. Nu gebruikt iedereen dat het hooi duurder is geworden. Ja dat klopt wel, maar met de verhoging maakt de stal eigenaar extra winst hoor. Daarbij zie je de prijzen nooit naar beneden gaan. Nu met 10 of 20 euro omhoog, maar dalen doen ze nooit. Ik baal zelf erg van de hoge prijzen, want wil heel graag een paard maar kan het gewoon niet betalen.

Winst???? _O- :roll:

Als dat zo is, stoppen ze het kennelijk onder het matras :')
Geen dikke auto's, luxe vakanties of luieren bij het zwembad voor mijn pensionhouders :n

XxDiandraxX

Berichten: 4005
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:59

Popstra schreef:
Heel leuk die berichten over hoe mensen in hun handen mogen knijpen met 2 paardjes aan huis, die op zand staan of geen stallen maar wel 24 hectare grond, 15 balen hooi per jaar enz..enz maar wat voegen dit soort Posts nu eigenlijk toe in dit topic?



Uhmm, sorry wist niet dat je alleen prijzen van pensionstalling mocht noemen. Overigens heb ik ze niet aan huis en huur ik alsnog de locatie voor mijn paardjes en moet er hooi ingekocht worden (wat hier per baal niet eens zoveel duurder is dan vorig jaar). Ik betaal alleen niet voor (in mijn geval onnodige) luxe en manuren.

Maar ik verbaas me serieus over de prijzen die genoemd worden, persoonlijk zou ik een paard dan echt niet op kunnen (en willen) brengen!

Maar goed, dit gaat alleen over pensionstallingen dus ik zal verder mijn mond houden.

Paardenfann4
Berichten: 1373
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:24

Ik denk dat als je als pensionhouder je uren gaat tellen en dat verrekenen dat je erg weinig verdiend. Of je moet echt een hele grote stal met heel veel paarden hebben voor flinke prijzen. Maar anders is het echt bar weinig. Als je 200 euro per maand rekent dan is dat 50 euro per week, daar moet dan dus ook het voer en strooisel en alles van betaald worden. Ik ben erg benieuwd waar die dikke winsten dan in zouden zitten? Zelfs met 100 euro meer per maand is het nog heel erg weinig.

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:31

XxDiandraxX schreef:
Popstra schreef:
Heel leuk die berichten over hoe mensen in hun handen mogen knijpen met 2 paardjes aan huis, die op zand staan of geen stallen maar wel 24 hectare grond, 15 balen hooi per jaar enz..enz maar wat voegen dit soort Posts nu eigenlijk toe in dit topic?

Uhmm, sorry wist niet dat je alleen prijzen van pensionstalling mocht noemen. Overigens heb ik ze niet aan huis en huur ik alsnog de locatie voor mijn paardjes en moet er hooi ingekocht worden (wat hier per baal niet eens zoveel duurder is dan vorig jaar). Ik betaal alleen niet voor (in mijn geval onnodige) luxe en manuren.

Maar ik verbaas me serieus over de prijzen die genoemd worden, persoonlijk zou ik een paard dan echt niet op kunnen (en willen) brengen!

Maar goed, dit gaat alleen over pensionstallingen dus ik zal verder mijn mond houden.


Aan huis in een situatie die vergelijkbaar is met een hoop pensionstallen werd in dit topic ook niet moeilijk over gedaan. Maar 24 hectare voor 2 paarden is extreem zeldzaam. En iets van een rijomgeving en kluisje/kast willen de meeste mensen toch ook minimaal.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:31

Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat als je als pensionhouder je uren gaat tellen en dat verrekenen dat je erg weinig verdiend. Of je moet echt een hele grote stal met heel veel paarden hebben voor flinke prijzen. Maar anders is het echt bar weinig. Als je 200 euro per maand rekent dan is dat 50 euro per week, daar moet dan dus ook het voer en strooisel en alles van betaald worden. Ik ben erg benieuwd waar die dikke winsten dan in zouden zitten? Zelfs met 100 euro meer per maand is het nog heel erg weinig.


Daar heb je gelijk in.
En ook al zou een stalhouder dik winst maken, wat dan nog? Iedereen werkt om iets te verdienen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:59

kennis vroeg maar 150 per paard all in geen luxe well buitenbak en veel weidegang mooie stallen veel. hooi en stro.. maar het werk elke dag phoe ik heb 2 aan huis vind ik soms al bluh ff geen zin.. maar vond knap ze houd vab die 150 eigenlijk niks over

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:08

SecretLIN schreef:
kennis vroeg maar 150 per paard all in geen luxe well buitenbak en veel weidegang mooie stallen veel. hooi en stro.. maar het werk elke dag phoe ik heb 2 aan huis vind ik soms al bluh ff geen zin.. maar vond knap ze houd vab die 150 eigenlijk niks over


Je moet het maar willen: heel hard werken, grote verantwoordelijkheid en onderaan de streep niks overhouden.
Ik heb een pensionstal gehad (die voor de meesten hier denk ik een paradijs was geweest: prachtige plek, dagelijks weidegang in de kudde, elke dag de stallen doen. Het zag er bij ons ook uit om door een ringetje te halen).
Maar er iets aan verdienen? Echt niet.

Nu was het voor ons ook niet ons inkomen en heb ik een meer dan behoorlijk inkomen uit ons andere bedrijf, maar zoveel werk voor niks? Nee, dat doe ik niet meer.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:23

Kan ik begrijpen Chevax,

Ik zag eens op een nieuw gebouwde pensionstal een paard de tegels van de wand op de poetsplaats er af kappen met zijn voorbeen. Eigenaar stond er bij en deed of z'n neus bloede...
Dat zijn dingen daar gaan mijn haren van overeind staan. Moet toch weer gerepareerd worden en wie mag dat betalen? de pensionhouder....

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:35

chevax schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat als je als pensionhouder je uren gaat tellen en dat verrekenen dat je erg weinig verdiend. Of je moet echt een hele grote stal met heel veel paarden hebben voor flinke prijzen. Maar anders is het echt bar weinig. Als je 200 euro per maand rekent dan is dat 50 euro per week, daar moet dan dus ook het voer en strooisel en alles van betaald worden. Ik ben erg benieuwd waar die dikke winsten dan in zouden zitten? Zelfs met 100 euro meer per maand is het nog heel erg weinig.


Daar heb je gelijk in.
En ook al zou een stalhouder dik winst maken, wat dan nog? Iedereen werkt om iets te verdienen.


Een stalhouder mag van mij dik winst maken. Een stalhouder mag een plekje op zijn stal verhuren aan 600 euro per maand. Allemaal geen probleem.
Maar wanneer ik het huurcontract teken, doe ik dat niet zomaar. Dan teken ik voor die prijs in ruil voor de verzorging en de faciliteiten die op dat ogenblik aangeboden worden. En als er eens een prijsstijging moet doorgevoerd worden omdat er een faciliteit bijkomt of een bepaald aspect van de verzorging duurder wordt, dan is dat ook nog ok. Maar er standaard ieder jaar 20 euro bijkletsen, een bedrag dat precies met de natte vinger bepaald werd, vind ik niet zomaar aanvaardbaar. Ik zou niet op een stal willen staan met een staleigenaar die blijkbaar zo slecht in rekenen is en zo slecht zijn kosten en inkomsten kan inschatten dat ik ieder jaar al een ander bedrag moet betalen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:43

chevax schreef:
SecretLIN schreef:
kennis vroeg maar 150 per paard all in geen luxe well buitenbak en veel weidegang mooie stallen veel. hooi en stro.. maar het werk elke dag phoe ik heb 2 aan huis vind ik soms al bluh ff geen zin.. maar vond knap ze houd vab die 150 eigenlijk niks over


Je moet het maar willen: heel hard werken, grote verantwoordelijkheid en onderaan de streep niks overhouden.
Ik heb een pensionstal gehad (die voor de meesten hier denk ik een paradijs was geweest: prachtige plek, dagelijks weidegang in de kudde, elke dag de stallen doen. Het zag er bij ons ook uit om door een ringetje te halen).
Maar er iets aan verdienen? Echt niet.

Nu was het voor ons ook niet ons inkomen en heb ik een meer dan behoorlijk inkomen uit ons andere bedrijf, maar zoveel werk voor niks? Nee, dat doe ik niet meer.


klopt hoor ik zou het niet willen stallen werden elke dag helemaal uitgemest

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:07

Nikass schreef:
Popstra schreef:
Ik ga even van redelijke prijzen uit en een maand van 30 dagen. Een baaltje hooi van 4 euro x 15 of 16 per maand want ik ga er van uit je minstens een halve baal per dag voert. Ik zit dan al op 64 euro voor alleen dus hooi.
Dan komt je strooisel er bij, ik gebruik gehakseld koolzaad stro a 7 euro per pak. Ik gebruik er anderhalf a 2 per week ( de stal is dan al eerder eens gevuld met 4 of 5 balen..) zijn er dus ook 7 of 8 per maand zit ik op 49 euro.
Stro gebruik ik niet, wat kost een baaltje?? 5 euro? Hoeveel gebruik je er per week/maand?
Dan nog mijn Krachtvoer, dat zijn zakken van 25 kilo en kosten 13 euro ik voer na gelang ze werken dus een keer meer dan de andere maar ga zeker van anderhalve zak uit is dus 20 euro.... Zit dus al op 133 euro. Paarden staan nu overdag 9 uur buiten dus alleen de avond/nacht op stal. Ik voer zelf meer dan een halve baal hooi want ze krijgen echt onbeperkt.
En ik reken niet de extra die ze krijgen. Dus bijv gehakselde luzerne, Bietenpulp e.d
Ga uit van een gezond paard dus ook geen supplementen of andere zorg en dat hooi en stro bij een fourage handelaar of boer vandaan komt. Oftewel, ik red het zelf niet voor 133 euro...

Hoe kunnen sommige mensen dan voor 75 per maand een paard ervanuitgaand ze niet 24/7 jaarrond op de wei of paddock met schuilstalletje staan maar dus zoals bovenstaande situatie een paard netjes verzorgen?

Ik reken ook niet de uren werk zoals dagelijks uitmesten van de stallen, paddocks en 3x per week de weide plus het
Buiten en binnen zetten. Het stroom verbruik, warme water om af te douchen etc dus echt gewone behoeftes zonder te veel luxe en dus geen huur stal/accommedatie en geen mest afvoer


Wij gebruiken 50 euro hooi per paard per maand. Dit zou goedkoper kunnen als we groter konden opslaan, maar daar hebben we helaas geen ruimte voor.
Daarbij hebben we twee opgroeiende hengsten die erg veel eten, maar ook twee paarden die met wat minder toe kunnen.

Wij hebben vlas als bodembedekking, dat is weinig arbeidsintensief en kost - beetje afhankelijk van het paard - 4 tot 6 pakken per maand.
Een pak is 5 euro, dus maximaal 30 per maand.
Krachtvoer krijgen alleen de hengsten, ik denk inderdaad ongeveer 20 euro per maand.
Twee tot drie paarden gebruiken geen bodembedekking.
Oftewel: de twee hengsten kosten ons ongeveer 100 per maand. Twee paarden kosten ons 50 per maand en eentje zit daar tussen in. (ouder paard, heeft af en toe wat extra's nodig)

Ik heb het nu dus alleen over voer en bodembedekking. De extra appeltjes (en wormenkuren, dekens, paardenkapper, hoefsmid, investering in omheining en stallen, waterverbruik enz) tel ik hierin niet mee ;)
Dus als ik onze duurste jongens reken kom ik met 100 euro zeker uit.

Het duurste aan paarden (aan huis) vind ik echt de investeringen. Dat zijn soms zulke enorme bedragen (bestraten bijvoorbeeld).

Hoe meer paarden (in geval van grotere pensionstallen) hoe minder kosten in verhouding, omdat je alles groter in kan kopen. Als je een silo goedkope biks kunt laten vullen kost dat echt minder dan losse zakken kwalitatief goed voer, bijvoorbeeld. En als je één of twee keer per jaar grote balen ruwvoer kunt inslaan voor het hele seizoen, kost dit ook veel minder dan kleine baaltjes van 4,- of meer per stuk.
Als ik kijk naar de bedrijven hier in de buurt die betalen dat bij lange na niet. Die gaan al gauw naar 20 euro of minder ruwvoer per paard per maand bijvoorbeeld.

JoyceB: heb jij aparte hypotheek lasten voor jouw stallen en grond, of zit daar ook jouw huis bij in begrepen?

Nico12: toen ik mijn paard nog op pension had (in de randstad) rekende ik inderdaad 500,- pm, exclusief dierenarts. Mijn inkomen haalde die 2500 netto zeker niet.


Ik heb alleen het paardendeel gerekend. Ik weet wat het land hier per ha kost, en het paardendeel hebben we zelf allemaal aangelegd en opgebouwd en dat want toen we hier kwamen wonen was er alleen niet-omheinde wei. We hebben eerst eigen geld er in gestopt voor bak, drainage, omheining en schuilstal, mestbak en bestrating en toen we 5 jaar later gingen uitbreiden en bouwen, onze hypotheek opgehoogd voor de nieuwbouw en een deel eigen geld er in gestopt voor bestrating rond stal, aanleg paddock (stal kwam op plek oude paddock met schuilstal en bestrating, dus alles moest opnieuw), zandpaden, verbeteren bak, drainage etc. Etc.

Mijn dressuurpaard die voor de nacht op stal staat kost mij in de winter zonder weidegang bij hooi voeren:
16*€3,50=€56,- (inkoopprijs hooi)

6*€6,50 strooisel=€39,-
Pavo vital €6,-
Lucerne €6,25
Ponybrok €10,-

€117,25 exclusief wortelen, appels, snoepjes, en alle overige kosten.

Als ik voordroog in moet kopen kost me dat €35,- per baal en er gaat max. 1 baal per paard per maand doorheen.


Voordroog en hooi van eigen land is voor mij veel goedkoper, maar ik heb niet genoeg hooi en hooiopslagruimte voor jaar rond voeren. Ik koop bij en voer hooi in de zomer en voordroog in de winter.