Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:31

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:

Ja, heel erg ellendig en er staat ook geen klok waarop de paarden kunnen zien of ze al lang genoeg staan.

Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.

Gelukkig zijn dit geen aannames ;-)

Helaas niet meid, het gebeurt echt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:34

Ninx schreef:
Maar deze paddock leent zich zo te zien toch uitstekend voor heel wat meer uren buiten? Slowfeeder erin en heerlijk die longen volpompen met zuurstof.

Helaas zijn er meer mensen die hun paard in de paddocks willen zetten en is de hele dag buiten geen optie.
Maar naast buiten in de paddock in de ochtend gaan ze 's-middags nog in de molen of worden gelongeerd of gereden. De stallen zijn groot 3 x 4 en hebben allemaal een buitenluik en tussenluik. Dus de zuurstof voorziening is uitstekend.
Voor deze best mogelijke optie in de buurt moet ik ook een half uur (als ik mazzel heb) met de auto op pad.
De 5 stallen (maneges) in mijn omgeving die op een afstand van 5 min tot een kwartier bereikbaar zijn, zijn wat mij betreft allemaal ongeschikt, hetzij wegens de verzorging, hetzij wegens geen mogelijkheid van paddocks of weidegang.
Dus ja, ik doe heel veel moeite om mijn paarden goed te verzorgen.
Neemt niet weg dat er wensen zijn om te verhuizen, maar die hebben meer te maken met de weerzin om iedere dag aan te sluiten in de file.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:36

Pipodipo schreef:
Helaas niet meid, het gebeurt echt.

Natuurlijk gebeurt dat. Zoals het ook gebeurt dat er paarden 23 uur in een hok staan.
Het is allemaal niet wenselijk.

Ik heb een heel duidelijk beeld van passende huisvesting, en dat betreft bovenstaande scenario's beiden NIET.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:38

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:
Hahaha, echt grappig dit. Jij bepaalt toch helemaal niet voor een ander wat die wel of niet moet doen? Wat je voor jezelf beslist moet je zelf weten, maar met keuzes van anderen heb je niks van doen. Een paard is inderdaad een behoorlijk dure gift aan jezelf en daarom mag je er mee doen wat je zelf wil om hem een prettig leven te geven.

Ik vind het niet zo grappig, kan de lol er ook niet van inzien eerlijk gezegd. Maar fijn dat jij er pret aan beleeft.

Iedereen moet ook zelf bepalen of hij zijn kind de hele dag in een auto opsluit, de hond zomer en winter uitsluiten op het balkon zet, maar dat het kan of mag maakt het niet wenselijk he?
Het is maar goed dat mensen zich hard maken voor hen die dat zelf niet kunnen. Sommige mensen kunnen al geen geen verstandige beslissingen maken voor zichzelf, laat staan voor hun dieren.

Geeft de kostprijs van het dier je het recht hem een goed leven te ontzeggen?

Jammer dat dit wel een erg eenzijdige discussie wordt op deze manier, als je alleen jouw visie als de ware beschouwd? Gestelde vergelijkingen raken kant nog wal.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:41

"Het wordt problematisch op het moment dat een paard door conditionering uit zichzelf gedrag gaat vertonen dat schadelijk voor hem is. Zoals 20u per dag stil in een stal blijven staan ipv gebruik te maken van de mogelijkheid tot beweging en uitloop.[/quote]

Gelukkig is het gedrag wat mijn paard vertoont niet schadelijk voor hem. Hij is net zo gezond en gelukkig als mijn andere paard die wel veel buiten staan.
Ik vind dat je per paard moet kijken wat goed is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:44

DatBenIkNou schreef:
Jammer dat dit wel een erg eenzijdige discussie wordt op deze manier, als je alleen jouw visie als de ware beschouwd? Gestelde vergelijkingen raken kant nog wal.

Pipodipo stelde dat aangezien mensen nu eenmaal dit dure dier in bezit hebben, ze het volste recht hebben het dier te houden zoals ze dat goeddunkt en dat bemoeienis ongewenst is.

Maar veel ongewenste zaken hebben bemoeienis gekregen en zijn verbeterd. En ik stel dat dat een positieve ontwikkeling is.

Je kunt je namelijk ook voorstellen dat die bemoeienis maakt dat bijvoorbeeld gemeenten meer toestemming verlenen voor zaken welke het welzijn verbeteren. Dus ook degenen die nu over weinig buitenruimte beschikken zouden gebaat kunnen zijn bij aangescherpte eisen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:45

Ik heb het geluk dat ik in een prima gebied woon qua weidegang.
Hier staan ze elke dag 6 tot 8 uur buiten. In de winter neigt dat wat meer naar 6 over het algemeen.
Van mij mogen ze nog langer buiten staan of zelfs in de zomer 24/7 als ze een schuilstal hadden. Helaas is dat dan weer wel best lastig te vinden.

Het is wel een goede gewetensvraag, wat zou ik doen als ik naar een gebied zou verhuizen waar het echt heel moeilijk is om een stal te vinden waar de paarden net zo veel buiten komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:47

dekensenzo schreef:
"Het wordt problematisch op het moment dat een paard door conditionering uit zichzelf gedrag gaat vertonen dat schadelijk voor hem is. Zoals 20u per dag stil in een stal blijven staan ipv gebruik te maken van de mogelijkheid tot beweging en uitloop.

Gelukkig is het gedrag wat mijn paard vertoont niet schadelijk voor hem. Hij is net zo gezond en gelukkig als mijn andere paard die wel veel buiten staan.
Ik vind dat je per paard moet kijken wat goed is.[/quote]

Hij kan KIEZEN.... en dat is het sleutelwoord. Dus het is niet aan jou of ons om hem naar buiten te jagen als hij dat niet wil.
Maar het feit dat hij de vrijheid heeft te kunnen kiezen is het belangrijkste.

En natuurlijk is het niet 'gewoon' dat hij dit doet, dat weet je vast zelf ook wel. Maar als hij zich er prettig bij voelt en het niet nadelig werkt.... dan is het toch helemaal goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:48

Josien_ schreef:
Ik heb het geluk dat ik in een prima gebied woon qua weidegang.
Hier staan ze elke dag 6 tot 8 uur buiten. In de winter neigt dat wat meer naar 6 over het algemeen.
Van mij mogen ze nog langer buiten staan of zelfs in de zomer 24/7 als ze een schuilstal hadden. Helaas is dat dan weer wel best lastig te vinden.

Het is wel een goede gewetensvraag, wat zou ik doen als ik naar een gebied zou verhuizen waar het echt heel moeilijk is om een stal te vinden waar de paarden net zo veel buiten komen.

Langer zoeken, verder weg, en vooral in de randstad; een hoger budget :)

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:52

dekensenzo schreef:
Ik vind dat je per paard moet kijken wat goed is.

Ik weet dat het niet bij ieder paard voor fysieke aantoonbare problemen zal zorgen, maar op voorhand is dat niet te zeggen. Het heeft dus de voorkeur om te voorkomen dat een paard op deze manier geconditioneerd raakt.

edit: ik snap dat het voor jou roeien is met de riemen die je hebt, maar bedoel het dan ook met name in het algemeen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:54

MamAppelsap schreef:
Gimme_Joy schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er meer factoren meespelen bij het maken (hebben) van een goede leefomgeving voor een paard. Dat is niet alleen maar weidegang of buiten staan (op een kleigrond of niet)

Het hoeft ook niet per se buiten te zijn. Met een ruime binnenbak zou er ook in veel behoeften al voorzien kunnen worden waar een stal tekort schiet.

Daglicht en frisse buitenlucht zouden dan een ding kunnen zijn, maar als de binnenbak optie als aanvulling op twee uur postzegel en verder stal wordt gebruikt is het al een vooruitgang.

Precies!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:55

Ninx schreef:
DatBenIkNou schreef:

Pipodipo stelde dat aangezien mensen nu eenmaal dit dure dier in bezit hebben, ze het volste recht hebben het dier te houden zoals ze dat goeddunkt en dat bemoeienis ongewenst is.

Nee, Pipodipo stelde dat jouw visie alleen voor jou geldt en dat het jou niks aan gaat wat anderen doen. Jouw mening is ook maar een mening en die wordt echt niet beter als je je er van alles bij gaat sleuren.

Overigens: de treurnis van paarden en pony's die op slechte landjes staan voldoet wel aan de 'eis' van 8 uur minimaal buiten. Die beestjes hebben geen beter heenkomen en zijn ertoe gedoemd. Dat vind ik slecht, maar iedereen die voor buiten is, zal het goed moeten vinden omdat het nu eenmaal aan dat ene criterium voldoet waar dit topic over gaat. Die arme diertjes staan 8 uur buiten en dus mag de eigenaar dat paard hebben.
Hopelijk is het nu duidelijker waarom dit soort topics en stellingen eigenlijk nergens over gaat. Vermakelijk, maar verder nutteloos.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:57

Ninx schreef:
Ik heb een heel duidelijk beeld van passende huisvesting, en dat betreft bovenstaande scenario's beiden NIET.

Prima dat dat jouw beeld is Ninx.
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle paarden die gehouden worden op een manier die niet bij jouw beeld past ongelukkig of ongezond zijn? Het geeft geen pas om mensen die paarden houden op een andere manier dan jij als dieronvriendeijk weg te zetten. Een gezond en gelukkig paard vereist goed management en dat is veel meer dan weidegang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:58

Niet alle paarden zijn hetzelfde en het is niet okee om uit bepaalde principes te handelen ipv te kijken naar de behoefte van dat individuele paard.

Ik heb bv een problematische groepssituatie omdat eentje niet van slecht weer houdt. Die komt uiteindelijk toch zelf naar huis, hij vind het droger en warmer staan dus belangrijker dan de kudde en vriendjes. Dit zorgt voor stress bij de anderen, die hem willen overhalen om mee te komen en bij de stal rond blijven hangen.
Ik heb nu een dek voor hem besteld en wil zien of dat iets uitmaakt.
Het feit ook dat ze ondanks de heel natuurlijke omstandigheden waarin ze leven, ze toch graag binnen slapen (ik heb ze wel eens een paar weken 24/7 buiten gehad en dat heeft ze totaal gesloopt) geeft voor mij aan dat paarden zich misschien wel schikken in 24/7 buiten, maar dat het niet automatisch betekent dat het "het beste" is voor ze. Hoe mensen aan berekeningen komen van tenminste zoveel uren is me ook onduidelijk. Dat is namelijk niet voor elk paard hetzelfde. Door allerlei omstandigheden kan lang buiten blijven meer een kwelling of een gevaar voor de gezondheid zijn, dan dat je een paard er een plezier mee doet.
Daarom kun je nooit met een stelling komen dat dit of dat het beste is voor alle paarden.
Weidegang (of zo je wilt paddock gang, niet elk gras is goed voor paarden) is onontbeerlijk, dát is een feit, maar hoeveel uur een paard al of niet buiten moet zijn kun je niet algemeen vaststellen.
Daarbij is het ook nog zo dat het buiten zijn op zich gewoon een bepaalde standaard moet halen omdat het anders echt niet fijn is voor een paard.
Gewoon "8 uur weidegang" kun je niet als standaard gebruiken omdat het voor sommige paarden schadelijk is, voor andere niet uit te houden en voor weer anderen veel te weinig bv.
En alleen maar "buiten" zijn is ook niet genoeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:02

Pipodipo schreef:
Nee, Pipodipo stelde dat jouw visie alleen voor jou geldt en dat het jou niks aan gaat wat anderen doen. Jouw mening is ook maar een mening en die wordt echt niet beter als je je er van alles bij gaat sleuren.

Overigens: de treurnis van paarden en pony's die op slechte landjes staan voldoet wel aan de 'eis' van 8 uur minimaal buiten. Die beestjes hebben geen beter heenkomen en zijn ertoe gedoemd. Dat vind ik slecht, maar iedereen die voor buiten is, zal het goed moeten vinden omdat het nu eenmaal aan dat ene criterium voldoet waar dit topic over gaat. Die arme diertjes staan 8 uur buiten en dus mag de eigenaar dat paard hebben.
Hopelijk is het nu duidelijker waarom dit soort topics en stellingen eigenlijk nergens over gaat. Vermakelijk, maar verder nutteloos.

Mijn visie en mening zijn niet van belang.

Wat bewezen heilzaam is voor dieren is van belang. 20 tot 23 uur stilstaan is dat NOOIT.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:05

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:

Mijn visie en mening zijn niet van belang.

Wat bewezen heilzaam is voor dieren is van belang. 20 tot 23 uur stilstaan is dat NOOIT.

Dat was de stelling niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:07

Pipodipo schreef:
Dat was de stelling niet.

:+

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:12

ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:14

Misschien kan er beter een ander topic geopend worden, eventueel met pol.
Waar het woord weidegang word veranderd in een fatsoenlijk aan maat zijn de paddock. Dat is namelijk wat ts ook bedoelde.
Nu word er steeds zo letterlijk op de op gereageerd terwijl ts het al heeft genuanceerd.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 02-11-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Trui schreef:
ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

Dat had je al gezegd en er is ook op gereageerd.

Schemerdier

Maar waarom is dat oneerlijk?

Mocht ik een paard hebben en het op een stalling zonder weidegang/paddockgang zetten, zou ik me elke keer als ik er kom zo schuldig voelen... Ik zou het zelf gewoon niet aankunnen denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:15

enjoymyhorse schreef:
Misschien kan er beter een ander topic geopend worden, eventueel met pol.
Waar het woord weidegang word veranderd in een fatsoenlijk aan maat zijn de paddock. Dat is namelijk wat ts ook bedoelde.
Nu word er steeds zo letterlijk op de op gereageerd terwijl ts het al heeft genuanceerd.

Ja, misschien 8 uur vrije uitloop met soortgenoten.....

enjoymyhorse

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:15

Ja bijvoorbeeld. Moet overal realiseerbaar zijn. Weidegang niet, dat begrijpen de meeste mensen ook nog wel :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:19

enjoymyhorse schreef:
Ja bijvoorbeeld. Moet overal realiseerbaar zijn. Weidegang niet, dat begrijpen de meeste mensen ook nog wel :)

Eens.... :j

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:22

Kinke schreef:
Trui schreef:

Dat had je al gezegd en er is ook op gereageerd.

oh ik opende deze pagina en daar stond dat t nog niet was verstuurd