Eigen pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:59

Indi_Vito schreef:
Want in de randstad? Zal ik je is vertellen dat ik ongeveer 3 stallen ken aan de rand van Rotterdam met rijbak en zomer 24/7 buiten en overdag van 9 tot 5 buiten je rond de €250 betaald.

Of een hit actief met 20x60 bak ook voor een normale prijs.

Zou toch beter nadenken over wat je wil

Ook met binnenbak en ruwvoer op de paddocks?

Simbaa

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:06

Dan ben ik hel benieuwd naar die stallen Ukkepuk! Ik ga straks weer in Rotterdam wonen en ben dus erg op zoek iets.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:40

Woepsie, bij intensief gebruik en slappe ondergrond, en dat kan slappe natte klei zijn, of slappe veengrond, is de bodem in de natte wintermaanden echt niet goed begaanbaar bij gebruik.

Als je zo oordeelt ken je die bodem gewoon niet.

Ik heb 3 ha voor maximaal 6-8 paarden. In de eerste winter stonden er maar 4. Maar het stuk van 6 meter tussen hek en bak was onbegaanbare drekzooi waar de fjord tot haar voor knieën! In weg zakte. De enige reden dat ze niet verder zakte was omdat er op 40 cm diepte een harde zandlaag zat. Als zulke bodem opvriezen is dat echt niet meer te doen.

Mijn pad naar de stukken wei hetzelfde verhaal. En in de wei zelf, met alle ruimte, zakte ze op een gegeven moment met elk stap 10-20 cm weg. Het water bleef er op staan wasr nog wel gras was en het was 1 en al ellende en nattigheid.

We hebben noodstallen gemaakt omdat ook in de ongedraineerde bak geen droge plek meer te bekennen was. Het was leemhoudend zand en het water bleef er op staan en door hoge grondwaterstand kon het ook niet wegzakken.

Dat was 1 winter, en toen het weer opdroogde in april hadden we een hobbelig weiland, met meer onkruid en einde zomer hebben we geïnvesteerd in een extra paddock, een flink stuk bestrating en extra stallen in de kapschuur zodat we ze allemaal een plekje binnen konden geven als het weer te slecht werd.

Het jaar erop de bak en de paddock laten draineren, sloot om de paddock gegraven en wat Drainagezand door de toplaag gemengd en vanaf toen werd het beter. Maar ook toen nog jaren gebruik gemaakt van de noodstallen in de erg natte maanden. Want het waaide, regende en sneeuwde wel in bij de schuilstal die op het zuiden open was.

Een op pad klinkt leuk, maar met slechte ondergrond wordt dat een drama door intensief gebruik. En zoveel M2 verstevigen zand aanbrengen en eventueel (semi)verharden kost ook heel veel geld. Plus dat je meer risico hebt op blessures e.d. omdat een pad smal is en met een onrustige groep gaat dat eerder mis dan op een ruime wei of paddock met tweetallen of kleine groepjes.

Stabiele groep of erg veel ruimte per paard met brede paden is dan een voorwaarde. Met vaak wisselende paarden zou ik het niet doen. Of alleen voor de vaste groep met paarden die al langer gewend zijn aan de andere paarden door aansluitende paddocks.

Voor een pensionstal vind ik uitloopboxen erg mooi.
Stuk verhard en eventueel nog een zandstukje er aan, maar dan meer risico op in de omheining rollen omdat ze vaak erg smal zijn.

Daarnaast ruime paddocks voor tweetallen of kleine groepjes met ruwvoer en stukje verhard daaromheen zodat ze altijd droog kunnen staan en je het gemorste hooi goed op kunt ruimen en de bodem netjes blijft.

Als dat handig aangelegd is kun je variëren met de breedte naar gelang de grootte van de groep door de tussendraden te verplaatsen.

Een grote losgooibak voor losgooien en uitrennen, en daarnaast nog stukjes weide voor de droge maanden. Ik denk dat je dan echt een goede basis hebt voor het welzijn voor de paarden qua infrastructuur.

Qua service kun je dan kijken wat bij je prijsklasse past en bij je eigen tijdsinvestering.

Een basis is
-buiten zetten en weer binnen zetten
-2x per dag krachtvoer geven
-3x per dag ruwvoer voeren, of minder vaak maar dan slowfeeders/grotere hoeveelheden tot onbeperkt. Maar dan is doseren lastiger bij paarden die snel te dik worden.

Uitmesten stal, uitmesten uitloop, in toerbeurt of zelf uitmesten paddocks en weides, dat kan allemaal variëren. Maar net wat je wilt aanbieden, zelf wilt doen, etc. Bij meerprijs: zorg ervoor dat je een fatsoenlijk uurloon rekent. Kijk echt naar hoeveel tijd iets kost.

Klanten kijken vaak alleen naar de kosten van voer en strooisel. Hebben geen idee van de vaste lasten, investeringen en overige kosten die je hebt moeten doen en hebt. En ze rekenen zeker geen uurloon voor je werk.

Ik heb nu 12 jaar paarden aan huis. Met zoals wij hier werken kom ik met buiten/binnenzetten, voeren, hooinet vullen, alles uitmesten (dus ook paddock en wei), vegen, op een half uur per paard per dag uit. Met 4, 2 uur per dag, 6 paarden ben ik 3 uur per dag kwijt verdeeld over 3 verzorgbeurten. Met 8 was ik er 4 uur aan kwijt. Bij €10,- per uur minimumloon zit je dan al op 150,- per paard. En dan heb je je uren voor algemeen onderhoud nog niet gerekend.

Lopen ze van ochtend tot avond of dag en nacht in de wei dan kost het iets minder tijd per paard.

Lesgeven levert veel meer op per uur dan andermans paarden verzorgen...En je hebt veel minder kosten en verantwoordelijkheid. En lichamelijk minder zwaar.

Weet waar je aan begint.

Ik heb er nu bewust voor gekozen alleen nog helpende mensen aan te nemen. Dan blijkt jft het lichamelijk en qua tijd te doen en kan ik er straks iets anders naast gaan doen waar je een fatsoenlijk inkomen uit krijgt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:06

Ja,maar een ha land aankopen kan al dubbel zo duur of goedkoop zijn afhankelijk van de regio.
Logisch dan dat je meer af te betalen hebt natuurlijk....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:38

Bij mensen zelf laten uitmesten moet je wel politie agentje willen spelen. In pension hebben wij het vrijwel altijd zelf gedaan, maar dat gaat allemaal niet zo soepeltjes.

Mensen met onwijs smerige stallen waarvan de lucht je echt tegemoet kwam. Kregen 10x een waarschuwing, maard e stalhouders krijgen het gezeik van de rest en staan het uiteindelijk toch zelf te doen.
Mensen die dan zelf stro mogen pakken......Ik zag mensen echt bergen schoon stro weggooien, omdat ze het gewoon niet kunnen en geen idee hebben van de kosten. De mesthoop groeit, wat ook kosten met zich meebrengt. Dan elke dag een berg erin, die dus dag erop weer weggegooid werd.
Omdat stro verbruik te snel ging, stond er met regelmaat een bericht op het bord om zuiniger te zijn. Moet je de reacties van de mensen horen.........; Ik betaal ervoor is dan echt vrij standaard, want zo denkt men echt.
Als je mensen zelf baaltjes stro laat afnemen, komen ze erachter wat het kost, maar gaan mensen bezuinigen en worden stallen vies.

Het scheelt erg hoeveel ze buiten komen natuurlijk. Meer op stal, is meer stro verbruik ( of vlas, zaagsel etc ) Hoe heb je het geregeld met je mest dan....Kan je daar goed en makkelijk vanaf? Of kost die je elke keer veel geld en is dus veel op stal, veel stro verbruik een grote kostenpost?

En zoals afgelopen zomer? Hoe ga je dat opvangen met weinig buiten ruimte?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:03

het is gewoon ook enorm moeilijk,pensionhouder zijn.
daarom beginnen wij er bv ook niet aan.

eender hoe je het doet,je krijgt altijd een hoop gezeik,daar moet je vooral een dikke olifantenhuid voor hebben,anders loop je vroeg of laat luid gillend weg.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:59

tengeltje11 schreef:
eender hoe je het doet,je krijgt altijd een hoop gezeik,daar moet je vooral een dikke olifantenhuid voor hebben,anders loop je vroeg of laat luid gillend weg.....

Maar dat gezeik komt eigenlijk altijd doordat een stalhouder het inderdaad net niet goed genoeg doet. De enige keer dat ik echt gezeikt heb tegen een stalhouder was omdat mijn paard NIET buiten kwam (in tegenstelling tot wat beloofd was), hooi en stro ineens achter slot en grendel verdween (wat eerst vrij te nemen was) en het goede voer ineens werd vervangen door brok waarvan mijn paard ging schuren.

Een stal waar een paard gewoon happy is en goed verzorgd wordt en de ruiter ook nog wat faciliteiten heeft, daar hoor je echt 0,0 gezeik. Maar goed, zo een stal heb je ook niet voor een standaardprijsje van 200 euro per maand (afhankelijk van regio uiteraard).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:07

Wat dacht je van het onderlinge gezeik???

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:37

Over welke onderwerpen zou je onderling zeiken?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:45

Over elkaar of over de stalhouder. Soms wordt er onderling enorm veel geluld i.p.v. even iets te vragen aan die persoon/de stalhouder.

Hoe 'nalatiger' de stalhouder, hoe groter de saamhorigheid onderling. Dat dan weer wel :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:48

Gini schreef:
Over welke onderwerpen zou je onderling zeiken?

Over wat niet kan je beter vragen. Pensionstallen zijn echt een bron van irritaties, relletjes en roddel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:49

Maar dan gaat het dus nog steeds over pensionstalgerelateerde zaken als de stalhouder aangesproken dient te worden? En dan gaat het over wat? Te weinig ruwvoer, een stalgenoot die de stal maar niet uitmest, paarden die niet buitengezet worden door een stalgenoot terwijl het wel diens beurt was om dat te doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:55

superpony schreef:
Bij mensen zelf laten uitmesten moet je wel politie agentje willen spelen. In pension hebben wij het vrijwel altijd zelf gedaan, maar dat gaat allemaal niet zo soepeltjes.

Mensen met onwijs smerige stallen waarvan de lucht je echt tegemoet kwam. Kregen 10x een waarschuwing, maard e stalhouders krijgen het gezeik van de rest en staan het uiteindelijk toch zelf te doen.
Mensen die dan zelf stro mogen pakken......Ik zag mensen echt bergen schoon stro weggooien, omdat ze het gewoon niet kunnen en geen idee hebben van de kosten. De mesthoop groeit, wat ook kosten met zich meebrengt. Dan elke dag een berg erin, die dus dag erop weer weggegooid werd.
Omdat stro verbruik te snel ging, stond er met regelmaat een bericht op het bord om zuiniger te zijn. Moet je de reacties van de mensen horen.........; Ik betaal ervoor is dan echt vrij standaard, want zo denkt men echt.
Als je mensen zelf baaltjes stro laat afnemen, komen ze erachter wat het kost, maar gaan mensen bezuinigen en worden stallen vies.

Het scheelt erg hoeveel ze buiten komen natuurlijk. Meer op stal, is meer stro verbruik ( of vlas, zaagsel etc ) Hoe heb je het geregeld met je mest dan....Kan je daar goed en makkelijk vanaf? Of kost die je elke keer veel geld en is dus veel op stal, veel stro verbruik een grote kostenpost?

En zoals afgelopen zomer? Hoe ga je dat opvangen met weinig buiten ruimte?

Gewoon de mensen per baal laten betalen. Kale stalhuur en elke week een rondje doen met hooi en stro. Kunnen mensen aangeven hoe veel ze nodig hebben en dat zet je dan voor ze neer. Aan het eind van de maand even mooi factuurtje bij maken en klaar. Niet te moeilijk over doen. Dan hoef je als stalhouder niet zelf uit te mesten en heb je ook niet het nadeel dat mensen je stro verkwisten. Want ze weten dan wat het kost.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:57

Ik ken een stal waar ze dat doen. Overal ligt hooi en stro. Er wordt van elkaar gejat. De een is zuinig en voert slecht en staat in de stront en de ander betaald zich blauw en kan beter in volpension. Het is nooit perfect.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:59

@Gini: ik kan over mijn ervaringen op dat vlak een heel lange post schrijven, maar ik vind dat niet eerlijk omdat het probleem voor mij ondertussen is opgelost.

De reden waarom er nu onderling geen muiterij is, is een kleine stal en het feit dat er over en weer overlegd kan worden. Dat scheelt heel veel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:00

Bij ons ging het wel goed. Iedereen had een hokje waar hooi en stro of vlas voor je werd neergezet (en waar af en toe eens een kip in dook om een ei te leggen). Geen enkel paard diep in de stront, er werd elke dag door iedereen uitgemest of stalgenoten spraken af om dat voor elkaar te doen. Maar het is inderdaad maar net welke mensen je aantrekt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:01

Koper schreef:
Bij ons ging het wel goed. Iedereen had een hokje waar hooi en stro of vlas voor je werd neergezet (en waar af en toe eens een kip in dook om een ei te leggen). Geen enkel paard diep in de stront, er werd elke dag door iemand uitgemest of stalgenoten spraken af om dat voor elkaar te doen. Maar het is inderdaad maar net welke mensen je aantrekt.

Moet wel zeggen dat het een low budget stal is. Veel mensen die eigenlijk geen paard kunnen betalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:04

In het ergste geval hang je even een slot op je strohokje? Wij hadden wel een stalhouder waar je geen rare geintjes bij moest flikken. Het was een heel prima type maar als je niet uitmestte dan deed hij het voor je en bracht het bij je in rekening.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:04

Hilli, en dat is dus wat ik noem: een stalhouder die het goed voor elkaar heeft, heeft geen gezeik.

Zowel paard als mens moeten zich happy voelen. 31 paarden en 1 kleine binnenbak, daar kan je dus zo al uit concluderen dat de mens zich niet happy gaat voelen als je je pensionstal zou richten op de sportruiter.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:06

Ah, op die manier. Ja, dan ben ik het helemaal met je eens :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:27

Gini schreef:
tengeltje11 schreef:

Maar dat gezeik komt eigenlijk altijd doordat een stalhouder het inderdaad net niet goed genoeg doet. De enige keer dat ik echt gezeikt heb tegen een stalhouder was omdat mijn paard NIET buiten kwam (in tegenstelling tot wat beloofd was), hooi en stro ineens achter slot en grendel verdween (wat eerst vrij te nemen was) en het goede voer ineens werd vervangen door brok waarvan mijn paard ging schuren.

Een stal waar een paard gewoon happy is en goed verzorgd wordt en de ruiter ook nog wat faciliteiten heeft, daar hoor je echt 0,0 gezeik. Maar goed, zo een stal heb je ook niet voor een standaardprijsje van 200 euro per maand (afhankelijk van regio uiteraard).

zelfs dan....
mensen zijn gewoon enorm veeleisend.
zet je buiten om bv 8u 's morgens en 18u 's avonds,dan zullen al mensen moeilijk doen,want ze willen dan net rijden en dan moet hun paard bv net eten.

gebruik je vlas,wil iemand stro,gebruik je stro,wil iemand zaagsel,krachtvoer A is niet goed,hooi,wil iemand kuil,kuil,willen ze hooi,te weinig stro,te vaak,te weinig,te dikwijls,te,te,te....
hoe goedkoper,hoe minder eisen mss,maar hoe duurder,hoe veeleisender de mensen zijn en het is altijd iets.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:01

Koper; zo werkt dat echt niet overal. Ik ken het systeem en heb het zelf in pension ook ooit zo gehad. Maar mensen gaan bezuinigen en nemen gewoon minder stro af. Gevolg; hele vieze, stinkende stallen.

Ergens anders kreeg ik 1 grote baal stro per 2 stallen per maand in de stalprijs inbegrepen. Er werd inderdaad dan door mede pensionners gepakt en het was net aan genoeg als je goed kan mesten, je paarden veel buiten hebt en een beetje schone, rustige paarden op stal.

Er is al op veel stallen heel veel verzonnen, maar het is werkelijk nergens perfect. Dat ligt absoluut niet alleen aan de stalhouders. Maar er zitten ook veel rotte appels tussen. Heel veel die willen bezuinigen om toch uit te komen, niks doen wat ze beloven of heel laks zijn, niks op orde hebben, onredelijke regels hanteren of regels verzinnen per persoon.

Het zijn natuurlijk allemaal mensen, zowel pensionhouders als pension klanten. Dat maakt het erg lastig.........
Als je selectief bent in wie je aanneemt als klant en ook een keer een rotte klant durft weg te sturen, kan je veel doen aan sfeer, geroddel etc. Teveel willen ook bij de ''groep'' van klanten horen en vriendjes zijn, laten zich beinvloeden of over zich heen walsen. Dat werkt gewoon vaak niet.

Gek genoeg hebben mensen vaak toch wat leiding en structuur nodig. Mensen denken vaak dat ze bij de stal en de service ook personeel inhuren....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:15

ik denk dat het ook gewoon aan de stalhouder ligt.
In de binnenstallen waar ik sta wordt er gewerkt met een gezamenlijke baal hooi/voordroog en een gezamenlijke baal stro. De insteek is dat de paarden zo goed als onbeperkt hooi hebben en dat ze proper moeten staan. Telkens een baal op is legt de stalhouder een nieuwe en verdeelt de prijs onder de pensionklanten naar gelang het aantal paarden ze hebben. (1 deel / paard).
Hijzelf geeft smorgens brok die klaargezet is en vult de ruiven helemaal met hooi (en zet ze ook buiten denk ik), de klanten werken met een beurtsysteem om savonds te voeren en uit te mesten en om ze binnen te halen.
Dan is het imo aan de stalhouder die moet controleren dat de stallen proper zijn en de paarden voldoende voer krijgen, de staat van de stallen en de paarden zijn nl ook zijn visitekaartje.

Een dergelijk systeem is denk ik een mooie tussenweg om toch een hoop service te bieden (ochtendvoerbeurt en buiten zetten), zonder dat het té arbeidsintensief wordt én je de prijs nog betaalbaar kan houden voor klanten. (dan werk je met een basisprijs voor huur van de stal + voerbeurt + buitenzetten. Klant koopt zelf hooi en stro (bij voorkeur een groepsaankoop per X aantal stallen (bv groepjes van 5 om het overzichtelijk te houden) of je biedt hooi en stro voor een specifieke prijs aan, alle extra service kan je dan als extra aanbieden (binnenhalen X euro per keer, dekens wisselen X euro per keer, uitmesten, ...)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:21

Het lastige van de doe het zelf stallen vind ik persoonlijk ook dat er over de gehele dag word uitgemest, de een komt smorgens, de ander smiddags, Savonds...... Dus eigenlijk altijd troep. (En stof)

Ik heb liever toch echt een volpension waar een regelmaat heerst, waar de rest Vd dag rustig is en men door de dag heen alleen tijd met z'n paard komt besteden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:21

Als iedereen netjes achter zijn kont opruimt hoeft dat toch geen probleem te zijn?