Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:48

Gelukkig heb ik het probleem niet, wij kopen altijd direct voor een heel jaar in bij 2 vaste adressen, 1 adres voor de kleine baaltjes en dat is mooi hooi en het andere adres van de foliebalen bepaal ik zelf van welk perceel ik het wil hebben. Heb er nooit rommel of wat dan ook in. Ben hetzelfde kwijt net als alle andere jaren wat inkoopbedrag betreft.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:22

Hier ook weinig problemen. Voor de droogte dankzij de buurman voorzien van 14 grote ingesealde rondbalen (a 400 kg per stuk) en woensdag+vrijdag kan ik bij iemand ca. 80 stuks kleine hooibalen halen. Daar komen wij de winter wel mee door (en dan heb ik nog 7 grote balen van vorig jaar liggen).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 21:46

Ik heb niet alles bijgelezen :+

Helaas heb ik maar beperkte opslagruimte, ik kan voor ongeveer 2 maanden hooi opslaan. Hier in de omgeving wemelt het van mensen met 2 of 3 paardjes met vergelijkbare opslagcapaciteit. Vanavond was de loonwerker er en ik heb 'm maar eens gevraagd hoe of wat. Hij heeft aangegeven dat hij weet hoe veel zijn bestaande klanten nodig hebben, en dat hij ervoor gaat zorgen dat hij genoeg heeft. Van de kleine baaltjes (die ik heb) heeft hij al genoeg, grote is hij nog aan het inkopen. Hij heeft blijkbaar meer klanten met het zelfde probleem als ik "want anders had ik zelf die schuur ook niet nodig gehad". Zijn hooischuur is inderdaad flink aan de maat. En er liggen dus nog zo'n 180 baaltjes voor mij in :)
Ik wás al zo blij met 'm, fijne, integere jongen die specifiek paardenhooi teelt. En nu nog meer :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:03

Dat is fijn Koper! Daarom is een vaste hooiboer super fijn en het werkt natuurlijk 2 kanten op. Ik hoop dat die van ons ook zo integer zal zijn en niet alles voor een goede deal aan een grote stal verkoopt. We hebben nog voor 2 weken liggen, maar denk toch aankomend weekend al wat bij te halen, zodat we onze kop even laten zien en kunnen peilen, hoe en wat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:00

Dat is inderdaad het fijn als je een vast adres hebt, voor beide, jij weet wat voor spul je inkoopt en hij weet wat hij aan je heeft als klant zijnde. Dan willen ze ook wel wat voor je doen. Als je overal gaat shoppen is dat veel lastiger en zal je vaak ook meer kwijt zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:03

Ben door de zogenaamde vaste boerklanten in verleden helaas ook paar keer besodemieterd...ik denk dat elke pardemens graag vaste adressen heeft.

Mijn hedendaags vaste adres die zeker niet goedkoop is, negeert mij gewoon...kan kennelijk hooi voor meer elders kwijt..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:07

Ik heb ook al bijna 20 jaar dezelfde. Snelle winst is voor hem niet aantrekkelijk. Die mensen blijven toch niet hangen. Van mij weet hij wat ik hem elk jaar oplever. Ik kijk ook niet eens meer wat het bij een ander kost. Het is me zoveel waard om altijd goede kwaliteit hooi te hebben. En ik hoef maar te bellen en hij komt het brengen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:13

Ja dit dacht ik dus ook! Nou not!

En eerdere lokale boeren met bestelling alvast volgende jaar....je komt en weggiestan alles met doodleuk, kwam iemand die alles meteen heeft opgekocht....maar ik had toch gereserveerd? Ik kom toch al een paar jaar?

In de 20 jaar dit regelmatig meegemaakt...

Vinden 150 pakken niet voldoende interessant..

Nu bij fourage dacht ik vaste klant te zijn voor 6,5 ton....ook deze speelt niet thuis.

Dus baal er van.

Komt nu duur hooi volgende week thuis gebracht, maar heb nog meer nodig, dus nog shoppende...ik kijk naar kwaliteit en niet naar euro meer of minder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:33

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:14

Ahh zo ja dat klopt...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:20

Over wel of geen crisis:
Het is gewoon een feit dat er minder hooi en voordroog van het land af komt. Iedereen mist 1 tot 3 snedes nu.

Er is NU nog geen crisis omdat er inderdaad aardig goed gehooid is van 1e, 2e en misschien zelfs 3e snede (maar dat is alleen veehouderij). MAAR: nu is iedereen massaal meer aan het voeren omdat de dieren a. minder in de wei staan door de hitte, b er geen groei in het gras zit c. wat er staat onvoldoende voedingswaarde heeft.
Daarbij komt er de komende weken, regen of geen regen, geen snede meer vanaf. Dat heeft vanaf de eerste fatsoenlijke regen weer een paar weken nodig. Áls de grasmat zich al volledig herstelt. Ondertussen voeren we vrolijke door.
Of je gelooft in een crisis of niet. ik zou echt goed nadenken hoe je deze winter aan je hooi gaat komen. Als je het er op aan laat komen denk ik dat je in de winter wel eens van een koude kermis thuis kunt gaan komen.

En wij zelf hebben geen crisis. Hebben voor onszelf ongeveer voldoende ruwvoer er af kunnen halen en nog voor een week of 2-3 'iets' in de wei staan waar we de paarden mee bezig kunnen houden. Verder hebben we bietenpulp ingeslagen om bijtijds mee te kunnen gaan bijvoeren. Maar er is hier nu een paardenhouder die onze 2e snede niet kon kopen zoals gebruikelijk was en die koopt het hooi nu ergens anders... en zo is er voor ieder perceel gras iemand die iets niet kan krijgen.....

Maar zelfs voor ons moet het niet veel gekker worden. Er moet nu wel echt IETS gaan vallen. Ik reken er nu nog op dat we in de winter nog wel 50% gras kunnen geven. Als dat niet eens gaat lukken......

Onze regio is redelijk natte zandgrond maar hier is dan ook vanaf mei hooguit 5 mm regen gevallen. NIETS dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:09

Helemaal mee eens. Hier voeren we nu ook net Zo veel als we in de winter doen omdat er al een dikke maand geen weidegang is en moet zeggen dat het best hard gaat met 6 paarden die onbeperkt krijgen.
Ik denk ook dat de echte problemen gaan komen in de loop Vd winter als men door de voorraad heen is en er nauwelijks nog wat goeds te krijgen is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:15

Indestal schreef:
Ja dit dacht ik dus ook! Nou not!

En eerdere lokale boeren met bestelling alvast volgende jaar....je komt en weggiestan alles met doodleuk, kwam iemand die alles meteen heeft opgekocht....maar ik had toch gereserveerd? Ik kom toch al een paar jaar?

In de 20 jaar dit regelmatig meegemaakt...

Vinden 150 pakken niet voldoende interessant..

Nu bij fourage dacht ik vaste klant te zijn voor 6,5 ton....ook deze speelt niet thuis.

Dus baal er van.

Komt nu duur hooi volgende week thuis gebracht, maar heb nog meer nodig, dus nog shoppende...ik kijk naar kwaliteit en niet naar euro meer of minder.

Dat is zeker balen! Ik heb dat vroeger ook wel eens gehad, maar met mijn deze boer is dat echt niet het geval. Dus ze zijn er wel... :j Het werkt echter ook twee kanten op hè, ik heb van mijn boer ook wel eens gehoord dat mensen net zo makkelijk vertrekken als het ergens anders goedkoper is.

Succes nog even met shoppen!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:38

Vanavond wordt mijn hooi geleverd. Ik heb besloten toch het zekere voor het onzekere te nemen. Mijn opa en oma hebben aangeboden dat ik daar een groot deel van het hooi mag neerleggen waardoor het mogelijk is een kleine jaarvoorraad in te slaan. Het zou zonde zijn als ik straks 2x zoveel moet gaan betalen of zonder hooi kom te zitten. Er werd mij ook verzekerd dat er voldoende over zou blijven, maar je weet het maar nooit. Als iemand er meer voor wil neertikken kunnen ze je zomaar even "vergeten". Die ellende kunnen we beter voorkomen.

Een vriend van mij werkt bij de boer waar ik m'n hooi vandaan haal en raadde ook aan om, indien mogelijk, voldoende in te slaan. In de omgeving zijn veel mensen aan het inslaan en schijnen de boeren ook een stuk minder te verkopen in verband met het eigen vee.

Er is van de winter vast nog wel ergens wat te krijgen, maar de kans dat je er ver voor moet rijden of mindere kwaliteit krijgt of er een stuk meer voor betaald wordt wel groter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:06

Hooiboeren die geen rekening houden met echt vaste klanten is niet oke.

Toen wij hier pas zelf gingen inkopen, moesten we adressen zoeken. Dan probeer je wat uit. We kwamen ergens die mooi hooi had. Hij gaf ons wel wat steeds, maar laatste kregen we niet, want hij had elke week vaste mensen.
Jaar erop nog gehaald, maar kwaliteit was stuk minder. Dus toch verder gekeken en dan moet je toch op meerdere adressen een pakje halen, open maken, voeren etc.

Ik zeg eerlijk de huidige hooiboer wel iets groot is en misschien sneller doorverkoopt dan die eerdere, maar we gaan het meemaken. Druk zoekende naar een huis, dus moeten straks als er misschien schaarste is in een andere regio hooi gaan vinden. Lastig, maar het is niet anders. Bestel wel een pallet wiesencobs en bietenpulp erbij.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:13

Bieten groeien nu ook niet goed dus of er genoeg bietenpulp gaat zijn?

Wat betreft hooi reserveren, als je nu alvast betaalt en ophaalt wanneer je het nodig hebt dan kunnen ze het niet meer aan een ander verkopen. Of werkt dat niet zo bij hooiboeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:18

Een pallet zakken kun je nu al wat makkelijker opslaan en vooruit kopen dan een paar honderd baaltjes hooi als particulier. Wij kunnen niet een heel jaar ophalen en opslaan. We huren, hebben te weinig ruimte en gaan weg.
Bij sommigen kun je hooi opslaan, maar mag je het wel goed regelen. Dan heb je soms laatste rotte pakjes.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:22

Hier is het voordrooggras zo'n 15 procent duurder dan vorig jaar. De chauffeur van mijn leverancier gaf aan dat de prijzen misschien niet meer stijgen als er nog een snede geoogst kan worden aan het eind van september, als het vanaf deze week groeizaam weer wordt. Hij raadde dus aan om of nu in te kopen voor het hele jaar, of te gokken op nog een snede in september. Maar goed, dat is dus even de afweging die ik moet maken op dit moment.
Hij vertelde ook dat er aanvragen komen vanuit Zweden voor hooi. Dat het niet uitmaakt wat het kost, als er maar hooi geleverd kan worden. Zo gaan de prijzen natuurlijk ook omhoog.

Ik had ook informatie opgevraagd bij andere leveranciers maar die geven meestal aan dat ze geen nieuwe klanten aannemen wegens schaarste. Dat zijn dan nog de leveranciers die überhaupt reageren op je e-mail.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:37

Ik heb even een andere vraag, weet niet of dat hier mag maar dan hoor ik het wel.
Hoeveel kleine baaltjes hooi gebruiken jullie ongeveer per jaar voor 2 paarden?
Heb er zelf net 1 aangeschaft dus ben wel benieuwd :-).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:44

Ligt eraan hoe veel je voert en hoe zwaar de baaltjes zijn natuurlijk :Y)
Ik voer in de winter 10kg per paard van 500 kg. Als je verder geen gras voert, en dus zomer en winter 20 kg per dag voert, dan is dat in totaal dik 7000kg hooi, dus 700 baaltjes van 10 kg of 280 baaltjes van 25 kg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:45

In principe reken ik met 10kg hooi per paard per dag en zijn de meeste baaltjes ongeveer 20kg, maar we hebben ok wel partijen gehad met enkel baaltjesvan 15kg of van 25kg. Maar gemiddeld dus een half baaltje per dag. Dus ik zou zo'n 350-400 baaltjes doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:47

Ik heb op 5000 kilo gerekend voor 2 tinkers voor het winter/voorjaar. Nu heb ik nog gras. Maar ik ben ook maar van een nat voorjaar uit gegaan. ( Zeeuwse klei)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:47

Ik voer echt een stuk minder, namelijk ongeveer 100 baaltjes van 25 KG voor één pony en een paard. Ze staan wel praktisch het hele jaar 10-12 uur per dag op gras. Dat moet je door ook meewegen..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:56

Ik reken ongeveer 3 ton per pony per jaar. Daar hou ik wel wat van over, maar ze hebben onbeperkt toegang. Zomer gewoon ook op 10 hectare grasland (in de winter ook, maar dan ligt er sneeuw op haha). Zijn grote D-pony's. Ca 8kg per dag rekenen dus, zomer meestal minder (nu niet...) En winter vaak meer.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:15

Kg's is voor mij even lastig inschatten, ze staan het hele jaar door dag en nacht buiten (met schuilstal) en hebben altijd beschikking over de wei. In de zomer zoals nu zal er ook niet bijgevoerd worden (gras wordt gesproeid dus de meeste plekken zijn groen).