Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:44

Hilary schreef:
De tekening van de stal is niet helemaal helder bij mij, maar heb je nu maar één ingang? Daar zou ik er nog minstens één bijmaken, zodat ze altijd weg kunnen.

Een zadelkamer zonder kasten zou ik persoonlijk niet willen als pensionklant (hoewel ik nu ook m'n zadel mee naar huis sleep en weer naar stal als ik wil rijden; 1 gejat zadel is wel voldoende...)

Ik wil evt. nog wel een tekening voor je maken voor je micro-PP en stalgebouw(en) (heb ervaring, haha), maar dan is een soort blanco tekening wel handig (waar de bestaande gebouwen op staan en andere elementen die vast zijn en niet kunnen / mogen worden verplaatst).

Ja er is maar 1 ingang van 2 meter breed. Als ik nog een doorgang ga maken ben ik bang voor tocht.

Zadelkamer komen wel kasten in alleen niet voor de zadels. Dus wat minder diepe kasten zodat er wat ruimte overblijft om je kont te keren. Er komt een automatisch hek op de dam waar je alleen doorkan met een code ofzo, plus ik zoek nog een waakhond. De zadelkamer kan ook eventueel nog afgesloten worden maar denk dat ik beveiliging genoeg heb. Plus dat ik zelf 5 dagen per week aanwezig ben op het erf. De overige 2 dagen werk ik overdag.

Hilary

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:20

2 ingangen kan ook zijn in de voorste muur. Dus bijv. 0,5 meter muur, dan 1,5 meter deur, dan 1 meter muur, dan 1,5 meter deur, dan 0,5 meter muur (als voorbeeld).

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:48

Hilary schreef:
2 ingangen kan ook zijn in de voorste muur. Dus bijv. 0,5 meter muur, dan 1,5 meter deur, dan 1 meter muur, dan 1,5 meter deur, dan 0,5 meter muur (als voorbeeld).

Ja maar dan moeten de paarden een krappe bocht maken om naar binnen te kunnen en dan staan ze alsnog voor de ingang geblokkeerd. Er zitten wel staldeuren extra in voor als het niet zou werken, die loopstal. Dan kan ik er boxen van maken. Die deur naast de opening zou ik ook open kunnen zetten met wat rubber flappen ervoor tegen de tocht. Tnx voor het meedenken.

Maar wat vinden jullie van de rest van de indeling van de stal? Handig of niet? En zou de zadelkamer groot genoeg zijn als er ongeveer vier zadels hangen? En de kantine zit die op de goeie plek? Want nu kan je niet overdekt naar de paarden kijken die buiten staan. Wel kun je de paarden in stal zien staan. Ik maak vast nog een bankje buiten in de buurt van de kantine zodat je in de zomer wel lekker buiten kan zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:50

Nohra schreef:
Er komt een houten omheining. Mochten er planken aangevreten worden en daardoor op een gegeven moment niet meer stevig zijn, zet mijn man er weer nieuwe op.

Hij vind aangevreten hekken mooi _O- Hoort bij de boerderij :')

Door de stevige hekken hou ik ze echt wel binnen de paden, of ze moeten kunnen klimmen :D

Citaat:
Paarden die op hout kauwen krijgen splinters en kleine stukjes hout binnen die, wanneer ze worden doorgeslikt, in de maag en organen terecht komen. Dit veroorzaakt koliek en in sommige gevallen wondjes aan de darmwand, wat kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/wat- ... eet/18235/

Dat "hoort" niet bij een boerderij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:55

Buiten dat het aanknagen ongezond is is het ook erg duur om een track (aan twee kanten) te omheinen met hout. Dan heb je ook nog het probleem dat ze er doorheen kunnen drammen als er wel mooi gras staat op de wei maar ze alleen maar droog hooi krijgen, die van mij zou zo aan de andere kant staan :Y)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:56

Brainless schreef:
Nohra schreef:
Er komt een houten omheining. Mochten er planken aangevreten worden en daardoor op een gegeven moment niet meer stevig zijn, zet mijn man er weer nieuwe op.

Hij vind aangevreten hekken mooi _O- Hoort bij de boerderij :')

Door de stevige hekken hou ik ze echt wel binnen de paden, of ze moeten kunnen klimmen :D

Citaat:
Paarden die op hout kauwen krijgen splinters en kleine stukjes hout binnen die, wanneer ze worden doorgeslikt, in de maag en organen terecht komen. Dit veroorzaakt koliek en in sommige gevallen wondjes aan de darmwand, wat kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/wat- ... eet/18235/

Dat "hoort" niet bij een boerderij.

O daar had ik niet bij stilgestaan. Weer wat geleerd. Maar is daar niet speciaal spul voor zoals gecarroseetddee palen en planken om te behandelen? Verveling en tekort mineralen kan aan gewerkt worden maar gewoonte is een ander verhaal. Heb het artikel gelezen

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:57

Azmay schreef:
Buiten dat het aanknagen ongezond is is het ook erg duur om een track (aan twee kanten) te omheinen met hout. Dan heb je ook nog het probleem dat ze er doorheen kunnen drammen als er wel mooi gras staat op de wei maar ze alleen maar droog hooi krijgen, die van mij zou zo aan de andere kant staan :Y)

Dat het duur is weten we. Toch is het nog steeds de planning :+ en ik zou het knap vinden als ze door de sterke hekken heen komen die mijn man maakt... maar ga er naar kijken.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:27

Mijn buren hadden ook mooie houten hekken...Niets meer van over. Planken werden vervangen...Nu toch maar schrikdraad erlangs.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:23

Zomaar een idee hoor maar wat denken jullie van een koperdraad op de planken? Weet dat dat niet fijn is om aan te knabbelen en die hangt dus niet los maar is in de plank verwerkt. Alleen geen idee wat dat kost... ik ga eerst kijken of de paarden die er komen niet aan het hout knabbelen. Zo wel komt er vast wel een oplossing waarbij geen schrikdraad gebruikt hoeft te worden .

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:26

Een vraagje, is er een specifieke reden waarom je absoluut geen schrikdraad wil gebruiken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:39

Nohra schreef:
Zomaar een idee hoor maar wat denken jullie van een koperdraad op de planken? Weet dat dat niet fijn is om aan te knabbelen en die hangt dus niet los maar is in de plank verwerkt. Alleen geen idee wat dat kost... ik ga eerst kijken of de paarden die er komen niet aan het hout knabbelen. Zo wel komt er vast wel een oplossing waarbij geen schrikdraad gebruikt hoeft te worden .

Binnen de houten omheining een draad met stroom? Wij hebben draad met een breekkracht van 30 kilo ofzo.
De paarden zijn er wel eens ingelopen toen het er net stond, merkten het nauwelijks en huppelden vrolijk door ;)
Maar zo lang er goed stroom op staat blijven ze er wel achter

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:49

Ik ben bang dat je gewoonweg niet gaat ontkomen aan stroomdraad.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:40

eilleen333 schreef:
Nohra schreef:

Binnen de houten omheining een draad met stroom? Wij hebben draad met een breekkracht van 30 kilo ofzo.
De paarden zijn er wel eens ingelopen toen het er net stond, merkten het nauwelijks en huppelden vrolijk door ;)
Maar zo lang er goed stroom op staat blijven ze er wel achter

Ik heb ook draad met juist een lage breekkracht, juist omdat ik graag wil dat áls ze erin vast komen dat het draad gewoon breekt ipv nare wonden maakt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:49

ik heb al menig paard een hele stevige plank weten breken door er gewoon met zijn volle gewicht te gaan tegenstaat schuren....

je hebt anti-vreet product,maar zelfs behandeld heb je nog paarden die alles kapot knagen.

+ menig houten paal is echt behoorlijk vlug rot(wij hadden bv houten palen in de grond die na 10j gewoon omvielen van rottigheid,moesten gewoon vervangen worden.was kastanje,dus niet goedkoop-goedkoop.

ook ik vrees dat je ofwel een stroomdraadje voor het hout gaat moeten doen,ofwel toch gewoon stroomdraad.

hout is enorm,enorm duur om ook de dwarsbalken ermee te gaan doen.
als je er dan zoveel geld aan uitgeef,zorg dan op zijn minst dat het mooi blijft en plaats er een stroomdraadje voor.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 00:45

Afbeelding
Misschien is dit dan wel de oplossing! :j vind het niet lelijk ofzo. Je ziet er een stuk meer door als met dikke planken. En de palen kunnen gecreoseerd worden. En desnoods ook nog in beton gegoten worden tegen verrotting.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 01:00

Wij hebben een pp op 7000m2 en daarvan hebben we de bak nu niet in gebruik als uitloop. Er is een paddock van ongeveer 900m2 waar het stalgebouw op staat en rondom bestraat is met klinkers. Rest is gedraineerd zand wat echt wel nat wordt met veel water maar ook snel weer opdroogt. Grote inloopstal is 6 bij 7 meter en daar staan ze met 3 a 4 tegelijk ruim in. (Kan er 4 boxen van 3-3,5 van maken met tussenschotten, maar die liggen al 5 jaar ongebruikt op de hooizolder)

verder is er een afdak en nog een dubbele box die ook als 1 inloopstal gebruikt kan worden van 6-3,60

de zandpaden van 2 tot 6 meter breed hebben een totale lengte van 350 meter met ruimere hoeken met regenpoelen, heuveltje en voerplekken . Er zijn twee graspaddocks van beide ongeveer 900m2 en nog 2 kleinere graspaddockjes die ze af en toe kort eten. Verder achter de zAndpaden nog een 2,5ha puur grasland. Maar als je ze slechts een paar uur oer dag op het gras wilt hebben heb je dat niet nodig. Afgelopen winter liepen er 6 pony's en 2 paarden. Deels apart. Het voelde niet vol op die oppervlakte. Van het voorjaar kiepen er nog 6. Daar heb ik een luchtfoto van en dan zie je goed hoeveel ruimte er is. Denk dat die foto wel in mijn profiel staat.

ik heb veel meer aan

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 07:17

joyce B schreef:
Wij hebben een pp op 7000m2 en daarvan hebben we de bak nu niet in gebruik als uitloop. Er is een paddock van ongeveer 900m2 waar het stalgebouw op staat en rondom bestraat is met klinkers. Rest is gedraineerd zand wat echt wel nat wordt met veel water maar ook snel weer opdroogt. Grote inloopstal is 6 bij 7 meter en daar staan ze met 3 a 4 tegelijk ruim in. (Kan er 4 boxen van 3-3,5 van maken met tussenschotten, maar die liggen al 5 jaar ongebruikt op de hooizolder)

verder is er een afdak en nog een dubbele box die ook als 1 inloopstal gebruikt kan worden van 6-3,60

de zandpaden van 2 tot 6 meter breed hebben een totale lengte van 350 meter met ruimere hoeken met regenpoelen, heuveltje en voerplekken . Er zijn twee graspaddocks van beide ongeveer 900m2 en nog 2 kleinere graspaddockjes die ze af en toe kort eten. Verder achter de zAndpaden nog een 2,5ha puur grasland. Maar als je ze slechts een paar uur oer dag op het gras wilt hebben heb je dat niet nodig. Afgelopen winter liepen er 6 pony's en 2 paarden. Deels apart. Het voelde niet vol op die oppervlakte. Van het voorjaar kiepen er nog 6. Daar heb ik een luchtfoto van en dan zie je goed hoeveel ruimte er is. Denk dat die foto wel in mijn profiel staat.

ik heb veel meer aan

Wouw gaaf hoor! Jij hebt alleen wel iets meer land. Ziet er leuk uit :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:47

@nohra: hier hebben we een gewone houten omheining. Daar heb ik zelf bruin schrikkoord van Gallagher langs gemaakt. Valt nauwelijks op, maar de paarden blijven wel van het hout af :)
Vind ik zelf een mooiere oplossing dan wat je hierboven laat zien... bij zo'n omheining heb ik de associatie met een klimrek :')

martikaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:53

je zegt dat je speciaal spul op de wei gaat doen waardoor die hard wordt. Wil je mij vertellen wat dat is. Ik wil mijn wei graag ook minder drassig hebben.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:14

martikaW schreef:
je zegt dat je speciaal spul op de wei gaat doen waardoor die hard wordt. Wil je mij vertellen wat dat is. Ik wil mijn wei graag ook minder drassig hebben.

Dat vond ik inderdaad ook interessant klinken. Zeker als het iets is waardoorheen je gras gewoon blijft groeien.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:18

Ik heb op een paardenevenement laatst een Equisafe omheining gezien. Leek mij wel wat. En ik vond het echt niet duur.
http://www.equisafe.nl

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:56

Waarom zou je persé tracks willen maken? Een PP is prima als je een heel groot terrein hebt en hele rustige paarden. Jouw weiland ligt in U-vorm, dus de paarden komen vanzelf in beweging. Dat is eigenlijk toch het doel van een pp. Je kan hen nog aanmoedigen door in de verste kant regelmatig iets lekkers te leggen. En de weide van 90x10m, dat is toch al een perfecte track? Als daar 2 of meer paarden in galop doorvliegen en eentje besluit rechtsomkeert te maken, dan kan dat nog zonder ongelukken. Voor tracks ga je ook heel veel hekken moeten zetten. Kost geld en moeite, want idd zonder schrikdraad gaat zelfs het beste hek niet lang mee. Paardje heeft eens jeuk en zo'n hek is perfect om eens lekker tegen te schuren. Zelfs de meest enthousiaste man-hekkenbouwer wordt dat wel eens beu om altijd hekken te moeten herstellen :(:)
Omdat je terrein niet zo groot is gaat het er waarschijnlijk druk uitzien als je teveel tussenomheiningen zet, en het is lastig als je de wei wil maaien.
Wat de paarden dan wel waarderen is een plekje om in het zand te rollen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:09

Ik snap niet elemaal waarom er telkens word aangehaald dat een PP en tracks specifiek een groot terrein zou behoeven?

Juist op een beperkte oppervlakte kun je ontzettend goed PP principes toepassen om veel meer bewegingsvrijheid te bieden dan puur een paddock en wei waarbij de dieren in de winter puur tot een beperkte paddock zijn veroordeelt .

Toegegeven, de vorm van het perceel van ts maakt het een uitdaging maar echt niet onmogelijk
Als je alleen al om het rechtse stuk een track zou maken rondom dat stuk wei en dat op de paddock zou aansluiten dan heb je al een heel simplistisch PP
Eventueel de paddock wat vergroten en/of rechts onderin een hoek wat ruimer pakken en daar een rolplek met een flinke notenboom en gaan

Dan kun je nog kijken of en hoe je die bomensingel er bij kunt betrekken
En heb je al een leuk stukje ruimte .

Zou alleen kijken of je dan ook de inloopstal op meerdere plaatsen toegankelijk maakt en eventueel wat ruimte on de stal er bij kunt trekken

Nogmaals, juist een PP kan van een beperkte oppervlakte een hele bruikbare stek maken

Het hele stuk wei wat onderlangs loopt en links de hoek on zou je dan dmv stroken bijgeven gewoon wei kunnen laten met een aansluiting op de track of paddock
En de wei rechts net zo alleen met een track er om heen

Dan kun je er nog steeds geen tien paarden op kwijt maar het is wel een heel stuk uitdagender voor de dieren dan een paddockje met wei

Edit :even je laatste tekening nog eens bekeken , je zou dan gewoon dat pad achter de schuur langs kunnen pakken, dan gewoon helemaal recht voor de bak langs ,
Langs de slootskant naar beneden, dan onderlangs en weer oversteken naar het pad wat er onderuit de paddock komt
Rechtsonderin zou je eventueel nog een rolplaats/minipaddock kunnen realiseren .

De enige uitdaging die je dan hebt is hoe je de paden bruikbaar houd in de winter

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:24

dovish schreef:
martikaW schreef:

Dat vond ik inderdaad ook interessant klinken. Zeker als het iets is waardoorheen je gras gewoon blijft groeien.

Staat in de veranderde begintopic :Y)
Het spul heet duomix en dat wil ik gaan gebruiken achter de schuur waar tuingrond/bosgrond ligt. De overige tracks zullen toch met grastegels (stelcon-platen met gleuven of gaten erin) worden aangezien duomix daar toch niet lang goed blijft ben ik bang. Tussen de gleuven of gaten van de grastegels komt inderdaad gras doorheen, ziet er wel mooi uit vind ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:25

@Nohra: ik heb inderdaad meer grasland maar omdat het veengrond is kunnen ze daar niet meer op zodra het te nat wordt. Het ene jaar is dat vanaf eind september het andere jaar vanaf december. Maar net hoeveel water er valt in de nazomer/herfst en hoe vroeg dat begint.

In de winter lopen ze dus al snel van november tot/met maart op het zand. Dan heb ik niets aan al dat gras.
Wel aan al dat zand!

En omdat de meeste paarden en pony's snel te dik worden kan ik ze in de zomer er maar een aantal uren per dag op laten met strookbegrazing. Dan laat ik meer dan twee ha twee keer maaien voor eigen rumoer of geef het gras weg omdat het te veel is. Zou ik op zandgrond zitten kon ik met die hoeveelheid jaar rond overdag weide bieden maar nu is het gewoon te veel gras voor alleen beweiden.

Mensen reageerden dat de oppervlakte van jou te klein is voor 6 paarden. Op de luchtfoto zie je goed dat ze met een beetje handige indeling elkaar echt uit de weg kunnen gaan. Op pensionstallen staan de paarden in de winter met twee of meer paarden op een paddock van misschien 400m2 voor een paar uur zonder schuilgelegenheid. Als je zorgt dat je loopbanen echt het hele jaar Door goed en bruikbaar blijven en je daarnaast de rijbaan en paddock en een stuk bestraat erf hebt met je diverse inloopstallen, en verspreid meerdere voerplekken dan heb je meer dan dat oppervlak, beter verspreid dan in een gewone paddock en is het gras een extraatje.

Omdat de paarden in een rechthoekige paddock veel stilstaan en zich makkelijk vervelen en ik beweging erg belangrijk vind en de paarden graag ruimte en afwisseling wil bieden heb ik de zandpaddock uitgebreid met zandpaden die dus jaarring bewegingsruimte bieden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-08-16 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt