komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:40

Het blijft in de discussie een soort van omgekeerde bewijslast verhaal. De kiloknaller vind ik dan ook mooi gevonden! De stalhouder moet iets. Nee, de eigenaar moet iets, zijn verantwoordelijkheid nemen namelijk en daarvoor willen betalen! En zo niet, geen paard(en) houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:41

Hoeveel stallen zijn er niet gestart in open veld, waar intussen de boel is volgebouwd? Of waar natuurgebied omheen is gekomen? Daar kan je niet zomaar zeggen "alles constant buiten" want ofwel klagen de buren, ofwel klagen de instanties.
Daarnaast heb je reglementering. Dingen die vroeger gewoon konden ondanks de wet worden nu wel keihard aangepakt. Al die schuilstallen die je jarenlang had maar onvergund moeten nu plots weg want nieuwe burgemeester "en dat past niet in het landschap".
En dan nog al het land dat je nodig hebt. 24/7 buiten in de winter betekend sowieso hooi bijvoeren. Wat gebruikt wordt als hooiland, daar kan geen paard op. Ga maar een keer hooi aankopen voor 40 stallen waarvan de klanten niet weten van welk stuk land het komt. Geheid dat je gezeik krijgt omdat 1tje wil weten hoe wat waar. Bij je eigen land kunnen ze dat volgen en je aan het werk zien, bij aangekocht hooi niet.
Persoon A vindt een uitloop van 5x3 goed in het verlengde van de stal, de ander wil minimaal het dubbele. Nog een andere wil geen blub aan de ingang dus er moet bestrating komen, de zoveelste wil geen bestrating want dat wordt glad. Je kan gewoon nooit goed doen.
Als je rekent aan per paard 1ha om het hele jaar door buiten te kunnen zonder bijvoeren, dan moet je al gelijk bijna 10ha hebben voor 5 stallen. 5ha weide minimaal, grond genoeg voor een goede buitenbak minstens, plek voor je stallen, materiaal ed. En dan moet die grond nog droog genoeg zijn ook om de winter te overleven + alles vergund.

Veel succes met zoeken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:42

Ruitje:

Wellicht kun je es globaal wat onkosten in pleuro's op een rij zetten voor de lezers alhier.
Dan krijgen ze idee wat er zoal komt kijken.

Noem dan ook es bij weide beheer de kosten mee per hectare van hekelen sloten, de omheining, waterschapslasten (zijn hoog...) , hypotheeklasten, ozb lasten, heffingen , maar ook kosten die men maakt voor slepen en bloten.
Tevens mest afvoer, verwerking ervan door derden of door zelf doen.
Ook onkosten meepakken zoals de diesel, trekker en gereedschap afschrijving.
En als je zelf maait: kosten pakken maken, cyclomaaier onderhoud en afschrijving, extra kosten slootkanten, slijpen messen , struiken en bomen bijhouden,metc, etc.
Verwacht dat men van een klein blikje in jullie ondernemers boekhouding al gaat duizelen.
En bovenstaande is enkel maar het stukje weidebeheer, laat staan als we over het vastgoed gaan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:44

Verzekering van je materiaal en gebouwen alleen al kost een fikse duit. Veel mensen onderschatten het volgens mij gewoon keihard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:51

biscaya schreef:
kobuss1 schreef:
Moet ook wel zeggen dat een aantal om medische redenen korter buiten gaan. De paddocks zijn zonder schuilplek en dat is voor sommige oudjes niet zo fijn voor hun spieren. Anderen schijnen mok te krijgen van deze nattigheid

Mok krijg je Door een bacterie niet Door nattigheid..

Door al die nattigheid krijg je wel degelijk been-huid problemen.
In de laatste 2 maanden van afgelopen winter hebben mijn paarden nou niet bepaald echt lekker gestaan. Na verhuizing in Maart naar een betere stal, waar ze altijd droog staan, liet gewoon de huid los. Geen hele vellen maar kon duidelijk zien dat dit door de nattigheid is gekomen en het was geen mok.
Zelfs aan de hoeven kon ik zien dat het niet best was.

Kortom een paard moet gewoon lekker droog kunnen staan en liggen. En dan geen postzegel maar gewoon een ruim stuk.
Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk dat men het maar accepteert en normaal vind dat het paard en paar uur tot de kogels aan toe in de bagger staat. Want ja...alles beter als binnen in een hok. Vind het allebei niks.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:52

Bij ons op stal zijn er twee mogelijkheden.
24/7 buiten en alleen in de box tijdens de voerronde ( krachtvoer) of savonds naar binnen en in de ochtend weer naar buiten.
Rond 20:00 uur gaan ze naar binnen en in de ochtend tegen 9:00 uur weer het land op.
De klanten die kiezen voor 24/7 buiten krijgen voor de nacht hooi in het land en de rest hooi op stal.
Overdag als alle paarden op het land staan krijgen ze daar het hooi.

Het land heeft genoeg verhoogde droge stukken en schuilmogelijkgeden, alleen laat de staleigenaar de keus bij de eigenaar.

Ik sta daar met m'n haf in een soort van uitzonderings positie, helaas moedwillig.
Door hb kan ze niet onder alle weeraomstandigheden het land op
.
En op stal heb ik liever ook niet, omdat ze voldoende moet kunnen bewegen.
Zij staat dus in een paddock met schuilstal of op het land.
Aangezien het een redelijk grote stal is waarbij er altijd wel iets is met een paard staat ze nooit alleen.
De ziekenboeg hebben we het maar genoemd.....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:20

Ik denk dat ik realistisch genoeg ben in prijzen.
Heb ze zelf aan huis staan.
Heb ook een hypotheek. Ook weide beheer. Ook mest afvoer. Ook een trekker voor hooi te laden en de bak te slepen.
Maar kan niet groot inkopen. Geen BTW aftrekken.
En weet je wat ik dan denk. Pension houders stop met zielig doen dat het te duur is om te realiseren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:23

bruintje123 schreef:
Ik denk dat ik realistisch genoeg ben in prijzen.
Heb ze zelf aan huis staan.
Heb ook een hypotheek. Ook weide beheer. Ook mest afvoer. Ook een trekker voor hooi te laden en de bak te slepen.
Maar kan niet groot inkopen. Geen BTW aftrekken.
En weet je wat ik dan denk. Pension houders stop met zielig doen dat het te duur is om te realiseren.

Je hebt de duurste factor arbeid niet mee gerekend. Dan kom je er altijd uit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:25

Alsof elke stal betaalde krachten heeft.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:29

bruintje123 schreef:
Alsof elke stal betaalde krachten heeft.

Ja wat de pensionhouder doet natuurlijk gewoon vrijwilligerswerk 8)7

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:33

Fem schreef:
Ja wat de pensionhouder doet natuurlijk gewoon vrijwilligerswerk 8)7

_O-
Nee, die doet het omdat hij/zij ontzettend veel van paarden houdt, die mag best voor 2 euro bruto per uur werken :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:34

Nee.
Maar ik kan niet fulltime werken en dat beetje wat ik bij de baas verdien is zo terug gehaald op pensionklanten.
Dat had ik voor de duidelijkheid moeten melden. Hier ook geen fulltime lonen om het te bekostigen.

Dus ja als ik hier paarden fatsoenlijk kan houden kan een pension houder het ook.
Maar waarom zouden ze investeren?
Stallen staan toch wel vol met goed gelovige pension klanten die denken dat de pensionhouder echt niet anders kan.
Of anders gigantisch moet verhogen.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:57

Hier een super goed plekje getroffen omgeving Rotterdam. Kleinschalig bij een boer. Paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten zomers weide en winters stal met goede uitloop en nog zeer goed betaalbaar ook. Paarden mogen zoveel hooi eten als ze op krijgen. S ochtends word er gevoerd en s avonds moet je zelf voeren. Echter helaas geen bak bij stal maar op 15 minuten stappen een rijvereniging dus dat is geen enkel probleem! :)

ruitje

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:18

Bruintje123, geen idee of je mij daar mee bedoeld maar dan moet je mijn posts terug lezen :) .

bruintje123

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:22

Nee ik bedoelde jou niet specifiek.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:10

bruintje123 schreef:
Nee.
Maar ik kan niet fulltime werken en dat beetje wat ik bij de baas verdien is zo terug gehaald op pensionklanten.
Dat had ik voor de duidelijkheid moeten melden. Hier ook geen fulltime lonen om het te bekostigen.

Dus ja als ik hier paarden fatsoenlijk kan houden kan een pension houder het ook.
Stallen staan toch wel vol met goed gelovige pension klanten die denken dat de pensionhouder echt niet anders kan.

Al die goedgelovigen kunnen toch zo ergens anders heen? Waar het veel goedkoper is ? Waarom blijven staan en dan steen en been gaan klagen. Probleem opgelost! Als het zo simpel was gingen er wel veel onder de prijs werken, maar die onder de prijs werken moeten de paarden geen eten geven of zichzelf geen loon.
Je vergeet echt nog meer , afschrijving, belasting, vakantiegeld of wat hoger loon! Vervanging als je ziek mocht worden en misschien wil je je wel verzekeren tegen ziek worden want wie doet de paarden als jij in het ziekenhuis komt. Het feit is dat jij dubbel moet verdienen als je aan het eind ruim de helft over wilt houden.Maar dat hoeft natuurlijk allemaal niet afgedragen te worden als je alles "zwart" gaat doen maar dat kan een pensionhouder met 20 paarden een beetje moeilijk natuurlijk. En als jouw klanten je straks gaan vertellen dat ze toch wel groen lint om de wei willen i.p.v. bruin en toch liever de stal andersom geplaatst zien of hun paard net anderhalf uur langer in de wei dan die van jou. Maar die andere klant wil de stal eigenlijk nog net weer anders. Ga je dan alles veranderen omdat jouw klanten koning zijn? Of denk je dan voor jou een ander die tevreden is zoals het hier gaat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:23

Ik vergeet helemaal niet een hoop omdat ik niet alles benoem.

Ja zeurende klanten is een onderdeel van je werk.
Wil je dat niet moet je geen pension aanbieden.

Wat ik zelf hier in de buurt wel heb gemerkt.
Hoe beter in orde voor het paard hoe minder stalgeld.
Hoe beter in orde voor de ruiter hoe duurder.

Maar volgens jullie is dat weer onmogelijk.
Toch apart dat andere stallen dat wel kunnen.
Ligt dat dus niet aan waar jezelf graag op inzet?

Net als aan huis. Sommige blijven rotzooi en prut houden jaar na jaar.
En maar smoezen het kan niet anders.

Andere hebben het in orde maar daar wordt dan weer tegen gezegd dat ze vast geen idee hebben van prijzen.

Smoes smoes smoesjes als het gewoon niet klopt.
En ja de eigenaren van de paarden houden het in stand.
Investeren als het niet hoeft ja waarom wel.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:30

Mijn paard hoeft niet buiten met weer en wind. Helaas, wanneer het slecht weer is heeft ze pech. Dan komt ze een uur in de binnen paddock (waar ze een keer rolt en dan gaat staan buurten met de anderen) en een uur eruit om te rijden of whatever. Langer gaat helaas niet, want er staan meer paarden op pension die ook in de paddock willen.

Verder staat ze dan met een grote baal hooi in de box, lekker uit haar luikje de gang in kijken. Veel kinderen (manege) dus dan komt er eentje aaien, dan heeft er een een koekje mee, dan komt er eens een paard langs en zo is ze de hele dag heel druk bezig.

Paard is gelukkiger naar mijn idee en fysiek in veel betere conditie dan een paar jaar terug toen ik haar 24/7 buiten had staan. Paard is nog nooit zo ziek geweest als toen. Zeer zware koliek, en op stal noooit iets gehad. :(

In de zomer komt ze lekker de hele dag op de wei. Maar boven de 32 graden staat ze ook binnen hoor.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:49

bruintje123 schreef:
Nee.

Of gewoon omdat ze tevreden zijn over het pension waar ze staan en niet zo lopen te miepen over de tijd dat hun paard buiten komt omdat ze gewoon voldoende met hun paard doen, het paard met slecht weer helemaal niet eens naar buiten wil of misschien het paard om medische of andere reden niet in de drek kan staan.

Als de meerderheid de mening deelde over het aantal uren buiten waren de pensionstallen wel leeg. Laten we eerlijk zijn, mensen willen allemaal ook zo goedkoop mogelijk een paard stallen. Hoe goedkoper Hoe beter en oja of voor dat kleine prijsje er wel onbeperkt hooi, 2x daags brok, een binnen en buitenbak en gebruik van springmateriaal kan zitten. Het paard van pietje moet trouwens zijn 300grams staldeken op. Het paard van marieke moet andere brokken. Het paard van sophie moet alleen savonds zijn deken op maar sochtens wel af doen hoor, enzovoorts. Kortom, er is een prijs en een grens kwa eisen en uren buiten. Wil je dat niet 1 koop geen paard of 2 zoek een stal wat werkelijk aan je eisen voldoet maar ga niet ergens staan omdat "er niks anders is" durf je vast te houden aan je principes bokkers ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:51

Laten we eerlijk zijn, als een ieder in dit topic toch het idee had dat er goed geld te verdienen was met een zo'n natuurlijk mogelijke manier van paardenhuisvesten, waarom doet niet iedereen dat?
Want zakelijk gezien ben je als pensionstalhouder toch ook gestoord als je niet gaat voor hetgeen waarbij je én paardenwelzijn op 1 zet en ook nog het meeste geld kan verdienen?

Dus zelfs al zijn pensionstalhouders boemannen die niks om het welzijn van het paard geven, dan nog zouden ze alleen vanwege het geld al wel voor die keuze gaan. Tenzij... mensen er dus niet voor willen betalen....

Zoals al eerder bij de kiloknaller discussie gemeld, de start van de verandering ligt niet bij de pensionstalhouders maar bij de klanten en zolang de meeste klanten nog steeds niet willen ( of kunnen, laat dat ook voorop staan! ) betalen voor meer ruimte voor hun paard, zal de oude manier van stallen blijven bestaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:53

Rizette schreef:
bruintje123 schreef:
Nee.

Al die goedgelovigen kunnen toch zo ergens anders heen? Waar het veel goedkoper is ? Waarom blijven staan en dan steen en been gaan klagen. Probleem opgelost! Als het zo simpel was gingen er wel veel onder de prijs werken, maar die onder de prijs werken moeten de paarden geen eten geven of zichzelf geen loon.
Je vergeet echt nog meer , afschrijving, belasting, vakantiegeld of wat hoger loon! Vervanging als je ziek mocht worden en misschien wil je je wel verzekeren tegen ziek worden want wie doet de paarden als jij in het ziekenhuis komt. Het feit is dat jij dubbel moet verdienen als je aan het eind ruim de helft over wilt houden.Maar dat hoeft natuurlijk allemaal niet afgedragen te worden als je alles "zwart" gaat doen maar dat kan een pensionhouder met 20 paarden een beetje moeilijk natuurlijk. En als jouw klanten je straks gaan vertellen dat ze toch wel groen lint om de wei willen i.p.v. bruin en toch liever de stal andersom geplaatst zien of hun paard net anderhalf uur langer in de wei dan die van jou. Maar die andere klant wil de stal eigenlijk nog net weer anders. Ga je dan alles veranderen omdat jouw klanten koning zijn? Of denk je dan voor jou een ander die tevreden is zoals het hier gaat?

Je trekt het nu in het belachelijke met dat groene lint. Je hoeft niet aan alle eisen te voldoen van elke klant. Dit gaat puur over het welzijn van paarden en wat die nodig hebben.
Als jij dan een bedrijf begint in die tak, met die dieren, lijkt het me vrij logisch dat dat welzijn voorop zou moeten staan.

Voor de duidelijkheid, de nacht binnen zie ik echt niet als een probleem. 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden zie ik wel als een probleem.

Maar ik vind wel dat hier overdreven wordt gedaan over wat een pensionstal met 24/7 buiten zoveel meer zou kosten. Aanleg is iets duurder bij een goed 24/7 systeem, maar als je het goed aanlegt scheelt dat weer arbeid (een mooie grote plaat waar de paarden in de nacht staan die je machinaal kan schoonmaken tegenover 20 stallen die je ieder met de hand moet doen, niet de paarden elke dag allemaal stuk voor stuk hoeven te verslepen e.d.) en gaat het lang mee, niet al teveel onderhoudskosten.
Je kan wat zaken tegen elkaar wegstrepen, bij het ene systeem is het ene wat duurder, bij het andere systeem het andere.

Voor de prijzen van de gemiddelde pensionstal kan ook 24/7 uit voor de pensionhouder, mits hij/zij bereid is die investering te doen. Die investering verdient zichzelf prima terug bij een prijs ergens tussen de 150 en 300 euro, afhankelijk van de regio (grondprijs, de bodemgesteldheid e.d.) en de opzet van het 24/7 systeem(groot/klein, handigheid voor werk enz enz enz).
Als ik kijk wat sommige pensionstallen zonder voldoende buitentijd kosten dan kan je daar een prachtig 24/7 systeem van opzetten en ook normaal je brood mee verdienen (niet armer dan in dat andere systeem dan).
Denk dat in veel gevallen een 24/7 systeem gunstiger uitkomt, zeker tegenover de vele systemen waar de paarden wel gedeeltelijk buiten komen, wat meer arbeid, meer mestafvoer (meer bodembedekking e.d.) en meer faciliteiten (stallen en buitenruimte die onderhouden moet worden) betekend.

Dat alles betekend dus niet dat je maar naar de pijpen van je klanten hoeft te dansen, jij kiest voor een bepaald systeem en een bepaalde manier van werken. Hoe rot het soms ook vanuit het oogpunt van de klant is, daar heeft die klant het maar mee te doen.
Ik zou alleen graag zien dat er meer variatie in aanbod komt en wat mij betreft verdwijnen de systemen die niet aan een minimum van 4 uur buitentijd kunnen voldoen.

Het betekend dat ik de smoes van is zoveel duurder niet pik als het gaat om het welzijn van het paard, basisbehoeften.
Dat is gewoon niet geheel en al waar, dat geld alleen als je niet aan die basisbehoefte voldoet en moet aanpassen terwijk je dat niet van plan was. Als je wat nieuws opzet zal het elkaar niet veel maken in kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:55

Dat ben ik met je eens ruitje.
De eigenaren kan het blijkbaar niets schelen.
Als ze maar een paard hebben. Punt.

Awwijk.
Daar gaat het nu net om. Drek is onnodig.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:06

bruintje123 schreef:
Dat ben ik met je eens ruitje.
De eigenaren kan het blijkbaar niets schelen.
Als ze maar een paard hebben. Punt.

Awwijk.
Daar gaat het nu net om. Drek is onnodig.

Ja drek is onnodig voor iemand die het of zelf enorm fantastisch voor elkaar heeft of een bepaald droomplaatje eist als jij maar de realiteit is helaas anders.

Echter als ik dit topic doorblader zie ik mensen reageren met eisen en 24/7 buiten wensen en noem maar op die wel topics openen van "in regio ... zoek ik zo'n goedkoop mogelijke stalling wie weet wat". Van die mensen zakt me helemaal de broek af en dat zijn er meerdere hier.

Ik ben het er wel mee eens dat een 24/7 systeem prima kan werken maar het probleem is gewoon de grote hoeveelheid grond die mensen niet hebben voor t aantal paarden waar ze wel stallen voor hebben en dan is het in goedjes om en om naar buiten of je weide kapot laten lopen door een te grote kudde. Ik begrijp Pensionhouders wel en blijkbaar zijn er genoeg mensen die er ook geen moeite mee hebben anders zaten de stallen niet vol en waren er geen wachtlijsten voor pensionstallen in bepaalde regio's. Om het "zielig" en "dierenbeulerij" te noemen als een paard kort buiten komt vind ik kant nog wal slaan in dit topic sorry. Den hypocriet ook want sommige hebben hun paard wel degelijk op zo'n stal staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:08

Bowen schreef:
Als je wat nieuws opzet zal het elkaar niet veel maken in kosten.

En daar hebben we de kern van je verhaal.

Want wie heeft er tegenwoordig nog genoeg kapitaal en de zin om een pensionstal op te zetten en krijgt daar dan ook nog vergunning voor?

Nee, over het algemeen zijn pensionstallen bedrijven die al jaren bestaan, dat betekend vaak dat ze redelijk vol zitten qua bouwblok en dus iets bestaands, wat geld oplevert moeten gaan slopen voor iets waarvan ze nog maar moeten kijken hoe het precies gaat lopen en of het hetzelfde geld gaat opleveren aan vierkante meters als nu.

Eerlijk, als jij nu een schuur hebt die 1000 euro in de maand opbrengt en je moet die platgooien om een nieuwe schuur te bouwen voor een euro of 20.000( en dat is een voorzichtig bedrag...) om dan te hopen dat hij ook 1000 euro op gaat brengen( en dan ben ik nog optimistisch, want de vraag is of mensen er hetzelfde voor willen betalen) .

Dan ben je toch een complete idioot :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:11

@awwijk

Maar 24/7 heb je mij dan weer nooit zien noemen.
Voor mij bestaat er ook nog een tussenweg tussen 24/7 buiten of 24/7 binnen.