Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:09

Sneltreinvaart hier!

Jemig Yontheke, het zit je dan ook echt niet mee, pff. Terwijl het met bruikleen paarden ook heel leuk kan zijn. Bo is mijn derde bruikleenpaard. In 2010 een Tinker gehad om te "oefenen" voor eigen paard, eigenaresse was zwanger en hij moest echt doorgereden worden. En later nog een ander paard in bruikleen gehad. Nooit ook maar een enkel probleem gehad, maar ik vind ze ook veel te leuk om door te verkopen ;)

IBC vat, wel op een aanhanger gehad in het verleden, water halen aan de andere kant vh dorp en dan dus achter de bus terug naar de wei rijden. En hier thuis achterop de tractor, al vond ik dat persoonlijk een gevaarlijke onderneming en doe ik dat niet meer. Als ik met water moet sjouwen dan gebruik ik een waterzak:

Afbeelding

Een aantal jerrycans is ook een optie, passen ook in een kruiwagen :P Voordeel is dat je een halve kan laten staan tot de volgende keer bijvullen, nadeel is dat (bij ons) je ca. 50 L mee krijgt terwijl in zo'n zak 80L gaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:09

Oude traktor band achter de traktor binden en daarmee de bak slepen.
Zo verplaats je het water en trek je de bak recht en zakt het water vrij snel weg.
Anders een gootje ploegen of scheppen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:11

Over die rijbak. Plassen weg krijgen en bovenlaag leuk houden, dat kan gewoon niet. Als je de bovenlaag laat open trekken dan wordt hij toch eerst wel een tijdje wat zwaarder. Die van ons is ook te vast gelopen eigenlijk, staan ook plassen op, meer dan voorheen. Maar aan de andere kant is de bodem wel mooi hard zodat we er met kruiwagen redelijk door komen, dus als het aan mij ligt eerst zo laten :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:11

Als ik occasioneel eens zonder water val na een aantal droge weken, moet ik helaas ook met jerrycans aan de slag want de weide is op 15km van mijn huis.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:15

spatter schreef:
Oude traktor band achter de traktor binden en daarmee de bak slepen.
Zo verplaats je het water en trek je de bak recht en zakt het water vrij snel weg.
Anders een gootje ploegen of scheppen.

als we nu gaan slepen wordt de bak pap zooi, gootjes maken we al :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:27

Mag ik even ego zijn? Ik liet al een paar keer vallen een nieuw paardje gekocht te hebben, beetje tegenstrijdig aangezien ik er net 2 verkocht heb natuurlijk. Ik wilde het eigenlijk stil houden tot Sinterklaas, maar dat lukt me echt niet :D Ik heb mijn (oude) verzorgpaardje gekocht. Ik leerde haar 6 jaar geleden kennen als veulen

Afbeelding

Toen ze een jaar oud was overleed haar moeder, waar ik mee reed

Afbeelding

Sindsdien ging ik fulltime met haar bezig. Vooral heel veel wandelen, tutten, een band opbouwen en grondwerk.

Afbeelding

December 2010, net zo oud als mijn Lola nu is;

Helaas ging het verhuizen en zodoende werd het qua afstand wat lastiger, na nog een verhuizing was het haast onmogelijk. Uiteindelijk heb ik het wel klaar weten te spelen toen ze drie was een aantal weken/maanden weer die kant op te gaan (met de trein :+ ), en haar ingereden. De eerste keer erop

Afbeelding

De eerste keer in galop

Afgelopen september was ik er voor het eerst in een jaar (?) weer, en het voelde alsof ik gisteren nog geweest was. Dat gevoel, die band, dat vertrouwen. Ik had inmiddels mijn twee paarden al te koop. Sowieso wilde ik terug naar twee paarden, Lola gaat niet weg, Bo is niet van mij. Dus ofwel Bo eruit, ofwel die twee van mij allebei verkopen. Zodoende zouden er twee over blijven. Maar toen ik met de eigenaar in gesprek ging bleek dat hij zijn Tinkers, waaronder Kyra, eigenlijk wilde verkopen omdat het werk hem ook wat veel werd. En dan ga je malen, denken, nog meer malen, goed twijfelen. Een paar keer flink janken.

En uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik de afgelopen jaren best heel veel paardjes voorbij heb zien komen. Van mezelf, om te trainen. De een leuker dan de ander, de een passender bij mij dan de ander, de een een diepere band mee dan de ander. Maar er zijn er in al die jaren eigenlijk twee die voor mij echt een speciaal plekje heel diep in mijn hart hebben, al heb ik mezelf vaak willen overtuigen van dat een ander dat ook had. En dat zijn Lola en Kyra. Dus toen er in een weekend voor zowel Bibi als Caily mensen kwamen die er echt mee klikten en ervoor wilden gaan, was dat voor mij vooral opluchting en rust in het hoofd. De weg was vrij om met de eigenaar echt te gaan hebben over overname van Kyra. Meant to be.

Deze foto's zijn van afgelopen september

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bo zijn eigenaresse heeft eerst nog geen mogelijkheid om hem terug te ontvangen, en hij staat me beslist niet in de weg, dus eerst gaat hij hier blijven. Ik ben op zoek naar een bijrijdster die hopelijk ook haar steentje kan bijdragen in de verzorging. Of dit nou wel of niet lukt, het is even niet anders. Vorige winter had ik 7 paarden om voor te zorgen, deze winter met 3 paarden zal ik dan ook wel overleven, al had ik er graag een minder gehad. In de zomer maakt een meer of minder niet heel veel uit, dus tegen volgende winter zie ik dan wel hoe het loopt omtrent Bo.

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:33

Super fijn Caily!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:37

Yontheke schreef:
Caily schreef:
Klinkt heerlijk Cowgirl83, snel foto's maken!

Poeh Yontheke, wat zit jij dan eigenlijk in een benauwde positie, paarden zelf doen terwijl je ze stiekem liever in pension hebt, en dan geen plek voor een eigen rijpaard door een paard van een ander, en het paard wat je hebt steeds van die ups en downs. Knap dat je dat volhoudt! Kan je Andor niet ergens aanbieden als weidemaatje of gezelschap, dat jij wel eigenaar blijft maar ruimte krijgt in letterlijke zin en qua financiën en dan uitkijkt na een nieuw paard? Spat is naar iets, ook domme pech vaak. Lastig hoor!

:Y)
We hebben Andor ooit onder contract weggegeven. Hij is na 14 dagen doorverkocht zonder ons medeweten. Heb hem na 10 maanden dankzij bokt weer gevonden. Gratis weggegeven onder contract en voor 2000 euries weer terug gekocht want de toenmalige eigenaresse wist natuurlijk nergens van en ik wilde niet dat hij nog ergens anders terecht kwam. :+
Iedereen verklaart me voor gek hoor. Al zie ik dat beest doodgraag. Ik geniet nog wel elke dag van hem ondanks de miserie en zorgen soms. Hem terugkopen is nog steeds een goede beslissing geweest.

Hij gaat in ieder geval nooit meer naar iemand anders zelfs als dat betekent dat ik nooit meer zal kunnen rijden tot hij met de rendac van de erf gaat.

Ha! Dat is net of ik het verhaal van mijn Lompe Lolly lees..... Ook weggegeven met de afspraak dat ik hem terug zou nemen als hij teveel of te duur zou worden. Lolly ook verkocht!2 jaar gezocht en uiteindelijk teruggekocht. Lang verhaal kort.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:46

Geweldig Caily! Geniet van je knappe merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:47

Leuk Caily!! 7 of 3 scheelt al heel wat. Veel plezier!

Ennuh handen als een bootwerker, zijn ruw, met kloven, zwarte randjes in je handpalmen en vooral mooie zwarte randen onder je nagels :D .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:50

Wat fijn Caily! Hopelijk ga je nog veel plezier aan haar beleven.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:52

Wat leuk Caily! Gefeliciteerd!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:03

Caily wat leuk voor je! Jullie lijken zeker een mooie combi :)

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:03

Caily: Gefeliciteert wat een super nieuws.!! Als je er vorig jaar 7 had moeten er 3 nu toch ook wel lukken ;)
En jou oplossing met je waterzak. Zeker aan te raden, maar niet met mijn honden in de buurt... Paar weken veel lol meegehad, maar toen de hond er voor de zoveelste x boven op sprong was die lek O:)
Daarna is heeeel snel die waterslang gekomen...

Bak geen ervaring mee ik rijd er in 1 die niet van mezelf is...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:05

Super Caily gefeliciteerd!

Haha Kristelhans, ik denk in plaatjes dus ik zie nu voor me hoe dat trio van jou bij de buren voor de deur staan te schooien om voedsel. Onze kippen hebben een poosje ruzie gehad en wilden niet meer met zijn allen in 1 hok. Met als gevolg dat er nog maar een hok naast is gezet en we nu nog steeds de east- & westside hebben _O-

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:08

Oh Caily wat Super. Mooie foto's. Zo hoop ik straks ook op Rosie te kunnen rijden, maar dat duurt nog een paar jaar. Hoop dat ik het dan nog kan haha.

Ah die ballensoep _O- Dat heb ik hier gelukkig niet. Ik heb buiten een dubbelewaterbak staan met vlotter 180 liter. Alleen als de pomp voor de vorst eraf moet dan kan ik het nog met een lange tuinslang redden vanuit huis. Nu had ik in het vorige topic gelezen, maar kan het niet meer terug vinden. Iemand zette ook de waterbak in de winter naar binnen. Dat doe ik zelf ook. Maar ik dacht ook nog dat iemand iets deed tegen het bevriezen van het water. ???

@PPPeet Hier de foto's van mijn trailer bijna klaar. De trailer is 30 jaar oud en mag er best wezen toch? *\o/*
Afbeelding

Zo zag hij eruit :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kvulden op 18-11-15 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:09

Kirrr schreef:
Ga mijn vraag nog eens even stellen, want die is een beetje verloren gegaan in de overgang naar het nieuwe topic.
Wat vinden jullie een realistische prijs voor een stuk weiland in onze straat van 70are?

Ik denk dat wij in jullie regio zitten. De prijzen kunnen enorm verschillen. Tot voor kort huurden wij een stuk wei van ongeveer 3000m² voor 150 EUR per jaar. Vorig jaar kwam er in de buurt een ander stuk te huur, dat zou ongeveer 5000 m² geweest zijn, en daar vroegen ze 500 EUR per jaar voor. Dat stuk was wel omheind, maar er stond alleen maar onkruid op en zou dus heel wat werk kosten om er een deftige wei van de maken. Dat vonden wij te duur.
Als het weiland dat jullie op het oog hebben deftig omheind is, en er ook effectief gras op staat ipv onkruid, zou ik denken dat rond de 500 à 700 EUR per jaar realistisch is.
Weten jullie al hoeveel ervoor gevraagd wordt?

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:11

Hihi kvulden, je hebt groene banden :9

Ik gebruik dit jaar voor het eerst een bal in het water, hierdoor hoop ik dat er bewegin in het water blijft en hierdoor NIET kan bevriezen...
Ik ben benieuwd...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:13

Haha ja die moet ik nog poetsen. Alles word hier groen als het even staat.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:18

Inderdaad een hele vooruitgang kvulden! Leuk hoor een eigen opknap project :D!
Agh en jij gaat met Rosie straks heeeeeel veel kilometers maken.

Kirr ik had je vraag wel gezien, maar heb geen verstand van huurprijzen. Anders bel je een agrarische makelaar op en stel je gewoon die vraag?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:20

PPPeet schreef:
Super Caily gefeliciteerd!

Haha Kristelhans, ik denk in plaatjes dus ik zie nu voor me hoe dat trio van jou bij de buren voor de deur staan te schooien om voedsel. Onze kippen hebben een poosje ruzie gehad en wilden niet meer met zijn allen in 1 hok. Met als gevolg dat er nog maar een hok naast is gezet en we nu nog steeds de east- & westside hebben _O-

:') gangsta kippen! :P En wat een luxe dat je dan een hok erbij zet...verwende meiden! :P Onze Beppie is een loner, beste vriendinnen met Viola, onze merrie.. heel apart.. Ria en Svetlana zijn altijd samen en Bep doet haar eigen ding. In het begin vond ik het sneu, dacht dat ze buitengesloten werd maar ze kiest er zelf voor, loopt steevast de andere kant op als de andere dames. Ik heb ergens nog een mooie foto om de bijzondere vriendschap te laten zien! *gaat zoeken*

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Caily, bijzonder dat je je oude verzorgpaard hebt kunnen kopen!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:22

Foto van het bijzondere vriendinnenstel, zo zitten ze er dan regelmatig bij.. als Viool in de bak loopt drentelt de kip mee en als ze op het land mogen gaat ze zelf nog net niet in kippengalop erachteraan. :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 18-11-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:22

caily wat heerlijk dat alles zo op zijn plek is gevallen!

Bij mijn vriendin werd Blue geboren, echter zij woont in Noord Duitsland.
Ik was gelijk weg van het veulen, bij iedere foto zat ik te swijmelen maarja ik had er al 5 staan dus ik hoefde echt niet aan te komen met nog eentje er bij.
Na een half jaar werd moeder en zoon(blue) verkocht naar Zwitserland dus daar ging mijn kans om hem ooit te kopen.
Merrie werd opgehaald maar het veulen kon of kregen ze niet mee op dat grote transport en bleef bij vriendin achter tot later order.
Inmiddels had ik een appaloosa (als veulen gekocht) die de spuigaten was uitgegroeid en 1.64 was met 4 jaar.
Geen fijne in mijn groep paarden en ik had er ook geen klik mee maar wel een super wedstrijdpaard.
Ik zag er iedere keer toch tegenop om erop te klauteren vanwege zijn grote.
Mijn man riep al een hele tijd verkoop dat dier toch.
Toen kwam het berichtje van mijn vriendin of ik nog intresse had, Blue was inmiddels 1.5 jaar en nog altijd niet opgehaald dus ze wilde de koop ontbinden.
Toen heb ik Jolly verkocht en ben gelijk met man gaan kijken naar Blue, hij was precies zoals ik mij hem voorgesteld had en heb hem gekocht. :):)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:24

ieris schreef:
Haha echt een gaaf plaatje hillary die wil ik op Facebook zetten waar heb je die vandaan?
Echt super grappig!

Ga je gang hoor, ik heb 'm volgens mij ook van FB gejat.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:24

De trailer is mooi geworden!

Spatter, wat een mooi verhaal. <3