Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KoudbloedKim schreef:beatje schreef:Ik verbaas me het meest over het feit dat men er voor kiest om in de zomer een paard 17 uur per dag op stal te laten staan...Ik denk dat ik me het meest verbaasd over het feit dat meer mensen dit voldoende of normaal vinden.
Een vuile stal en wat hooi zou ik toch niet blij van worden hoor.
Ts, ik denk dat het tijd is om een andere stal te zoeken, waar je paard meer buiten komt en op een meer op hem gerichte manier met paarden om wordt gegaan.
jesito schreef:Ik zie hier argumenten dat ts een weegschaal mee moet nemen en moet gaan wegen enz.
Wat denk je wat een pensionhouder doet als hij ziet dat die op de vingers wordt gekeken?
Tinky12 schreef:joyce B schreef:Ik kan niet onbeperkt voeren. Zijn nu al te dik ondanks afgewogen voer in fijnmazige netten. Een plak hooi van 2kg is vaak in een uur wel op. Als ze al volgegeten zijn uit de wei misschien wat minder snel omdat ze dan pauze nemen om uit te buiken. Vind het lastig de paarden op dieet te kunnen zetten maar toch niet te lang zonder ruwvoer laten staan.
Je kunt langzaam aan een goede kwaliteit tarwe/gerste stro bij gaan voeren,gewoon in een hooinet ernaast hangen.Die van mij krijgen ook minimaal hooi,ze worden anders echt te dik.Om toch aan de ruwvoerbehoefte te kunnen voldoen ben ik stro bij gaan voeren.
Dit krijgen ze nu onbeperkt bij zodat er altijd wat te knabbelen valt en merk wel wanneer ze minder gras krijgen,dan eten ze meer stro.
In juni/juli voer ik vers gemaaid lang gras,dan kijken ze niet om naar het stro.Nu er alleen korter gras te eten is en hooi (op strikt rantsoen ) eten ze hun ruwvoer behoefte bij met stro
Gewoon langzaam aan opvoeren tot een onbeperkte hoeveelheid.Hier kanen ze ruim een volgepropte slowfeeder van de AJ weg en daar doen ze met z'n 3en 24 uur over
Toydoll schreef:vrouwke schreef:nee die kregen om 1700 brok en hooi en half 10 was alles op.
Nou ben ik toch zo in staat om de dierenbescherming te bellen, staan die beesten 19 (!!!!) uur zonder eten???
Zoe_97 schreef:Maar jullie vinden dus een paard dat constant buiten staat ook nog ruwvoer moet krijgen? Mijn paard en bijrijdpony staan 24/7 buiten (zomer en winter) en krijgen geen ruwvoer bij. Enkel als het gras in de winter op is krijgen ze 2 x per dag een hoop ruwvoer
PowerReiner schreef:Zoe_97 schreef:Maar jullie vinden dus een paard dat constant buiten staat ook nog ruwvoer moet krijgen? Mijn paard en bijrijdpony staan 24/7 buiten (zomer en winter) en krijgen geen ruwvoer bij. Enkel als het gras in de winter op is krijgen ze 2 x per dag een hoop ruwvoer
Er zit een groot verschil tussen buiten en op het land. Een paard dat 24/7 op het land staat heeft in de zomermaanden niks extra nodig als er genoeg gras staat. Op de paddock echter is dat een heel ander verhaal.
Inderdaad, gras is ook ruwvoer. Maar de stal waar Nancy stond kregen ze dus maar eenmaal per dag ruwvoer, en de andere 19 uur van de dag helemaal niets en stonden op de paddock.
Ilka88 schreef:Ik zal straks even wat uitgebreider reageren. Ik ben nu net klaar met werk en ga nog even langs m'n paard.
Maar ik wilde jullie even snel een update geven:
Ik heb de staleigenaar vanochtend gesproken en het komt erop neer dat er niks gaat veranderen. Het enige wat hij (duidelijk niet van harte) nu wel wil doen is een deel van het hooi buiten de stal leggen. Maar dat is echt een half hooinet en hoewel mijn paard dan 's avonds nog wel even wat te knabbelen heeft, zal ook dat zeker voor middernacht op zijn.
Ik denk dus dat ik mijn keuze wel heb gemaakt, ik moet alleen nog een keer heel goed navragen hoe het bij die andere stal is. Ik ben er vandaag wel nog eens naartoe gegaan en alles zag er weer heel netjes uit, maar de eigenaar was er niet.
0000 schreef:In ieder geval een duidelijk antwoord, beter dan dat hij van alles toezegt wat vervolgens niet gebeurt.
Overigens heb ik ook weleens paarden die de laatste ronde (22.30) al tussen 00.00 en 01.00 en uur ophebben. En bij mij krijgen ze echt ruim voldoende ruwvoer. Sommige paarden eten nou eenmaal sneller dan anderen. Dan hebben ze nog wel wat stro te knabbelen dus staan ze niet de hele nacht zonder, maar het simpele feit dat het om 12 uur 's nachts op is, hoeft nog niets te zeggen. Enkel in combi met een vieze stal, dan wordt het natuurlijk een probleem.
maxxlover schreef:Die van mij liggen gewoon te slapen om 24.00 uur. En dan eten ze niet. De mijne staan aan huis dus die krijgen genoeg hooi. Maar na 22.00 uur is het echt klaar. En dan gaan ze lekker liggen. En daarom vraag ik mij soms af waarom het nodig is dat ze de hele nacht hooi moeten hebben. Om half 8 zijn ze weer de eerste.