Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:20

Tja ik zou ook een stal als back up hebben.. Grote kans dat de eigenaar zegt weet je wat jij doet ga maar lekker ergens anders staan als het je niet bevalt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:23

KoudbloedKim schreef:
beatje schreef:
Ik denk dat ik me het meest verbaasd over het feit dat meer mensen dit voldoende of normaal vinden.
Een vuile stal en wat hooi zou ik toch niet blij van worden hoor.
Ik verbaas me het meest over het feit dat men er voor kiest om in de zomer een paard 17 uur per dag op stal te laten staan...

Ts, ik denk dat het tijd is om een andere stal te zoeken, waar je paard meer buiten komt en op een meer op hem gerichte manier met paarden om wordt gegaan.

Vind ik idd ook.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:37

jesito schreef:
Ik zie hier argumenten dat ts een weegschaal mee moet nemen en moet gaan wegen enz.
Wat denk je wat een pensionhouder doet als hij ziet dat die op de vingers wordt gekeken?

Waarom benader je het negatief? Ik bedoelde het gewoon als tip omdat TS aangaf niet te weten hoeveel haar paard krijgt en dus niet duidelijk is of hij te weinig krijgt of dat alleen de voerbeurten ongunstig zijn.
Ik hoor zo vaak dat men zegt veel te voeren maar als er dan toch een keer gewogen wordt dan is het vaak veel meer of veel minder dan gedacht.
Meten is weten.

Ik bedoel het niet om de stalhouder in de gaten te houden. Dat kan ook niet want er is helemaal geen hoeveelheid afgesproken.
Ben het wel met je eens dat de stalhouder het negatief op zou kunnen vatten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:48

Ik voer al enkele jaren haver of gerstestro bij in de slowfeeders... maar de verhouding moet wel blijven kloppen. Voer 1/3 tot 1/2 plak stro met 1 plak hooi per keer per paard.

Tinky12 schreef:
joyce B schreef:
Ik kan niet onbeperkt voeren. Zijn nu al te dik ondanks afgewogen voer in fijnmazige netten. Een plak hooi van 2kg is vaak in een uur wel op. Als ze al volgegeten zijn uit de wei misschien wat minder snel omdat ze dan pauze nemen om uit te buiken. Vind het lastig de paarden op dieet te kunnen zetten maar toch niet te lang zonder ruwvoer laten staan.

Je kunt langzaam aan een goede kwaliteit tarwe/gerste stro bij gaan voeren,gewoon in een hooinet ernaast hangen.Die van mij krijgen ook minimaal hooi,ze worden anders echt te dik.Om toch aan de ruwvoerbehoefte te kunnen voldoen ben ik stro bij gaan voeren.
Dit krijgen ze nu onbeperkt bij zodat er altijd wat te knabbelen valt en merk wel wanneer ze minder gras krijgen,dan eten ze meer stro.
In juni/juli voer ik vers gemaaid lang gras,dan kijken ze niet om naar het stro.Nu er alleen korter gras te eten is en hooi (op strikt rantsoen ) eten ze hun ruwvoer behoefte bij met stro :)

Gewoon langzaam aan opvoeren tot een onbeperkte hoeveelheid.Hier kanen ze ruim een volgepropte slowfeeder van de AJ weg en daar doen ze met z'n 3en 24 uur over :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:06

Yvank_ schreef:
Tja ik zou ook een stal als back up hebben.. Grote kans dat de eigenaar zegt weet je wat jij doet ga maar lekker ergens anders staan als het je niet bevalt.

Dan heeft ts nog tijd want hij zal zich net zo goed aan die 2 maanden opzegtermijn moeten houden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:07

Toydoll schreef:
vrouwke schreef:
nee die kregen om 1700 brok en hooi en half 10 was alles op.

Nou ben ik toch zo in staat om de dierenbescherming te bellen, staan die beesten 19 (!!!!) uur zonder eten???

Ga je gang :j
Dierenbescherming zal zo weer omdraaien, want er valt niks te zien.

Ik stond op die stal (ben inmiddels verhuisd en paardloos), maar mijn paard was kerngezond en had het uitstekend naar d'r zin.
Ze hebben daar uiteraard wel onbeperkt water tot hun beschikking.

Ik zou nooit meer zo'n stal vinden, waar ze zo veel buiten komen en ze zo goed in de gaten gehouden worden, hier in de buurt.. :n
Wel stallen waar ze maar 2 uur buiten komen per dag als ze geluk hebben en 6x per dag eten krijgen..

Je had daar ook de mogelijkheid tot 24/7 op het land met onbeperkt hooi uit een slowfeeder..
Daar koos ik dan weer niet voor, omdat ze toen echt ontzettend dik op het land stond en zichzelf in de weg liep met haar gewicht.

PowerReiner

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:20

Even serieus, 19 uur zonder ruwvoer kan echt niet. Intern kan er dan heel veel aan de hand zijn wat je niet merkt/ziet. Te weinig ruwvoer kan verbloemt worden door teveel krachtvoer waardoor het niet aan ze af te zien is.

Overigens is er nog een heel groot gebied tussen de stallen die jij beschrijft. Ik vind het ongelooflijk dat mensen akkoord gaan met een voerbeleid als dit. Ik kan jou ook onbeperkt water geven maar als ik je maar een halve rijstwafel per dag geef ben je ook niet blij!
Daarbij werkt een verteringsstelsel van een paard heel anders en hebben ze die kauw uren echt nodig. Dan kan een stal nog zo goed opletten en voor de paarden zorgen, maar met zo'n voerbeleid is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt er alleen al op bezoek te gaan. Ik ben ook van mening dat de dierenbescherming wat moet doen tegen dit soort praktijken.

Dit wijst maar weer op het alom bekende feit dat veel mensen niet verder willen kijken dan hun neus lang is, hun neus ophalen voor wetenschappelijke onderzoeken en niet open staan voor andere ideeën.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:36

Een halve rijstwafel is wel iets anders dan een berg hooi en brokken :j

En inderdaad, het is het ene uiterste naar het andere uiterste.. Maar zo is het hier dus echt :j
En ik heb hier echt wel gezocht naar een goede stal.
Je hebt óf een 'luxe' stal, waar ze 1-2 uur per dag buiten komen en in de winter soms zelfs niet bij slecht weer, alleen in een paddock staan bij 5x5 en dus niet eens ruimte hebben om even lekker te bokken/te keer te gaan en 6x per dag gevoerd worden.

Of je hebt een provisorische(?) stal, waar ze nog geen rijbak of zadelkamer hebben, maar waar ze 24/7 op het land staan en 1x per dag bijgevoerd worden.

Óf die stal waar ik voorheen stond en waar ze dus 1x per dag eten krijgen en wel de hele dag buiten staan in een grote kudde.

Mijn eerste pony stond daar 24/7 buiten op het land en was super gelukkig en was nog heel slank (haflinger), (niet bereden omdat ze te jong was)

Mijn tweede pony stond eerst 24/7 buiten op het land en was super dik en zat bijna tegen hoefbevangenheid aan (fjord) en ging later dus op de paddock met 1x per dag hooi en brokken en ze kreeg een heel mooi gewicht en een blij paard die lekker voorwaarts was.

Als ik nog een paard zou hebben, zou ik wensen dat ik zo'n stal hier had als toen..

Ik kan helaas niet door de paarden heen kijken, dus hoe het er binnen aan toe gaat weet ik niet, maar ik neem aan dat niemand zo door paarden kan kijken. Dus wat er intern allemaal gebeurd... Geen idee :n

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:48

Maar jullie vinden dus een paard dat constant buiten staat ook nog ruwvoer moet krijgen? Mijn paard en bijrijdpony staan 24/7 buiten (zomer en winter) en krijgen geen ruwvoer bij. Enkel als het gras in de winter op is krijgen ze 2 x per dag een hoop ruwvoer

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:43

Een paard wat op de wei staat heeft geen ruwvoer nodig,alleen in de winter als het gras niet voldoende is.Gras is ruwvoer.Met ruwvoer is eten wat een lange vezel heeft en waar daardoor langer over gedaan word om te verteren,Daar is het darmstelsel van een paard op gebouwd.
Ruwvoer kan hooi zijn ,gras, stro, luzerne ,kuilmais ed.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:05

Als er genoeg gras is dan is het geen probleem, echter de ts geeft in de op al aan, even gekopieerd;

"Daarnaast gaan ze 's ochtends vroeg in de wei waar ze wat hooi krijgen (er staat zo goed als geen gras)"

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 21:36

Ik zal straks even wat uitgebreider reageren. Ik ben nu net klaar met werk en ga nog even langs m'n paard.
Maar ik wilde jullie even snel een update geven:
Ik heb de staleigenaar vanochtend gesproken en het komt erop neer dat er niks gaat veranderen. Het enige wat hij (duidelijk niet van harte) nu wel wil doen is een deel van het hooi buiten de stal leggen. Maar dat is echt een half hooinet en hoewel mijn paard dan 's avonds nog wel even wat te knabbelen heeft, zal ook dat zeker voor middernacht op zijn.
Ik denk dus dat ik mijn keuze wel heb gemaakt, ik moet alleen nog een keer heel goed navragen hoe het bij die andere stal is. Ik ben er vandaag wel nog eens naartoe gegaan en alles zag er weer heel netjes uit, maar de eigenaar was er niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:39

Er is ergens op bokt een topic met vragen die je op een nieuwe stal moet stellen... Was verschrikkelijk handig. Ik ga even zoeken voor je.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:45

Jammer dat je het nog even moet volhouden daar...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:14

In ieder geval een duidelijk antwoord, beter dan dat hij van alles toezegt wat vervolgens niet gebeurt.

Overigens heb ik ook weleens paarden die de laatste ronde (22.30) al tussen 00.00 en 01.00 en uur ophebben. En bij mij krijgen ze echt ruim voldoende ruwvoer. Sommige paarden eten nou eenmaal sneller dan anderen. Dan hebben ze nog wel wat stro te knabbelen dus staan ze niet de hele nacht zonder, maar het simpele feit dat het om 12 uur 's nachts op is, hoeft nog niets te zeggen. Enkel in combi met een vieze stal, dan wordt het natuurlijk een probleem.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:29

Maar tussen 12u snachts en 18u id avond zit wel 6uur verschil.

Ik kan me ts helemaal voorstellen om een andere stal te zoeken. De combi van en vroeg laatste voerbeurt, kleine portie & weinig vers stro zou voor mij Not Done zijn.

Het paard dat ik reed stond privé bij eigenaar thuis, paard dat ik nu rijd staat met 1 ander paard en 2 mini's bij de eigenaar van die 3.

Bij beide wordt er in de ochtend brok en ruim hooi gevoerd. Eind ochtend gaan ze naar buiten. Winter in de paddock met lading hooi. zomer in de wei, als er weinig gras staat ook hier met hooi. Rond 12/13 krijgen ze hooi als ze met dramatisch weer binnen mochten staan.

Vader vd eigenaar vd beesten houdt in de gaten oid ze extra hooi moeten id loop vd middag.

Wij mesten voor ze maar binnen komen. Bij het op stal komen ligt hooi klaar en meiden ze 2e keer brok.

Eind vd avond +/- 23u laatste voerbeurt met hooi en brok (icm zemelen, muesli)

We zijn nu toevallig aan het kijken voor iets van een slowfeeder, zodat ze langer met het hooi doen en het het vd paddock met rust laten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:36

Wat betreft niet afvallen dus niet erg; een paard kán misschien wel prima met weinig ruwvoer. Het wordt toch wel eens nog gedaan, erg weinig hooi ten opzichte van een hoop bix. Maar ja, of dat ook goed is.....
In mijn ogen is het een te lange tijd zonder ruwvoer. Stro zou ik neit boeiend vinden als ze maar droog staan, echter in dit geval lijkt het mij juist WEL belangrijk elke dag nieuw stro te krijgen om het gebrek aan ruwvoer te kunnen aanvullen met stro knabbelen. Jammer dat er toch nog zulke opvattingen zijn. Prima dat een hoop paarden daar op kunnen teren (maar we kunnen idd niet zo naar binnen kijken wat betreft maagzweren etc ;)), maar blijkbaar is het niet iets waar jij je goed bij voelt. In dat geval zou ik, als er niets met de staleigenaar te regelen is, toch gaan verder kijken naar een stal met een (voer) beleid dat beter bij jullie past :(:)

De "oplossing" die nu wordt gegeven zou ik wel aanpakken als tijdelijke oplossing. Op die manier verspreid je de voerbeurten wel iets over de dag, waardoor hij minder uren achter elkaar zonder ruwvoer staat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:23

Zoe_97 schreef:
Maar jullie vinden dus een paard dat constant buiten staat ook nog ruwvoer moet krijgen? Mijn paard en bijrijdpony staan 24/7 buiten (zomer en winter) en krijgen geen ruwvoer bij. Enkel als het gras in de winter op is krijgen ze 2 x per dag een hoop ruwvoer

Er zit een groot verschil tussen buiten en op het land. Een paard dat 24/7 op het land staat heeft in de zomermaanden niks extra nodig als er genoeg gras staat. Op de paddock echter is dat een heel ander verhaal.

Inderdaad, gras is ook ruwvoer. Maar de stal waar Nancy stond kregen ze dus maar eenmaal per dag ruwvoer, en de andere 19 uur van de dag helemaal niets en stonden op de paddock.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:16

PowerReiner schreef:
Zoe_97 schreef:

Er zit een groot verschil tussen buiten en op het land. Een paard dat 24/7 op het land staat heeft in de zomermaanden niks extra nodig als er genoeg gras staat. Op de paddock echter is dat een heel ander verhaal.

Inderdaad, gras is ook ruwvoer. Maar de stal waar Nancy stond kregen ze dus maar eenmaal per dag ruwvoer, en de andere 19 uur van de dag helemaal niets en stonden op de paddock.

Uiteraard ook afhankelijk van de hoeveelheid gras. Als mijn gras straks kaas is halen ze niet voldoende er meer uit ook om hun buik te vullen en krijgen ze hooi.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:03

ik snap van sommige Bokkers en stalhouders helemaal niks. Dat het ok is om paarden 19 uur lang zonder eten te laten staan omdat ze blijkbaar nooit ziek zijn, dat paarden om 3 uur 's middags al op stal staan. Behalve dat het lichamelijk ongezond is, zou ik ook nooit willen dat mijn paarden zich zoveel uren staan te vervelen. Hoe kun je nou in de vredesnaam akkoord gaan met het feit dat je paard gewoon 19 uur staat te niksen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:16

Ilka88 schreef:
Ik zal straks even wat uitgebreider reageren. Ik ben nu net klaar met werk en ga nog even langs m'n paard.
Maar ik wilde jullie even snel een update geven:
Ik heb de staleigenaar vanochtend gesproken en het komt erop neer dat er niks gaat veranderen. Het enige wat hij (duidelijk niet van harte) nu wel wil doen is een deel van het hooi buiten de stal leggen. Maar dat is echt een half hooinet en hoewel mijn paard dan 's avonds nog wel even wat te knabbelen heeft, zal ook dat zeker voor middernacht op zijn.
Ik denk dus dat ik mijn keuze wel heb gemaakt, ik moet alleen nog een keer heel goed navragen hoe het bij die andere stal is. Ik ben er vandaag wel nog eens naartoe gegaan en alles zag er weer heel netjes uit, maar de eigenaar was er niet.

Eeecht dat is veel te weinig ronduit schandalig. ik zou wegwezen daar. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wt je daar nou betaald , weet niet of jet wil zeggen natuurlijk dat is aan jou.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:47

0000 schreef:
In ieder geval een duidelijk antwoord, beter dan dat hij van alles toezegt wat vervolgens niet gebeurt.

Overigens heb ik ook weleens paarden die de laatste ronde (22.30) al tussen 00.00 en 01.00 en uur ophebben. En bij mij krijgen ze echt ruim voldoende ruwvoer. Sommige paarden eten nou eenmaal sneller dan anderen. Dan hebben ze nog wel wat stro te knabbelen dus staan ze niet de hele nacht zonder, maar het simpele feit dat het om 12 uur 's nachts op is, hoeft nog niets te zeggen. Enkel in combi met een vieze stal, dan wordt het natuurlijk een probleem.

Die van mij liggen gewoon te slapen om 24.00 uur. En dan eten ze niet. De mijne staan aan huis dus die krijgen genoeg hooi. Maar na 22.00 uur is het echt klaar. En dan gaan ze lekker liggen. En daarom vraag ik mij soms af waarom het nodig is dat ze de hele nacht hooi moeten hebben. Om half 8 zijn ze weer de eerste.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:41

maxxlover schreef:
Die van mij liggen gewoon te slapen om 24.00 uur. En dan eten ze niet. De mijne staan aan huis dus die krijgen genoeg hooi. Maar na 22.00 uur is het echt klaar. En dan gaan ze lekker liggen. En daarom vraag ik mij soms af waarom het nodig is dat ze de hele nacht hooi moeten hebben. Om half 8 zijn ze weer de eerste.

Heb jij wel eens een hele nacht de boel in de gaten gehouden?Ze slapen echt niet van 12 to half 8.
Hier wordt tussendoor ook getukt...en gescharreld....en af en toe een strootje weggeknabbeld.Veel gespeeld en dan het liefst rond een uur of 5 de baan rondraggen :+ Maar een groot deel van de nacht zijn ze wel bezig met scharrelen en de slowfeeder inspecteren voor dat ene lekker strootje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:19

Ze eten bij mij 's nachts even veel als overdag. Hij krijgt 2x een net van 7 tot 9 kg en een net van 9kg is net wat vaker niet 100% leeg dan overdag, maar dat hangt er ook vanaf hoe lang de nacht is (soms iets meer, soms iets minder dan 12 uur). Maar 8kg eet hij wel weg 's nachts. En de shetten hebben een vergelijkbaar schema met 1.5-2kg hooi per shet (2x per dag). 1.5kg is vaak op, 2kg is vaak nog wat van over. Maar tussen dag en nacht is geen verschil. (gewichten gewogen met unster).

Overigens ligt hij wel vaak tussen 23 en 24 uur. En 's ochtends tussen 6 en 7 weer, maar de rest van de nacht bunkert hij dus rustig verder. Hij slaapt trouwens ook vaak tussen 12 en 13.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:24

Bij ons staan de paarden nu overdag op de weide en snachts op een grote paddock.
Daar staan 3 grote slowfeeders die we nu helemaal vol moeten proppen zodat ze de hele nacht wat te eten hebben. Ze eten op het moment snachts juist meer.