Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:04

Oh nee, mijn eigen paarden hebben een groot blok hooi waar een slowfeeder net over heen zit. En ik bedoelde dat ik dat zou blijven gebruiken, simpelweg omdat ik het ideaal vind. Dus dat gaat tot op de grond en zouden hoefijzers geen eens kunnen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:09

En ook, wat als een van de paarden tóch ijzers nodig heeft? Wat doe je dan?
Ga uit van worst case scenario's, want zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
En dan is het aan jou de keus of je mensen weg stuurt, ondanks dat ze al bij je staan (misschien tegen die tijd al wel langere tijd) of ga je aanpassingen doen?
Nogmaals, van mij hoef je de vragen niet te beantwoorden, maar denk dieper na over de materie. Wat als dit, wat als dat?
Wat als een paard niet meer op gras mag? Wat als een paard op boxrust moet? Of bijvoorbeeld, moeten paarden een halster aan op de wei? Of juist niet? Etc. etc.
Als staleigenaar wordt er van je verwacht dat je in zulke situaties handelt of het oplost.

_suus19_

Het zal er ook aan liggen hoeveel pension klanten je wilt. 20 zal niet te doen zijn, maar als je er 4 wilt ofzo, er zijn altijd wel 4 mensen in de buurt met een Nh-mindset die problemen eerst anders op proberen te lossen dan met ijzers. En die willen misschien juist weer wel op zo'n stal staan..
Ijzers hebben nog wel meer nadelen voor een pensionhouder, zoals dat ze het land veel meer stuktrappen dan blootsvoets, dus als jij het niet wilt, moet je het gewoon niet doen..

Maar bedenk je wel dat je als je niet perse voor 'nh' mensen gaat, je ook ertegen moet kunnen als mensen met hulpteugels, sporen etc. Gaan rijden/longeren. En dat je ze daarin in hun waarde moet laten.

Ik heb op een stal gestaan waarbij je overal een mening over werd aangepraat door de eigenaar.. Toen was ik ook nog jonger en volgde ik alles, maar de lol in het rijden was er voor mij compleet vanaf.

Bowen

Zelf zou ik het als klant wel fijn vinden als er ingezet wordt op geen ijzers in de kudde.
Maar ik zou het ook erg fijn vinden dat als er wat is waarom het moet het wel kan en het paard niet uit de kudde gehaald hoeft te worden.

Zeker bij het introduceren en de eerste tijd waarin het nog wat onrustig kan zijn zie ik liever geen ijzers. Daarna is het minder een probleem, mits het geen hele onrustige kudde is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:14

pol013 schreef:
Sees schreef:
Nou precies ik ook Shirley :j. Een gerichte trap met ijzer richt gewoon meer schade aan als dezelfde trap zonder ijzer.

Denk dat hier de verhouding stuk ijzer of stuk hout beter opgaat.

Vraag mij oprecht af of het verschil echt zo groot is......

Naar mijn ervaring maakt het een fiks verschil. De trappen die ik heb gezien met ijzers leverde bijna allemaal verwondingen op, soms zelfs best ernstig.
De trappen die ik heb gezien zonder ijzers leveren bijna nooit verwondingen op, alhoewel beide wel een mankend paard op kunnen leveren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:14

Maartje1990 schreef:
Ik denk (nadruk op denk!), dat ik met bitten, dekens etc. Geen enkel probleem zou hebben, ik men bitloos en ga mijn haflinger ook bitloos berijden, maar ben niet anti bit, ik rij bitloos omdat ik het niet nodig heb (en er tevens een aantal voordelen aan zie). De hoefijzers echter, iemand zei hier "slowfeeder netten" , en dat is waarschijnlijk wat ik ook zal gebruiken, waardoor met hoefijzers (voor en achter) gewoon niet mogelijk is, los van of ik daar wel of niet principieel iets op tegen heb. Als er hoefijzers zijn die geen problemen geven met de netten en tevens geen schade geeft aan andere paarden (denk bijv aan kunststof) is dat wellicht wel te overwegen :)

Ik heb al eerder een keer Inhoudelijk op de oorspronkelijke vraag geantwoord. Voor de rest volg ik de discussie, maar reageer weinig.

In het bovenstaande stukje zie ik echter iets staan dat wel erg kort door de bocht is...
Mijn paard heeft (jawel, medisch...) rondom ijzers.
Vanwege maagproblemen moet hij 24/7 ruwvoer kunnen eten. Hij heeft dan ook een slowfeedernet in zijn stal, en slowfeedernetten buiten in de periode dat er te weinig gras is.
Dat gaat prima. (en ja, uiteraard is er nagedacht over ijzers, en hoe dit veilig te doen is. En dat kan dus!)

Verder is mijn paard op de stal waar ik sta de enige van ongeveer 30 paarden die rondom op ijzers staat. (en 1 alleen voorijzers)
Er zijn nogal wat mensen die met argusogen kijken als er nieuwe paarden in een groep komen, ook bij mij op stal. (terecht, en doe ik zelf ook) Gek genoeg, of misschien ook wel niet....., is er niemand die er ook maar enige moeite mee heeft als de mijne in hun groep zou komen...
Heeft niets met zijn ijzers te maken, maar alles met zijn gedrag.
Tsja.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:24

Ik heb een slowfeedernet die tot op de grond komt. Dus hoefijzers gaan dan niet.

Ik had even niet zo goed nagedacht bij het openen van dit topic (even de slowfeeder vergeten) maar het zou dus iets zijn van.

"Vanwege het gebruik van slowfeeder netten die tot op de grond komen, is het niet mogelijk om bij ons paarden met hoefijzers te stallen"

Als het paard ijzers heeft waarbij dit geen probleem is (plakijzer oid) zou dit natuurlijk besproken kunnen worden.

Zijn daar (andere) meningen over?

Mochten paarden dan toch hoefijzers nodig hebben dan zullen zij inderdaad weg moeten, of als het tijdelijk is dat ze dan tijdelijk elders staan, in een andere weide oid bedoel ik dan.

Ik had in de OP wel gezet dat voor medische redenen er tijdelijk een mogelijkheid is tot opstallen, maar permanent zal dit gewoon niet mogelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 03-04-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:25

Femke_tweety, maar gedrag kun je helaas niet beïnvloeden :o en dan beperk je misschien het risico iets meer?

Ik vraag me af of je als pensionhouder geacht wordt overal maar altijd gehoor aan te geven :o. Iemand haalde HB en IR aan. Dat zijn natuurlijk vervelende en tricky aandoeningen. Maar ben je als pensionhouder dan verplicht daar altijd wat aan te doen? Want de een heeft HB, de ander IR, weer een ander kan niet tegen voordroog terwijl een ander juist voordroog moet want die heeft te kampen met een stofallergie. Moet je dan voor ieder paard een apart beleid gaan voeren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:27

Sees schreef:
PercyLeen schreef:
Stel je zelf de vraag is; zou jij op een pensionstal willen staan waar ijzers verplicht zijn? Door zo duidelijk je mening te ventileren zal het je toekomstige klanten alleen maar afschrikken. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik moet er niet aan denken dat mijn stalhouder ongevraagd iedere keer zijn mening ventileert. Mijn paard, mijn zorg. Als stalhouder kun je regels opstellen, tuurlijk. Jouw erf, jouw stal. Maar mbt rijden en verzorging moet je het vooral bij de eigenaren laten anders staat je stal nooit vol denk ik.

Ook dit geloof ik niet zo. Nogmaals, wij hebben ook een geen ijzers achter beleid en wij hebben zelfs een wachtlijst...

Dat soort dingen zal ook heel erg van de regio afhangen natuurlijk, als je niet in een regio staat waar de goede goedkope pensionstallen je om de oren vliegen dan is zoiets natuurlijk iets waar je makkelijk een compromis op sluit als je toch niet verwacht dat je die achterijzers nodig hebt. Hier kan je je paard praktisch op iedere hoek stallen dus ik zou denk ik verder kijken.

Persoonlijk zou ik niet zo'n bezwaar hebben tegen zo'n regel mits er een goede reden achter zit. Als mensen rare dingen gaan verbieden omdat ze het domweg niets vinden (zoals het gekleurde dekjes voorbeeld) dan zou ik wel bang zijn dat er met de tijd meer rare en onzinnige regels bij komen waar ik niet op zit te wachten. Maar als er een rationele reden achter zit (zoals die slowfeeder netten oid) dan zou ik het waarschijnlijk niet zo'n bezwaar vinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:31

Liedje89, je kunt je paard hier in de regio inderdaad op iedere hoek van de straat stallen. Goedkoop, mja...duurder dan in het noorden, vele malen goedkoper dan in het westen zeg maar ;).

liedje89 schreef:
Persoonlijk zou ik niet zo'n bezwaar hebben tegen zo'n regel mits er een goede reden achter zit. Als mensen rare dingen gaan verbieden omdat ze het domweg niets vinden (zoals het gekleurde dekjes voorbeeld) dan zou ik wel bang zijn dat er met de tijd meer rare en onzinnige regels bij komen waar ik niet op zit te wachten. Maar als er een rationele reden achter zit (zoals die slowfeeder netten oid) dan zou ik het waarschijnlijk niet zo'n bezwaar vinden.

Met het bovenstaande ben ik het overigens wel eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:32

ik denk niet dat je een bepaalde stroming,in dit geval...anti-ijzerbrigade...mag opleggen aan je klanten.
Of je moet alleen dit soort om je heen verzamelen :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:35

Mijn slowfeedernet in stal hangt -nagenoeg- tot op de grond.
In de wei liggen ze op de grond.

Kijk, als je als pensionhouder ijzers wil verbieden: vooral doen.
Als je denkt dat het met slowfeedernetten onveilig is: vooral blijven denken.

Maar je kunt natuurlijk buiten je eigen ideeën kijken, en je kunt naar oplossingen kijken voor lastige vraagstukken.

Ik heb een paard dat nogal wat mankeert. Ik sta op een stal waar heel veel bespreekbaar is, en waar echt in (haalbare) oplossingen wordt gedacht.
Daar heb ik ook bewust voor gekozen toen ik hierheen verhuisde, paard kreeg steeds meer kwaaltjes die extra zorg behoefden, en ben ook echt om die reden verhuisd.
De stalbeheerder van de plek waar ik nu sta wist dat, en wist ook dat er dus een "zorgenkindje" op stal kwam. Dat is besproken voordat ik naar deze stal toe kwam.

Voor mij -en mijn paard- is het belangrijk dat er in oplossingen gedacht wordt, in plek van in starre patronen.

En ik zou dus -zeker met dit paard- nooit kiezen voor een plek waar principes belangrijker zijn dan het individuele paard.

En daarmee zou ik dus niet op een stal willen staan zoals in de openingspost wordt voorgesteld.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:36

Kan iemand mij uitleggen waarom een slowfeedernet niet te gebruiken is in combinatie met ijzers? Het gaat hier in ieder geval prima (ook op de grond).

Maartje1990

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:42

Ijzers kunnen er in blijven hangen. Mijn vorige haflinger had hoefijzers en had destijds weliswaar geen slowfeeder net maar ze stond constant vast in iets soortgelijks, dus daarom zou ik bij slowfeedernetten geen hoefijzers willen omdat ik niet het risico wil lopen dat ze stukgetrokken worden.

En dat lijkt mij toch niet zo'n gekke "regel"? Niet mogelijk om beslagen paarden te stallen ivm slowfeeder netten. (En tweedes dus veiligheid van de andere paarden).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:43

geerke schreef:
ik denk niet dat je een bepaalde stroming,in dit geval...anti-ijzerbrigade...mag opleggen aan je klanten.
Of je moet alleen dit soort om je heen verzamelen :+

Alles mag natuurlijk als je stalhouder bent. Een klant kiest er dan zelf voor daar wel of niet te gaan staan. Maar heb je mijn laatste post ook gelezen? Want mijn reden voor niet hoefijzers is niet omdat ik tegen hoefijzers ben.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:44

nelis schreef:
BrittS schreef:
Ik sta op een pensionstal waarbij paarden in de kudde (24/7) geen achter ijzers mogen hebben, om dezelfde reden die jij aangeeft. Werkt prima, er zijn er nog maar enkelen die voor wel op ijzers staan, dit worden er volgens mij (gelukkig) wel steeds minder. Ik zie dus niet in waarom je dit niet zou kunnen verbieden, gaat om veiligheid toch?

Daarnaast, ik zou mijn paard niet in een kudde willen waar paarden met achter ijzers in staan ;)

En als er nu door stel Artrose bij jouw paard een ijzer achter onder zou moeten, dan moet je paard maar binnen blijven? of van stal verhuizen?

Ik denk dat er veel te snel naar hoefijzers gegrepen wordt, ook medisch gezien. Ik heb alleen weinig zin in een wel-geen hoefijzer discussie. Stel mijn paard krijgt inderdaad iets waardoor achter ijzers noodzakelijk zijn voor een pijnvrij pensioen (want ik zou er geen ijzers onder doen zodat ik maar kan blijven rijden), dan zoek ik daar tegen die tijd wel een oplossing voor. Hij blijft hoe dan ook 24/7 buiten met vriendjes zolang hij daar gelukkig bij is. Mijn paard is gelukkig geen trapper, dus misschien is er dan ook nog wel met mijn stalhoudster wat te regelen (die denkt altijd heel goed mee).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:51

Dan zal ik wel een simpele zijn, maar als het ergste is wat er kan gebeuren dat er een net kapot wordt getrokken, dan zie ik nog altijd geen probleem. Dan koop ik een nieuw net, klaar.

Mijn paard heeft het in ieder geval nog niet voor elkaar gekregen in 6 maanden tijd met in totaal 4 lippen op haar voorijzers (1 ijzer met 3 lippen voor haar hoefbeenbreuk), in haar kleine paddock van 5 bij 5 ("boxrust" :+ ) met een net op de grond.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:53

Ik begrijp überhaupt niet zo heel goed waarom netten (bijna) op de grond moeten hangen :o ? Het is natuurlijker om laag bij de grond te eten maar wij hebben ze wel eens vast gestaan gehad in een net inderdaad, brrrr. Nu kun je natuurlijk nooit alles voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:54

TS, even een stomme vraag. Je geeft aan dat ze in slowfeeders kunnen blijven hangen, en je angst snap ik als je met een eigen paard een eerder incident hebt meegemaakt.

Mogen paarden bijvoorbeeld wel dekens om, of ook alleen op medische noodzaak? Immers kunnen paarden ook met dekens om in elkaar vast blijven haken o.i.d. en daar hoeft dan niet eens een hoefijzer aan te pas te komen.

Ook zijn er dus ook genoeg 'tegengeluiden' te horen; ligt het heel misschien aan het feit dat je misschien een lompie hebt getroffen die overal in vast bleef zitten (jawel, je hebt ze hoor, die gaan nog op hun snuffert over een grasspriet) of dat je misschien óók zelf een andere oplossing zou kunnen zoeken in plaats van een net op de grond (wat moet ik me daar overigens bij voorstellen? Is het geen optie om bakken met hooi neer te zetten ipv een net op de grond?)

Paarden kunnen elkaar nou eenmaal verwonden en zichzelf ook. Daar is geen ontkomen aan. En hoewel ik je 'probleem' snap, snap ik het tegelijkertijd ook weer niet. Ik vraag me ook (persoonlijk) af hoeveel 'vraag' er is naar een dergelijke stalling; ik weet niet hoeveel plaats en ruimte er is in Tilburg/Kessel maar ik kan me best voorstellen dat er aardig wat mensen zijn die hun paard al op hun eigen fijne manier aan huis hebben staan, al dan niet met ijzers. Althans, ik lees van vrienden en kennissen eigenlijk alleen maar dat hun paard (al dan niet aan huis of op privé stalling) daar lekker buiten kan staan de hele dag, en ja, dat zijn paarden die óók ijzers hebben, dus ik vraag me af of er tegen die tijd vraag is naar een stal zoals jij nu omschrijft en ik vraag me ook af hoeveel mensen zich daar prettig bij zouden blijven voelen; want wat ik al vroeg (en niet banketstaaf bedoeld), mogen dekens dan wel om? Is er nog een omgangsregelement hoe je je paard wel of niet mag behandelen? (kan mezelf niet goed uitdrukken zonder gelijk al te wijsneuzerig te klinken) maar je komt best 'bazig' over met betrekking tot wat wel of niet kan/mag en ik denk eigenlijk eerder dat je op zoek bent naar een of meerdere klonen van jezelf m.b.t. het houden van paarden dan dat je open staat voor daadwerkelijk pensionklanten en hun meningen.. Maar dat is slechts hoe je op mij iig overkomt nu ik 11 pagina's stilletjes heb meegelezen; ik zou me absoluut niet welkom voelen en "bang" zijn dat er, wanneer je er eenmaal staat, nog meer restricties aankomen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:54

Die netten kosten toch een eurootje of 130... dus nee, ik voorkom liever dat ze stukgetrokken worden :) Naast de veiligheid van andere paarden.

@ Sees: maar zonder hoefijzers kunnen ze dus niet vast komen te staan. Ik heb van die grote hooibalen, deze liggen op de grond en hier hangt een net over.

@Gast3289: Zoals ik al zei, met dekens heb ik geen probleem :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 03-04-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:56

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Zo auw :\
Die van mij heeft wel degelijk om medische redenen ijzers. Weliswaar alleen voor, maar ik ken er zat die ze om dezelfde reden ook achter hebben. En natuurlijk zijn er mensen die het 'makkelijker' vinden, maar om gewoon te zeggen dat medische redenen voor ijzers niet bestaan :n...

Om antwoord te geven op je vraag: ik zou niet bij je komen staan. Wil graag zelf bepalen wat er met mijn paard gebeurt. Ga je ook scheren en dus dekens verbieden, omdat paarden daar met hun hoeven in kunnen blijven haken en daardoor blessures op kunnen lopen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:56

Maartje1990 schreef:
Alles mag natuurlijk als je stalhouder bent. Een klant kiest er dan zelf voor daar wel of niet te gaan staan. Maar heb je mijn laatste post ook gelezen? [Want mijn reden voor niet hoefijzers is niet omdat ik tegen hoefijzers ben.

Dat laatste vind ik, gezien de reacties in dit topic, en gezien jouw posts verder op bokt, wat lastig te geloven...

Zoals ik al eerder zei, daar waar principes boven het individuele paard gaan, zou ik niet op stal willen staan.
En dat is nu net precies wat jij -bedoeld of onbedoeld- lijkt uit te dragen.

En uiteraard mag je als pensionhouder net doen wat je zelf wilt qua regels. Maar je oorspronkelijke vraag in dit topic was hoe daar over wordt gedacht.
En ik denk daar dus niet positief over.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 03-04-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:58

Ik zou me er ook wel in kunnen vinden. Alleen wat iemand al zei soms kan het niet anders ivm blessures of andere dingen. Mijn merrie is een makkelijke trapperd dus wil het eigenlijk zelf al niet om de veiligheid van andere paarden. Ze heeft 1 keer een poos achterijzers gehad dat kon niet anders helaas maar zodra het kon zijn ze eraf gegaan. Ze staat nu lekker blootvoets.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:02

Jee, luitjes.... -O-

TS is tegen ijzers, mag ze? Jullie zijn voor, mag ook!
Als TS op HAAR pensionstal, op HAAR erf, op HAAR wei geen met ijzers beslagen paarden wil hebben is dat haar goed recht.
Of jij je paard daar wel of niet wil zetten is helemaal je eigen beslissing.
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 03-04-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:02

Sees schreef:
pol013 schreef:
Denk dat hier de verhouding stuk ijzer of stuk hout beter opgaat.

Vraag mij oprecht af of het verschil echt zo groot is......

Deze snap ik niet helemaal geloof ik :o?

Nou ja mijn ervaring is dus wel zo. Ik ben ook 'gezegend' met de leider van de kudde dus misschien dat je er dan nóg meer over nadenkt dan iemand met een paard dat zich nooit mengt in 'onrust'.

Iemand vergeleek een klap van een hamer hamer met een klap van een hand. Als we het hebben over een hoef met of zonder ijzer is de vergelijking met een stuk hout of een stuk ijzer beter. Beide hard, alleen de een net wat minder dan de ander.

En ik vraag mij dan af of het verschil in impact echt zo groot is.