Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:33

De meeste paarden worden inderdaad helemaal niet blij van in de blub staan

En sorry, hier staan er een paar toch echt alleen op de paddock. Had er laatst twee bij elkaar, gaf de een de ander een trap. Liep met een sisser af maar met dat paard willen we geen enkel risico lopen en dus staat hij nu alleen of bij de pony's. Vandaag is hij niet eens buiten gekomen. Wil niet dat hij met gekke bokkesprongen uitglijdt.

Paard vindt dat wel prima, als ik zijn hooivoorraad maar aanvul ;)

Ander paard is laat gecastreerd en niet lief voor soortgenoten. Die valt hij aan. Laatst weer eens geprobeerd met de ruin van een vriendin, dat werd drama. Die staat dus noodgedwongen ook apart.

Paarden zijn prima tevreden. Ik ben er ook voorstander van om ze zoveel mogelijk buiten te zetten en het liefst met een maatje maar niet alle paarden zijn hetzelfde en dus wijk ik af van wat ik wil om er zo voor te zorgen dat de paarden heel en gelukkig blijven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:44

DashenkaJ schreef:
Ik snap het niet, je koopt toch een paard omdat je er gek op bent? Dan wil je er toch voor zorgen dat hij het beste van het beste krijgt en sluit je hem toch niet op? Je koopt een paard toch niet omdat het paard zich naar jouw maatstaven moet voldoen? Koop er dan geen een.

Moet een paard niet aan je maatstaven voldoen?
Dan maakt het dus ook niet uit wat voor en welk paard je koopt. Hoef je er verder niet mee te sporten of hobby-en, want dat is niet het beste van het beste voor het paard.

Schijnheilig gedoe zeg...
Tuurlijk kopen mensen een paard voor zichzelf, geven er veel geld aan uit en willen idd het beste, maar is niet altijd mogelijk

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:47

Sizzle schreef:
Evengoed vind ik dat je een paard niet moet dwingen om in de blub te staan zonder alternatief. Echter wordt dat dan bij gebrek aan beter maar voor het gemak afgedaan als 'natuurlijk'.
Pensionstallen zijn doorgaans domweg een middenweg die betaalbaar is. Dus meer binnen bij zijkweer.
Dat hoeft niet gelijk zo zwart-wit te zijn zoals hier steeds weer geschetst wordt.

En natuurlijk koopt men een paard dat aan je maatstaven voldoet. Het zou toch dom zijn om een ijslander te kopen als je nationaal wil springen bijvoorbeeld :?

Zo denk ik er ook over en daarbij dat elk paard zijn eigen wensen heeft - dat niet 1 manier de beste is.
Net als paardrijden eigenlijk. De beste ruiters passen hun training, manier van rijden aan, aan het paard en niet andersom

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:33

sneeuwpop schreef:
DashenkaJ schreef:
Ik snap het niet, je koopt toch een paard omdat je er gek op bent? Dan wil je er toch voor zorgen dat hij het beste van het beste krijgt en sluit je hem toch niet op? Je koopt een paard toch niet omdat het paard zich naar jouw maatstaven moet voldoen? Koop er dan geen een.

Moet een paard niet aan je maatstaven voldoen?
Dan maakt het dus ook niet uit wat voor en welk paard je koopt. Hoef je er verder niet mee te sporten of hobby-en, want dat is niet het beste van het beste voor het paard.

Schijnheilig gedoe zeg...
Tuurlijk kopen mensen een paard voor zichzelf, geven er veel geld aan uit en willen idd het beste, maar is niet altijd mogelijk

Ik denk dat ze bedoeld dat je geen paard moet kopen als je eigenlijk een cavia wil

M_D_H

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:58

Wat heeft de cavia er nou weer mee te maken :').

Er wordt toch echt gezegd dat je een paard niet voor je maatstaven koopt...

Zoals ik het lees: je koopt een paard niet om hem aan te passen aan jou ideeën...

Mijn mening: nou eigenlijk doe je dat wel... Jij wilt er mee rijden en soms zelfs mee een bepaalde discipline op wedstrijd.
Daar train je voor dus pas je hem aan aan jou maatstaven.
Je geeft hem bepaald voer om hem aan te passen aan jou maatstaven.
En zelfs als je dat allemaal niet doet... pas je het paard toch aan aan maatstaven...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:00

sneeuwpop schreef:
M_D_H schreef:
Ik weet alles van de kosten gelukkig (mag ook wel na 4 jaar paardenhouderij gestudeerd te hebben)

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat zolang er zulke stallen zijn (veel geld, weinig arbeidskracht, in een omgeving waar stallen ook veel goedkoper kunnen zijn en een aantal dat ook bewijzen) en mensen dat accepteren, er ook minder kans is op verandering :).

Maar goed... Het was alleen een vergelijking om aan te geven waarom mensen dat accepteren meer niet.

ik vind dat nogal makkelijk gezegd.
Weet jij wat van de hypotheek bij de verschillende stallen en van de kosten van het pand/de panden etc...
Hier is een stal die zijn binnenbak frame 2e hands heeft kunnen kopen uit de buurt en die vooral zelf (naast zijn gewone baan) heeft neergezet. Een ander heeft minder geluk en kocht het nieuw en heeft hem neer laten zetten ook wat andere materiaal gebruikt... Dit alleen al, zal al grote verschillen geven

Daar heb je gelijk in...
Echter kan ik het van een aantal stallen wel zeggen...
En als ik dan zie wat die stalen vragen voor het werk wat ze doen vind ik dat te veel geld voor wat het naar mijn mening waard is...

Maar nogmaals, het was alleen maar een vergelijking om aan te geven waarom mensen het kunnen accepteren...
Ik zeg verder niet dat ik er tegen ben oid...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:05

M_D_H schreef:
Wat heeft de cavia er nou weer mee te maken :').

Er wordt toch echt gezegd dat je een paard niet voor je maatstaven koopt...

Zoals ik het lees: je koopt een paard niet om hem aan te passen aan jou ideeën...

Mijn mening: nou eigenlijk doe je dat wel... Jij wilt er mee rijden en soms zelfs mee een bepaalde discipline op wedstrijd.
Daar train je voor dus pas je hem aan aan jou maatstaven.
Je geeft hem bepaald voer om hem aan te passen aan jou maatstaven.
En zelfs als je dat allemaal niet doet... pas je het paard toch aan aan maatstaven...

Maar daar zijn wel grenzen aan. Dat bedoel ik met de cavia :D Je kunt niet van een paard verwachten dat hij zich zover aanpast dat hij geen paard meer is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:07

Maar (en daar komt die weer) voor jullie maatstaven doen bepaalde mensen dat wel...
Volgens die mensen hun maatstaven doen die mensen dat juist niet aangezien ze kijken naar wat het dier aan geeft...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:13

M_D_H schreef:
Daar heb je gelijk in...
Echter kan ik het van een aantal stallen wel zeggen...
En als ik dan zie wat die stalen vragen voor het werk wat ze doen vind ik dat te veel geld voor wat het naar mijn mening waard is...

Maar nogmaals, het was alleen maar een vergelijking om aan te geven waarom mensen het kunnen accepteren...

zijn idd ook stallen waar ik mijn paarden niet zou neer zetten, al kreeg ik geld toe....
maar ach, verschillende meningen en soms ook gewoon weinig kennis.....
ik heb op menig vlak veel fouten gemaakt en doe mijn best om meer fouten zo veel mogelijk te beperken.. ;)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:22

M_D_H schreef:
stallen wel zeggen...

Er vanuit gaande dat je een doorsnee stalling met veel buiten bedoeld....

Hypotheek, afschrijving, arbeidsloon.... 150 eur per paard inclusief hooi stro, dan hou je nog geen 3 euro per dag aan arbeid/inverstering over, laat staan hypotheek. En toch zijn er genoeg stallen die 150 - 200 euro vragen. .. Dus het is toch echt wel hobby om daarvoor dagelijks door de modder te baggeren, stallen af te mesten enz.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:27

Santos_05 schreef:
M_D_H schreef:
stallen wel zeggen...

Hypothee, afschrijving, arbeidsloon.... 150 eur per paard inclusief hooi stro, dan hou je nog geen 3 euro per dag aan arbeid over, laat staan hypotheek. En toch zijn er genoeg stallen die 150 - 200 euro vragen. .. Dus het is toch echt wel hobby om daarvoor dagelijks door de modder te baggeren, stallen af te mesten enz.

Niet banketstaaf bedoeld, maar het was wel fijn geweest als je alles over dit specifieke onderwerp had gelezen :o.

Stallen die 400 euro vragen, waarbij molen en wei extra kosten, waarbij dus een keer in de 3 maanden de stallen worden afgemest en voor de rest worden recht getrokken en 2 tot 3 keer in de week worden op gestrooid. Voor de rest wordt er alleen gevoerd.
Stallen die op stagiaires draaien. Op 2 personeelsleden na krijgt niemand betaald...
Tjah, dat zijn geen hobbymatige stallen meer. Dat zijn stallen die cashen

Edit: zie dat je je bericht hebt aangepast.
Nee dat bedoel ik niet, wij hadden op de vorige pagina een gesprek hierover :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:56

Had alles gelezen, maar ook in mijn achterhoofd dat zelfs in Rotterdam het "maar" 300-350 euro is, dus 400 euro geen gemiddeld bedrag is. Eerder 200-300, afhankelijk van de faciliteiten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:08

Er zijn helaas stallen die dat wel doen :).

Heb er helaas ook stage gelopen...
Maar goed.
Daar gaat het topic niet over.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:26

Wel dat er voor relatief weinig geld verwacht worden dat de paarden elke dag buiten staan. Volgens mij is het kwaliteit arbeid goedkoper om de paarden de hele dag op stal te houden Met 5 paarden die heel veel buiten staan kan ik mer voorstellen hoeveel werk 20 paarden zijn!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:38

Santos_05 schreef:
Wel dat er voor relatief weinig geld verwacht worden dat de paarden elke dag buiten staan. Volgens mij is het kwaliteit arbeid goedkoper om de paarden de hele dag op stal te houden Met 5 paarden die heel veel buiten staan kan ik mer voorstellen hoeveel werk 20 paarden zijn!!

Ligt er natuurlijk wel aan waar je staat, wat de omstandigheden zijn, welke regio je hebt, wat de faciliteiten zijn etc etc etc.

Voorbeeld: ik sta bij een boertje met veel grond. Grond en boerderij zijn al generaties in de familie.
De weides liggen vlakbij de stal. Wij zitten in de regio Apeldoorn, onze faciliteiten zijn: een buitenbak en een longeerbak, stromend koud water, plekken waar we de paarden kunnen vast zetten.
De diensten die geleverd worden zijn: afmesten, voeren, paarden binnen en buiten zetten, eventueel dekens wisselen.
Je kan de trailer stallen.
De boer is oud en al jaren met pensioen. Het hooi maakt hij zelf.
zijn dochter helpt hem en krijgt daar een aantal stallen voor die zij verhuurd.
Haar dochters mogen gratis paarden stallen en helpen in ruil daarvoor mee met binnen en buiten zetten en de weides zijn allemaal binnen een minuut lopen van de stal.

Onze stal kost 165 euro.
16 euro voor de stal en 5 euro voor de trailer.
Dit kan omdat het hobbyisten zijn die vrij weinig onkosten hebben.

in onze regio is dat vrij normaal voor deze faciliteiten!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het van meer factoren afhankelijk is...
Al blijf ik er bij dat 400 euro echt veels te veel geld is...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:46

M_D_H schreef:

Ik wordt hier toch nieuwsgierig door.
Hoeveel stallen heeft hij dan en loopt er ook personeel?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:49

M_D_H schreef:
Voorbeeld: ik sta bij een boertje met veel grond. Grond en boerderij zijn al generaties in de familie.
De weides liggen vlakbij de stal. Wij zitten in de regio Apeldoorn, onze faciliteiten zijn: een buitenbak en een longeerbak, stromend koud water, plekken waar we de paarden kunnen vast zetten.
De diensten die geleverd worden zijn: afmesten, voeren, paarden binnen en buiten zetten, eventueel dekens wisselen.
Haar dochters mogen gratis paarden stallen en helpen in ruil daarvoor mee met binnen en buiten zetten en de weides zijn allemaal binnen een minuut lopen van de stal.

Onze stal kost 165 euro.

Nou dat is zeker een hobby voor de beste man, want daar kont menig mens zijn bed niet voor uit.
Vind het best sneu dat hij op zijn leeftijd nog door moet werken voor zo weinig geld.
Eigen keuze misschien, of hij heeft het geld nodig om zijn boerderij te kunnen onderhouden...
hoeveel stallen heeft hij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:22

Ik heb mijn paarden aan huis, maar heb ze altijd 's nachts binnen, ook in de zomer. Op de dag staan de staldeuren open en kunnen ze zelf in en uit lopen. Ze hebben andere voerbehoeften die ik op stal beter kan regelen, daarbij vind ik het rustiger en veiliger. De meeste ongelukjes gebeurde bij mij altijd 's nachts.

Ik heb een gedraineerde paddock, maar met het weer de laatste maanden staan heeft ook die het zwaar. Dan scheelt het wel dat deze niet 24/7 belast wordt. De wei komen ze helemaal niet op met slecht weer. Ik investeer wel steeds in kleine verbeteringen van land en stallen, maar heb natuurlijk als particulier ook maar een bepaald budget.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:23

M_D_H schreef:
Maar (en daar komt die weer) voor jullie maatstaven doen bepaalde mensen dat wel...
Volgens die mensen hun maatstaven doen die mensen dat juist niet aangezien ze kijken naar wat het dier aan geeft...

Het is niet alléén maar een kwestie van maatstaf. Er zijn geen paarden die het goed doen op 24/7 in een 3x3 box. Dat durf ik wel te stellen en ik denk dat dat ook allang wetenschappelijk is bewezen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:06

sneeuwpop schreef:
M_D_H schreef:

Onze stal kost 165 euro.

Nou dat is zeker een hobby voor de beste man, want daar kont menig mens zijn bed niet voor uit.
Vind het best sneu dat hij op zijn leeftijd nog door moet werken voor zo weinig geld.
Eigen keuze misschien, of hij heeft het geld nodig om zijn boerderij te kunnen onderhouden...
hoeveel stallen heeft hij.

Als hij hoort dat je hem sneu vind omdat hij moet werken dan komt hij je achterna met een hooivork :')

Die man houd van werken, hij heeft zijn hele leven niks anders gedaan.
En hij is dit juist begonnen omdat hij niet wilt stoppen met werken :)
Hij zelf heeft nu nog 4 stallen.
Zijn dochter heeft momenteel 10 stallen waarvan er op dit moment 1 leeg staat en 2 van haar dochters zijn (dus niet betalende klanten)
Maar het boertje doet wel nog steeds het meeste werk, ook voor die stallen van haar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:07

sneeuwpop schreef:
M_D_H schreef:

Ik wordt hier toch nieuwsgierig door.
Hoeveel stallen heeft hij dan en loopt er ook personeel?

2 locaties dacht ik en daar loopt dan 2 man personeel rest is stagiaire.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:11

Maar hoeveel stallen hebben ze. Op die manier kun je de omzet uitrekenen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:16

sneeuwpop schreef:
Maar hoeveel stallen hebben ze. Op die manier kun je de omzet uitrekenen.

Oh zo :+,
Sorry, verkeerd begrepen...
Euhm... moet ik even diep nadenken hoor, is al weer wat jaartjes terug dat ik er geweest ben :o

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:52

Die van mij staan ook nu de hele dag buiten. Ben blij dat ik die mogelijkheid heb. Mijn paardjes worden er een stuk blijer van

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:14

Ik was zo'n type, paarden horen niet op stal. Dekens? Waarom? Een paard heeft een eigen deken. Tja, toen kocht ik vorig jaar mijn huidig paardje. 200kg te zwaar, maar super lief. Een koudbloed (merens). Dus gewoon op dezelfde voet verder gaan als mijn fjord, dacht ik. Maar de eerste kou. Paardje werd stijf, en als het regende of modderig was, stond ze gewoon de hele dag in de inloopstal (3x9). Bleek dat ze licht spierbevangen was. De eerste deken was een feit geworden. Gewoon een 0 grams, omdat dat beschermt tegen de regen. Tja toen ging het vriezen, en moest er een 200grams aan geschaft worden. Tja het is beter voor het paard, dus dan doe je dat.
Maar ze stond nog steeds 24/7 buiten. Ook de hele zomer. Aan het eind van de zomer hebben we een track aan gelegd, zodat we volgende zomer nog land over hadden in plaats van blub. Met nog steeds in ons achterhoofd, paarden kunnen rustig 24/7 buiten. Ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Maar ja nu... Mijn paardje is enorm afgevallen en nu zelfs aan het invallen. Ze staat uit zichzelf bijna 23 uur per dag op stal. Ze krijgt al voordroog, brok met melasse (tja beide was niet mijn besluit, ze kreeg stokkerig hooi en vitaminebrok zonder suikers etc), maar anders hou ik straks geen paard over. En ik heb al strooisel in de stal. Maar ze staan nog steeds 24/7 buiten.
Maar niet lang meer. Er komt een stalletje van 3x4 waar ze de nachten in komt te staan. De deur gaat 's nachts dicht. Omdat ze hier zelf al constant voor kiest. In dat stalletje kan ze apart het voordroog krijgen, omdat mijn shetten dit niet mogen hebben. Ze krijgt dus een warme droge stal, omdat ze het nodig heeft. En ik weet zeker dat ze het niet erg gaat vinden. Als ik nu de deur s nachts dicht doe, vindt ze het ook niet erg, maar nu heeft ze het nog vaak aan de stok met de brutale shetjes, die stiekem haar hooi proberen te pikken. Ik denk dat het haar meer rust gaat geven als ze een eigen plekje heeft, waar de shetten niet kunnen komen. Ze kan nog steeds contact maken met de shetten, omdat het box wordt zonder spijlen.
Dus tja... Van mijn geloof afgevallen? Nee ik kijk naar het paard en het paard heeft het nu niet goed, dus ga je dingen doen, waardoor ze het beter krijgt. Mijn paard wordt niet gelukkig van modder, regen en kou. Dus het gaat echt niet voor elk paard op dat het beter is om ze 24/7 buiten staan. Ik denk dat iedereen die hier staan, niet alleen voor eigen belang gaat, maar ook het beste wil voor zijn of haar paard. En als dat nou op stal is of 24/7 buiten of iets wat er tussen in zit. Het is lang niet zo zwart wit. Ik dacht dat het zwart wit was, maar door de jaren heen kom je erachter dat niet elk paard hetzelfde is. Koudbloed of warmbloed het maakt niet. Elk paard heeft hun eigen behoeftes.
Het is trouwens niet zo dat ze niet meer naar buiten gaat hoor in de winter. Ze gaat alleen de nachten op stal. Overdag mag ze zelf kiezen :o ;)