Wij hebben een huis gekocht met een bak op keileem, ik denk dat, dat te vergelijken is met klei? Wij laten op advies van de loonwerker de bak afgraven tot op de keileem, dan drainage er in en dan nieuw zand erop.
Verder heb ik nog even een vraag over het uitbaggeren van sloten. Ons land grenst voor een deel aan een redelijk grote sloot. Nu is dat leeg gegraven en alles wat eruit is gekomen is op ons land gegooid. Het is behoorlijk wat! Dit is gebeurt voordat wij naar de notaris gingen en volgens de vorige eigenaar klopt het dat dit zo gebeurt en dat het volgend jaar bij de buurman op zijn land gegooid word. Ook worden de kosten om het jaar verdeeld. Nu heb ik het idee dat hetgeen wat er nu op ons land ligt wel erg veel is en zeker niet van 1 jaar.
Weten jullie hoe dat zit?? En waar ik eventueel moet zijn voor eventuele vragen? De gemeente, de provincie, het waterschap?
Waterschap gok ik. Maar sommige stukken kunnen ook van de gemeente zijn Je dient dat denk ik inderdaad zelf op te ruimen (Nederland) Tenminste bij ons werkt dat zo
Ufurio4e
Geplaatst: 27-12-14 19:06
DubbelDun schreef:
@Ufurio4e : niet best. Water kan niet weg en drogen doet het ook slecht. Best leg je een verhoogde bak aan die je iets rond af laat lopen.
Dat gaat voorlopig nog niet lukken ivm geld
even sparen dus
Anoniem
Geplaatst: 27-12-14 19:09
[***] schreef:
Waterschap gok ik. Maar sommige stukken kunnen ook van de gemeente zijn Je dient dat denk ik inderdaad zelf op te ruimen (Nederland) Tenminste bij ons werkt dat zo
Bij ons zijn de sloten afgelopen maand ook uitgebaggerd en gesnoeid maar dat is allemaal keurig door de gemeente opgeruimd.
Zammie
Geplaatst: 27-12-14 19:32
Als je schouwsloten hebt die niet door het waterschap worden onderhouden moet je dat zelf doen voor 1 november. Dat kan dus door een loonwerker die beide kanten doet en dan met de buren de kosten delen.
De sloten op je eigen terrein wel maar ook de sloten voor je huis die zeg maar aan de weg liggen? Die vallen bij ons onder de gemeente en die zijn keurig leeggemaakt. *gaat 'schouwsloten' googlen*
Die bij ons voor het huis wordt door het waterschap gedaan. Eerst leegmaken en op bulten weggelegd en later (een paar dagen / weken later) komen er twee trekkers, eentje met een bak en eentje met kipper om alles weer weg te halen.
Wat zijn jullie kwijt aan mest ophalen? En doet een loonbedrijf dat of een plaatselijke boer? Ik zou straks rond februari de boel wel even lekker leeg willen laten schrapen dus ben benieuwd naar jullie ervaringen. In het nieuwe jaar wilde ik wat loonbedrijven bellen (ook die hier hebben geholpen met het grondverzet voor de bak/stallen) maar wel leuk om alvast wat indicaties te krijgen.
Zammie
Geplaatst: 27-12-14 20:31
Ons kost het niets. Loonwerker is vriend dus haalt het zo op. Maar bij anderen kost het volgens mij 75 euro en dan komt er een kraan en tractor met grote mestverspreider.
Oh das goed te doen. Nu moet ik mestverspreider ook googelen haha... ik wil gewoon dat het weg gaat, niet over mijn eigen land verspreid dus.
Santos_05
Geplaatst: 27-12-14 20:46
Wij mogen het bij een buurman boer op het land brengen, dus het kost niets (1x per jaar). Andere buren hebben zaagsel met een eigen mestverspreider en mogen het bij een andere boer gratis brengen (meerdere keren per jaar)
Ik weet ook van een fouragehandel waar je je mest heen mag brengen als je daar je hooi koopt.
Eerder stond ik ergens en daar huurden ze een container, maar wat daar de kosten van zijn??
Ah oke, nou ik ga het niet wegbrengen, het moet echt opgehaald worden. Ik lees idd ook veel over die containers, lijkt me ook wel wat maar lijkt me vrij prijzig. Ik kan nergens echt tarieven vinden, overal moet je dan een offerte voor aanvragen.
Sure_lee
Geplaatst: 27-12-14 20:55
Bij ons gebruiken de buren het voor over het maisland.
zoefie
Geplaatst: 27-12-14 21:00
Hé leuk topic, hier staan de paarden ook alweer zo'n jaar of 8 aan huis. Ze staan in een inloopstal die direct grenst aan de garage. In de garage ligt het hooi ect en 2 luikjes waardoor hooi in de inloopstal gedaan kan worden. Ideaal om snel ff voor het werk in "goeie" kleren te doen. Een slowfeeder zou nog beter zijn, maar tot nu toe geen ideale versie hiervan kunnen vinden (netten eten ze kapot). De bodem van de inloopstal is van beton. Als ik ze nog eens zou maken zou ik zorgen dat ze wat aflopen naar de deur, of een afwatering dat hebben we niet en zou wel handig zijn. In de stallen liggen hit actif matrassen (een investering, maar ik ben er tevreden over) Voorheen ook vlas/hooi/strokorrels gebruikt. Hooi was niet handig er moet echt al veel in willen ze niet alsnog op het beton liggen. Voor de rest eten ze ook nog eens alles op. (laten zelfs het hooi liggen voor de strokorrels......) Zodoende op dit moment alleen matten met een beetje strokorrels om de urine te absorberen. Via het dak van de garage/uitloopstal loopt water in een watertank (via gewone regenpijp) bij de watertank staat de drinkbak die ik zo kan vullen. Verder heb ik een flinke uitloop waar de paarden kunnen lopen waar een groot deel van verhard is (anders zak je echt weg). Uitloop heeft 2 deuropeningen naast elkaar, mocht ik het overdoen zou ik de deuropeningen niet zo kort bij elkaar zetten (één nogal dominant paard erbij, waardoor de ander vaak niet naar binnen mag/kan). De uitloop heeft nog deels een overkapping zodat die wel altijd droog kan staan. Mest gat in de winter met een kruiwagen het land van de overburen op (1x per dag), en in de zomer op een aanhangwagen (1x per week). Mest in een container is echt geen optie (dat idee had ik namelijk ook toen ik hier kwam wonen......maar dat was toch geen optie). We hebben een keer zand laten komen voor de bak, maar omdat ik niet kan slepen (geen tractor of zo) is dat helemaal verdwenen in de loop van de jaren. Nadeel was in de zomer wel vrij veel pramen in de tuin, maar sinds we 3 pramenvallen geplaatst hebben is dit ook opgelost. Helaas hebben we vrij weinig grasland en weet ik niet precies hoe ik hier meer gras op moet krijgen. (ga het topic toch nog eens doorlezen want ik zag wel wat tips staan) Wat zou ik anders doen, kunststof palen voor de wei, afwatering of afloop naar de deur, deuren verder uit elkaar, soort slowfeeder maken, meer grasland
Idd, wat zijn pramen? We hebben hier wel mollen in de bak We zijn nog bezig met de bak en hebben een trekker om te slepen, maar binnenkort moet ons trekpaard dat maar eens gaan leren
Meer gras.... bemest je het land/ wil je bemesten? Wij hebben drijfmest in het voorjaar, dan blijven de paarden 3 weken in het kleine weitje, daarna het land in 3 stukken
Had het trouwens net met mijn man erover... fijn dat dit een realistisch en eerlijk topic is, want hier kunnen we veel tips uit halen
Wij zetten zelf klemmen. Dit werkt heel goed. Het is een handigheidje en dan vang je er best veel. De buren laten 1 keer per jaar een mollenvanger komen. Maar wij kunnen het inmiddels zelf net zo goed!
VogeltjeM
Geplaatst: 27-12-14 21:54
Ik denk dat ik de investering voor stalmatten ga doen en verder geen bodembedekking. Het gaat mij erom dat ze zacht kunnen liggen, binnen en droog, als ze dat willen. Maar mijn paarden staan graag buiten, ik verwacht niet dat ze veel in hun stal zullen staan. Bodembedekking lijkt me dan niet echt nodig en alleen maar meer geld en werk kosten Ik denk dat ik hier de tip van strokorrels ga onthouden voor als ze net noodgevallen onverhoopt in de noodbox moeten.