Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:55

Een interessant en leuk citaat van de website van http://www.paardnatuurlijk.nl

Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

! Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!
Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren... En dat brengt ons op het volgende onderwerp.

Edit: voor diegenen die het artikel verder willen lezen (gaat over winterdekens) de link: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm
Laatst bijgewerkt door Frummels op 08-11-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:56

Nogmaals, informatie van die website neem ik niet al te serieus! :D
Ga het artikel daarom niet lezen. Heel veel artikelen gelezen die ook absoluut wetenschappelijk onderbouwd waten waarin een hele andere conclusie uit kwam :). Zal van de week eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.

Frummels

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:58

Dat moet een ieder voor zichzelf bepalen. :) Ons paard gaat ook altijd bezweet de paddock in en heeft er ook nog nooit iets van gehad. Vandaar dat ik er wel een waarheid in zie. Een ander die er andere ervaringen mee heeft, vindt het waarschijnlijk onzin. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:59

Daarom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:25

Als je de hele site van paardnatuurlijk leest zie je ook dat je een paard niet op stal moet zetten. Door ze op stal te zetten beperk je ze in hun natuurlijke beweging en gedrag en beperk je hun doorbloeding.
Als je het zo graag met de mens wilt vergelijken... Ga dan zelf maar eens dagelijks intensief trainen en na de training meteen nat bezweet de hele nacht staan slapen in het toilet. Eens kijken hoe jouw doorbloeding dat vindt.

De info op paardnatuurlijk is betrouwbaarder dan die op bokt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:28

Anoniem schreef:
Als je de hele site van paardnatuurlijk leest zie je ook dat je een paard niet op stal moet zetten. Door ze op stal te zetten beperk je ze in hun natuurlijke beweging en gedrag en beperk je hun doorbloeding.
Als je het zo graag met de mens wilt vergelijken... Ga dan zelf maar eens dagelijks intensief trainen en na de training meteen nat bezweet de hele nacht staan slapen in het toilet. Eens kijken hoe jouw doorbloeding dat vindt.

De info op paardnatuurlijk is betrouwbaarder dan die op bokt.

Mens en paard zijn niet te vergelijken. Wij mensen horen ''stil'' (in een bed) te liggen en te slapen. Dat is iets heel anders wbt de doorbloeding, dat heeft met de benen van het paard te maken, voor goede doorbloeding in de benen van paarden is beweging nodig. Wij mensen hebben dat niet nodig.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:30

ik denk dat jorien bedoelt als je je paard op stal zet na een training, dat ie dan spierpijn kan krijgen?!

Dit is niet zo als je ze op de wei zet, waar ze gewoon in beweging zijn. Ze lopen kilometers per dag!
En dat de vacht (winterjas) aan de buitenkant nog nat is, dat maakt dan helemaal niks uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:40

Ik weet, Maartje, was sarcastisch bedoelt. Ik doe niet aan antropomorfisme :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:43

Maartje1990 schreef:
Dat is iets heel anders wbt de doorbloeding, dat heeft met de benen van het paard te maken, voor goede doorbloeding in de benen van paarden is beweging nodig. Wij mensen hebben dat niet nodig.

Beweging hebben wij ook nodig hoor voor een goede doorbloeding :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:47

fransje23 schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat is iets heel anders wbt de doorbloeding, dat heeft met de benen van het paard te maken, voor goede doorbloeding in de benen van paarden is beweging nodig. Wij mensen hebben dat niet nodig.

Paarden hebben beweging nodig om überhaupt doorbloeding te hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:18

Maartje1990 schreef:
fransje23 schreef:

Paarden hebben beweging nodig om überhaupt doorbloeding te hebben.

Dat zou betekenen dat een paard in een trailer al snel dood zou neervallen? Of is het allemaal iets genuaneerder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:22

Paard Natuurlijk haalt mooie theorieën aan, maar volgens mij is weinig gebaseerd op onderzoek. Hier wel een leuk wetenschappelijk artikel:
http://www.actavetscand.com/content/54/1/42
Zal proberen het samen te vatten.

Voor dit onderzoek hebben ze paarden met verschillende vacht/dekencondities laten trainen bij behoorlijk koude temperaturen. Vooraf, tijdens en 30 minuten na de training hebben ze de huidtemperatuur (hals en benen), lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling gemeten.
Condities waren:
- ongeschoren, vooraf en na het rijden geen deken op gedaan,
- ongeschoren, vooraf en na het rijden wel een deken op gedaan,
- half geschoren
- geschoren, met tijdens en na het rijden een deken op,
- geschoren, geen deken op.

De paarden die ongeschoren waren, waren nat van het zweet na de training. Het half geschoren paard was enigszins nat en de geschoren paarden waren niet nat na de training. De paarden zijn na het rijden vastgezet in hun stal.

De verticale stippellijn in deze grafiek geeft de start en het einde van de training aan. Na de laatste verticale stippellijn stonden de paarden dus in hun stal.

Afbeelding

Mij valt op dat de huidtemperatuur van het ongeschoren paard, dat nat is weggezet zonder deken, in de eerste 30 minuten na de training niet heel hard omlaag gaat ten opzichte van de geschoren paarden die droog werden weggezet, al dan niet met deken. De onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat de spieren na intense training veel warmte afgeven. Die warmte moet het paard kwijt. De temperatuur blijft ook redelijk constant na de training, dus ze koelen, ongeacht of ze nou geschoren worden en/of een deken op hebben, blijkbaar ook niet heel erg snel af de eerste 30 minuten.

Wat je ook ziet is dat geschoren paarden in het eerste deel van de training een lagere huidtemperatuur op de benen hebben dan de ongeschoren / halfgeschoren paarden. Dat is tijdens het minst intensieve deel van de training. Volgens de onderzoekers gaat op dat moment het bloed van de huid richting de spieren, omdat de spieren bij geschoren paarden blijkbaar meer bloed nodig hebben om bij koude temperaturen en lage inspanning goed te kunnen functioneren.

Wat daarnaast ook uit dit onderzoek blijkt, is dat ongeschoren paarden tijdens de training veel sneller ademhalen en na de training een hogere rectale lichaamstemperatuur hebben. Ze hebben het dus warm en zijn sneller buiten adem.

Wat ik eruit opmaak is dat de grootste zorg bij een ongeschoren, nat paard niet het snelle afkoelen direct na het rijden is. Waarin ze verschillen van andere paarden is hun vermogen om de warmte voldoende kwijt te raken tijdens een intensieve training. Ongeschoren paarden kregen het warm en raakten buiten adem.
Ik zou het van Paard Natuurlijk wel fair richting de paarden vinden als ze dat nadeel van een wintervacht ook zouden noemen in hun artikel. Als je een paard in volle wintervacht traint, moet je je daar bewust van zijn, vind ik.
Grootste zorg bij een ongeschoren paard is blijkbaar om de spieren goed opgewarmd te krijgen / houden bij de start van een training.

Kortom: elke keuze heeft zijn eigen nadelen. En het zou kunnen dat we nadelen bedenken die er niet zijn. En dat er nadelen zijn die we niet bedenken. En we weten natuurlijk niet wat er na die periode van dertig minuten na het rijden gebeurt. Dat is hier niet onderzocht. Ben ik erg benieuwd naar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:26

Frummels schreef:
Een interessant en leuk citaat van de website van http://www.paardnatuurlijk.nl

Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Edit: voor diegenen die het artikel verder willen lezen (gaat over winterdekens) de link: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Ik vraag het volgende af, een paard zweet en doet dat om af te koelen, een te hoge temperatuur geeft schade in het lichaam, wat doet dan de cappilaire werking op dat moment? Want zoals ze schrijven heeft verdamping aan de buitenkant van de vacht geen afkoelend effect en dat is soms juist wel gewenst.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:22

Verdamping en afkoeling aan de buitenkant van de vacht wanneer de huid al droog is onder de vacht geeft geen afkoeling onder de vacht staat er. Als de huid en de vacht nat zijn geeft het wel afkoeling. Maar dat geeft niet want zolang de huid nat blijft (paard nieuw zweet blijft aanmaken ) heeft het paard het nog te warm en moet het warmte kwijt. Wanneer het paard geen warmte meer kwijt moet stopt het met zweten, droogt de huid op dmv de cappiliaire werking en vindt de afkoeling vanaf het moment dat de huid droog is verder buiten de vacht plaats. Ik vind het een duidelijk verhaal hoor op de site.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:25

Beetje late reactie, maar ik heb geleerd, als je je paard echt minimaal 10 minuten uitstapt dan kan hij zonder deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:17

Repelsteel, nogmaals ik HOEF niks te vergelijken. Jij baseert dingen op jouw ervaring, ik op mijn ervaring. Jammer dat je op sommige dingen niet in gaat.

En ook de discussie paard wel/niet op stal past hier niet. Mijn paard staat snachts heerlijk op stal :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:41

fransje23 schreef:
Dat zou betekenen dat een paard in een trailer al snel dood zou neervallen? Of is het allemaal iets genuaneerder?

Voor een goede doorbloeding in de benen heeft een paard beweging nodig. In tegenstelling tot wij mensen hebben paarden geen spieren in de benen om te zorgen voor de doorbloeding. De doorbloeding van het paardenbeen krijgt een paard door z'n hoeven, deze werken als een soort pomp. De hoef zet neer, zet uit, tilt weer op en trekt weer in. Het is daarom ook dat een hoef van nature concaaf is om zo de doorbloeding te bevorderen. Beweging is natuurlijk cruciaal want juist het optillen en neerzetten van de hoeven zorgt voor die doorbloeding. Het is een stal staan zal dus ook een erg negatief effect hebben op de doorbloeding van het paardenbeen, net zoals hoefijzers omdat dit de hoef dusdanig fixeert dat deze niet meer goed kan uitzetten en intrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 02:19

Jorienn schreef:
[naam], nogmaals ik HOEF niks te vergelijken. Jij baseert dingen op jouw ervaring, ik op mijn ervaring. Jammer dat je op sommige dingen niet in gaat.

En ook de discussie paard wel/niet op stal past hier niet. Mijn paard staat snachts heerlijk op stal :)

Jij ook niet. Waar had je nou je paard staan? Thuis of in pension ?

Wel of niet op stal heeft wel degelijk invloed op de vacht trouwens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 02:24

Jorienn schreef:
Repelsteel, nogmaals ik HOEF niks te vergelijken. Jij baseert dingen op jouw ervaring, ik op mijn ervaring. Jammer dat je op sommige dingen niet in gaat.

er is nog wel een verschil of je je paard nat op stal of nat in de wei zet :) En wellicht is jouw ervaring inderdaad dat het nat wegzetten van een paard in de stal kan zorgen voor kou vatten. Maar dat betekend dus niet per definitie dat een paard dus ook niet nat weggezet kan worden in de wei omdat die dan daar dus ook kou zou vatten (want dat gebeurde ook op stal).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 03:05

Mijn shetlandmerrie heeft vorige week een regendeken gekregen. Ze vindt het niet zo tof om langdurig in de regen en wind te staan (ze heeft wel een luifel en een boom waar ze onder kan gaan staan maar als ze wil eten moet ze de regen in) dus nu maar een dekentje. Ze moet er nog wel aan wennen maar nadat ze 'm de eerste keer nodig had gehad in een regenachtige nacht keek ze de volgende ochtend een stuk frisser uit d'r ogen dan voorheen, toen ze dus steeds in de regen stond zonder deken.
Mijn ruin (IJslander) heeft ook een regendeken bij nat en guur weer. Dit omdat hij de nattigheid niet zo goed trekt met z'n chronisch kapotte schouder, en omdat hij heel móé wordt van veel wind. Dat kost 'm blijkbaar energie.

In de winter zweten ze niet/nauwelijks, tenzij ze het zelf op een rennen zetten. Ze zijn niet geschoren en staan altijd buiten. Meestal dus bloot, alleen bij waterkou/aanhoudende regen/veel wind met deken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:08

safina schreef:
Paard Natuurlijk haalt mooie theorieën aan, maar volgens mij is weinig gebaseerd op onderzoek. Hier wel een leuk wetenschappelijk artikel:

Voor dit onderzoek hebben ze paarden met verschillende vacht/dekencondities laten trainen bij behoorlijk koude temperaturen. Vooraf, tijdens en 30 minuten na de training hebben ze de huidtemperatuur (hals en benen), lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling gemeten.
Condities waren:
- half geschoren

De paarden die ongeschoren waren, waren nat van het zweet na de training. Het half geschoren paard was enigszins nat en de geschoren paarden waren niet nat na de training. De paarden zijn na het rijden vastgezet in hun stal.

De verticale stippellijn in deze grafiek geeft de start en het einde van de training aan. Na de laatste verticale stippellijn stonden de paarden dus in hun stal.

[ Afbeelding ]

Mij valt op dat de huidtemperatuur van het ongeschoren paard, dat nat is weggezet zonder deken, in de eerste 30 minuten na de training niet heel hard omlaag gaat ten opzichte van de geschoren paarden die droog werden weggezet, al dan niet met deken. De onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat de spieren na intense training veel warmte afgeven. Die warmte moet het paard kwijt. De temperatuur blijft ook redelijk constant na de training, dus ze koelen, ongeacht of ze nou geschoren worden en/of een deken op hebben, blijkbaar ook niet heel erg snel af de eerste 30 minuten.

Wat je ook ziet is dat geschoren paarden in het eerste deel van de training een lagere huidtemperatuur op de benen hebben dan de ongeschoren / halfgeschoren paarden. Dat is tijdens het minst intensieve deel van de training. Volgens de onderzoekers gaat op dat moment het bloed van de huid richting de spieren, omdat de spieren bij geschoren paarden blijkbaar meer bloed nodig hebben om bij koude temperaturen en lage inspanning goed te kunnen functioneren.

Wat daarnaast ook uit dit onderzoek blijkt, is dat ongeschoren paarden tijdens de training veel sneller ademhalen en na de training een hogere rectale lichaamstemperatuur hebben. Ze hebben het dus warm en zijn sneller buiten adem.

Wat ik eruit opmaak is dat de grootste zorg bij een ongeschoren, nat paard niet het snelle afkoelen direct na het rijden is. Waarin ze verschillen van andere paarden is hun vermogen om de warmte voldoende kwijt te raken tijdens een intensieve training. Ongeschoren paarden kregen het warm en raakten buiten adem.
Ik zou het van Paard Natuurlijk wel fair richting de paarden vinden als ze dat nadeel van een wintervacht ook zouden noemen in hun artikel. Als je een paard in volle wintervacht traint, moet je je daar bewust van zijn, vind ik.
Grootste zorg bij een ongeschoren paard is blijkbaar om de spieren goed opgewarmd te krijgen / houden bij de start van een training.

Kortom: elke keuze heeft zijn eigen nadelen. En het zou kunnen dat we nadelen bedenken die er niet zijn. En dat er nadelen zijn die we niet bedenken. En we weten natuurlijk niet wat er na die periode van dertig minuten na het rijden gebeurt. Dat is hier niet onderzocht. Ben ik erg benieuwd naar.

Dit is erg interessant vind ik, thanks voor het plaatsen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:16

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:

Jij ook niet. Waar had je nou je paard staan? Thuis of in pension ?

Wel of niet op stal heeft wel degelijk invloed op de vacht trouwens.

Ik heb mijn paard in pension staan en als je mijn berichten had gelezen had je dat ook allang gelezen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:17

Maartje1990 schreef:
Jorienn schreef:

er is nog wel een verschil of je je paard nat op stal of nat in de wei zet :) En wellicht is jouw ervaring inderdaad dat het nat wegzetten van een paard in de stal kan zorgen voor kou vatten. Maar dat betekend dus niet per definitie dat een paard dus ook niet nat weggezet kan worden in de wei omdat die dan daar dus ook kou zou vatten (want dat gebeurde ook op stal).

Ook in de wei is dat mijn ervaring. Ik zeg nergens alleen op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:44

safina schreef:

Condities waren:
- half geschoren

[ Afbeelding ]

Beetje jammer dat er alleen maar staat hoe laat ze werden gevoerd en waar (in de stal).
Er staat niet wat ze gevoerd kregen en ook niet hoeveel.
Wanneer ze portie gevoerde stalpaarden die o.a brok gevoerd kregen hadden vergeleken met 24/7 buitenpaarden die alleen maar onbeperkt high quality paardgeschikt hooi met kruiden gevoerd krijgen hadden vergeleken was imo het beeld duidelijker en eerlijker geweest.
Voeding heeft namelijk ook invloed op prestaties, verbranding en afvalstoffen zoals je in dit onderzoek kunt zien :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22717208/

Dus ik vind de uitkomst van dat andere onderzoek nogal eenzijdig en erg incompleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:51

Jorienn schreef:
Omdat spieren daar absoluut last van kunnen hebben... Zeker als het paard daarna in een box staat. En dat zie ik al jaren bij heel veel combinaties. :) En dan zeker zwetend onder een deken daarna!

Mischien ligt het niet aan het zweten maar aan het voerbeleid daar bij jullie op stal. 3x daags brok geeft veel rommel en suikers in de darmflora, slechte verbranding en veel afvalstoffen. Die afvalstoffen zorgen op hun beurt weer voor verzuring in de spieren en de daaraan gekoppelde problemen als spierbevangenheid.
Kun jij onomstotelijk aantonen dat de problemen alleen maar komen door nat op stal zetten bij paarden die zoveel brok gevoerd krijgen ?