Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:43

Ook even antwoord op de vraag van Evelienepien:

Ik heb 4 jaar geleden een agressieve merrie gekocht die zowel in omgang als in rijden geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken. Die agressie was er echter maar het laatste jaar ingeslopen, kende haar al een hele tijd. Ik moest en zou het goed krijgen, maar heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost.

Nu, 4 jaar later, is ze nog erg gevoelig voor rugproblemen en koliek, maar is een schat van een paard, super aanhankelijk, en erg meewerkend en vergevingsgezind. En die klik, die drive, die... tja bijna verliefdheid die ik voelde, is nog even sterk als voorheen, is ook nooit verminderd, zelfs niet de keren dat ik bont-en-blauwe bijtwondes had.

Heb ik er spijt van? Nee, helemaal niet, heeft mijn leven een heel nieuwe richting in gestuurd, en de paardenpassie weer doen opflakkeren. Zou ik nog zo'n "projectje" willen? Momenteel niet, heb ik de energie niet voor, maar mocht ik weer sterker zijn (heb wat fysieke problemen en bijhorende futloosheid) dan zou ik het graag overdoen.

Heb ik ooit overwogen haar te verkopen? No way, wel overwogen op haar zuurste momenten om haar te laten inslapen, omdat ze zelf totaal geen levensvreugde meer had. Gelukkig was het bij haar geen chronisch probleem, en al blijft ze wel een zorgenkindje, ze is en blijft voor mij het belangrijkste in mijn leven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:03

@evelienepien: het hangt vooral af van de ingesteldheid van de eigenaar/ ruiter: persoonlijk zoek ik idd bewust projectjes omdat ik daar het meeste voldoening uit haal (en het meeste plezier in heb), ik heb wel het geluk dat ik nog voor 2 stallen paarden opleer (en daar dus genoeg kan rijden, rijden is thuis dus geen echte prioriteit meer) maar geef mij thuis een braaf, rustig paard en ik ben er na een week op uitgekeken ;-). Er moet wel iets van een uitdaging aan zijn :-).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:27

Maximus: ik snap je alleen je praat over braaf rustig paard en in dit geval gaat het over een niet herstelbaar paard. Vind ik heel groot verschil..

En idd zal het zoals vaker gezegd ook verschillen hoe de basis is. Of je ze thuis hebt staan ipv pension, of je nog meerdere paarden gebt of ergens nog rijdt..
En ik stelde de vraag vanuit mezelf: dus 1 paard in pension...

Hwn: ook jou snap ik!
En ik geloof dat ik in de post van mezelf waar ik deze vraag stelde, beetje te negatief over Pars (desbetreffende paard) overkom!
Want ik haal uit de meerdere antwoorden dat jullie er geen spijt van hebben en krijg daardoor beetje gevoel dat het lijkt alsof ik dat wel heb!
Maar nee, dit paard heeft door zijn gebrek aan zelfvertrouwen ivm zijn gebrek + daardoor verkregen trauma's mij mezelf terug gegeven !!!!
Op het einde dacht ik en hij deed: het ultieme paardenband gevoel!!!
Dus nee, zeker geen spijt want door hem ben ik wat ik nu ben!!

Maar zou ik weer zon paard kopen: nee dus want nu paard is gezond en niet zo schrikachtig, schiet niet in trauma etc. Want juist dat gedeelte scheelt bij mij dus veel energie en nu kan ik "gewoon". Van horsie genieten...

Ik hoop dat ik nu wat duidelijk de vraag en mijn keuze heb uitgelegd.
Want ik was nooit zo ver gekomen als ik pars niet had gehad!
Maar bewust nog 1 aanschaffen: nee!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:31

@evelienepien: oei, er is blijkbaar een stuk tekst weggevallen. Volgende poging :-).
Een beperking is meestal relatief: als een paard gewoon paard kan zijn heeft hij in se alleen een beperking in het gebruiksdoel dat wij hem opleggen. Dan is het dus onze taak om ervoor te zorgen dat de discrepantie tussen beperking en gebruiksdoel vermindert of verdwijnt.
Om dit te realiseren verkies ik om in samenspraak met deskundigen (Da's, Hs, ed) een plan van aanpak op te stellen en zo naar een aangepast gebruiksdoel toe te werken. Toe nu toe is dit altijd positief uitgedraaid. Hier is het nu zo dat ik bewust paarden zoek met beperkingen (fysiek of mentaal). Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik liever minder geld uitgeef aan de aankoop maar des te meer aan verzorging en revalidatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 13:54

Voorlopig is er een uitzicht op eem fijne oplossing. Er zal echter enige tijd overheen gaan voor ik meer concreet kan zijn. Maar ik zal zeker een update geven.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:09

Sizzle schreef:
Voorlopig is er een uitzicht op eem fijne oplossing. Er zal echter enige tijd overheen gaan voor ik meer concreet kan zijn. Maar ik zal zeker een update geven.

Kijk dit is nu top nieuws.

Niet iedereen die een weidemaatje zoekt is er op uit om een paard door te verkopen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:52

Wat fijn TS! Ik maak uit je bericht op dat het dier dus nog een kans heeft/krijgt op de een of andere manier. Gelukkig maar, een einde aan een leven maken kan altijd nog en zo voor mij echt een laatste keuze zijn. :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:05

Super! Heel fijn om te horen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:34

ThreeFingers schreef:
Sizzle schreef:

Niet iedereen die een weidemaatje zoekt is er op uit om een paard door te verkopen!

@ ThreeFingers: zo te lezen weet jij iets meer... ;)

Maar terugkomend op Sizzle's post: goed om te horen!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:06

Goed nieuws, Sizzle!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:20

Fijn dat er een oplossing is gevonden :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:28

Super! Wel een fijner gevoel neem ik aan voor jezelf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:32

Er is nog niets definitief.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:30

Succes, Sizzle! Ik hoop dat je tot een oplossing komt!

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:42

Prachtbeest!!!!! hopelijk kun je een goed huis voor hem vinden! naar slager zal jammer zijn.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:59

Prachtig voor hem als het zou lukken, succes

rfdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:04

Lastige keuzes hè!

Noordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:23

Hallo,

Misschien een idee om hem in een jonge kudde te plaatsen ? Wij hebben al eens eerder zo een geval gehad en door de natuurlijke bewegingen is hij een stuk beter en meer in balans gaan lopen.

Proberen kan geen kwaad. En verkopen zal ik niet doen. Je weet zelf dat de grenzen open staan en dat hij zo weggevoerd wordt.

Hoe staat het er nu voor ?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:37

ThreeFingers schreef:
Sizzle schreef:

Probeer dat maar eens te vertellen hier op bokt..

Wij zijn ook een tijd op zoek geweest naar een maatje voor ons paard maar iedereen roept meteen dat ze het niet moeten vertrouwen omdat wij toevallig in Frankrijk zitten ofzo..
Ik weet niet wat het is, uiteraard moeten de goede zoals altijd onder de kwade lijden.
(Wij hebben uiteindelijk een ander paard erbij gekocht)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:40

Hetzelfde als PB, op zoek naar een vriendinnetje voor onze entermerrie, maar nauwelijks of hele rare reacties gehad. In het buitenland wonen hoeft niet perse niet betrouwbaar te zijn.

Ik vind het een mooi paard hoor, ik hoop dat je een fijne oplossing kunt vinden of al hebt gevonden. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:42

Misschien moet je haar maar bij ons zetten Astrid ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:45

Neeeeee, we zijn veel te gek op onze Espi <3 <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:47

Dat kan natuurlijk ook niet anders met zo'n koppie <3

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:04

Zeker, niet iedereen hier is daar op uit, de meesten vermoedelijk niet zelfs. Maar sommigen wel, of ze zijn er niet op uit maar doen het uiteindelijk toch. Daar wil je niet achteraf achter moeten komen. Iemand vertrouwen op zijn of haar mooie ogen is gewoon heel veel om te vragen. Het hoeft maar één keer fout te gaan (bij jezelf of in je directe omgeving) en het is gewoon een stuk moeilijker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:31

Nou als het dan gebeurt, lees je dat snel genoeg overal :)
En tuurlijk zijn er mensen die onder schuilnamen etc werken, maar de info in mijn profiel is vrij makkelijk na te gaan ;)
Bij personen die niets hebben ingevuld is het idd maar gokken of ze de waarheid spreken of niet.