Nikass schreef:Het is op zich wel een lastige dat ben ik met jullie eens want waar leg je precies de grens? Maar het getuigt mi van visie en er wordt denk ik dus niet getolereerd dat paarden op een niet vriendelijke manier gereden worden. Ik zeg het even zo gechargeerd omdat het denk ik niet de bedoeling is om hier een discussie over hulpteugels te starten.
Ik heb op een manege gestaan waar het ook voor de pensionklanten verboden was om met slof of elastiek ed te rijden. Zweepje mocht en sporen bij uitzondering, liever niet. Daar werd iemand op aangesproken zo van waarom rij je met sporen? En er werd dan begeleiding aangeboden om het op een andere manier op te lossen. Moet erbij zeggen dat er niet hoger werd gereden dan Z.
Dan maak je dus wel de doelgroep kleiner zou ik dan denken. 
Als je kijkt naar ruiters vanaf het L2 rijdt minimaal 80% met spoortjes. (hier in de omgeving in ieder geval)
Een springruiter heeft al snel een martingaal om.
Het gaat mij hier niet om de discussie over hulpteugel oid, maar waar trek je de grens 'vriendelijk'? Veel mensen die graag de paarden zo natuurlijk mogelijk houden vinden 'wedstrijdruiters' over het algemeen vreselijk. 
Zou ik persoonlijk erg jammer vinden, want ik rijd dan wel wedstrijden, met spoortje (lang niet altijd) en zo nu en dan met slof, maar dat wil niet zeggen dat ik hem niet op een natuurlijke manier wil stallen. Hij staat nu ook namelijk 24/7 buiten, ondanks 'dat het een M/Z paard is'. En dat maakt het ook zo moeilijk om een stal in de omgeving van Amsterdam te vinden, waar je paard én lekker buiten kan staan én waar je ook nog een beetje fatsoenlijk kan rijden (dus niet in een drassig weiland bij een boer, haha).