Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:57

ik verbaas me er wel over hoe ontzettend goedkoop sommige hun paard houden. Mijn paard zijn stallling is normaal alleen al 315 euro ( en nu vanwege training een stuk hoger)
Natuurlijk is het maar net hoe gek je het zelf wil maken. En ik zie ook al een paar keer langskomen dat sommige mensen nooit zoveel aan een paard zouden willen uitgeven in de maand en dan niet aan paarden zouden willen beginnen. Vind het wel heel leuk om hierin de verschillen tussen mensen te zien.
Natuurlijk zou ik zelf ook graag willen dat het niet zoveel zou kosten, maar aan de andere kant zou ik juist het paarden hebben helemaal niet meer leuk vinden als ik met heel weinig faciliteiten zou moeten doen. Een paard op alleen een weilandje houden zou voor mij echt absoluut geen optie zijn. En ik geef het toe, ik ben een luxe paard. En ik wil een bak die onder elke omstandigheid te rijden is en het liefst ook nog een binnenbak. Een buitenbak die altijd goed te rijden is wil ik niet voor mezelf, maar voor mijn paard. Ik vind het absoluut niet erg om in de winter een week niet te rijden, maar als mijn paard een week op stal moet blijven ontploft hij echt. Zelfde geldt voor paddocks, die moeten gewoon goed zijn en bij elk weer te gebruiken zijn, omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard naar buiten kan. Gelukkig is dat bij ons op stal ook zo.
Zowel mijn paard als ik hebben een hekel aan regen en kou, dus een binnenbak hebben we allebei lol van. Abdul is in de regen echt niet te rijden, dat haat hij zo dat hij zich compleet vastzet en compleet onregelmatig gaat lopen.

Nu hebben we een paar pagina's hiervoor al een hele discussie gehad over welke dingen je paard verder nog echt 'nodig' zou hebben. En ik wil zeker niet de hele discussie overnieuw oprakelen, maar in mijn ogen zijn er toch echt een aantal basiskosten die je per jaar moet hebben om in MIJN ogen het welzijn van je (rij)paard goed te houden;

- tandarts. 1x per jaar checken ( en dan wel een goede)
- hoefsmid (ook al veil je zelf, zou ze toch min 1x per jaar naar laten kijken)
- Osteo/masseur: je zit op zo een beest zn rug, en dat doet echt heel veel. Ik wil niet weten hoeveel paarden er met chronische rugpijn rondlopen. Minimaal 1 a 2x per jaar de rug na laten kijken is in MIJN ogen BASISzorg.
- zadelmaker: paard zn rug kan veranderen en zadel slijt. Vind persoonlijk 1x per jaar je zadel na laten kijken ook een must.

Ik zie deze dingen bij veel mensen toch niet terug komen. Persoonlijk vind ik zeker de zorg voor een paard zijn rug zo belangrijk. Je zit daar als mens toch met flink wat kilo's op te 'bonken'. Als je er voor kiest om een paard te rijden moet je ook de consequenties dragen en daar goed zorg voor dragen.

Wat me op bokt ook heel erg opvalt is dat veel mensen hun paard eigenlijk veel te goedkoop willen houden(en daarmee bedoel ik niet op een mindere luxe stal of op een weiland). Met name het bezuinigen op leskosten of kosten bij begeleiding valt me zo ontzettend vaak op. Krijg met grote regelmaat kromme tenen als ik weer een topic voorbij zie komen van: help ik heb een probleem met mijn paard, maar geen geld om hulp in te schakelen.

-------------------------------------------

Ik zit er trouwens wel aan te denken om mijn verzekering op te zeggen voor volgend jaar. betaal nu 660 per jaar, kan dat volgens mij beter zelf gaan sparen. Maar het blijft natuurlijk een gok, want als hij echt wat krijgt ben je vaak veel duurder uit. Blijft lastig.

------------------------------------------

En ik heb gisteren mijn begroting voor volgend jaar gemaakt. Had daar alles in meegenomen. Ook mijn (verwachte) benzinekosten en de kosten voor kleding en dergelijke die ik nog moet aanschaffen.
Moet zeggen dat ik wel even flink geschrokken ben van het bedrag onder de streep nadat ik alles netjes op een rijtje had gezet. Alleen mijn benzinekosten komen al op meer dan 1000 euro. Dus toch maar flink vaak op de fiets gaan volgend jaar.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:06

@knuffeldier:zo ben ik ook hoor.Als ik in een modderige bak moet rijden in weer en wind dan gaat de lol er voor mij ook af.
Ik hou er van als alles netjes schoon blijft.
Maar mijn paard mag gerust vies worden op de wei,zolang ik maar goed kan afspuiten.
Gezelligheid vind ik ook belangrijk,dus privé bij mensen op stal zou ik ook niets vinden.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:12

Ik ben ook zo als jij knuffeldier. Mijn schatting is dat ik zeker op 600 euro per maand uit kom en daarbij houd ik nog geen rekening met benzinekosten

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:24

Een tijdje terug heb ik gereageerd in het huisvestingstopic, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie nu van mijn (winter)huisvesting vinden: Depende @ [VSW] Show de huisvesting van je paard! Dit alles heeft echt niet veel gekost (wat precies zou ik niet meer weten, maar het is zelf geplaatst en staat al weer heel wat jaren 12+), het is simpel, maar er is stromend water achter en elektriciteit, daar ben ik al heel erg blij mee. Voor mij is is buiten staan en de hele dag door ruwvoer eten het allerbelangrijkst als het op paardenhouden aankomt en dat hoeft echt niet duur te zijn. :)

Knuffeldier, ik ben het met je eens dat als mensen op hun paard rijden zij ook er ook zorg voor moeten dragen dat het dier dat zo goed mogelijk kan doen. Ik rijd zelf niet op meer op de mijne, vandaar dat die kosten ook niet in mijn lijstje staan.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:35

knuffeldier schreef:
ik verbaas me er wel over hoe ontzettend goedkoop sommige hun paard houden. Mijn paard zijn stallling is normaal alleen al 315 euro ( en nu vanwege training een stuk hoger)
Natuurlijk is het maar net hoe gek je het zelf wil maken. En ik zie ook al een paar keer langskomen dat sommige mensen nooit zoveel aan een paard zouden willen uitgeven in de maand en dan niet aan paarden zouden willen beginnen. Vind het wel heel leuk om hierin de verschillen tussen mensen te zien.
Natuurlijk zou ik zelf ook graag willen dat het niet zoveel zou kosten, maar aan de andere kant zou ik juist het paarden hebben helemaal niet meer leuk vinden als ik met heel weinig faciliteiten zou moeten doen. Een paard op alleen een weilandje houden zou voor mij echt absoluut geen optie zijn. En ik geef het toe, ik ben een luxe paard. En ik wil een bak die onder elke omstandigheid te rijden is en het liefst ook nog een binnenbak. Een buitenbak die altijd goed te rijden is wil ik niet voor mezelf, maar voor mijn paard. Ik vind het absoluut niet erg om in de winter een week niet te rijden, maar als mijn paard een week op stal moet blijven ontploft hij echt. Zelfde geldt voor paddocks, die moeten gewoon goed zijn en bij elk weer te gebruiken zijn, omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard naar buiten kan. Gelukkig is dat bij ons op stal ook zo.
Zowel mijn paard als ik hebben een hekel aan regen en kou, dus een binnenbak hebben we allebei lol van. Abdul is in de regen echt niet te rijden, dat haat hij zo dat hij zich compleet vastzet en compleet onregelmatig gaat lopen.

Nu hebben we een paar pagina's hiervoor al een hele discussie gehad over welke dingen je paard verder nog echt 'nodig' zou hebben. En ik wil zeker niet de hele discussie overnieuw oprakelen, maar in mijn ogen zijn er toch echt een aantal basiskosten die je per jaar moet hebben om in MIJN ogen het welzijn van je (rij)paard goed te houden;

- tandarts. 1x per jaar checken ( en dan wel een goede)
- hoefsmid (ook al veil je zelf, zou ze toch min 1x per jaar naar laten kijken)
- Osteo/masseur: je zit op zo een beest zn rug, en dat doet echt heel veel. Ik wil niet weten hoeveel paarden er met chronische rugpijn rondlopen. Minimaal 1 a 2x per jaar de rug na laten kijken is in MIJN ogen BASISzorg.
- zadelmaker: paard zn rug kan veranderen en zadel slijt. Vind persoonlijk 1x per jaar je zadel na laten kijken ook een must.

Ik zie deze dingen bij veel mensen toch niet terug komen. Persoonlijk vind ik zeker de zorg voor een paard zijn rug zo belangrijk. Je zit daar als mens toch met flink wat kilo's op te 'bonken'. Als je er voor kiest om een paard te rijden moet je ook de consequenties dragen en daar goed zorg voor dragen.

Wat me op bokt ook heel erg opvalt is dat veel mensen hun paard eigenlijk veel te goedkoop willen houden(en daarmee bedoel ik niet op een mindere luxe stal of op een weiland). Met name het bezuinigen op leskosten of kosten bij begeleiding valt me zo ontzettend vaak op. Krijg met grote regelmaat kromme tenen als ik weer een topic voorbij zie komen van: help ik heb een probleem met mijn paard, maar geen geld om hulp in te schakelen.

-------------------------------------------

Ik zit er trouwens wel aan te denken om mijn verzekering op te zeggen voor volgend jaar. betaal nu 660 per jaar, kan dat volgens mij beter zelf gaan sparen. Maar het blijft natuurlijk een gok, want als hij echt wat krijgt ben je vaak veel duurder uit. Blijft lastig.

------------------------------------------

En ik heb gisteren mijn begroting voor volgend jaar gemaakt. Had daar alles in meegenomen. Ook mijn (verwachte) benzinekosten en de kosten voor kleding en dergelijke die ik nog moet aanschaffen.
Moet zeggen dat ik wel even flink geschrokken ben van het bedrag onder de streep nadat ik alles netjes op een rijtje had gezet. Alleen mijn benzinekosten komen al op meer dan 1000 euro. Dus toch maar flink vaak op de fiets gaan volgend jaar.

Ik verbaas me dan op mijn beurt wat een gigantische som kosten sommigen maken.
Ik laat regelmatig de smid komen, heb elke twee weken goede les, tandarts en fysio naar behoefte maar beiden hebben zelden werk aan ze.

Al met al zal ik gemiddeld op zo'n 450-500 per maand uitkomen. Detail: daar heb ik er dan twee voor staan........

Wat spookt iemand in hemelsnaam uit als je twee keer (of vaker) per jaar een fysio nodig hebt??
Nu heb ik de mazzel dat we een sportmasseur op stal hebben, maar ook die is erg tevreden over wat ze aantreft. Blijkbaar doe ik dus iets goed.........

Brandstof: 3 euro per keer, zeg 5 keer per week, 60 euro per maand; ach, dat zit ook wel ongeveer in die 500 euro.......

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:50

Ik ben al 500€ kwijt aan de stalling voor 2 paarden.
Fysio komt bij mij ook wanneer nodig,maar iig 1x p jaar en als ik denk dat het beter kan.
Inmiddels meer ter controle dan probleemoplossend.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:35

Ikke: ik laat preventief een sportmasseur komen omdat ik er zeker van wil zijn dat zijn rug echt in orde in. Was tot nu toe prima. Dit jaar heb ik er vanwege blessure het hele jaar naast gelopen en wad het dus niet nodig.

Mijn kosten zijn verder heel hoog omdat ik zo een beetje in de duurste regio van Nederland sta. Het in me gelukkig wel gelukt om een stal te vinden met binnenbak en met heel veel weidegang.

@ ambre: heb ik ook, gezelligheid in ook belangrijk. Ik houd van nette en luxe stallen, maar ben om me paard dan weer helemaal niet netjes. Maakt me niet uit hoe smerig die zich maakt als hij maar lol heeft.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:40

Depende schreef:
Een tijdje terug heb ik gereageerd in het huisvestingstopic, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie nu van mijn (winter)huisvesting vinden: Depende @ [VSW] Show de huisvesting van je paard! Dit alles heeft echt niet veel gekost (wat precies zou ik niet meer weten, maar het is zelf geplaatst en staat al weer heel wat jaren 12+), het is simpel, maar er is stromend water achter en elektriciteit, daar ben ik al heel erg blij mee. Voor mij is is buiten staan en de hele dag door ruwvoer eten het allerbelangrijkst als het op paardenhouden aankomt en dat hoeft echt niet duur te zijn. :)

Knuffeldier, ik ben het met je eens dat als mensen op hun paard rijden zij ook er ook zorg voor moeten dragen dat het dier dat zo goed mogelijk kan doen. Ik rijd zelf niet op meer op de mijne, vandaar dat die kosten ook niet in mijn lijstje staan.


ziet er echt goed uit! Zou me paard er zo neerzetten als ik niet zou rijden.
Als ik niet meer zou kunnen rijden zou ik wel weggaan waar ik nu sta en opzoek gaan naar iets waar hij lekker in een uitloop kan staan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:24

Ik ben een van de mensen die geen honderden euro's per maand uitgeeft aan het paard.
En ik zal ook eerlijk zijn als ik 300 of meer iedere maand moest betalen voor mijn paard dan zou ik er geen hebben. Dan ga ik liever bijrijden voor 100 euro in de maand.
Verder ben ik ook niet zo voor masseurs en osteopaten. In ieder geval niet als het niet nodig is.
Heb er weleens een osteopaat bij gehad maar ik zie dat niet zitten om een jaarlijkse check-up te doen.
Zadel vind ik dan weer wel belangrijk maar kost ook niet zoveel 1x per jaar.
Tandarts vind ik eigenlijk ook niet echt nodig. Bij oudere paarden misschien wel maar bij jongere paarden niet zo zeer. Mijne heeft nog nooit een tandarts van dichtbij gezien en zolang ze geen problemen heeft zal dat niet veranderen. Mijn vorige pony was wat ouder en werd gewoon door de DA bijgehouden scheelt ook in de kosten. Later wel op advies van de DA een keer tandarts bij gehad.
Persoonlijk vind ik dat er nog weleens overdreven word in wat een paard nodig zou hebben. Zeker als ik sommige kosten plaatjes voor bij zien komen.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:25

Mijn paard:
(sta op een boerenbedrijf met stallen, buitenbak, paddocks en weilanden)
Stalgeld winter 6 maanden per jaar 180 euro incl. voordroog en stro
Stalgeld zomer 6 maanden per jaar 140 euro incl. voordroog en stro

Totaal stalgeld per jaar: 1920 euro

Muesli per jaar: 127,75 euro
Marstall Force (vitaminenbrokje) per jaar: 91,25 euro
Hoefsmit per jaar: 210 euro (alleen bekappen)
Benzinekosten per jaar: 652,80 euro
Inenten per jaar: 50 euro
Materialen exclusief hebbedingetjes per jaar: 100 euro
Osteopaat 2x per jaar: 120 euro
Tandarts 1 x per jaar: 60 eur9
Wormenkuren: 40 euro

Totaal per jaar: 3371,80 euro
Totaal per maand gemiddeld: 280,91 euro

Dan heb ik nog niet meegerekend: onverwachte dierenartskosten, afschrijving van mn auto, en leuke spulletjes.
En dan sta ik niet (meer) op ijzers en heb een goedkope stal. Het is dus echt wel een dure hobby!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:53

@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:01

ambre schreef:
@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.

Dan begin je eens met je paard fatsoenlijk te rijden, scheelt je een hoop extra kosten!
Investeren in goede begeleiding is goedkoper dan achteraf vanalles te laten herstellen. Immers, als je je paard niet soepel kunt houden door de juiste training, dan is fysio/osteo ook alleen maar symptoombestrijding!

Ik heb geen check van de tandarts nodig, ik zie aan mijn paard wel of het nodig is en dan bel "de man van.." even en is dat zo opgelost.
Datzelfde geldt voor de fysio/osteo: zorg dat je de signalen herkend, in plaats van je op kosten te laten jagen door "angstpredikers".

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:13

De pensionstal waar mijn paard staat is imo niet duur, maar wel met alle faciliteiten;

Voor 195 euro per maand staat mijn paard 24/7 buiten in een groep met onbeperkt ruwvoer en schuilstal, kan ik gebruikmaken van de poetsplaats die binnen is, zadelkast, warm en koud water op de poetsplaats, wc, kantine, longeercirkel en goede uitrijdmogelijkheden. Voor 40 euro p.m. extra kun je ook gebruik maken van de binnenbak. Die kun je dan niet weer ''afzeggen'' als het lekker weer wordt.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:28

ikke schreef:
ambre schreef:
@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.

Dan begin je eens met je paard fatsoenlijk te rijden, scheelt je een hoop extra kosten!
Investeren in goede begeleiding is goedkoper dan achteraf vanalles te laten herstellen. Immers, als je je paard niet soepel kunt houden door de juiste training, dan is fysio/osteo ook alleen maar symptoombestrijding!

Ik heb geen check van de tandarts nodig, ik zie aan mijn paard wel of het nodig is en dan bel "de man van.." even en is dat zo opgelost.
Datzelfde geldt voor de fysio/osteo: zorg dat je de signalen herkend, in plaats van je op kosten te laten jagen door "angstpredikers".


Dat is nogal kort door de bocht lijkt me.
Mijn paarden zijn los en lopen fijn,maar dat betekend niet dat ik niet af en toe een checkup doe.
Er gebeurd meer met een paard dan alleen rijden,ze lopen ook los,liggen misschien een keer vast of krijgen een trap.
Een voetballer krijgt ook vaak een massage,traint die dan ook niet goed?
En wees niet bang:ik heb topbegeleiding!

listiglistje

Berichten: 14410
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:30

Ergens snap ik het punt van Ikke wel... je moet kijken naar de signalen van je paard.
Daarbij denk ik ook, dat als je je paard goed rijdt, er geen poespas aan het lijf nodig is.

hier al 35 jaar in de paarden, maar nog nooit een fysio of osteo erbij gehad,
alleen 1x een holistisch veearts om een medische aandoening waar de reguliere veeartsen geen raad mee wisten.
Tandarts komt om de 1,5/2 jaar of het moet nodig zijn en zadel wordt alleen opgevuld
en/of aangepast als ik denk dat ie niet helemaal fijn of goed meer ligt.
En de smid komt als het nodig is, dat is echt niet altijd iedere 6-8 weken...ik trek zelf aan de bel, als ze te lang worden.

Ik rijd verder in een giga blubberbak, zonder beenbescherming...terwijl we we een hele goede binnenbak ter beschikking hebben.
Waarom dan toch die blubberbak, omdat hij buiten fris in de kop blijft en ik merk dat hij er harder en vooral veel sterker van wordt.

Oh ja en lessen doe ik ook niet vaak, beter 1 x in de maand echt goed les (wat niet duur hoeft te zijn),
dan 4 of 8 x in de maand bij instructie waar je weinig tot niets mee opschiet.

Ieder zo zijn ding, maakt mij geen slechter mens dan diegene die met meer geld smijten.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:36

Ik weet de precieze kosten niet.
Mijn man heeft het wel eens bij gehouden.
Dit omdat we ook hooi van eigen land weer verkopen, nu ook schapen hebben lopen waar we geld voor krijgen.
Dus bij ons is niet alles kosten.
Ik weet dat toen hij het berekende we aan kosten ongeveer uitkwamen in wat we terugkregen.
En dat was dan voer en bodembedekking.
Hoefsmid, tandarts en dierenarts waren dan nog de echte kosten.
Dat valt voor ons dus erg mee.

Onze buitenbak is gelukkig geen modder, dus daar geen last van.
Heeft ook geen vermogen aan aanleg gekost.

Hypotheek wordt niet extra berekend, want we wilde sowieso landelijk wonen, ook als er geen paarden bij hadden gepast.
We zijn daarvoor naar een andere provincie verhuisd en wonen dan ook niet veel duurder dan voorheen.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:49

ambre schreef:
ikke schreef:
Dan begin je eens met je paard fatsoenlijk te rijden, scheelt je een hoop extra kosten!
Investeren in goede begeleiding is goedkoper dan achteraf vanalles te laten herstellen. Immers, als je je paard niet soepel kunt houden door de juiste training, dan is fysio/osteo ook alleen maar symptoombestrijding!

Ik heb geen check van de tandarts nodig, ik zie aan mijn paard wel of het nodig is en dan bel "de man van.." even en is dat zo opgelost.
Datzelfde geldt voor de fysio/osteo: zorg dat je de signalen herkend, in plaats van je op kosten te laten jagen door "angstpredikers".


Dat is nogal kort door de bocht lijkt me.
Mijn paarden zijn los en lopen fijn,maar dat betekend niet dat ik niet af en toe een checkup doe.
Er gebeurd meer met een paard dan alleen rijden,ze lopen ook los,liggen misschien een keer vast of krijgen een trap.
Een voetballer krijgt ook vaak een massage,traint die dan ook niet goed?
En wees niet bang:ik heb topbegeleiding!

Stalmanagement bepaalt voor een belangrijk deel het welzijn van het paard. Ik ga ze de kost niet geven die allerlei problemen hebben die simpel op te lossen zijn door paarden anders te houden. Het is nog altijd vaker dat de mens zaken niet wil dan dat een stalling de optie niet kan bieden. We maken te vaak kasplantjes van onze paarden en daar hebben een hoop mensen dan weer een goede boterham aan.

Ik kan me in dat opzicht wel vinden in het verhaal van LL.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:01

listiglistje schreef:
wordt.

Oh ja en lessen doe ik ook niet vaak, beter 1 x in de maand echt goed les (wat niet duur hoeft te zijn),
dan 4 of 8 x in de maand bij instructie waar je weinig tot niets mee opschiet.

Ja en nee. Jij bent een goede amazone met veel gevoel en kennis van waar het naartoe moet (althans die indruk heb ik) dus jij kunt idd met iemand die je regelmatig even op het juiste spoor zet, scherper maakt en nieuwe ontwikkelingsdoelen geeft weer verder. Ik denk dat de gemiddelde ruiter toch helaas wel meer begeleiding nodig heeft om zichzelf geen verkeerde dingen aan te leren. Denk aan dingen als het paard (en zichzelf :P ) scheef rijden, afstompen voor de hulpen etc.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:12

Het topic krijgt een nare wendig. Ik vind het gewoon leuk om te zien wat mensen uitgeven aan hun paarden. Niet een opwijzend vingertje van iemand die het onzin vind dat een eigenaar preventief geld uitgeeft voor zijn paard.
Als men dat wilt doen dan moeten ze dat gewoon doen. Dat een andere dat onzin vind, dat mag maar dan wel in een andere topic aub.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:21

yarrah schreef:
Het topic krijgt een nare wendig. Ik vind het gewoon leuk om te zien wat mensen uitgeven aan hun paarden. Niet een opwijzend vingertje van iemand die het onzin vind dat een eigenaar preventief geld uitgeeft voor zijn paard.
Als men dat wilt doen dan moeten ze dat gewoon doen. Dat een andere dat onzin vind, dat mag maar dan wel in een andere topic aub.

Sommige dingen zijn niet zo normaal als sommige mensen denken. Kwestie van referentiekader en klankbord.

Ik maak op dit moment van heel dichtbij mee wat het met iemand kan doen die geen referentiekader krijgt aangereikt en geen klankbord heeft om ideeen op te weerkaatsen. Het iemand aardig kapot maken..........

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:27

Ik vind het geen nare wending,ik denk dat gewoon voor een ieder de kosten en behoeften anders liggen.
Een minder handig gebouwd paard zal eerder hulp van een fysio nodig hebben dan een getalenteerder paard met dito ruiter.

Linda:dat wil niet zeggen dat je er geen baat bij kunt hebben.
Ik ben er inmiddels achter dat een behandeling vd fysio mij maanden training kan schelen.
Mijn net zadelmakke paard bleek rechtsachter een flinke blokkade te hebben en de nekspieren overrekt te hebben.
De behandelingen hebben mij super vooruit geholpen,waar een ander zou zeggen:dat is natuurlijke scheefheid,je moet rechtrichten.

Maar het blijft een ieders keuze en is geen mishandeling vh paard wanneer je het achterwege laat.

Mijn tandarts is trouwens goedkoper met de gebitsbehandeling dan mijn DA.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:27

Ik ben het wel met Yarrah eens.
Wat een ander noodzakelijk vind of niet, laat dat bij die persoon. Ieders eigen keuze zoals ze paarden houden (als het maar diervriendelijk is)

De ene wil een binnenbak, de ander wil een groot bos in de buurt.
De ene wil hip in de setjes, de ander draagt een afgedragen trui en vervaagd dekje.
De een laat nooit een osteo komen, de ander preventief 2 keer per jaar en de ander heeft het noodzakelijk 4 keer per jaar nodig.
Daar gaat dit topic niet om, het gaat er om wat iemand kwijt is. Niet of wat een ander daar van denkt.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:12

Ik denk dat het juist interessant is als je van zoveel mogelijk verschillende mensen kan zien wat ze per jaar uitgeven aan hun paard. Zo zie je de verschillen tussen de recreanten en wedstrijdruiters, degene die van luxe houden, degene die van setjes houden enzovoorts. Zo krijg je een heel volledig beeld van wat je paard kost

Ik heb besloten dat ik het ook ga bijhouden. Dat zal wel schrikken zijn

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:34

Zie geen problemen in preventief laten komen van een osteo of masseur of weet ik veel wat. Als er geleidelijk iets insluipt wat je haast niet merkt, dan kan het te laat zijn op het moment dat je paard het laat zien. Denk dat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent als je een masseur laat komen die het gelijk losmaakt dan wanneer je paard al half verkrampt loopt en je een paar maanden aan de hand moet stappen. Naast dat je er dan zelf minder plezier van hebt :)

@Knuffeldier, maar je gaat toch bij Apie uit je werk langs? Heb je het ook als zodanig berekend? (Ofwel alleen het verschil in de route thuis-werk.) Dat maakt denk ik ook nog wel een groot verschil. Wil niet zeggen dat je niet op de fiets hoeft, sowieso goed bezig enzo, maar je hoeft jezelf niet voor niets angst aan te jagen ;)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:53

ambre schreef:
@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.


Ik rijd geen wedstrijden dus misschien dat het scheelt maar wil niet zeggen dat ik niet wil dat ze lekker in haar vel zit.

Verder merk je het wel als een paard last heeft van z'n tanden. Mocht dat zo zijn ben ik echt niet iemand die daar op gaat besparen. Maar om jaarlijks te laten langs komen en zelfde met osteo masseur. Vind ik niet nodig mocht ik merken dat mijn paard wel ergens last van heeft dan krijgt ze wel de zorg die ze nodig heeft. Als een ander daar wel z'n geld aan uit wil geven maakt me niet uit hoor.
Ik heb er 1x een osteo bij gehad die zei ook dat ze wel jaarlijks een controle nodig was. Ik snap dat wel die beste man moet ook gewoon z'n brood verdienen. Maar ik merk echt wel aan mijn paard als haar iets dwars zit. Het zelfde geld ook voor mezelf. Als ik ergens last van heb ga ik daar wat aan laten doen als ik nergens last van heb ga ik mezelf ook niet na laten kijken.

Ieder voor zich natuurlijk maar is ook weer wel een punt van je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Gedeeltelijk dan want word je paard ziek dan heb je daar weinig controle over.