Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:54

Ik snap het gezeur niet, als je een probleem hebt met een stal waar je niet op zondag mag komen, dan zet je daar je paard niet neer. Hetzelfde geldt voor eventuele andere verplichte 'wegblijf' dagen. Of wees zelf met je stalgenoten eens heel sociaal en aardig en regel met z'n allen de verzorging voor die dag zodat de pensionhouder een dagje vrij heeft.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 15:00

sommige mensen zien het wel een beetje verkeerd: De paarden komen niet hun stal uit. Het is dus niet dat ik het een probleem vind om een dagje niet te komen maar het gaat erom dat de paarden 0,0 beweging hebben. Mijn paard komt er elke dag uit, ook als het stormt regent of vriest, dus zeggen dat ze dan toch ook binnen staat gaat voor mij niet op :o ..

Ik zie dus dat het inderdaad vrij veel voorkomt! Ik had er echt nog noooit van gehoord:')..

Edit: Ze wonen nie aan de stallen, maar je moet er wel soort van langs (huis ligt op zo'n 6m van het pad af) om op het erf te komen.
Ik hoorde dat ze het niet willen omdat ze dan gewoon even geen mensen op het erf willen. En natuurlijk respecteer ik dat die mensen ook rust willen voor een dagje maar ik had liever gezien dat we dan zoals eerder aangekaart is hier, met voeren bv even langs de paarden mogen om ze er kort uit te halen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:15

Volgens mij is het probleem dat TS het niet van tevoren wist. Als je het van tevoren weet, kun je idd beslissen om er niet te gaan staan (al zou ik vanwege één dag per jaar als de stalling verder helemaal naar mijn goesting was, die ene dag op de koop toenemen, iedere week één dag absoluut niet).

Als de stallen aan huis zijn, kan ik me idd voorstellen dat je daar last van hebt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:41

Dan kun je altijd nog vragen of de stalhouder het misschien ok vindt dat de pensionklanten alles regelen die dag, zodat hij/zij lekker vrij is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:45

Ik snap het wel. Als ze overdag de hele nacht binnen blijven en de nacht ervoor en erna staan ze toch zo'n 36 uur op stal. Veel te lang als je het mij vraagt. Zou dat idd ook niet fijn vinden. Zou me sowieso schuldig voelen. Ik zit lekker kerst te vieren en paard staat 36 uur opgesloten, en als ze ook nog eens niet uitgemest worden. ... Dat ze gaan er niet dood van vind ik zo'n kul argument eigenlijk. Ze gaan van wel meer niet dood, wil nog niet zeggen dat het dan wel goed is.
Pensionhouder gaat er ook niet dood van als je er twee uurtjes bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:49

kimmie261 schreef:
anneliesdj schreef:
Maar dat kun je wel opvangen door duidelijke regels te maken en bv een week van tevoren de bezoekuren op een briefje te hangen waar iedereen het ziet. Dan kun je de boel ook gewoon op slot houden als ze buiten de genoemde tijden komen.

de boel zat bij mij op slot,maar aangezien we daar woonde stonden ze dus gewoon op de deur te kloppen...

en wegsturen van klanten,tja,waar wij zaten was je blij met elke klant,beetje meer stallen als klanten regio,dus wegsturen doe je echt niet zomaar...

en pff...regels maken...dan zet je je stal open van 10.00 tot 17.00 bijv en dan komen mensen om 16.45 binnen om op hun gemak hun paard te gaan doen,kan je als politie agentje mensen gaan wegsturen..

nee,denk gewoon sluiten of open blijven dat dat het beste werkt...

Voor normale dagen hoef je toch geen regels te hebben, dat is dan maar één of twee dagen in het jaar.
Ik zou dan de ochtend doen, enig speling houden en als mensen er een half uur natijd nog zijn gewoon vriendelijk verzoeken of ze weg willen gaan omdat jij kerst wilt doorbrengen met familie. Lijkt me niet onredelijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:35

ja precies,nu was ik daar makkelijk hoor,moest er toch zijn voor de paarden dus gooide smorgens de deur open ,welke dicht ging nadat de laatste klant geweest was,of dat ik afgevoerd had,meestal rond 22.30 ,mijn enige verzoek was toen aan iedereen niet vroeg té komen op kerst en oud en nieuw ( vanaf 9.00 zou de deur weer open gaan),en uiteindelijk werd ik om 7.00 mijn nest uit gebeld....( klant had geprobeerd naar binnen te komen,maar scheet toch in zijn broek voor de honden,die niet al te vriendelijk deden :') ,dus ja,dan toch maar ons wakker maken...)

tja,nu hebben we daar maar 3 jaar gezeten ,maar als ik dat vaker mee gemaakt zou hebben daar had ik mss ook wel een dichte dag ingelast ofzo...geen idee,maar ik kán me ergens wel voorstellen dat pension eigenaren zeggen,1 dag per jaar gewoon een keer vrij,geen mensen op je terrein,geen vragen,geen rommel.......verder staan ze meestal 24/7 voor je klaar het hele jaar door,alleen dan die ene dag niet....

het is niet leuk als je elke dag naar je paard gaat ,dat je dan 1 dag niet kan/mag,dat snap ik wel,maar snap de andere kant ook :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:36

appart zeg, hier heb je wel in de omgeving veel stallen die op zondag gesloten zijn bv.
ik sta op een stal die altijd open is welke dag of feestdag dan ook

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:43

Vreemd, al zit je er bij ons om 3 uur ´s nachts nog, geen probleem haha

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:43

Ik vind het niet erg dat de pensionhouder een dagje vrij wilt hoor. Maar ik vind dat je als pensionhouder nog ateeds de verantwoordelijheid hebt voor het welzijn van de paarden. Ook dat ene dagje. Dat het misschien iets minder secuur gebeurd met mesten ofzo. Okee, maar waarom zouden de paarden er last van moeten hebben dat wij kerst vieren. Ik zou eerder ala pensionhouder liever hebben dat je een rooster maakt voor tijdens de kerst, als iedereen even ze pootjes uitsteekt dan kan de pensionhouder misschien een dagje vrij. Wat wel erg is is dat dieren er onder moeten lijden omdat de pensionhouder een dagje vrij wilt. Ik vind 36 uur op een stal zonder enige beweging en misschien ook zonder sociaal contact nogal wat. Als je paars goed verzorgd word op die ene dag, tsja dan moet je niet mekkeren. Ik zou het ook wel jammer vinden maar niet erg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:55

Kinke, ik denk niet per se dat het gaat om het werk maar om het feit dat er mensen op het erf zijn ;).

Onze vorige stalhouder deed dat ook idd hoor, absoluut geen probleem. Onze huidige stal is m.n. DHZ en zij zijn met meerdere.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:59

Esmeej, ik ben het overigens met je eens dat ik van 36u stal achter elkaar ook buikpijn zou krijgen :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:03

Gebeurd bij mij ook regelmatig, ik sta op een kleinschalige pensionstal bij mensen thuis, en als hun er niet zijn gaat de boel dicht..
Dus dat is wel eens gebeurd dat ze naar veiling gingen of weet ik het wat hadden, maakt mij niet zoveel uit zo lang het niet elke week gebeurd vind ik het best, die mensen hebben ook hun eigen leven en k mag blij zijn dat mn paardje daar staat enz dus ik maak me er niet zo druk om als ze een keer een dag de boel dicht hebben..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:06

Annett1990 schreef:
Gebeurd bij mij ook regelmatig, ik sta op een kleinschalige pensionstal bij mensen thuis, en als hun er niet zijn gaat de boel dicht..
Dus dat is wel eens gebeurd dat ze naar veiling gingen of weet ik het wat hadden, maakt mij niet zoveel uit zo lang het niet elke week gebeurd vind ik het best, die mensen hebben ook hun eigen leven en k mag blij zijn dat mn paardje daar staat enz dus ik maak me er niet zo druk om als ze een keer een dag de boel dicht hebben..

Bij mij is dat juist andersom. Mijn stalhouders vinden het juist fijn om te weten dat er andere mensen rondhobbelen en de boel in de smiezen houden terwijl zij er niet zijn.

Ik zou van die ene dag in het jaar geen probleem maken, maar het feit dat ze op stal blijven en de stal ook niet gedaan wordt zou me wel erg tegenstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:16

Kirsha schreef:
Annett1990 schreef:

Bij mij is dat juist andersom. Mijn stalhouders vinden het juist fijn om te weten dat er andere mensen rondhobbelen en de boel in de smiezen houden terwijl zij er niet zijn.

Ik zou van die ene dag in het jaar geen probleem maken, maar het feit dat ze op stal blijven en de stal ook niet gedaan wordt zou me wel erg tegenstaan.

Op mijn oude stal ging de stalhouder ook vaak weg en liet de boel zo achter maar goed iedereen kon daar het erf op, vaak genoeg was er ook niemand aanwezig op stal en dan nog was de boel open en via de schuur kan je zo z'n huis in, dus ik snap wel dat andere mensen dat niet willen, dat is hier ook zo, deze stallen zitten ook vast aan hun huis.
S weekends sluiten ze de boel ook om 6 uur zodat ze ook nog wat tijd voor zichzelf hebben en doordeweeks om half 10 ongeveer.
Vind ik heel logisch omdat het niet zo groot is en het bij hun huis is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:21

Annett1990 schreef:
Kirsha schreef:

Op mijn oude stal ging de stalhouder ook vaak weg en liet de boel zo achter maar goed iedereen kon daar het erf op, vaak genoeg was er ook niemand aanwezig op stal en dan nog was de boel open en via de schuur kan je zo z'n huis in, dus ik snap wel dat andere mensen dat niet willen, dat is hier ook zo, deze stallen zitten ook vast aan hun huis.
S weekends sluiten ze de boel ook om 6 uur zodat ze ook nog wat tijd voor zichzelf hebben en doordeweeks om half 10 ongeveer.
Vind ik heel logisch omdat het niet zo groot is en het bij hun huis is.

Ook idem hier. Stal zit aan het huis vast en alles is open. Mijn keuze zou het ook niet zijn... Maar ik vind het allang best, kan ik tenminste zelf bepalen hoe en wat :) Ik heb hier verder niet met regels te maken qua tijd en feestdagen. Maar goed, ik kom ook niet om half 3 's nachts aanzetten ofzo :+

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:21

Bij ons op stal was dat geen probleem maar wij als pension klanten hielden daar wel rekening mee.
Op de manege mochten pension klanten tot 11.00 uur komen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:26

Een stal waar je niet 24/7, 365 dagen in het jaar naar je paard kan is een dikke vette no-go. Ik wil ten alle tijden naar mijn dieren kunnen. Ik ga dan ook niet op een stal staan waar dat niet kan. En zou mijn dieren direct weghalen als een stal dat later in zou voeren. Dat er gevraagd wordt om op bijvoorbeeld eerste kerstdag tussen die-en-die tijden te komen en op 1 Januari bijvoorbeeld vanaf een bepaald tijdstip, ok. Geen problemen mee. Maar no way dat ik een dag niet op stal ben of dat de paarden binnen moeten blijven bij ons. Paarden en ezels hebben niet om menselijke feestdagen gevraagd, die horen de benen te strekken, op tijd hun voer te krijgen en een schone stal te krijgen. Feestdag of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:58

GamblersCup schreef:
Een stal waar je niet 24/7, 365 dagen in het jaar naar je paard kan is een dikke vette no-go. Ik wil ten alle tijden naar mijn dieren kunnen. Ik ga dan ook niet op een stal staan waar dat niet kan. En zou mijn dieren direct weghalen als een stal dat later in zou voeren. Dat er gevraagd wordt om op bijvoorbeeld eerste kerstdag tussen die-en-die tijden te komen en op 1 Januari bijvoorbeeld vanaf een bepaald tijdstip, ok. Geen problemen mee. Maar no way dat ik een dag niet op stal ben of dat de paarden binnen moeten blijven bij ons. Paarden en ezels hebben niet om menselijke feestdagen gevraagd, die horen de benen te strekken, op tijd hun voer te krijgen en een schone stal te krijgen. Feestdag of niet.

Wat ik me dan af vraag, ga je 7 dagen in de week naar je paard?
Ik namelijk niet. Dat red ik niet eens al zou ik het willen maar als je toch niet 7 dagen gaat en in de winter is t zo bar weer dat je paard binnen staat de hele dag en jij hebt zoiets nou vrijdag ga ik niet, en ze zeggen dinsdag dat ze donderdag wat anders hebben en dat de boel dicht is. Is het dan zo erg om dan die Donderdag een keer niet te gaan? T lijkt me niet dat er 24/7 iemand bij die paarden is toch? Dus voor zo'n dier maakt het niet uit als ze een paar uurtjes meer of minder alleen zijn..
Ik denk dan bij mij op stal staan niet zo veel pensionklanten, maximaal 10.. en man en vrouw beheren de stal samen. En stel er is iemand overleden ofzo, vind je dan ook dat ze de boel open moeten laten als ze bijv. naar een begrafenis zijn?
Waar ik sta is ook fokkerij (zijn ze mee gestopt trouwens) en ze hebben dravers en allemaal goeie paarden, paar prachtige dekhengsten, dan zou je toch zelf ook de boel sluiten als je weg gaat?

(niet aanvallend bedoeld trouwens hoor :) )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:00

Ik snap, dat het raar is, dat je hiervan niet meteen op de hoogte bent gesteld.
Ik zou er dan persoonlijk geen probleem mee hebben, om die 1e dag in het jaar. Hopelijk gooien ze er dan geen berg krachtvoer in, ivm het niet bewegen en krijgen ze genoeg hooi?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:02

Dat er beperkte tijden zijn als bv de staleigenaar echt naast de stallen woont, kan ik nog wel begrijpen (niet met kerstavond of iets) maar een hele dag niet en het verbieden zou ik echt belachelijk vinden. Hier in de buurt was ook zo'n stal. Tja, je kan het gewend zijn, het is maar 1 dag, maar ik zou het helemaal niets vinden!! Zoudern ze gevoerd etc worden maar ook uitgemest worden en buiten komen, zou ik er niet zoveel problemen mee hebben, maar daar was het ook gewoon dat ze de hele dag binnen stonden en niet werden uitgemest volgens mij, en dat zou ik echt NOT DONE vinden en niet mee accoord gaan.

Ik heb jaren bij een boer gelopen waar ik zondags niet 'mocht' komen toen ik daar verzorgpaarden had. Dat snapte ik helemaal, omdat hun huis ook direct naast stal was en vanwgee hun geloof etc. Dat heb ik gerespecteerd en vond ik ook niet erg. Maar toen ik daar met een eigen paard kwam, heb ik direct gevraagd of ik de zondagen wel mocht komen, en dat was geen problemen. Al heb ik wel zoveel mogelijk hun privacy gerespecteerd (geen visite mee, niet lessen op het erf, niet constant voor stal bezig zijn met van alles en niet lastigvallen met adnere dingen). Maar ik had het niet grappig gevonden als ik toen niet meer mocht komen (want dan kwamen ze ook niet altijd buiten + niet gemest worden).
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-10-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:02

Anoniem schreef:
Op mijn vorige stal ook altijd.

1e kerstdag is het dicht. tussen 10 en 11 kunnen mensen langskomen om de paarden met blessures te behandelen. Verder niet.

En ach 1 dagje per jaar

ik ging mee op zoek naar een andere stal,

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:06

Annett1990: Vat ik ook niet aanvallend op hoor :)

Ja, ik ben elke dag op stal, weer of geen weer, ziek of gezond. Als er een begrafenis is (pas nog), dan blijft het gewoon open bij ons hoor, daar hebben de pensiongasten toch niets mee te maken? Zou echt te gek worden als het terrein daarom op slot gaat. Wij hebben ook maar 7 paarden op stal en twee ezeltjes, kleine privé stal.
Het gaat er niet om dat er steeds iemand aanwezig is, de dieren kunnen heel goed alleen grazen ;) Het gaat er om dat ik altijd naar stal kan wanneer ik wil en tijd heb, om te kijken of mijn dieren in orde zijn en ze te verzorgen. Niemand die mij verteld wanneer ik wel of niet "mag".

Als een stal de boel dichtsmijt omdat ze zelf even weggaan em ze hebben daar dure paarden staan die achter slot en grendel moeten, prima, zelf weten. Maar op zo'n stal zou ik never nooit mijn dieren neer zetten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:09

WoW, wat ben ik blij dat ik m'n pony's aan huis heb als ik dit zo lees. :=

M'n vorige pony Victor trapte de hele stal kapot als ie een complete dag op stal moest staan. Mouse is een stuk makkelijker, maar wil uiteraard ook elke dag lekker z'n benen strekken. Bloem schijnt niet op stal te kunnen (vertelde de vorige eigenaresse), maar dat hoeft ook niet want ze staan sinds 6 jaar 24/7 buiten met schuilstal, ik heb haar dus nooit op stal gehad.
Elke (gezonde) pony moet toch de mogelijkheid krijgen om de benen te strekken en uit die stal te komen, zonder ruiter op hun rug of vast aan een touwtje? Victor zou ontploffen na een dag box"rust" en dan zijn de kansen op blessures veel groter dan wanneer ze elke dag buiten lopen.

Ik snap niet dat er mensen zijn die niet elke dag naar hun pony gaan of er niet voor zorgen dat iemand anders even gaat. In de 6 jaar dat ik alleen woonde moest ik ook gewoon alles zelf doen, elke dag, of ik nu ziek was of niet (o.a. longontsteking, ischias en andere rugklachten). Ben wel erg blij dat ik nu een vriend heb die het zware werk voor me uit handen neemt en dat ik af en toe een dagje vrij heb. :j
Het is soms best zwaar om pony's bij huis te hebben, je hebt gewoon geen andere keuze dan elke dag tijd maken voor de verzorging (ondanks een fulltime baan in ploegen, het huishouden, familieverplichtingen, cursussen enz.), maar toch zou ik het niet anders willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:23

Ik denk maar zo, als je het er 364 dagen per jaar naar je zin hebt en je paard ook, dan vind ik het muggenziften om die ene dag.