Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:14

geerke schreef:
[***] schreef:
Dus jij zet je paard op stal omdat je 'm anders niet vindt in het donker? :+

hij is misschien zwart en lacht dan net niet....dan vind je hem nooit

Moet zeggen dat ik hem wel origineel vind :Y)

Ik probeer mijn asociale trouwens ook niet meer in een kudde te zetten. Ik weet dat hij geen normaal gedrag vertoont maar je krijgt het er toch niet meer uit dus je moet het er maar mee doen. Ben al heel blij dat hij nu samen met de blinde kan (overdag), maar als dat niet zo was dan had ik ze net zo goed apart gezet. Hij heeft op de vorige stal een tijd apart gelopen en dat ging eigenlijk super, zijn eigen weide, zijn eigen stal, geen paarden die hij moest wegjagen .. De weides waren aangrenzend aan elkaar en hij presteerde het nog om tussen de draden door te trappen naar de buren... dus ja ..

Het is nog niet zover dat ik hem, zoals in het voorbeeld van liljebo, moet laten inslapen. Maar het is wel altijd opletten, ik kan niet zomaar zeggen "ik verhuis van stal en pleur hem in een kudde". Of ja, ik kan dat wel, maar dan krijg je van die topics "mijn paard wordt verrot geschopt door de nieuwe" en dergelijke .. en dat hoeft ook niet :+

En ja, om 1 of andere reden lijkt hij tegenwoordig meer rust te vinden dan eerst, toen hij 24/7 buiten stond .. (moest hij constant alles en iedereen in de gaten houden, want hij was toch de leider, zelfs als hij alleen stond :+ Hij stond in de weide dus dat moest hij in de gaten houden .. zijn stal is een stukje kleiner om in de gaten te houden en daar komt ook gewoon niemand in ... en dat lijkt wel wat te doen ;) ).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:17

Wij hebben indd nu alles 24/7 buiten 1 fjord stond altijd op stal 's nachts iig.
Nu hebben we hem ook 24/7 buiten dit omdat ik nog op school zit MBO en me broertje nu ook. Dus bij ons is het kostenvermindering, we staan bij me beste vriendin en mijn fjord de andere 2 fjorden zijn van em moeder maar mijne stond altijd 24/7 buiten al 5 jaaar dus dat wouden we zo houden + het is goedkoper voor mij dan een pensionstalling

nynke55

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:17

In het donker niet kunnen vinden, kan ik me wel wat bij voorstellen. Onze paarden zijn eens ontsnapt en stonden in de achtertuin. Het was omdat er eentje even brieste, anders waren we er zo voorbij gelopen.
Van mijn buurvrouw kreeg ik de tip om op mijn knieen te gaan zitten en omhoog te kijken, aangezien de lucht ook s'nachts lichter is dan de aarde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:20

Je kan toch ook gewoon met een zaklamp rondlopen als je denkt je paard niet te kunnen vinden?

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:13

hoeveel grams winterdeken hebben jullie op? als de paarden 24/7 buiten staan?
Heb namelijk een pony die nogal een teddybeer wordt maar ik weet dus niet hoeveel grams ik erop moet leggen iemand een idee?
En dan met hals of zonder?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:28

Tigra_ schreef:
Je kan toch ook gewoon met een zaklamp rondlopen als je denkt je paard niet te kunnen vinden?

:') Dat dachten wij een jaar of wat geleden ook, alleen vond de hele groep die bewegende lichtkring levensgevaarlijk...... Je zal je paard er dus eerst even aan moeten laten wennen. Is bij die van ons ondertussen redelijk goed gelukt, maar de groepsgenoten zijn niet allemaal overtuigd dat het veilig is :D

unihorses schreef:
ik denk in alle kleuren van de regenboog hoor!
voor iederprobleem zie ik wel een oplossing daar is niks zwart wit aan ;)
waarom zouden ze het niet fijn vinden?

Voor hetzelfde geld kun je vragen waarom ze het wel fijn zouden vinden. Dat is dus gewoon zwart/wit denken dat je doet, daar zit geen tintje grijs of kleur bij.
Neem het voorbeeld van [***], die heeft 2 paarden en ze kiest een oplossing voor het ene paard en heeft het geluk dat de andere zich daar ook heel goed bij voelt. Maar stel dat het ene paard beter doet op de ene manier en het andere paard op de andere manier, dan zul je een keuze maken die voor één van de paarden niet optimaal is. Nou is "niet optimaal" niet per definitie slecht en kun je zo'n keuze maken. Soms is het echter niet goed genoeg en moet je wellicht de keuze maken die Liljebo heeft gemaakt, paard wegdoen.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 04-10-13 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:43

Mijn paard staat sinds ie van ons is 24/7 buiten. Eerder veel op stal.

Waarom? Macht der gewoonte, als paard op stal moet, pony ook en die breekt haar stal af :').
We hebben stallen met aan beide kanten deuren, dus ze kunnen van bak/stal/paddock en daar weer naar de wei. (snap je t nog :+)?
Hij kan gewoon naar binnen wanneer hij wilt, dus voor hem veranderd er in feite niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:45

Nu heb ik wel het geluk dat moest de andere zich niet kunnen aanpassen aan die stal dat die gewoon in de paddock zou kunnen blijven, aangezien daar ook een schuilstal is. Dat was ergens ook mijn eerste idee (zeker in de zomer) maar die pony is altijd als eerste in de stal dus zolang die dat nog doet hou ik het zo maar :+ Maar ik begrijp wel wat je wil zeggen :j Stel je voor dat het ene paard zich beter voelt op de ene stal en de andere op een andere stal .. dan heb je ook een probleem :=

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:53

Wij hebben ons paard nu sinds 2 maanden 24/7 buiten staan en we zijn er helemaal blij mee! Hiervoor stond ze op pension waar ze alleen overdag de wei op ging (en in de winter op de paddock). Was in principe prima, maar we kwamen toevallig bij een stal terecht een stuk dichter bij ons in de buurt. Hier staan alle paarden in kudde verband, maar dan wel met inloop stal, paddock en daar aan vast het weiland. Ze kunnen dus altijd zelf kiezen wat ze willen. Ons paard is zeker een stuk vrolijker geworden. Ze stond hiervoor altijd met 1 weide maatje, en nu zie je echt dat ze deel is van een kudde (met 3 andere paarden). Ze is een stuk meer paard geworden heb ik het idee. Er kwamen in het begin wel wat meer streken omhoog, maar ik vind het alleen maar leuk dat ze lekker paard kan uithangen. Bij de stal is wel gewoon een verlichte buitenbak, longeercircel etc. en er zijn wel gewoon stallen aanwezig. Na het rijden krijgt ze altijd haar muesli of wat extra hooi op stal, en hier geniet ze dan wel even van hoor, lekker rustig op stal, niet opletten dat haar eten wordt gestolen :D. Ik heb er zeker geen spijt van al vond ik het zeker spannend. Mijn merrie is best verwend altijd geweest met luxe, en nu ineens werd ze het weiland "opgegooid" maar ze vind het helemaal prima. Ze staan regelmatig ook gewoon met zijn alle in de grote inloop stal. Ook merk ik dat ze lekker soepel is omdat ze met de kudde constant rond wandelen door de wei. Dit is gewoon veel natuurlijker, ik raad het iedereen aan. Het is voor ons overigens niet goedkoper geworden i.v.m. de combinatie van luxe en 24/7 weiland, maar ik vind het t geld helemaal waard.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:24

Ik loop vaak met de zaklamp door de wei als we op wedstrijd moeten in de avond.
Onze paarden zijn dit gewoon gewend en kijken er niet van op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:51

Waratje schreef:
Tigra_ schreef:

:') Dat dachten wij een jaar of wat geleden ook, alleen vond de hele groep die bewegende lichtkring levensgevaarlijk...... Je zal je paard er dus eerst even aan moeten laten wennen. Is bij die van ons ondertussen redelijk goed gelukt, maar de groepsgenoten zijn niet allemaal overtuigd dat het veilig is :D

Serieus? Ik heb daar nooit bij stil gestaan en nooit wat van gemerkt maar je bent ze in ieder geval niet kwijt als ze er voor weg lopen alleen het pakken is dan misschien wat lastiger.
Heb ook weleens gehad hoor dat we 's avond de paarden binnen gingen zetten 4 stonden al op stal maar de shet kwam dus echt niet. En het is een vrij grote weide dus toen met de zaklamp gaan zoeken duurde nog even want hij was dus helemaal achteraan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:03

Yep, serieus. Vrijwel de hele groep ging aan de kletter en nog de verkeerde kant op ook :') Mijn oude dame ging niet op de loop maar bekeek het wantrouwig van een afstandje, die kwam dus met een omtrekkende beweging wel naar me toe ;) Ondertussen is het trouwens voor onze paarden geen probleem meer, maar er zijn nog steeds wat paarden in de groep die er voor weglopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:07

Ik merk duidelijk aan onze paarden die sinds een week 24/7 buiten staan met schuilstal dat ze nog een beetje sukkelig zijn in vergelijking tot hun groepsgenootjes. Die weten precies hoe alles werkt met slowfeeders enzo. Onze kregen altijd gewoon een bergje hooi op het land en in hun box.
Went natuurlijk vanzelf :j

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:35

Mijn pony heeft van kleins af aan dag en nacht buiten gestaan tot wij hem kochten hij staat 3 jaar in de winter snachts op stal en zomers dag en nacht buiten buiten op het land. Wij gaan over een paar weekjes naar een andere stal verhuizen waar hij dag en nacht buiten komt te staan het hele jaar door met schuilstal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:57

[***] schreef:

Nou,....ik heb gister avond serieus mijn paard niet kunnen vinden in het donker.
Ze stond met de kont, klaarblijkelijk, naar me toe. Anders had ik ik die bles msschien wel gezien.
Echt serieus,....heb haar staan zoeken.

Dus bij deze.....HOE VINDT JE JE PAARD IN HET DONKER TERUG? :):) /3 8)7 :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:59

Kan me wel voorstellen dat het niet altijd simpel is neen ... Maar als reden om je paard 's nachts op stal te zetten ... :P

Ik had de luxe dat ze naar mij toe kwamen 8-)
Nu is dat wel minder moet ik zeggen, in de paddock .. Sommige dagen wel, andere dagen staan ze liever met hun neus in het hooi :+ Maar een zaklamp kan handig zijn, of als je je handen nodig hebt heb je van die hoofdlampjes .. Heb ik ook genoeg mee in de weide rondgelopen :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:04

Tja, in mijn geval geldt meestal toch dat zij mij vinden :D Ik loop de wei in en op een gegeven moment komen ze wel naar me toe, waarbij de jonge (schimmel) een stuk zichtbaarder is dan de oude (bruine zonder aftekeningen) 8-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:07

NatasjavE schreef:
[***] schreef:

Nou,....ik heb gister avond serieus mijn paard niet kunnen vinden in het donker.
Ze stond met de kont, klaarblijkelijk, naar me toe. Anders had ik ik die bles msschien wel gezien.

Je pakt een zaklamp en een schep brokken.
Eerst kijk je goed in het rond met de lamp... niet gevonden...
Rammel met de voerschep en geheid dat ze allemaal binnen 5 sec. voor je neus staan :j :')

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:10

Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat onze paarden ver doorgefokt zijn en vaak ook niet meer bestand zijn tegen strenge winters en het gehele jaar buiten staan. Niet alle rassen zijn daar voor gemaakt en het is net als bij mensen de een kan beter tegen kou en de ander beter tegen warmte. En idd als je paard niet 24/7 buiten staat betekent niet dat het een slechter leven heeft of minder gelukkig is. Vind dat wat kort door de bocht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:11

NatasjavE schreef:
[***] schreef:

Haha, dit toppic vind ik stilaan hilarisch worden. Mss nieuw toppic openen: "Hoe vind je je paard in het donker?". Mss fluo deken opdoen? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:18

Ik kon haar gisteravond echt niet vinden....en serieus ik zweer het je ze stond achter mij....joehoe baas...hier ben ik.

*zucht*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:18

Met deze temperatuur en al aanwezige wintervacht een deken opdoen??? >;) :n :roll:

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:23

hier krijgen ze van die knalgele halsters op :D
die reflecteren in het zaklamp licht. ( daar hebben ze hier nog nooit moeilijk mee gedaan :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:27

Dat vind ik eng ... met een halster in de weide :=
(en dit meen ik echt serieus ... genoeg verhalen gehoord/gelezen en recent zelf meegemaakt, met een paard van iemand anders .. kon ik het gaan oplossen .. dier was volledig in paniek := ).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:27

Waratje schreef:
Met deze temperatuur en al aanwezige wintervacht een deken opdoen??? >;) :n :roll:

:j *\o/* :j