Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:35

Samblabla schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen hoe het dan kan dat paarden die de hele dag binnen staan en dan ineens naar buiten gaan (al is het voor een uur) opeens zo explosief zijn als ze de wei ingaan? :Y)
Dan mist toch wat aan hun vrijheid toch?

ik heb 3 paarden welke een uitloopstal hebben die staan die hebben deze ruimte:
Afbeelding

ze hebben ook nog een plek waar ze kunnen schuilen:
Afbeelding

en toch gaat die bruine elke dag weer uit zijn dak als hij de wei in gaat,als enige overigens hoor,hoe verklaar je dat dan??

zijn niet alleen stalpaarden ( het stalpaard wat bij hun de wei in gaat moet je er zo ongeveer injagen,die gaat 100x liever terug naar stal) die uit hun dak gaan als ze de wei ingaan...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:00

Vilar schreef:
Inderdaad. -O-
Michelle, ga eens in de wei zitten en tel het aantal seconden tussen iedere stap die het paard zet. Ze staan nauwelijks stil en bewegen eigenlijk continue.
Over het sociale aspect, gezonde buitenlucht en de mogelijkheid tot rennen, spelen en gek doen nog maar niet gesproken.

En neem jij dan even mijn paard, wat twee blessures heeft gehad.
Die mag niet 'even gek doen', of 'even een sprintje trekken'. ;)
Je doet net alsof paarden in een buitenbox stikken. Asjeblieft zeg.

En de paar uurtjes per dag dat mijn paard WEL op de wei staat, is ze wel happy. Maar op stal komt ze pas echt tot rust. En nee ze is niet sip, of in zichzelf gekeerd. En ze heeft ook geen gebreken. Misschien eerst mn andere post maar is lezen voordat je zo met je vinger gaat wijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:07

Jaren geleden had ik mijn pony in de winter praktisch de hele dag op stal, ik wist niet beter. Paard was daardoor alleen wel vrij explosief; zowel aan de hand als onder het zadel. Dus ik rijden in de sneeuw? echt niet :n Want hij ging dan uit zijn plaat.
Daarin merk ik nu veel verschil; heb hem nu 24/7 buiten (in de winter op kleiner stuk met betegeling en schuilstal), hij is rustiger. Makkelijk hanteerbaar zeg maar :) . Grappig is wel dat hij het liefste in de stal staat: 9/10 keer tref ik hem daar aan. Terwijl wij absoluut geen voer in de stal geven. Dus hij vindt de stal wel echt prettig, verschil met vroeger is alleen dat hij er nu echt zelf voor kan kiezen wat hij wil.

Qua stalondeugd... tja, die had hij altijd al :+ Het is een kribbebijter. Hij vreet het liefste de stal op!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:11

Samblabla schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen hoe het dan kan dat paarden die de hele dag binnen staan en dan ineens naar buiten gaan (al is het voor een uur) opeens zo explosief zijn als ze de wei ingaan? :Y)
Dan mist toch wat aan hun vrijheid toch?

Ben ik het niet mee eens...mijn paard is liever lui als moe.. toen die op de stal stond waar die niet buiten kwam ging hij ook niet los in de bak alleen of met andere paarden... dan stond hij je aan te kijken??! Wat moet ik hier?! Dus dat is per paard verschillend..

Maar dit is toch een oneindige discussie? Laat lekker iedereen zelf weten wat hij/zij met zijn paard doet. De pensionstallingen zonder weidegang/paddock lopen nog steeds dus zo bar slecht zal het ook wel niet zijn. Mijn manier is het ook niet een paard hoort na buiten en
onder zijn soortgenoten te zijn. Maar ieder voorzich... een vogel hoort ook rond te vliegen en niet in een kooi te zitten.. We schaffen een dier aan
voor onze eigen plezier.. en iedereen doet dat op een andere manier en soms is er de mogelijkheid niet toe. Ik wil wel graag weide/paddocks en een ander heeft die keuze niet of kies daar niet voor..ieder zijn goed recht. Zo is het ook met manieren van rijden, verzorgen etc..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:46

Nou ja, ik woon hier op de Veluwe.
En hier is veel, heel veel grasland overal.
Nu zie je overal, in alle dorpen in de buurt, overal de paarden nog staan buiten op het land.

Maar straks als alles kletsnat is, zie je hoogstens nog wat shetjes of een enkel paard lopen!
Dan staan overal in de buurt de paarden op stal.
Ze staan dan overdag in paddocks of wat dan ook.

Dus ik vraag me af hoeveel mensen er werkelijk 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Het kunnen er nooit heel veel zijn.
En dan nog ook HOE de paarden er dan bij staan, dat is dan ook nog maar de vraag.
Misschien op een postzegel verhard stukje met een schuilstal.

Ik ben al blij dat mijn paard 's winters overdag 5 a 8 uur naar buiten kan.
En dan op stal, een fijne buitenstal met halve deur.
Daar staan ze heerlijk te eten en te koekeloeren over het erf, de weg en de weilanden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-09-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:48

mika11 schreef:
Nou ja, ik woon hier op de Veluwe.
En hier is veel, heel veel grasland overal.
Nu zie je overal, in alle dorpen in de buurt, overal de paarden nog staan buiten op het land.

Maar straks als alles kletsnat is, zie je hoogstens nog wat shetjes of een enkel paard lopen!
Dan staan overal in de buurt de paarden op stal.
Ze staan dan overdag in paddocks of wat dan ook.

Dus ik vraag me af hoeveel mensen er werkelijk 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Het kunnen er nooit heel veel zijn.
En dan nog ook HOE de paarden er dan bij staan, dat is dan ook nog maar de vraag.
Misschien op een postzegel verhard stukje met een schuilstal.

Ja daar zeg je wat... hoeveel PAARDEN (idd geen kleine pony's) zie je nu eigenlijk echt op de wei staan in den landen in de winter.... ik zie het eigenlijk nooit!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:52

Mendy1984 schreef:
mijn pony staat ook op stal
dit omdat hij zn eigen niet laat vangen als de paarden binnen worden gehaald van de wei
de staleigenaar heeft meerdere keren staan klooien om mijn pony te pakken te krijgen
ik ben er zelf ook een keer bij geweest en heb daarna in overleg met staleigenaar maar besloten dat mijn pony lekker binnen blijft
ondanks dat hij pas 4 is en vanaf half juni pas onder het zadel doet ie het super, geniet van zn hooi'tje en zn stro'tje, is de rust zelve
staat niet te springen of gek te doen op stal
ik ben er normaal gesproken ook iedere dag
mocht ik een keer niet kunnen om wat voor reden dan ook, dan is het nog steeds geen BOM!
en als ik een week niet rij (natuurlijk komt ie dan wel los, of max 3x per week gelongeerd) dan is het nog steeds opstappen en wegrijden ZONDER vooraf te moeten longeren

Net even bijgelezen, maar hier schrik ik toch echt van. Dus omdat jouw pony zich niet laat vangen (oftewel, het zo heerlijk buiten vindt dat hij daar de voorkeur aan geeft), laat je hem op zijn jonge leeftijd maar de hele dag binnen staan? En omdat hij niet staat te stuiteren in de stal vindt hij het goed?

Bedoel je niet dat jij het makkelijk vindt dat je hem niet hoeft te vangen, en zolang je er geen last van hebt, doordat hij onhandelbaar wordt, hij het dus goed vindt? >;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:53

pinto_1 schreef:
Mendy1984 schreef:
dit omdat hij zn eigen niet laat vangen als de paarden binnen worden gehaald van de wei
de staleigenaar heeft meerdere keren staan klooien om mijn pony te pakken te krijgen
ik ben er zelf ook een keer bij geweest en heb daarna in overleg met staleigenaar maar besloten dat mijn pony lekker binnen blijft
ondanks dat hij pas 4 is en vanaf half juni pas onder het zadel doet ie het super, geniet van zn hooi'tje en zn stro'tje, is de rust zelve
mocht ik een keer niet kunnen om wat voor reden dan ook, dan is het nog steeds geen BOM!
en als ik een week niet rij (natuurlijk komt ie dan wel los, of max 3x per week gelongeerd) dan is het nog steeds opstappen en wegrijden ZONDER vooraf te moeten longeren

Net even bijgelezen, maar hier schrik ik toch echt van. Dus omdat jouw pony zich niet laat vangen (oftewel, het zo heerlijk buiten vindt dat hij daar de voorkeur aan geeft), laat je hem op zijn jonge leeftijd maar de hele dag binnen staan? En omdat hij niet staat te stuiteren in de stal vindt hij het goed?

Bedoel je niet dat jij het makkelijk vindt dat je hem niet hoeft te vangen, en zolang je er geen last van hebt, doordat hij onhandelbaar wordt, hij het dus goed vindt? >;)

En het vervolgens een dominantieprobleem noemen... -O-

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:02

pinto_1 schreef:
Mendy1984 schreef:

ik kon hem zo uit de wei halen
maar als de staleigenaar om 4 uur alle paarden binnen wil halen kreeg niemand die van mij te pakken, ook ik niet
meneertje ging overal tegenin, zelfs tegen de grote paarden waar weinig paard tegenin gaat, en dan heb ik een C/D pony
en ik ben altijd sochtends op stal omdat ik smiddags geen tijd heb om mijn pony uit de wei te halen

haha mare dit is precies wat ik al eerder in een reactie vertelde..... best grappig

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:08

Boeiend topic en interessant om te lezen hoe verschillend paarden zijn! :j

Zelf denk ik ook dat een paard een prima en fijn leven kan hebben als hij niet 24/7 buiten staat en dus een groot deel van de 24 uur op stal. Mits je wel aan een aantal behoeften dagelijks voldoet, zoals meerdere keren per dag langere tijd van stal, afwisseling in wat je doet, zowel werken als vrije beweging in wei of paddock (en dat kan ook 1 uur per keer zijn), sociaal kontakt (samen met vriendje in paddock of wei), voldoende beweging ....

Er zijn ook genoeg paarden die om medische redenen niet de hele dag op de wei mogen/kunnen (hoefbevangenheid, pssm, allergieen, exceem) en die je toch een goed leven kunt geven met afwisseling en plezier. :j

Of 24/7 of hele dag weidegang de bestie optie is voor een paard hangt sterk af van het betreffende paard, zowel qua karakter als lichamelijke gesteldheid. ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 25-09-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:25

Zo, het is hier hard gegaan vandaag!
Ik vind toch echt dat men wat relaxter kan reageren hier;

Want natuurlijk ben ik voor zoveel mogelijk buitengang voor mijn paarden, maar het is ook een feit dat ook het paard is doorgefokt; Want het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat 9 van de 10 paarden, niet eens meer tegen weidegang kunnen, lees het eten van gras; Ik heb dus wei en groot genoeg, maar mijn shet is I.R. en mijn Tuiger word binnen no time spierbevangen en altijd van het gras, want wat ik aan krachtvoer geef is zo minimaal, dat is eigenlijk om de poeders er nog een beetje normaal in te krijgen. Maar mijn paard op box zetten hele dagen, is voor mij iig geen oplossing, maar zoek het er maar mee uit, ik trek regelmatig het haar uit mijn hoofd van pure ellende, want voor perfect zoals bv een zandpaddock erbij is domweg het geld er niet, trouwens ik zie ze zichzelf gerust een zandkoliek vreten dan.

Want natuurlijk is 24/7 op stal niet goed, maar ik kan wel in alle oprechtheid zeggen, dat toen die van mij een x aantal uur per dag op wei kwamen en de rest van de tijd op stal, ze een stuk gezonder waren dan nu... Ik zit er serieus over te denken om ze uit pure nood ook maar weer de nachten op stal te gaan zetten, nu al...
Kijk naar je paard en oordeel niet altijd zo hard over een ander, degene zonder zonde, die mag alleen een steen gooien hoor...

Sodeletuut

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:34

Ik vind het zo erg dat er nog zo veel paarden zo veel op stal staan.. En ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen dat er (veel) paarden zijn die het oprecht fijn vinden. Voor het hele bewegingsapparaat, vertering, spieren, alles, kan het toch niet goed zijn om constant stil te staan.. Natuurlijk legt een paard in een weiland niet de afstand af die een paard in het wild aflegt, maar toch wel beduidend meer dan een paard in een stal.

En ik vind blessures etc ook niet echt een excuus, ik denk dat er altijd wel een oplossing te vinden is. Mijn paard heeft een peesblessure gehad en heeft daarnaast ook artrose in een vergevorderd stadium, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar op stal te zetten. Ja, tijdens de revalidatie heeft ze inderdaad boxrust gehad op aanraden van de kliniek, maar zodra het mocht ging ze weer heerlijk dag en nacht de wei op.

Zo lang ze maar veel uren buiten staan, hoeven ze ook niet debiel te doen als ze naar buiten gaan. En ik denk ook dat een paard wanneer hij/zij altijd de mogelijkheid heeft om te lopen, niet als een idioot zichzelf gaat overbelasten, omdat hij geen energie overschot heeft..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:45

Sodeletuut schreef:
Ik vind het zo erg dat er nog zo veel paarden zo veel op stal staan.. En ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen dat er (veel) paarden zijn die het oprecht fijn vinden. Voor het hele bewegingsapparaat, vertering, spieren, alles, kan het toch niet goed zijn om constant stil te staan.. Natuurlijk legt een paard in een weiland niet de afstand af die een paard in het wild aflegt, maar toch wel beduidend meer dan een paard in een stal.

En ik vind blessures etc ook niet echt een excuus, ik denk dat er altijd wel een oplossing te vinden is. Mijn paard heeft een peesblessure gehad en heeft daarnaast ook artrose in een vergevorderd stadium, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar op stal te zetten. Ja, tijdens de revalidatie heeft ze inderdaad boxrust gehad op aanraden van de kliniek, maar zodra het mocht ging ze weer heerlijk dag en nacht de wei op.

Zo lang ze maar veel uren buiten staan, hoeven ze ook niet debiel te doen als ze naar buiten gaan. En ik denk ook dat een paard wanneer hij/zij altijd de mogelijkheid heeft om te lopen, niet als een idioot zichzelf gaat overbelasten, omdat hij geen energie overschot heeft..

Kwa blessures voel ik mij met dit bericht een beetje aangesproken, begrijp me niet verkeerd. ;)
Maar om het even helder te krijgen, mijn paard komt dus WEL op de wei en loopt dan misschien 5 meter. Dan niet zo groot weiland (andere weides liggen braak voor volgende zomer), maar wel veer gras, water etc. Dus ondanks anderhalf jaar blessure leed, gun ik mijn paard haar wel die paar uurtjes buiten. Maar ook niet te lang, want ze gaat zich vervelen. Dan komt het probleem, ze gaat op andere paarden 'jagen', en lelijk uit de tent lokken, het is echt geen spelen, dat verschil ken ik goed genoeg. En dit is imo gevaarlijk, want ze is en blijft de zwakste schakel onder de totaal 4 paarden en nog een blessure hoef ik echt niet! +€6000,- in anderhalf jaar is wel meer dan genoeg. Mijn paard heeft in haar stal wel echt rust, en dit doet haar ook goed. En dat zou ik ook niet anders willen ondanks dat het volgens vele niet de ideale manier is, vinden mijn VA en ik dat wel. :) En ik ken mijn paard goed genoeg om te zeggen dat ze het prettig vind zo!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:50

Michelle: Ik vind het ook prima dat je het zo doet, maar ik denk dat het voor geen enkel paard de manier is om optimaal gelukkig te zijn. Misschien gaat ze inderdaad jagen in de kudde waarin ze staat, maar dan kan je je afvragen of deze kudde wel geschikt voor haar is, het ene paard functioneert beter in een grote kudde, het andere in een kleine. Denk je dat ze zou gaan blijven jagen als ze meerdere uren met deze paarden doorbrengt? Want als je maar 4 uur met elkaar bent op 24 uur, dan is dat heel weinig tijd om een normale rangorde te kunnen hebben bijvoorbeeld, toch?

Ik snap heel goed dat je bang bent dat ze weer een blessure krijgt, dat heb ik ook bij mijn paard, maar ik zou het gewoon niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn paard 24 uur in haar eentje in een hokje van 3x3 te zetten. Ook al was ze toen ook gewoon lief en braaf en gezellig..

Was niet een reactie persoonlijk naar jou gericht, maar ik had toevallig jouw stuk over blessures gelezen, en ik denk dat je bij lange na niet de enige bent die zijn paard om die reden op stal zet. Maar ik vind het gewoon zonde, omdat je wat mij betreft met aanpassingen ook een paard dat blessuregevoelig is, de mogelijkheid van meer beweging/buitenlucht/sociaal contact kan bieden..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:56

Grote kuddes kunnen niet, daar is de wei helaas te klein voor. Dan zou ik haar bij de manege paarden moeten zetten, maar dan is ze ook het zoveelste wiel aan de wagen. Want de manegepaarden kennen elkaar allemaal natuurlijk. Ze heeft in 'haar groepje' wel een vriendje, waar ze veel mee knuffelt en een beetje mee dartelt maar op een gegeven moment slaat de knop gewoon om. Ik heb een keer geprobeerd het te laten, en kijken of het misschien wel over waaide, paar keer echt mn ogen dicht geknepen omdat ik zo me hoefijzer door de lucht zag vliegen, maar ze blijft het doen ondanks de stoten die ze van andere paarden krijgt.

Ik ben eigenlijk al blij dat ze hier weidegang heeft, want dat was ook een van de redenen dat ik voor deze stal ben gegaan. Op mijn vorige stal had ik dat niet. De andere optie was op een schuin aflopende wei, en een wat minder luxe stal, maar schuin aflopend vind ik niet optimaal voor de pezen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:59

Ik snap je hoor Michelle, mijn post was ook totaal niet bedoeld als een persoonlijke aanval. Ik vind alleen voor mijn paarden weidegang een van de meest belangrijke basisbehoeften, en daarom vind ik het soms moeilijk om te lezen/zien dat paarden 20 uur per dag op stal staan..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:01

mijn paard heeft ook 6 weken boxrust gehad na een operatie
en hij had er een mini naast staan en was super rustig
wel mocht hij 1x per dag aan de hand even beetje grazen naast de bak en was dan ook rustig
na die 6 weken terug naar de kliniek geweest en groen licht, in mijn profiel staan filmpjes :+
wat was hij maf :+ bij loslaten had ik bijna een hoef in mijn nek.....en hij heeft echt raar lopen bokken en hoofdschudden
zo erg had hij dat gemist!

en van de winter hebben ze ook eerst 10 min een dol moment van rennen en bokken daarna gaan ze spelen met 1 van de ballen of andere voorwerpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:15

Ik ben ook "altijd" van het principe geweest dat paarden 24/7 buiten horen met soortgenoten.
Op dit moment staan ze overdag buiten in een zandpaddock (samen, met onbeperkt voordroog) en 's nachts op stal. En ze zijn een stuk gelukkiger voor mijn gevoel.

De reden dat ik hiervoor gekozen heb, van stal verhuist ben terwijl ze 24/7 buiten stonden met schuilstal, is omdat 1 van de pony's blind is en ik het idee had dat hij bang was in het donker (overdag ziet hij met 1 oog nog een paar % waarschijnlijk, maar vanaf dat het schemert of gewoon op een donkere plaats ziet hij niks meer). Maar wat mij verbaast heeft is dat de andere pony, waar helemaal niks mee is, dit ook véél fijner lijkt te vinden. Ik heb daarover zitten nadenken en ik denk dat het ermee te maken heeft dat het een heel dominante pony is. Altijd de leider, altijd de leider moeten spelen, omgeving in de gaten houden, zorgen dat (vooral hij) voldoende eten gegeten werd ... dat soort dingen. En nu, nu heeft hij 's avonds zijn eigen "hokje" met een heel hooinet voor zichzelf, en volgens mij komt zelfs hij tot rust. En hij heeft nog nooit in zijn leven op stal gestaan (behalve dan een half jaar ofzo toen hij ingereden werd), altijd weides met schuilstallen..

Wat mij nog meer verbaast is dat er op die stal eigenlijk geen enkel paard ongelukkig staat te wezen. En die van mij zijn de enige die echt de volledige dag buiten komen. Anderen komen eens een uurtje of paar uurtjes op de weide, maar niet allemaal iedere dag. Ze staan er dus ook gewoon op stal, buiten dan de tijd dat er gereden wordt ofzo. En ik kan echt niet zeggen dat ze er ongelukkig uitzien, en stalondeugden komen er ook niet voorbij.

Dus ja, mijn voorkeur is het nog steeds niet, als ze niet die hele dag buiten hadden gekund had ik niet voor deze stal gekozen, maar ik kan niet zeggen dat al die andere paarden er doodongelukkig uit zien. Nog een grappig detail: mijn leiderspony heeft het al x aantal keer gepresteerd om de paddock uit te glippen als ik de blinde wilde eruit halen om te borstelen of dergelijke. En wat doet hij op zo'n moment? De stal in lopen .. En ja, hij kijkt dan of er eten in de voerbak ligt, maar als dit niet zo is dan blijft hij gewoon in de stal staan .. een ander paard zou terug naar buiten gaan en de buurt eens verkennen, maar hij lijkt het daar prima te vinden :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:38

toen wij hier in dld kwamen wonen hadden we geen stallen,dus de paarden moesten 24/7 buiten staan,nu waren ze overdags gewend buiten te staan,maar snachts naar binnen...dat heeft wel even geduurd voor ze door hadden dat ze echt niet naar binnen gehaald werden,1 paard heeft de hele periode door langs het draad gerend omdat ze echt niet buiten wil staan...

afijn eindelijk hebben we toen in september de boel om laten gooien en stallen gemaakt en de merrie die zo graag naar binnen wilde naar binnen gehaald snachts met mijn ruin die weer gek werd zonder haar...

uiteindelijk kon ik zo ongeveer elke ochtend de rest van de paarden ook binnen wegplukken want ze gingen gewoon door de draden heen naar binnen,en ja,ze werden elke dag flink bijgevoerd op de wei,dus voor het eten moesten ze vooral op de wei zelf zijn..

ik zeg het,ik ben iemand die zich in een groot grijs gebied bevind,maar ik ken zoveel paarden die zich prima voelen als ze op stal staan...

ik vind ook dat als je ze 24/7 buiten houdt dat er minstens een schuilstal moet zijn,waar ze tenminste droog kunnen liggen...

maar of het geluk van een paard afhangt dat deze in de wind en regen buiten moet staan ?? dat vraag ik me dan wel weer af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:49

Ik zit denk ik ondertussen in datzelfde grijs gebied :j
Gewoon door mijn eigen ervaring nu, dat die blinde zich beter zou voelen op stal had ik wel verwacht, maar die andere dat verbaast mij echt enorm ... Ze hebben overigens die zandpaddock met onbeperkt voordroog en een schuilstal (waar ook nog eens een bak staat met voordroog in, moesten ze geen zin hebben om aan de netten te prullen :Y) :+ ). En ja, ze krijgen "krachtvoer" (Care4life) op stal, maar buiten dat is het ook maar een hokje met 1 hooinet (en ze staan op stro) dus zo speciaal is dat ook weer niet .. En toch vinden ze het leuk :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:59

Ik zat toevallig net op een site te kijken van een manege in Voorschoten.
Paarden staan zomer en winter 24/7 op stal.
Geen weidegang of paddocks.
Alleen losgooien is mogelijk, in de longeercircel als ie vrij is.
En je mag niet met je eigen paard van het terrein af ivm overlast voor de buurt, en druk verkeer.
En raad eens....er is nu geen plek vrij voor pension, alle stallen zijn vol. :+
Dat verbaast me dan wel weer, dat mensen daar willen staan met hun paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-09-13 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:00

Dat is dan een heel aparte stal als je niet met je paard het terrein af mag :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:06

Nou, daar heb ik nou werkelijk waar nog nooit van gehoord...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:07

Mijn paard staat op stal. Hij heeft het er prima. De vind het helemaal niet leuk om "los" te staan. Ook niet met zijn vriendje. Dan gaan ze een paar minuten kriebelen en dan staat hij al bij het hek omdat hij naar binnen wilt. Hij is gelukkig op stal, tenminste, hij maakt geen ongelukkig indruk, wat op de wei wel zo is. Dan gaat hij voor het hek staan drammen of heen en weer lopen bij het draad. Dat vind ik ook tot ondeugd horen. Terwel hij op stal heerlijk rustig staat. Hij heeft contact met zijn buren en glanst mij tegemoet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:09

Grote manege in Zoetermeer heeft ook bijna niks en staat ook altijd vol, ik denk dat je als je begint met lessen op die manege leert dat het zo normaal is en daar dus ook met je eigen paard blijft staan :) .