Sodeletuut schreef:Ik vind het zo erg dat er nog zo veel paarden zo veel op stal staan.. En ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen dat er (veel) paarden zijn die het oprecht fijn vinden. Voor het hele bewegingsapparaat, vertering, spieren, alles, kan het toch niet goed zijn om constant stil te staan.. Natuurlijk legt een paard in een weiland niet de afstand af die een paard in het wild aflegt, maar toch wel beduidend meer dan een paard in een stal.
En ik vind blessures etc ook niet echt een excuus, ik denk dat er altijd wel een oplossing te vinden is. Mijn paard heeft een peesblessure gehad en heeft daarnaast ook artrose in een vergevorderd stadium, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar op stal te zetten. Ja, tijdens de revalidatie heeft ze inderdaad boxrust gehad op aanraden van de kliniek, maar zodra het mocht ging ze weer heerlijk dag en nacht de wei op.
Zo lang ze maar veel uren buiten staan, hoeven ze ook niet debiel te doen als ze naar buiten gaan. En ik denk ook dat een paard wanneer hij/zij altijd de mogelijkheid heeft om te lopen, niet als een idioot zichzelf gaat overbelasten, omdat hij geen energie overschot heeft..
Kwa blessures voel ik mij met dit bericht een beetje aangesproken, begrijp me niet verkeerd. 
Maar om het even helder te krijgen, mijn paard komt dus WEL op de wei en loopt dan misschien 5 meter. Dan niet zo groot weiland (andere weides liggen braak voor volgende zomer), maar wel veer gras, water etc. Dus ondanks anderhalf jaar blessure leed, gun ik mijn paard haar wel die paar uurtjes buiten. Maar ook niet te lang, want ze gaat zich vervelen. Dan komt het probleem, ze gaat op andere paarden 'jagen', en lelijk uit de tent lokken, het is echt geen spelen, dat verschil ken ik goed genoeg. En dit is imo gevaarlijk, want ze is en blijft de zwakste schakel onder de totaal 4 paarden en nog een blessure hoef ik echt niet! +€6000,- in anderhalf jaar is wel meer dan genoeg. Mijn paard heeft in haar stal wel echt rust, en dit doet haar ook goed. En dat zou ik ook niet anders willen ondanks dat het volgens vele niet de ideale manier is, vinden mijn VA en ik dat wel.
En ik ken mijn paard goed genoeg om te zeggen dat ze het prettig vind zo!