Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 04:23

wiktoria schreef:
Hallo,
Ik heb 2 pensionstallen waar ik uit kan kiezen maar ik heb geen idee welke, wat zouden jullie doen? Ik heb keuze uit deze 2 stallen:

Stal 1
-Binnenbak 20x40
-Buitenbak 20x60
-All incl.
-Springmateriaal
-Alles is netjes+kast voor je spullen
-De paarden komen (+) 2 uur buiten (in overleg miss meer)
-Kosten €325 (incl. trailer stalling)
-Kantine met uitzicht over de binnenbaken, een kachel en koffie/thee/koffiezet automaat

Stal 2
-Buiten bak 20x40
-Alleen zelf mesten
-Het is niet zo netjes (aardig gezegd)
-Kast
-24/7 zomer weidegang
-Hele dag padock met hooi in de winter(deels met tegels deels grond zodat ze wel kunnen rennen)
-Kosten €215 (incl. trailer stalling)
-Geen wc aanwezig

Ik kan het allebei betalen dus daar gaat het niet om, en ze staan even ver weg. Het is dat ik niet weet welke beter zou zijn...

Hoi,

Mag ik miss weten welke 2 stallen dit zijn.??
Mag ook via pb..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:21

Hooi,

Momenteel sta ik op een stal zo'n 10 km verderop. Ik leg deze afstand af met de auto of een scooter.
Bij deze stal betaal ik 200 euro en zit dit er in:
-2 kilo krachtvoer
-2 keer per dag voldoende ruwvoer
-wormenspuiten
-wordt gemest voor me
-weidegang in de zomer (wordt buitengezet en binnengehaald)
-mogelijkheid tot losgooien in paddock (zelf doen, maar kan niet 2 keer per dag op en neer vliegen)
-binnenbak 20x40
-springmateriaal
-buitenbak 20x40
-longeercirkel
-kantine
-wasplaats
-eigen kast

En dan de andere stal, hier in het dorp, op een kilometer afstand, dus op de fiets te doen.
Ik betaal 175 euro bij deze stal
-2 kilo krachtvoer
-2 keer per dag voldoende ruwvoer
-zelf uitmesten
-geen wormenspuiten inbegrepen
-weidegang zolang het kan en anders in de paddock (wordt gedaan)
-zelf bodembedekking regelen (stro/vlas)
-buitenbak 20x40
-springtuin (eh erg groot in ieder geval)
-2 binnenbakken 20x40
-wasplaats
-kantine
-springmateriaal
-eigen kast

Persoonlijk spreekt me de weidegang bij de tweede stal erg aan, maar hier moet ik wel nog mijn eigen bodembedekking kopen, ik weet niet wat me dat in de maand gaat kosten? Ook ken ik de prijs van een wormenspuit niet en weet ik niet hoe vaak per jaar dat moet. Het moet wel tegen elkaar opwegen qua kosten, maar ik heb geen benzinekosten als ik mn paard dichterbij zet.

Help? :+

colunder

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:50

Ik zou de tweede stal kiezen,paard komt daar waarschijnlijk meer buiten en dichterbij.
Stalbedekking kan je vaak regelen bij een fourage bedrijf, die komen het vaak ook brengen.
Ik denk dat je dat wel terugverdient door de goedkopere huur en geen benzine kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:14

Ik denk dat je er ook wel mee uitkomt. Strooisel is bij mij (bij een normaal/schoon paard en veel buiten) 30 euro per maand. Dus daarmee kom je ongeveer op dezelfde prijs van stal 1. Door de besparing op reiskosten kan je weer wormkuren kopen. Dan zou ik ook echt voor stal 2 kiezen. Voornamelijk vanwege de weidegang, maar dichtbij is natuurlijk ook fijn.

Goedkope stallen zijn het. :) Mijn paarden staan net zo duur, terwijl ik die aan huis heb en ik minder voorzieningen heb.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:12

Heeft waarschijnlijk met de regio te maken :j

Ik ken beide stallen ook al, dus dat scheelt, maar ik heb even een objectieve mening nodig

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:15

_sharonnn schreef:
Heeft waarschijnlijk met de regio te maken :j

Ik ken beide stallen ook al, dus dat scheelt, maar ik heb even een objectieve mening nodig

Ik zou voor stal 2 gaan, vooral vanwege meer buitengang en de afstand.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:36

Okee, ik moet nog even kijken hoe dat met de bodembedekking moet en hoe vaak een wormenspuit moet en wat ie kost haha

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:39

Wormenspuit geef ik na een mestonderzoek 2 a 3 keer per jaar. Dan weet je wat je moet geven. Kost max 25 euro zo'n wormenspuit en mestonderzoek 15 euro (zou ik het wel wegbrengen ander moet je consult betalen)
Bodembedekking; ik zou even bij je nieuwe stal aan andere stalgenoten vragen hoe hun dat regelen. Het lijkt mij dat veel mensen dat gezamelijk regelen, mischien kun je meedoen.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:12

Goedenavond bokkers,

Ik zit met een klein dilemma. Ik sta momenteel gestald op een leuke pensionstal, huur een kale stal en doe eigenlijk alles zelf. Ben er gaan staan met mijn twee veulens maar stuit steeds op een aantal problemen. Ze worden pas gevoerd rond een uur of vijf en dan weer rond een uur if twaalf. ( beide savonds ) de merries zien de shetlander meer als hun eigen veulen en word nauwelijks gecorrigeerd in de groep. Zo kan ik nog van alles noemen. De enige reden dat ik daar niet weg ga is de prijs.

Nu heeft een boer hier in de buurt aangeboden om bij hem te komen staan. Afrastering is een hoog hek met een idee van gaas. Stroom, water en een zeecontainer. Wei kan gesplitst worden en ze staan praktisch alleen.

In de zomer is dit gewoon ideaal maar is het nu echt iets waar ik voor zou moeten kiezen en dan heb ik het over de winters die nog moeten komen. Ik wil graag jullie mening van wat jullie zouden doen.

Op de pension stalling staan ze van 7 tot 17 buiten. Is het mooi weer tot een uur of zeven. Snachts staan ze op stal en worden zij gevoerd. Er is warm water aanwezig, de hoefsmid komt om de zoveel weken, het enige probleem zijn de merries en de voedertijden.

Groetjes

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:29

Ik vind je huidige stal toch beter denk ik. Je geeft al aan dat het een leuke stal is, bij die andere ben je heel eenzaam alleen... ik weet niet of je dat prettig vind? Ik hou toch wel van gezelligheid. Daarbij vind ik je 'probleem' niet zo groot eigenlijk met je veulens. Je geeft aan dat ze niet gecorrigeerd worden in de groep maar als je alleen staat ís er niet eens een groep. Zeker voor veulens vind ik sociale contacten een must. Het voeren vind ik wel wat apart; ze krijgen heel de ochtend en middag niks te eten??? Dat lijkt me wel bijzonder! Of staan ze dan buiten? Als ze buiten staan in de ochtend en middag op de wei vind ik het niet zo ramp (behalve in de winter dan) maar als ze op stal staan vind ik het dodelijk.
Ik sta ook op een self-service stal; ik moet ALLES zelf doen, ook het voeren. Ik werk met een slowfeedernet en daar kan voor meer dan 24 uur voordroog in. Mijn paard doet het er prima op. Als ik er ben krijgt hij voor de vitamientjes wat muesli met vitamines en verder niks.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:32

Ze staan de gehele ochtend en middag buiten. In een kudde van 10 plus twee veulens. Het gaat hier ook om twee hengstjes die ze het liefste willen laten castereren. Maar omdat beide heren nog geen ingedaalde ballen hebben, en ik de kleinste eerst wil laten keuren voor de dek dienst loop ik hier ook steeds weer tegen aan. Ik kan met geen mogelijk bij mijn paarden. Aangezien de merries de kleinste als hun eigen veulen zien.Dus ik ben zoiezo genoodzaakt om er savonds heen te gaan. Anders word je gewoon uit de wei getrapt. Dit zijn de problemen waardoor ik erg aan het twijfelen ben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:47

Nikpa: stal 2! Paard gaat veel meer naar buiten -al vind ik in de winter twee uurtjes nog veel te weinig-  dat is op stal 1 echt te weinig. Je afstand is hetzelfde voor jou in elk geval.

Sharonn: stal 2! Met de kosten kom je wel uit aangezien je benzine uitspaart. Het is ook wel fijn om zelf over je bodembedekking te gaan, dan bepaal je nl ook zelf hoeveel je gebruikt. Ik doe twee keer per jaar een mestonderzoek (ik stuur het op, kost me 18 euro) als ze geen wormen heeft krijgt ze 1x pj een wormenkuur. Als ze wel wormen zou hebben (nog niet meegemaakt) dan volg ik het advies van de da (krijg je gratis op basis van je mestonderzoek).
Heerlijk om zo dichtbij te staan hoor!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:04

Shamanqueen schreef:
Ze staan de gehele ochtend en middag buiten. In een kudde van 10 plus twee veulens. Het gaat hier ook om twee hengstjes die ze het liefste willen laten castereren. Maar omdat beide heren nog geen ingedaalde ballen hebben, en ik de kleinste eerst wil laten keuren voor de dek dienst loop ik hier ook steeds weer tegen aan. Ik kan met geen mogelijk bij mijn paarden. Aangezien de merries de kleinste als hun eigen veulen zien.Dus ik ben zoiezo genoodzaakt om er savonds heen te gaan. Anders word je gewoon uit de wei getrapt. Dit zijn de problemen waardoor ik erg aan het twijfelen ben

Oooo ok, dan begrijp ik het beter! Ja het is wel zo fijn als je je eigne paarden uit de wei kunt halen..... is daar niet een oplossing voor te verzinnen? Een ander weilandje of zo? Wij hebben hier per 2 paarden zo ongeveer een weilandje. Als je wilt mag je met meer staan, zelfs je paard alleen zetten (zou mijn keuze nooit zijn)

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:18

Er is een oplossing voor. Voor de kleinste dan. Dan is dat ze hem bij de geiten zetten en anders moet die maar in de paddock staan. Hun splitsen de weides nauwelijks op. Daarom dat de twijfel blijft. Hij zou dan wel hooi krijgen in de paddock

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:48

ja maar goed, dan staat ie nooit op gras, dat vind ik niks. Kun je niet vragen of je een draadje mag spannen voor jouw paardjes, zodat ze een eigen stukje wei hebben?

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:36

stal 2 lekker naar buiten

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

Ik heb het nagevraagd en het id geen mogelijkheid.

xmeisjedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:06

ik sta nu bij alphense ruiters, maar wil graag naar een andere manege/stal weet alleen echt niet waar ik heen moet ..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:00

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen.
Ik zit te bedenken om in de zomer mijn paard op een andere stal te zetten dan in de winter.
Hoe is het om je paard in de winter, halve herfst en halve lente op een de ene stal en de hele zomer, halve herfst en halve lente op een andere stal stallen?
Doet iemand dit of heeft iemand dit gedaan? Tips gevraagd :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:20

Ja meestal kan dat wel, maar zul je leegstandgeld moeten betalen voor de lege box die je wilt behouden

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:08

Ooh, echt? Dat word denk ik iets te duur voor ons. Laat dan maar. :D

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:08

Beetje in dubio hier..

Stal 1 is bij iemand aan huis ongeveer 10 min fietsen

- We staan maar met z'n tweeen ( goede vriendin en ik)
- enorme wei over onze beschikking zowel zomer als winter
- Ruime boxen
- ruiter vereniging in de straat (165,- per jaar)
- moeten zelf voeren
- zelf paarden buiten zetten
- zelf uitmesten

Nu komt het waar ik zo tegen op zie, stal eigenaar vraagt maar liefs 250,- per maand per paard..(het hele jaar door) Dit zonder hooi, stro en biks. Daarnaast moet ik zelf voeren en ook nog is betalen voor een bak in de straat. Enorm pluspunt is aan deze stal dat ze in de winter buiten staan.

Stal 2 pensionstal (alleen winter maanden nov-mei) 10min fietsen

- Paarden komen max 3/4 uurtjes per dag naar buiten
- kleinere boxen
- word gevoerd
- zelf uitmesten
- faciliteiten zoals bak, longeerbak etc aanwezig

Op deze stal vragen ze 210,- per maand per paard incl hooi, stro en voeren. (alleen de winter maanden)

Zomer maanden staan ze dag en nacht buiten betaal je 90,- per maand per paard

Stal 3 ook bij iemand aan huis, 10 min fietsen (alleen winter maanden)

- Staan we ook met z'n tweetjes
- zelf voeren
- enorme boxen
- zelf uitmesten
- paarden lopen in de winter van smorgens 8 tot 6u savonds buiten met de stal open
- huis staat te koop en wilt ze zsm van af
- bak aan het eind van de straat (1,50 per keer)

hier vraagt ze 70,- per maand per paarden excl hooi stro en biks.

Zelf voeren is nu nog geen probleem, start alleen volgend jaar mei (als alles mee zit) bij een nieuwe baan en draai dan wisselende diensten. Dan gaat het wat minder makkelijk

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door plovesb op 22-04-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:10

plovesb: ik zou zeggen , stal 2.
Stal een vind ik echt verdomd veel geld nog zonder je ruwvoer erbij en alles zelf moeten doen, stal 3 heb je geen zekerheid dat je er heel lang kan staan.

Stal 2 is nog niet ideaal waarschijnlijk omdat je ze nu de hele dag buiten zal hebben in de winter? Maar je bespaart een hoop geld en energie en dat is wel wat waard vind ik zelf.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:40

plovesb schreef:
Beetje in dubio hier..

Stal 1 is bij iemand aan huis ongeveer 10 min fietsen

- We staan maar met z'n tweeen ( goede vriendin en ik)
- enorme wei over onze beschikking zowel zomer als winter
- Ruime boxen
- ruiter vereniging in de straat (165,- per jaar)
- moeten zelf voeren
- zelf paarden buiten zetten
- zelf uitmesten

Nu komt het waar ik zo tegen op zie, stal eigenaar vraagt maar liefs 250,- per maand per paard..(het hele jaar door) Dit zonder hooi, stro en biks. Daarnaast moet ik zelf voeren en ook nog is betalen voor een bak in de straat. Enorm pluspunt is aan deze stal dat ze in de winter buiten staan.

Stal 2 pensionstal (alleen winter maanden nov-mei) 10min fietsen

- Paarden komen max 3/4 uurtjes per dag naar buiten
- kleinere boxen
- word gevoerd
- zelf uitmesten
- faciliteiten zoals bak, longeerbak etc aanwezig

Op deze stal vragen ze 210,- per maand per paard incl hooi, stro en voeren. (alleen de winter maanden)

Stal 3 ook bij iemand aan huis, 10 min fietsen (alleen winter maanden)

- Staan we ook met z'n tweetjes
- zelf voeren
- enorme boxen
- zelf uitmesten
- paarden lopen in de winter van smorgens 8 tot 6u savonds buiten met de stal open
- huis staat te koop en wilt ze zsm van af
- bak aan het eind van de straat (1,50 per keer)

hier vraagt ze 70,- per maand per paarden excl hooi stro en biks.

Zelf voeren is nu nog geen probleem, start alleen volgend jaar mei (als alles mee zit) bij een nieuwe baan en draai dan wisselende diensten. Dan gaat het wat minder makkelijk

Wat zouden jullie doen?

Stal 2 ook.... stal 3 vind ik leuker, maar het risico dat je daar elk moment weer weg moet zou me tegenhouden.....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:06

Stal 2
Hoe groot zijn de boxen?
Heb je de mogelijkheid om ze zelf langer buiten te zetten in de winter?
Ik vind 3 a 4 wel erg weinig.

Stal 1 vind ik te duur en stal 3 heb je onzekerheid.