Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:02

Zoals Waratje zegt.... Ik had juist bewust voor een ras gekozen dat 24/7 buiten kon lopen. Maar idd gold dat nou net niet voor het exemplaar dat ik gekozen had. :)

@joyfordogs: hekel aan regen, ja. Maar ik denk dat dit paard in ons Nederlandse klimaat niet echt lekker de winter kan doorkomen zonder minstens een droog onderkomen.
We hebben in het verleden ook wel eens een volbloedmerrie gehad, die last van de spieren in haar rug kreeg als ze in voor/najaar koude plensbuien op haar lijf kreeg. Dan kan je dus kiezen om dan niet te rijden, maar hoe dan ook vraag ik mij af of je zon paard niet een groter plezier doet met een stal of regendeken.

joyfordogs

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:28

ik ben dan dus ook heel blij dat we een inloopstal hebben en op een ander stuk van de paddock nog een afdak, er word door diverse dieren dankbaar gebruik van gemaakt (ook door de kippen haha).
T blijft ook een kwestie van per individue bekijken, hoewel ik voorstander ben van geen deken, krijgt 1 van onze paarden dus in de winter, een deken op hele koude dagen, inmiddels kan ik haar zo goed lezen dat ik weet wanneer ze die nodig heeft en wanneer niet.
ik geniet ervan dat ze hier de keuze hebben, trouwens, wij wonen in brabant in een bosrijke omgeving, er zitten op zomerse dagen, veel dazen, dat is ook het moment waarop er veel gebruik van de stal word gemaakt, ze staan dan in de nacht in ons stukje bos waar ze dan hooi kunnen eten.
dan bewegen ze in de nacht wat meer dan overdag, komen ze toch nog wat aan beweging toe ;)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:02

Ik ben het eens met Randalinpony. Er zijn zeker ook wel volbloedpaarden die zonder deken het hele jaar buiten kunnen staan, maar over het algemeen zit er toch behoorlijk veel verschil tussen een volbloed en een koudbloed en kan een koudbloed er beter tegen.
Veel arabieren maken nou eenmaal een minder waterdichte ondervacht aan, omdat ze dit in de woestijn niet nodig hebben. Ze kunnen wel goed tegen droge kou, maar niet tegen het gure, natte weer dat we in NL vaak hebben. Het hangt waarschijnlijk ook wel van het type volbloed af. Misschien dat een Russische arabier er beter tegen kan, maar ik heb een Egyptische en die haat regen. Gaat altijd binnen staan en krijgt het snel koud...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:12

Ik heb een ´´probleem´´ mijn paard loopt rondje te drentelen bij het hek, echt wel een hele tijd achter elkaar. Je zou zeggen dat ze naar binnen wil, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ze staat in een grote wei met 3 andere paarden, met schaduw en genoeg gras lijkt mij ideaal . Ik kom er maar niet achter wat ze nu wil bereiken met dit gedrag. Ze gaat vanaf morgen dag en nacht de wei op, ik hoop dat ze er mee stopt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:19

Waratje schreef:
Twiggy, zoals ik het lees zegt Randalinpony nergens dat dit voor alle welsh cobs zou gelden. Maar wel dat zij die pony aanschafte met het idee dat het zou kunnen, wat in de praktijk anders liep.

Ik las het wel zo, omdat ze het letterlijk over pony/paarden 'met andere vachten' had. ;)
Overigens vind ik dat je het zeker per paard moet bekijken, maar dan nog ken ik helaas veel paarden die toch echt onnodig onder de dekens zitten, hoor. En heel eerlijk, ik vind het argument ''ja, maar ik wil rijden en dus op een droge pony' niet zo'n geweldige. Juist omdat je met dekens OOK de weerstand van een paard enorm kan aantasten. Daar mag ook best wel goed over nagedacht worden. Ik rij 's winters ook, maar pas de training ook aan, aan de weersomstandigheden. Heb liever een gezond (en vrij bewegend paard buiten staan, want de mijne wordt niet blij van de belemmering van een deken op zich), dan dat ik per se zo vaak moet rijden. Ik weet wel meer goede trainingsmogelijkheden, zonder te hoeven rijden. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:02

Ach, iedereen stelt zijn eigen prioriteiten. Ik heb liever dat een paard dik in de dekens buiten staat, dan zonder deken 23/7 binnen. En het is nou eenmaal zo dat veel mensen hun paard hebben om te rijden en niet om andere dingen mee te doen. Kun je zelf een andere mening over hebben (heb ik ook), maar zo zit het nou eenmaal voor een flink aantal paardeneigenaren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:09

Waratje, helemaal mee eens. Belangrijkste is toch dat ze zoveel mogelijk paard kunnen zijn.
Dat lukt imo beter met deken buiten dan zonder deken in een stal.
Kijk een schuilstal kan ook, maar als het na een uurtje stopt met regenen, lopen ze daar zo weer uit.

Ik vind rijden leuk, maar nog leuker vind ik kijken wat mijn knollessen allemaal uitspoken. Het liefst zou ik er een webcam ophangen, dan heb ik s'avonds op de bank geen tv meer nodig. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:16

Mickyl schreef:
Veel arabieren maken nou eenmaal een minder waterdichte ondervacht aan, omdat ze dit in de woestijn niet nodig hebben. Ze kunnen wel goed tegen droge kou, maar niet tegen het gure, natte weer dat we in NL vaak hebben.

Wist je dat de temperatuurswisselingen in de woestijn enorm zijn? Er zijn veel gebieden waar het overdag inderdaad snikheet is, maar de temperatuur 's nachts daalt tot onder het vriespunt :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:33

Even goed lezen 8nnemiek, arabieren kunnen wel tegen temperatuursverschillen, maar niet zo goed tegen vocht. Ze zijn niet waterdicht (uitzonderingen daargelaten).

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:51

Ja precies Waratje.
8nnemiek: ik schreef dus dat ze goed tegen kou kunnen, maar niet tegen guur, nat weer

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:10

Ik sluit me hier helemaal bij aan, mijn arabier kan prima tegen hitte en kou, zolang het maar DROOG is. En helaas is het dat in dit land regelmatig niet.
Ideaal zou voor mij zijn een soort paddock paradise met perfect samengestelde kudde.
Hier bedoel ik mee dat ik mijn paard best 24/7 buiten zou willen hebben maar:
- zij moet voldoende mogelijkheden hebben om te schuilen
- 24/7 vet koeie gras vind ik niet gezond
- mijn paard vind in een kudde (ook een kleine kudde met 1 of 2 maatjes) onvoldoende rust
De ideale stal met afwisseling van paardegras en verharde en zandondergrond alsmede ideale schuilogelijkheden en paardenvriendjes die alleen iets toevoegen en niet ten koste gaan van de rust van mijn merrie heb ik helaas nog niet ontdekt.
Daarom vind ik het acceptabel dat zij overdag op het land staat en 's nachts op stal.
Onze stallen zijn 3x4m, maar heel graag had ik gezien dat het uitloopstallen waren geweest. Dat maakt op stal staan voor mij acceptabeler.
Het land is drie hectare en dat is lekker groot, maar idealiter had het ingezaaid mogen zijn met kruidig paardengras.
Mijn paard krijgt wel onbeperkt hooi op stal.
In de zomer staat ze langer buiten dan in de winter. In de winter zorg ik er daarom altijd voor dat ik rij in de uren dat ze op stal staat en niet de uren die ze buiten staat.
Afhankelijk van het weer streef ik naar zoveel mogelijk uren buiten. Maar bij erg nat weer, zeker in combinatie met wind, vind ik het niet erg om haar een keertje wat langer binnen te zetten, omdat ik weet dat ze echt staat af te zien buiten.
Verder vind ik één van onze andere boxen eigenlijk beter dan de box waarin ze nu staat. Deze box heeft namelijk nog meer buiten- en binnenluik en meer mogelijkheid tot sociaal contact met de buren. Mijn paard wil er echter niet in staan ook al heb ik dat een aantal keren geprobeerd. Tja, ik kan wel iets voor haar willen, maar dan respecteer ik toch ook haar voorkeur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:51

Waratje schreef:
Ach, iedereen stelt zijn eigen prioriteiten. Ik heb liever dat een paard dik in de dekens buiten staat, dan zonder deken 23/7 binnen. En het is nou eenmaal zo dat veel mensen hun paard hebben om te rijden en niet om andere dingen mee te doen. Kun je zelf een andere mening over hebben (heb ik ook), maar zo zit het nou eenmaal voor een flink aantal paardeneigenaren.

Nou, ik niet. Want ik ken ook paarden die het van het voorjaar toch echt te warm hadden en dat vind ik dieptriest. Haflingers met dikke dekens op in lenteweer. Eentje zat toen zelfs vast, waardoor ik het land in ben gelopen om hem los te maken. En toen voelde ik de hitte onder die dekens. Vre-se-lijk. En ik ken er eentje die verdronken is door zijn deken (een Dartmoor). Ik ben dus niet echt pro-deken en ik ben niet voor lange opsluiting. Maar ik snap wel dat sommige paarden wel een deken nodig hebben en ook dat sommige paarden het goed doen met een dagdeel op stal. Enne.... wat die paardeneigenaren betreft. Dat is idd mijn mening en gelukkig heb ik veel paardenvrienden om me heen, die er net zo in staan. Met die andere groep heb ik niet zo veel....... :o

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:07

Eens met Twiggy, dekens zijn niet ideaal. Mijn mening: Als het nodig is, moet je ze gebruiken maar kijk altijd naar de belangen van het paard en stel je eigen belangen op de tweede plaats. In de winter een langere vacht, prima zodat paard lekker zonder dekens buiten kan lopen. Paard droogt daardoor langzamer als die zweet? Dan zorg ik dat ik hem zo rijdt dat hij niet zo gaat zweten in die periode. Ik heb de luxe dat dat ook kan omdat ik een hobby ruiter ben. Ik hoef de Z niet te halen binnen 2 jaar. Ik snap dat het anders ligt als je prestatie gericht bezig moet/wil zijn. Maar blijf dan nog de belangen van je paard afwegen.
Ik zie zoveel ruiters die paarden wel winterdekens omdoen om de vacht kort te houden. En dan vervolgens de hele winter nauwelijks rijden omdat het steeds zulk slecht weer is. Ja dan denk ik niet dat het belang van het paard juist behartigd wordt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:29

Dekens zijn inderdaad niet ideaal, maar dat is dekenloos ook niet. Het is en biljft zaak om te kijken naar het individu in de gegeven situatie ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:30

Ik probeer tegenwoordig zo lang mogelijk te werken met ongevoerde regendekens. Is het droog weer dan lopen ze zonder, is er langdurig regen (een enkele bui kunnen ze tussendoor wel opdrogen of schuilen ze even) dan de regendeken er op. Krijgen ze het koud onder de regendeken, dan tijdelijk een iets gevoerde, maar zodra het kan weer niets op en de ongevoerde. Tempertuur, zonneschijn, neerslag zijn zo wisselend in Nederland dat je echt niet vast hoeft te houden aan een dikke deken als je die eenmaal opgelegd hebt... Het gaat van 15 graden in de zon tot 4 graden met continue regen tot -15 graden en zon of juist gure wind... En dat wisselend tussen november en april...

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:36

Ieder paard kan in principe 24/24 7 op 7 buiten lopen als het een goede schuilstal heeft op de weide en als de weide nooit te nat komt te liggen.... Maar de mijne zitten ook graag binnen hoor. Ze kunnen heel vaak gewoon buiten of binnen maar als ik aankom aan de stal dan gebeurt het nogal vaak dat ze zo goed als allemaal binnen staan in hun stal :-)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:36

Fijn dat ze de keuze hebben. Bij ons verschilt t per paard, moment van de dag, weer en seizoen, of ze meer of minder in de stal staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:08

het is het mooiste inderdaad als je het per paard kunt bekijken en aanpassen, op de ene plek is dat beter mogelijk dan op de andere, maar goed, je doet er je best voor...

mijn jonge paard staat zolang mogelijk zonder deken, alleen bij frisser en natter weer heeft 'ie vanaf de herfst tot het vroege voorjaar een deken op gehad, mijn merrie is heel gevoelig op 'r rug en snel koud, die heb ik langer onder dekens staan...

de ene staat ook hele dag in een koppel op de wei en de ander deels in de paddock en deels alleen in de wei naast de koppel...
zo probeer je toch zoveel mogelijk af te stemmen als mogelijk is...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:31

Ik zet ze standaard altijd per 1 september minimaal snachts onder een deken. De vacht wordt voornamelijk aangemaakt op de dagen die korter worden en ik heb de ziekte aan scheren. Op die manier houd ik ze allemaal heel mooi dun in t haar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:20

en toch verschilt dat ook per paard...

mijn merrie krijgt toch nog een dikke vacht, ondanks dat die altijd heel op tijd onder dekens staat, en mijn jonge ruin krijgt veel minder vacht, terwijl ik die pas in okt onder een dus dekentje zet...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:30

ik vind een dikke vacht niet hinderlijk of storend, ik rijd in de winter ook gewoon, ik rijd ze ook gewoon in het zweet en laat ze daarna in het zand rollen.
Voor mij dus geen motivatie voor een deken, alleen als het dier het fysiek nodig heeft ivm kou of last van regen en het lichaam het zelf niet aan kan.
lelijk of niet lelijk, voor mij hoort een wintervacht bij het hebben van een paard.
Het heeft idd ook te maken met de hoeveelheid daglicht, nu kom ik net terug van een vakantie in brazilie, daar is het nu wintertijd, oftewel, voor 6 uur in de avond is het daar donker, ik heb geen dikke vachten daar gezien ;), er is meer voor nodig om een wintervacht te krijgen dan alleen minder daglicht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:45

Wintervachten heb je ook in soorten en maten. Als je een "werkbare" wintervacht hebt op je paard is dat heel fijn, maar sommige paarden overdrijven toch echt wel een beetje. Afstamming doet wel het nodige voor het type wintervacht dat je paard krijgt en als ik me niet vergis stammen die Zuid Amerikaanse paarden toch vaak af van wat zuidelijke warmbloedjes en die maken meestal geen achterlijke hoeveelheden wintervacht.
Paard van een vriendin is een kruising IJsco x warmbloed en die maakt een vacht aan waardoor ze in de winter niet eens een stuk kan draven zonder compleet buiten adem te raken. Scheer daar een stuk van de vacht weg en ze kan weer vrolijk door.
Als een paard de warmte niet kwijt kan (zoals ook mijn oude merrie), dan scheer ik er ook gewoon een stuk uit en als een paard te weinig wintervacht aanmaakt (zoals ons kwartje) dan gaat daar een deken op. Het liefst doe ik geen van beiden, maar dat is voor die twee paarden geen optie.
Dat ik een wintervacht niet storend vind, betekent niet dat het voor het paard niet storend kan zijn......

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:28

De warmte speelt naast het minder daglicht zeker ook met het aanmaken in vachten en de verschillende rassen zeker ook. Maar ik werk over het algemeen alleen maar met warmbloedpaarden en daar is de methode heel handig voor.

Ze dik in t zweet werken met een dikke vacht en dan laten rollen is voor mij geen optie, daar worden ze te snel ziek van.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:16

Nee hoor, daar worden ze niet ziek van, het is meer dan je na het werk moet zorgen dat je paard een coolling down krijgt zodat de spieren soepel blijven(ook met warmer weer), maar heb je dat netjes gedaan dan maakt zweet/nat niet uit. Zeker met een volle vacht die je een beetje met rust laat heeft moedertje natuur er wel voor gezorgt dat dat geen problemen oplevert.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:24

Ik heb een kruising Fjord/warmbloed (Anglo-Arabier), die best een behoorlijk vachtje krijgt (zeke na de afgelopen winters), maar pas echt de training wel aan. Is hij erg nat, stap ik extra lang uit (een lange cooling down dus) en rollen doet hij uit zichzelf. Nog nooit ziek geweest, hoor (staat 24/7 buiten). Met een deken wordt hij niet blij, alleen al de belemmering in bewegingsvrijheid, daar heeft hij gewoon echt last van met een deken. Verder vind ik persoonlijk het belangrijker dat mijn paard zijn natuurlijke weerstand kan gebruiken, dan dat ik vaak op hem rij, omdat ik dat zo graag wil. Ik vind een wintervacht bovendien ook echt prachtig. Heerlijk, dat wolliebollie vachtje. Zou het voor geen goud willen missen in de wintermaanden. <3