Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:11

svdijk schreef:
@ bello2005: omdat hij een onbeleerd varken was :)
Had altijd samen met een andere hengst gestaan, niet beleerd en werd verkocht omdat de boer te veel paarden had.
M'n moeder vond hem leuk, maar hij was echt heel lastig, klom over de deur heen, was niet te houden aan de hand, steigerde en maaide naar je, totaal 0,0 respect.
Als ruin ook niet de braafste, maar wel te hanteren....

En ook een 7 jarige, ongekeurde dekhengst gehad, die is wel op de tafel gecastreerd en was een fantastisch paard.
Ook onbeleerd gekocht trouwens, binnen 2 weken zadelmak en aan een los teugeltje mee naar buiten.

Zo zie je maar weer dat het niet zo heel veel uitmaakt of er wel of geen ballen onder zitten

different1

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:14

Nee inderdaad, het is echt per paard verschillend.
De ene word heel echt makkelijker door, de ander blijft vervelend.

Nu was die lastige wel een heel eenkennig dier, de oude eigenaar had er bijvoorbeeld geen probleem mee, maar ja, daar deed ie ook niet veel meer dan in de wei staan heb ik begrepen.
En eenkennig of niet, iemand 4 gebroken ribben schoppen is not done.
Vind het nog steeds jammer dat dit paard verkocht is, kan hem niet meer traceren dus zal wel afgemaakt zijn helaas.
Had wel veel talent.

Die brave had gedekt, maar werd een echte proto-type ruin na castratie.
Was ook wel wat eenkennig, maar als je hem in zijn waarde liet ging het prima.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:36

Mijn hengst van 23 staand laten castreren, goed gegaan. Alleen is hij ook daarna niet erg aangekomen en uiteindelijk overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:37

Ik hoop dat het echt scherpe kantje eraf gaat als de mijne geruind is, maar liefst wil ik wel zijn looplust, vrolijkheid en nieuwsgierigheid behouden. Jammer dat je niet kan castreren op bestelling van karaktertrekjes en zeggen "die en die wil ik houden, die en die mogen weg". Als zijn knop om gaat als je erop zit, dan heb je gewoon echt brute pech en rent hij zo onder je uit. 1x poging tot meegemaakt op buitenrit en toen heb ik gezegd "ok, ballen eraf". Ik kon 'm weliswaar zowat gelijk terugnemen maar ik was alleen langs een merrie op een weide gekomen. Als hij daarop al zo reageert, dan neem ik geen risico om daarmee wedstrijden te starten. Mijn verantwoordelijkheid, onze veiligheid.

Onze stalbazin zorgt altijd voor het voeren. Dat een paard hinnikt als ze haar zien aankomen rond etenstijd is normaal. Heel de stal gaat automatisch brommen als eender wie rond dat uur de gang in loopt :')
Nou is het voorgevallen dat ze gistermiddag tijdens het uitmesten langs zijn stal liep en hij ging plots op 5 benen tegen zijn staldeur opvliegen en brullen alsof hij een hengstige merrie voor zijn neus gedropt kreeg. Dat bevestigt voor mij nog meer dat ik de juiste keuze maak.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:52

lailapri schreef:
Mijn hengst van 23 staand laten castreren, goed gegaan. Alleen is hij ook daarna niet erg aangekomen en uiteindelijk overleden.

waarom op 23 jarige nog castreren?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:57

Varekaj schreef:
Ik hoop dat het echt scherpe kantje eraf gaat als de mijne geruind is, maar liefst wil ik wel zijn looplust, vrolijkheid en nieuwsgierigheid behouden. Jammer dat je niet kan castreren op bestelling van karaktertrekjes en zeggen "die en die wil ik houden, die en die mogen weg". Als zijn knop om gaat als je erop zit, dan heb je gewoon echt brute pech en rent hij zo onder je uit. 1x poging tot meegemaakt op buitenrit en toen heb ik gezegd "ok, ballen eraf". Ik kon 'm weliswaar zowat gelijk terugnemen maar ik was alleen langs een merrie op een weide gekomen. Als hij daarop al zo reageert, dan neem ik geen risico om daarmee wedstrijden te starten. Mijn verantwoordelijkheid, onze veiligheid.

Onze stalbazin zorgt altijd voor het voeren. Dat een paard hinnikt als ze haar zien aankomen rond etenstijd is normaal. Heel de stal gaat automatisch brommen als eender wie rond dat uur de gang in loopt :')
Nou is het voorgevallen dat ze gistermiddag tijdens het uitmesten langs zijn stal liep en hij ging plots op 5 benen tegen zijn staldeur opvliegen en brullen alsof hij een hengstige merrie voor zijn neus gedropt kreeg. Dat bevestigt voor mij nog meer dat ik de juiste keuze maak.

mijn hengst heeft dat ook wel eens dat als ik met een buitenrit langs een merrie loop die in de wei staat dat hij gaat showen,, dat hoort er gewoon bij,, maar om alleen die reden de ballen er vanaf :S, terwijl je hem goed terug krijgt is voor mij niet reden genoeg.

en ja, ( LEES ik wil absoluut niet zeggen dat het zo is maar) misschien komt hij te weinig buiten.
ik heb dat op een pensionstal ook gehad, dat hij agressiever werd als hij te lang op stal stond, logisch toch ??
maar ik kon er dan wel gewoon goed bij. alleen de stal eigenares niet.
ik zou ook een hekel krijgen aan diegene die me eigenlijk buiten moet zetten en mij niet buiten zou zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:19

Hij staat regelmatig overdag gewoon buiten op de paddock met vriendje ernaast. Showen op zich vind ik niet erg, daar rij ik hem inderdaad gewoon doorheen (dan loopt hij heerlijk trouwens). Dit ging eerder om hoofd de grond in (struisvogelpolitiek), bit vastnemen en hop met de 4 beentjes op een veldwegje met aan beide kanten een diep tractorspoor en een pas geploegd mul stuk landbouwgrond. Blijven zitten was niet zozeer de vraag, eerder zorgen dat hij aan de ene kant niet de prikkeldraad in vloog of aan de andere kant zijn benen zou breken als hij plots in die mulle grond terecht zou komen. De huppels waren op zich ook niet bijzonder, maar goed.
Ook 1x gehad dat ie keihard aan de kletter ging op een asfaltbaan omdat de merrie van een ander op hol sloeg en uit zijn gezichtsveld verdween. Hij bleef rustig, tot die merrie ging brullen. Toen was het ook bit vastnemen en gas open. Godzijdank was er toen net geen verkeer en ging het om een afstand van 50m, maar met die 2 dingen in mijn achterhoofd bedenk ik wel dat ik niet alleen ben als ruiter. Op straat heb je het verkeer, op wedstrijd heb je ook jonge kinderen met pony's die echt nergens naar kijken. Het is mijn verantwoordelijkheid als eigenaar om de boel mee veilig te houden en moet ook daar rekening mee houden.

In beide gevallen had ik het binnen de 30sec weer onder controle, maar dat zijn me 30sec teveel. Heb een keer les gereden met een ruin mee in de buitenbak. Ging prima. De ruin ging op een moment beetje hard door de bocht in tegenrichting en is bijna frontaal op ons gebotst. Heeft de mijne geen voet verzet, hij ging later alleen met een iets ruimere boog om de ruin heen.

Het is gewoon dat ik geen zin heb om af te wachten omdat het nu nog relatief goed gaat. Ik ben er erg veel mee bezig met bedenken "wat als". Voor mezelf zou ik het niet laten, maar ik ben niet alleen op de wereld en wil ook dat anderen zich gerust en veilig kunnen voelen als we als combi op pad zijn. Daarnaast heeft hij geen waarde voor de dekdienst en kans is klein dat hij ooit hoger zal lopen dan 1m20. Nog 1 van mijn punten waarom hij dus gecastreerd wordt.

Edit: stal waar ik sta is volledig aangepast voor hengsten, we zijn met 4 momenteel en ze hebben zelf ervaring zat met eigen hengsten (en eentje ggk maar die staat nu ergens anders). De mijne is niet de braafste, maar er zijn er 2 die erger zijn ook. De mijne wordt gewoon heet naast je, een andere gaat kaarsrecht staan bij het rijden en meenemen aan de hand bij zijn eigenaar. De 3e trekt zich bij zijn baas gewoon los wanneer hij er zin in heeft en tankt zijn baasje omver als een grasspriet. De 4e twijfel je gewoon aan of zijn hormonen überhaupt werken of dat de ballen er louter bijhangen als versiering :+ De stalbaas heeft met geen van allen problemen trouwens.
Ik ben de enige die castratie in overweging neemt...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:47

bello2005 schreef:
lailapri schreef:

waarom op 23 jarige nog castreren?

Waarom niet? Als het voor het dier een verbetering is in kwaliteit van leven.... Graadje mager en elk grammetje dat hij aankwam stak hij in de merrie's. Het was of een eenzame opsluiting in stal, of castreren en samen met een merrie ouder worden. Helaas is hij uiteindelijk overleden. Maar dat laatste half jaartje was wel zijn half jaartje, ik heb hem daarvoor niet zo gelukkig gezien.

Ivleeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:57

Ik had een ruin, maar deze is helaas overleden.
Ik heb nu een hengst, en dit paardje is nog braver als mijn vorige paard en dat was een Ruin.
Ik denk ook enorm dat het ligt aan de opvoeding, en het paardje zelf.
Ik kan met mijn hengst gewoon mer anderen in de bak rijden en hij kan in principe zo naast een merrie staan.
Zo mak is hij.

Ik snap wel dat sommige stallen geen hengsten aannemen vanwege de merrie's.
Maar daardoor is het soms wel moeilijker voor eigenaren met hengsten om een stal te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:06

Zolang de eigenaren van hengsten blijven denken dat hun hengst een engeltje is, terwijl ze het dier in werkelijkheid onmogelijk aan kunnen, zal dat wel zo blijven ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:15

Het kan ook andersom; op de koninklijke stallen zijn merries niet welkom :(:)
Er staan alleen hengsten en ruinen, heel rustig zo zonder vrouwen _/-\o_

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:28

janouk schreef:

Apassionata en Cavalia net zo. Alleen ruinen en hengsten :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:43

janouk schreef:

Ik snap dat wel. Merries zijn naar mijn mening toch veel meer rillerig. De hengsten en ruinen hier op stal zijn zo makkelijk, zo gelijkmatig in hun karakter. De twee merries zijn toch wel de twee paarden die het presteren apart uit de hoek te komen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:20

Yamcha schreef:
Zolang de eigenaren van hengsten blijven denken dat hun hengst een engeltje is, terwijl ze het dier in werkelijkheid onmogelijk aan kunnen, zal dat wel zo blijven ook.

Die vlieger gaat niet altijd op...
Het zijn soms de mensen om je heen die ongeacht waarschuwingen kijk uit het blijft een hengst altijd toch het gaan opzoeken en uitlokken....Kan je hengst nog zo braaf zijn..

Men heeft de grootste vooroordelen over hengsten maar als er een voor hun snufferd staat vergeten ze opeens alles en worden laks....

Geloof dat ik het vaker gezegd heb in topics over hengsten.
Als eigenaar kan je nog zo goed met je hengst omgaan...maar de omgeving speelt zeker een rol...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:47

VisibreTeam schreef:
janouk schreef:

Apassionata en Cavalia net zo. Alleen ruinen en hengsten :Y)

:D met merries is het altijd wat...of ze worden hengstig,of ze zijn het of ze zijn het net geweest...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:08

Joh als een merrie een keer een voorbeen optilt en daarbij een gil geeft is wordt het weg gelachen, want wat is het is toch een tut. Als een hengst dat doet is hij gelijk staatsgevaarlijk. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:13

Ik ken één stal waar hengsten toe zijn gestaan. Haar hengst kan gewoon tussen twee merries in op stal staan (tenzij ze hengstig zijn), en je moet even opletten als je met een merrie langs de paddock loopt. Verder nooit problemen. Ja, je moet wat kordater zijn bij de hengst, maar toch, datzelfde probleem heb je met een super dominante merrie en die worden meestal nergens geweigerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:13

Barcelano schreef:
Yamcha schreef:

Die vlieger gaat niet altijd op...
Het zijn soms de mensen om je heen die ongeacht waarschuwingen kijk uit het blijft een hengst altijd toch het gaan opzoeken en uitlokken....Kan je hengst nog zo braaf zijn..

Men heeft de grootste vooroordelen over hengsten maar als er een voor hun snufferd staat vergeten ze opeens alles en worden laks....

Geloof dat ik het vaker gezegd heb in topics over hengsten.
Als eigenaar kan je nog zo goed met je hengst omgaan...maar de omgeving speelt zeker een rol...

Tuurlijk, speelt ook mee, als je met je hengstige merrie vlak voor een hengst gaat staan, vind ik dat ook ehh..... behoorlijk stom.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:14

Ik ben blij dat mijn shetlander hengst(lees klophengst, dus, ja, volgens mijn ouders is ie een castratie niet waard) gewoon achter mijn huis kan staan. Lijkt me echt heel lastig dat veel pensioenstallen hengsten afwijzen, aan de ene kant vind ik het wel logisch, maar aan de andere kant is het ook weer een kwestie van vooroordelen en vooral de juiste voorzieningen hebben.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:18

Hoe braver de hengst hoe minder rekening men houd en al gauw vergeet dat het hoe opgevoed ook hengsten blijven ;)

Dat is weleens het jammere van omgeving rekening houden met elkaar is vaak een heel groot en moeilijk woord :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:26

geerke schreef:
janouk schreef:

:D met merries is het altijd wat...of ze worden hengstig,of ze zijn het of ze zijn het net geweest...

Het lijkt Bokt wel. :D :D oeps wat zeg ik nu?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:32

Maar vooral die juiste voorzieningen ontbreekt het vaak aan. Ik ben met mijn hengst best een aantal keren verhuisd, paar keer naar stallen die ''het dan wel wilden proberen''. Nou blijft mijn hengst keurig achter 1 stroomdraadje staan naast 2 hengstige merries, maar echt rustig zit je dan overdag niet hoor :+
Nu terug op honk en het is een verademing om ergens te staan waar écht met verstand met hengsten wordt omgegaan.

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:18

Ik heb nu ook een hengst, maar inderdaad op best wat stallen willen ze geen hengsten hebben. Maar ik vind het zonde om hem nu al te laten castreren omdat hij door die hormonen juist alleen maar mooier word. (grote nek en veel spieropbouw) Maar als hij echt te lastig word in de omgang en tijdens het rijden zal het jammer genoeg wel moeten:(

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:22

Misschien denken veel mensen dat hengsten voor ongelukjes kunnen zorgen 11 maanden later na aankomst, maar waarom dan de hengst weigeren? Waarom niet de merrie?

Ikzelf houd heel erg van hengsten, pittig karakter :D

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:09

wij hebben op stal een 4 jarige hengst staan... de makkelijkste van het hele stel.
Tuurlijk snuift hij wel een keer, en natuurlijk hinnikt hij naar de meisjes, maar met een halstertje om weet hij, dat hij in ieder geval niet de baas is, en zal dan ook braaf mee lopen.

Zet je hem achter een merrie, dan draait ie al bijna zelf om, omdat hij niet eens weet wat hij met dat ding tussen zijn benen allemaal kan.

Echt waar, we hebben altijd geroepen, een hengst is welkom, maar je dient er zelf voor te zorgen dat hij van en naar de wei komt, want die verantwoordelijkheid laten we lekker bij de eigenaar, maar zoeen als we nu hebben, wil ik er nog wel 10 (ruilen tegen 2 merries :))