[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:37

Het is een groot deel gewenning hoor.
Mijn paard staat in de wintermaanden 4 uur per dag buiten en in april gaat ze de
wei op. Eerst paar uur en dat uitbouwen naar 24/7.

Dit jaar pas 30 april 24/7 ivm het weer jammer genoeg.
De 1e avond (nacht weet ik niet..) was ze heel onrustig en veel aan het hinniken en
rennen omdat ze dacht dat ze vergeten was. Na een dag/nacht was ze gewend
en ze vindt het heerlijk :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:40

terpentijn schreef:
Heb foto-aanvulling gedaan op mijn vorige post: dus kijk even terug: zo staan ze er nu bij, en die WONEN gewoon buiten ook nog zonder schuilstal (shoot me now... wat SIELUGH). AL vele jaren.

Je ziet duidelijk dat ik aan zeer strenge stricte stripbegrazing doe.

Bonte Jaopie op de voorgrond rijd ik, de merrie daarachter is nog niet beleerd.

Jaopie heeft in de winter een halsdeken op, ja voor mijn rij-gemak (!!!) maar nu al 6 weken niet meer. Die heeft voor het laatste een stal gezien toen-ie 1 jaar was... hij is nu 8.

Geen enkel excuus dus, om buitenpaarden als iets "voddigs" te beschouwen, of ze er als zodanig bij te laten lopen....de merrie Khavanna daarachter is net 4 jaar en die heeft sedert haar 6 maanden nog nooit iets anders gekend dan de wei.

Ik ken menig half/stal-gehouden paard die er rottiger en onverzorgder uitziet, sorry.

Het is alles wat je er zelf aan tijd en aandacht in steekt, of wil steken.

Je hoeft je paard dus niet merendeels op stal te houden/ bang te zijn dat ze er niet meer uitzien als ze meer buiten lopen. Ook zonder deken kunnen je paarden er toppie uitzien.

Ik denk dat vele dit ook denken omdat de meeste paarden die 24/7 buiten lopen inderdaad in dik behaarde pluizige bollen veranderen. Hebben ze ook wel nodig.

En ook zijn er in de winter diverse topics hier op bokt van mensen die problemen hebben met natte paddocks, land, uitlopen etc. en die beesten dan perse
buiten willen houden. Daar kan ik dus goed pissig van worden zoals andere weer pissig worden van mensen die er dan voor kiezen om paarden een gedeelte
van de dag op stal te houden.

Mijn paard staat ook veel te veel binnen naar de huidige bokt maatstaven. :j Oude pony staat veel in de paddock en in de zomer 24 uur per dag naast 3 a 4 uur op het gras.

mijn paard heeft echter zomereczeem en staat daardoor dus veel op stal. In de winter heeft hij hier geen last van maar dan sloopt hij de bakranden, trekt stroomdraadgeleider uit de palen of maakt zulke gaten dat hij al het worteldoek staat te slopen.

terpentijn

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:50

"Bokt"-maatstaven?!?

Laat me even niet lachen, zo iets bestaat niet. Er zijn alleen paarden-maatstaven. En er is "een Forum" dat heet "BOKT". maar daar haal je toch geen "maatstaf" vandaan?

Want zo wel, is het toch nooit goed, wat je ook wel of niet doet.
Een zinnig en weldenkend mens heeft toch BOKT niet nodig om met diens paard de juiste weg te vinden?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:52

edit laat maar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:57

terpentijn schreef:
"Bokt"-maatstaven?!?

Laat me even niet lachen, zo iets bestaat niet. Er zijn alleen paarden-maatstaven. En er is "een Forum" dat heet "BOKT". maar daar haal je toch geen "maatstaf" vandaan?

Want zo wel, is het toch nooit goed, wat je ook wel of niet doet.
Een zinnig en weldenkend mens heeft toch BOKT niet nodig om met diens paard de juiste weg te vinden?

Wat reageer jij onaardig hier in dit topic zeg.
Waarom is dat?

En waarom kan bokt geen hulpmiddeltje zijn om 'de juiste weg' (die voor iedereen anders is) te vinden?
Als je zoals ik van kleins af aan leert dat paarden binnen staan, uit elkaar moeten en 3x bix
en 2x wat hooi prima is? Hoe moet iemand dan leren 'hoe het moet'?

Je komt een beetje arrogant over en neerbuigend tegen mensen die niet ALLES al wisten voor ze
een paard kochten ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:07

Citaat:
Als dit paard buiten mag, en onmiidelijk aan de draad staat om terug binnen te mogen (ookal staan er andere paarden bij.) ja, dan vind ik dit oke. en vind ik hier niks zielig aan. Zeker niet als het paard door de draad gaat richting zijn stal.

offtopic: onmiddelijk aan HET draad staan
on-topic: ja, toen Elstar alleen buiten kwam voor het rijden of longeren wou hij ook altijd weer snel naar binnen. Duh, een paard moet ook wennen aan buiten staan als deze amper buiten komt.

Citaat:
Vind het jammer dat juist stalling in een schone droge box op bokt soms zo'n heet ijzer moet zijn. Kijk naar het hele plaatje per persoon en paard.

Het gaat hier niet om gewoon stalling. Menig mens die hier reageert heeft er niets op tegen als een paard op stal staat. Echter hebben zij er wel iets op tegen als het paard alleen maar voor het rijden een uurtje buiten komt. Daar zit een verschil tussen. Besides, de meeste Bokkers maken naar mijn weten wél een probleem van het verpesten van een paard, mentaal of fysiek, echter is dit NIET het onderwerp. Daar zijn vast wel weer ANDERE topics voor. En zoals al gezegd, dat er andere dingen mis gaan maakt ook dit niet goed. Het is dan beiden fout.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:15

@Apple: zelf eigen paarden in zo'n situatie van wel of niet binnen of buiten staan?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:24

Wat een heerlijke discussie :D Heb alles gelezen hoor! Mijn paardje kan nu helaas ook helaas niet op het land (eigenlijk wil ik het nu niet in de huidige situatie), maar staat wel elke dag van 9 tot 6 in de paddock. Dat vind ik toch wel het minste voor hem. Als ik er ben loopt hij los op het erf of op de wei.

Wat betreft de opmerking van Gusti (mss heb ik de naam verkeerd, excuus) over gelijk aan het draad staan: als een dier iets niet gewend is, dan voelt hij zich in eerste instantie onveilig in een andere situatie. Het is dan ook niet zo gek dat ze direct aan het draad gaan staan, zo'n dier is het niet gewend. Vergelijk het met een gekooid dier, als je dat voor het eerst in een ren ofzo laat, dan zijn ze ook twijfelachtig of zoeken de veiligheid van hun vertrouwde omgeving, het hok of de stal. Maar na een bepaalde tijd wennen ze eraan en gaan ze het prettig vinden buiten. Dan pas kan een dier zich uitleven en genieten. Het feit dat dat paard gelijk de stal in wil, is onwennigheid en niet omdat hij liever op stal staat!

Van nature is een paard een dier dat veel loopt en in beweging is. Het heeft een doel, op weg naar water of grazen bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat je altijd moet kijken naar wat het meest in de buurt komt van de NATUURLIJKE BEHOEFTE van een dier en die je ernaar moet streven dat zoveel mogelijk te benaderen. Uit respect voor je paard en het dier dat hij is.

Ik begrijp dat er mensen zijn die de mogelijkheid niet hebben om hun paarden hele dagen buiten te zetten, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Het gaat mij ook niet over de paarden die een paar uur per dag buien staan, ik begrijp alleen niet dat er mensen zijn die echt van mening zijn dat ze hun paard geen onrecht aandoen door deze 23/7 binnen te houden. En dat zo'n paard dan ook nog "gelukkig" zou zijn. Zulke mooie dieren verdienen toch wel meer dan de hele winter opgesloten te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:30

superwoman schreef:
[naam],ik lees vooral wat jij wil in die reactie,zonder dat ik lees hoe het paard erop reageerd.
Dat laaste vind ik namelijk het belangrijkste.
Paardenwelzijn is een ruim begrip en hoort imo ook het rijden bij.
Paarden kunnen rijden leuk vinden,maar ze zijn niet gemaakt om een ruiter te dragen. Heb je daar dan geen moeite mee?

Leuk dat je het zegt. Ik ben geen wedstrijdruiter en train niet dagelijks. Ik kijk of mijn paard zin heeft en of ik zin heb. Als we rijden en het gaat niet, dan niet. Dan gaan we even buiten wandelen of laat ik der rennen als ze daar zin in heeft. Mijn paard was niet gelukkig op stal, stond constant te weven. Nu is ze de rust zelf.
Menig ander mens zal zelf zeggen dat ik te weinig rijd hahah dus tja, die discussie of ik moeite heb met rijden omdat dat niet natuurlijk is, past niet bij mij. Dat zou je aan iemand moeten vragen die dcht vaak traint. Ik heb gewoon LOL met mijn paard en kijk ook of zij er zin in heeft of niet

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:49

Paardenwelzijn is in het geheel geen ruim begrip.
Ieder die een paard heeft of daar zorgenderwijze mee te maken heeft, zou zich behoren te verdiepen in de wezenlijke behoeftes van het soort dier waar je mee te maken hebt. En daar vervolgens zo veel mogelijk aan tegemoet behoren te komen.

Heb je ook met honden. Die houden we ook maar aan een lijn vast (ja moet tegenwoordig, verkeer, etc.), maar je bent toch ook niet wel als je een paar grote honden op een flat gaat houden? Dan nemen we die lijn ook maar voor lief aan, niets mis mee, maar mogen ze dan eenmaal weer thuis wel lekker los HOND zijn op je erf of in je tuin? Geen erf of tuin? En wel grote honden willen? Tsja....
Trek dit maar eens door naar paarden.

Gezond verstand gebruiken, noem ik dat, daar ontbreekt het kennelijk nogal eens aan.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:54

terpentijn schreef:
Paardenwelzijn is in het geheel geen ruim begrip.
Ieder die een paard heeft of daar zorgenderwijze mee te maken heeft, zou zich behoren te verdiepen in de wezenlijke behoeftes van het soort dier waar je mee te maken hebt. En daar vervolgens zo veel mogelijk aan tegemoet behoren te komen.

Heb je ook met honden. Die houden we ook maar aan een lijn vast (ja moet tegenwoordig, verkeer, etc.), maar je bent toch ook niet wel als je een paar grote honden op een flat gaat houden? Dan nemen we die lijn ook maar voor lief aan, niets mis mee, maar mogen ze dan eenmaal weer thuis wel lekker los HOND zijn op je erf of in je tuin? Geen erf of tuin? En wel grote honden willen? Tsja....
Trek dit maar eens door naar paarden.

Gezond verstand gebruiken, noem ik dat, daar ontbreekt het kennelijk nogal eens aan.

juist!

@Peca: +1!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:32

Terpentijn,dan moet je ook niet op een paard gaan zitten,want dat is wel heel duidelijk bewezen dat dàt de meeste blessures en slijtage met zich mee brengt. Gezond verstand gebruiken om andere dingen te doen dan rijden.....

Tja,ik ben ego,want ik heb ook een paard om te rijden.

En iemand die een grote hond op een flat heeft is ook niet bij voorbaat slecht bezig (waarom je het zou willen,kan ik me ook niet voorstellen :) ) maar wanneer je de hond veel uit laat,kan het nog een betere plek zijn dan in een huis met tuin.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:41

Shona schreef:
Citaat:
Vind het jammer dat juist stalling in een schone droge box op bokt soms zo'n heet ijzer moet zijn. Kijk naar het hele plaatje per persoon en paard.

Het gaat hier niet om gewoon stalling. Menig mens die hier reageert heeft er niets op tegen als een paard op stal staat. Echter hebben zij er wel iets open als het paard alleen maar voor het rijden een uurtje buiten komt. Daar zit een verschil tussen. Besides, de meeste Bokkers maken naar mijn weten wél een probleem van het verpesten van een paard, mentaal of fysiek, echter is dit NIET het onderwerp. Daar zijn vast wel weer ANDERE topics voor. En zoals al gezegd, dat er andere dingen mis gaan maakt ook dit niet goed. Het is dan beiden fout.

Zoals ik al schreef in mijn gehele andere bericht is dat het op bokt toch meer wordt geaccepteerd dat men op een te kleine pony wordt gereden of veel te zwaar met een te klein zadel.....
Ben met je eens dat het beide niet goed is. Jij geeft aan dat veel op stal niet erg is,maar menig bokker vind 2 tot 4 uur buiten veel te kort is. Met slecht weer hoef ik mijn paard echt niet lang in de bak te zetten,gaat hij niet bij het hek vandaan en met mooi weer mag hij best de hele dag....nukunje op sommige stallen dus niwt de hele dag,maar een x in de stapmolen is al een goede oplossing vind ik. Dan na het rijden nog even los en rollen...... Nou dan hebben ze het ook prima hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:58

superwoman schreef:
Zoals ik al schreef in mijn gehele andere bericht is dat het op bokt toch meer wordt geaccepteerd dat men op een te kleine pony wordt gereden of veel te zwaar met een te klein zadel.....

Meen je dit nou? :') Overlaatst een fototopic waar iemand op een slecht passend zadel zat, nou die heeft het geweten hoor. Bokt is voor alles allergisch. Aan de ene kant misschien enorm vervelend, want er is altijd iets, maar aan de andere kant is het voor sommigen echt nodig om even met luid geroep wakker gemaakt te worden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:20

terpentijn schreef:
@Apple: zelf eigen paarden in zo'n situatie van wel of niet binnen of buiten staan?

Ja ik heb zelf een paard, maar toen ik haar net had was ik echt zo op de hoogte van welzijnsnormen
zoals nu :n Door het manege verleden heb ik nooit geleerd hoe het ook kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:51

Gini schreef:
superwoman schreef:

Meen je dit nou? :') Overlaatst een fototopic waar iemand op een slecht passend zadel zat, nou die heeft het geweten hoor. Bokt is voor alles allergisch. Aan de ene kant misschien enorm vervelend, want er is altijd iets, maar aan de andere kant is het voor sommigen echt nodig om even met luid geroep wakker gemaakt te worden.

Laatst nog iemand op een pony die veelste groot was.....der kont kwam op de plek waar het zadel niet eens mag liggen. Toch vonden veel bokkers het wel mee vallen en kon het nog wel.
Onbegrijpelijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:32

ik vind het zo apart dat ik zoveel mensen/stallen/maneges ken waar de paarden idd 23/7 op stal staan. Deze mensen zitten waarschijnlijk niet ok Bokt dan?
Ik vraag me wel eens af of deze (sport)paarden zo slecht af zijn als ze niet beter weten dan 23/7 op stal te staan. Paarden kunnen niet denken "ik wil naar buiten".
Verder vraag ik me af of het echt zo ongezond is voor een paard om zoveel binnen te staan. De stallen die ik ken, daar zijn de paarden zeker niet ongezonder dan de "buitenpaarden".

Wie zou hier nu een antwoord op kunnen geven? Wat is er in jullie ogen nu zo slecht aan het houden van paarden op stal (in de winter)?

Enne, mijn paard staat niet 23/7 uur per dag op stal, ook niet in de winter, maar ik zou wel willen dat ze meer naar buiten kon in de winter...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:21

stalondeugden, verveling, ellende met benen, gewrichten, hoeven maag- en darmproblemen (vaak combinatie van factoren, stilstaan en te weinig ruwvoer)....moet ik nog meer opnoemen? Ik vind het eigenlijk wel voldoende.
Daarnaast gaat het erom dat de feiten duidelijk zijn, ik verzin het niet: paarden zijn kuddedieren en hebben beweging, een kudde en voldoende gras/ruwvoer nodig. Honderden kippen op elkaar in een hokje, leeuwen in een kooi, een hond de hele dag in een bench...natuurlijk weten die dieren niet beter..maar wij toch wel? Wij zijn verantwoordelijk voor hun welzijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:24

let wel: ik ben het met je eens hoor!

Maar eerlijk is eerlijk, de stallen die ik ken waar ze 23/7 opgehokt staan, daar zijn de paarden echt niet ongezond. Ik heb het over maneges en stallen met sportpaarden. Zij kunnen zich ongezonde paarden toch helemaal niet veroorloven? Dus blijkbaar kan het prima, zonder risico voor de gezondheid van de dieren...

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:35

paarden horen gewoon buiten te lopen. lekker in kudde verband.die van mij zou ik echt geen dag op stal moeten laten. en zomereczeem heeft die van mij ook.maar daar zijn ook oplossingen voor. ik denk dat paarden die 23/7 op stal eerder problemen gaan krijgen met gewrichten spieren. dan paarden die de hele dag kunnen bewegen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:46

mooihoofd schreef:
paarden horen gewoon buiten te lopen. lekker in kudde verband.die van mij zou ik echt geen dag op stal moeten laten. en zomereczeem heeft die van mij ook.maar daar zijn ook oplossingen voor. ik denk dat paarden die 23/7 op stal eerder problemen gaan krijgen met gewrichten spieren. dan paarden die de hele dag kunnen bewegen.

m.b.t. zomereczeem ben ik het niet met jou eens. Misschien de ponies/paarden die het in mindere mate hebben maar lang niet alle.

En gezondheidsproblemen is ook per geval verschillend. stalmanagement heeft er zeker mee te maken maar wij hebben inmiddels
2 eigen ponies en 2 paarden gehad waarvan 1 pony 35 is geworden zonder gezondheidsproblemen, andere pony is net 31 geworden en heeft
tijdens haar wedstrijd periode wel eens koliek gehad maar na het overstappen op zaagsel was dat ook over en hobbelt dus nog steeds bij
ons in de rondtje Andere paard is bij ons geboren en moest op2 6 jarige leeftijd leeftijd helaas ingeslapen in verband met ouderdom.

mijn huidige paard heeft dan wel zomereczeem maar dat kan je niet wijten aan stalmanagement. Misschien zou je zijn schouderblessure van vorig
jaar erop kunnen gooien als denkt de DA daar anders over. :j

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:46

ik denk dat problemen die ik opsomde alles met gezondheid te maken hebben, zoals stalondeugden, etc. Alleen het lijkt een soort te worden geaccepteerd. Vaak is men alleen maar bezig de symptomen op te lossen en kijkt men niet meer naar de uiteindelijke oorzaak, namelijk de manier van paarden houden (de hele dag op stal en/of te weinig ruwvoer), waardoor het systeem van het dier het zelf niet meer kan oplossen. Ik denk als je veel verstand hebt van paarden(gedrag) en je observeert een paard dat heel veel op stal staat en een paard dat buiten met veel ruimte in een kudde leeft, dat er tal van (subtiele) signalen zijn waaruit blijkt dat het paard buiten in de kudde "gelukkiger" is. Ik met mijn boerenverstand zie ook al veel, maar dat is ook omdat ik er open voor sta denk ik. Jammer is dat veel eigenaren hun paard niet in een kudde durven te zetten uit angst voor blessures (hoe zit het ook alweer met stalbenen, vastliggen, gewrichtproblemen etc; nee, dat kan allemaal wel).
Wij hebben altijd katten gehad en in een bepaalde periode vonden wij dat de katten niet naar buiten konden, te gevaarlijk in verband met een drukke weg. De katten bleven binnen en waren vast niet zwaar ongelukkig. Maar kijk eens naar een binnenkat en een kat die buiten achter de vliegjes aanrent, op onderzoek uit gaat en lekker in het zonnetje ligt. Dan weet je dat het beestje buiten hoort. Op een dag vonden wij een van onze katjes (binnen) dood. Hartstilstand of iets dergelijks. We waren in shock. Vanaf dat moment hebben we gezegd ze mogen gewoon lekker naar buiten: overal kan wel wat gebeuren. Het gaat erom dat wij die beestjes bieden wat wij denken/weten (onderzoek) dat zij nodig hebben.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:57

zomereczeem heeft die van mij ook heel erg al 27 jaar en die van mij staat gewoon buiten met een goede deken en hij krijgt speciaal voer waar hij het prima op doet gisteren werd hij weer door mensen 12 jaar geschat. zes jaar geleden stond hij nog veel binnen en merkte dat hij achter uit ging. nu staat hij gewoon het hele jaar door buiten. in de winter korter 7 uur per dag maar je ziet wel aan hem dat hij veel beter in ze vel zit. ( soms een beetje te goed ) ik denk als ik niet van stal was verandert dat hij dan er niet zo bij stond zo als hij der nu bij staat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:15

max66 schreef:

Maar eerlijk is eerlijk, de stallen die ik ken waar ze 23/7 opgehokt staan, daar zijn de paarden echt niet ongezond. Ik heb het over maneges en stallen met sportpaarden. Zij kunnen zich ongezonde paarden toch helemaal niet veroorloven? Dus blijkbaar kan het prima, zonder risico voor de gezondheid van de dieren...

Bij mijn buurman staan de paarden soms wekenlang achtereen op stal en komen er dan ook echt niet af. Nu mogen ze met een beetje geluk af en toe 's avonds een rondje door de bak huppelen. Zijn er 3 en ze zien er alledrie gewoonweg niet goed uit. Slecht in de vacht, opgetrokken buiken en gaten graven om zwart zand te kunnen vinden om te eten..
Deze paarden worden ook heeeeel sober gehouden. Ik weet niet precies hoeveel voer ze krijgen, maar een foliebaal hooi doen ze een 5 weken mee. Nou kwestie van uitrekenen wat ze dan per paard per dag binnen krijgen.
Dit is wel een extreem geval, dat weet ik...Maar als ik die van mij dan zie, volop in de zomervacht en glimmen en onder de appletjes, dan hoef ik dus inderdaad alleen maar even (op afstand) te kijken en dan weet ik genoeg hoor.
En ik heb er ook eentje met zomereczeem en ook die loopt gewoon buiten. Met veel knutjes gaat de deken erop en heb het voeren veranderd en het paard doet het er prima op..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:19

Zammie schreef:
max66 schreef:

Bij mijn buurman staan de paarden soms wekenlang achtereen op stal en komen er dan ook echt niet af. Nu mogen ze met een beetje geluk af en toe 's avonds een rondje door de bak huppelen. Zijn er 3 en ze zien er alledrie gewoonweg niet goed uit. Slecht in de vacht, opgetrokken buiken en gaten graven om zwart zand te kunnen vinden om te eten..
Deze paarden worden ook heeeeel sober gehouden. Ik weet niet precies hoeveel voer ze krijgen, maar een foliebaal hooi doen ze een 5 weken mee. Nou kwestie van uitrekenen wat ze dan per paard per dag binnen krijgen.
Dit is wel een extreem geval, dat weet ik...Maar als ik die van mij dan zie, volop in de zomervacht en glimmen en onder de appletjes, dan hoef ik dus inderdaad alleen maar even (op afstand) te kijken en dan weet ik genoeg hoor.
En ik heb er ook eentje met zomereczeem en ook die loopt gewoon buiten. Met veel knutjes gaat de deken erop en heb het voeren veranderd en het paard doet het er prima op..

dat is dan ook niet zo gek en met zo iemand moet je geen vergelijking maken. die zorgt dus gewoon voor geen meter voor zijn dieren.