Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:25

ik heb ook zo'n uitbreker gehad,
een klein stukje gemaakt met nieuw koord met goede stroom. de rest even geen stroom opgezet.
emmer water over de pony en toen naar buiten.
Ze heeft toen pas een paar goede klappen stroom gehad en het is gelukkig afgelopen met uitbreken. *\o/*
De onderste draad moet wel op beenhoogte zitten, zo'n 30 cm.
succes

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:31

Pien63 schreef:
TS, respect voor je manier van reageren, ook op reacties naar je pensionklant/vriendin. Dat respect kan ik niet opbrengen voor de reactie van jullie pensionklant naar jullie (dat hoort niet op bokt maar gewoon direct naar betrokkenen). Vraag je vader of hij het stalgeld kan verdubbelen oid, dan vertrekt ze om die reden en kunnen jullie vriendinnen blijven. Anders ben ik bang dat dit niet lang goed gaat.

Dankje. :) Erg lief!
Heb ook altijd geprobeerd te helpen, maar de grens is bereikt bij mij. De maat is vol.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:56

Equardor schreef:
ik heb ook zo'n uitbreker gehad,
een klein stukje gemaakt met nieuw koord met goede stroom. de rest even geen stroom opgezet.
emmer water over de pony en toen naar buiten.
Ze heeft toen pas een paar goede klappen stroom gehad en het is gelukkig afgelopen met uitbreken. *\o/*
De onderste draad moet wel op beenhoogte zitten, zo'n 30 cm.
succes

'
Bedankt voor je reactie! :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:50

terpentijn schreef:
Blijkbaar heb je een enorm zwak voor die vriendin van je, die blijkbaar zelf bar weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Wil je er zelf niet mee om de tafel gaan zitten, dan wil je vader wellicht het gesprek enige kracht bij zetten?

Mijn vader is erg goedhartig en vind alles wel prima als hij er maar geen kosten aan heeft...
Maar elke keer maakt hij weer een uitzondering, vind het bijna sneu voor hem... Volgens mij is mijn vader degene die geen nee kan zeggen, want bij mij was het verhaaltje toch echt al lang afgelopen en stond de pony maar mooi ergens anders.
Helaas heb ik het niet over het zeggen. En daar heeft de eigenaresse dan wel weer geluk mee...

friendlyJarig

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:08

Maar het is toch jouw vriendin? Heb jij er dan ook niks over te zeggen of zij bij jou in t land mag staan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:16

Maar je wil haar weg vanwege de problemen nu, dan los die op, en zijn jullie vriendinnen hebben jullie allemaal een veilige omheining
desnoods vraag je om de kosten te delen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:22

aerdenhout1 schreef:
little_king schreef:
Een pony kan niet onder gaas doorgraven als jij zorgt dat er op 10 cm hoogte vanaf de grond de eerste draad zit. Daar moet hij dan met zijn neusje tegen drukken, dat doet er echt geen 1.
Dan weer 1 op 30 cm, een op 50 en 1 op 70.
En dan veel stroom erop via het lichtnet.
Koop nieuwe draad, span dat in 1 keer goed op, dan geleid het goed.
Zorg zoals anna ook al aangeeft dat je aarde het goed doet.
ja dat kost in 1 keer wat, maar telkens kleine stukjes kost uiteindelijk opgeteld veel meer.

Nou en of een Shet onder 10 cm door kan! Die merrie van mij was daar een kampioen in.
Kop eronder ( neus) en net zo lang wrikken tot het gat groter word.En ik had de hele wei met schapengaas omheind. IK heb dat kleine mormel op d'r buik onder het gaas door zien schuiven.
Schrikdraad heeft alleen zin als er voldoende stroom opstaat en er moet niet te veel onkruid tegen aan groeien. Sommige paarden wisten trouwens wanneer het uit stond.
Gelukkig is nu alles met hout afgezet, maar mormeltje zie je nog steeds zoeken naar een plekje waar ze zou kunnen ontsnappen.

Onder 10 cm met stroom erop?
Dan heb je wel een heel flauw tikje.
uitzetten doe je alleen als je er mee aan het werk bent als je een uitbreker hebt.
Goede schrikdraad apparaat laat klein onkruid verschroeien, groot onkruid maai je inderdaad weg.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:24

Lynn_Nikita schreef:
Maar je wil haar weg vanwege de problemen nu, dan los die op, en zijn jullie vriendinnen hebben jullie allemaal een veilige omheining
desnoods vraag je om de kosten te delen

Inderdaad. Vanwege de kosten, problemen en onze vriendschap die op de klippen is gelopen...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 09-04-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:26

Giolli schreef:
Snap ik volkomen! Zou ik ook eisen en verwachten als ik ergens stond. Ookal betaalde ik maar een tientje, het moet gewoon goed zijn. Maar dat was het ook, toen de pony hier net stond. Alles wat niet deugt heeft pony lief zelf veroorzaakt. Er stond stroom op, zaten geen gaten en er was geen prikkeldraad. Gewoon 3 lagen draad, nette palen, alles goed onderhoud. Totdat.. ;)

Bij het hek zat onderaan toch geen stroomdraad?
Pas vanaf ongeveer een meter hoog de 1e draad?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:27

Heh? Neee.... Het was op 30, 80 en 1,20 ong.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:30

Dan is 30 voor een shet nog vrij hoog, maar dat maakt het verhaal al weer een stuk anders.
Tja vriendin, jou pony die ts in de kosten jaagt, betaal jij maar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:36

little_king schreef:
Dan is 30 voor een shet nog vrij hoog, maar dat maakt het verhaal al weer een stuk anders.
Tja vriendin, jou pony die ts in de kosten jaagt, betaal jij maar.

Nou, niet zo zeer ts... Mijn vader.. Wat ik nog zieliger vind aangezien we pas failliet zijn gegaan en mijn vander elke cent kan gebruiken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:54

Dan gaat HIJ (je vader, dus) een laatste serieus gesprek met houdini-eigenaresse aan.
Heb begrepen dat jij minderjarig bent, maar ook dat pony-eigenaresse het stuk land van je vader huurt en ook hem de 95 euro per maand betaalt.
Dus... is hij degene die hier actie dient te ondernemen. Maar ik hoor maar nergens dat de vader welke actie dan ook onderneemt, om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Alleen dat hij (op eigen kosten) nu weer een lichtnetapparaat heeft aangeschaft.

Ook begrijp ik niet echt wat er zo problematisch aan is, om de door de Shet veroorzaakte schade via de WA verzekering van de pony-eigenaresse (wiens dier immers de schade aan de omheining heeft veroorzaakt) terug te claimen?
Dat is al enkele keren voorbij gekomen, en ook dat de pony zelf daarvoor niet verzekerd hoeft te zijn.
Zeker als het probleem ook met geld te maken heeft is dit toch een voor de hand liggende optie?
Of is pony-eigenaresse soms niet (WA)verzekerd? Anders begrijp ik niet dat hierin niet een deel-oplossing (althans voor de onkosten) wordt gezocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:06

Eigenaresse hoort een persoonlijke WA (heet avp) te hebben. Die dekt ook schade door huisdieren incl. paarden maar het hebben van een paard moet je vaak bij de verzekering melden om die onder de avp dekking te laten vallen. Het kan best dat paard niet gemeld is en dat de verzekering daarom weigert te betalen, en al helemaal voor schade die al van voor de melding is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:20

tamary schreef:
Eigenaresse hoort een persoonlijke WA (heet avp) te hebben. Die dekt ook schade door huisdieren incl. paarden maar het hebben van een paard moet je vaak bij de verzekering melden om die onder de avp dekking te laten vallen. Het kan best dat paard niet gemeld is en dat de verzekering daarom weigert te betalen, en al helemaal voor schade die al van voor de melding is.

Dat denk ik dus ook ja,
Vanavond gaan wij het hier thuis over hebben met wat wij willen.
Mijn moeder is nooit positief geweest over het hebben van andermans paarden. Daar krijg je alleen maar problemen mee, Zei ze. Nou mooi gelijk heeft ze..
Mijn vader zag nooit problemen en ik vond het wel gezellig.
Nu staat mijn moeder, net als ik op kop omdat zij dit niet meer wilt hebben.
Zij denkt heel simpel; Haar pony, haar probleem. Nu ook ons probleem? Prima. Weg er mee dan.
Ik werd net gebeld door mijn .oeder dat ze vanavond graag met mij en papa wilt praten over deze situatie omdat het zo niet langer kan. Ook gaan we dan uitzoeken hoe het zit met verzekeringen en schade vergoedingen.
Eigenaresse zal dan op de hoogte worden gebracht vn het besluit van mijn ouders, waar ik overigens niets mee te maken heb. Ik ga alleen aangeven wat ik er van vind en wat mijn problemen zijn.
Daaruit zal een beslissing worden gemaakt.

Ik laat jullie weten tot welke conclusie we zijn gekomen. Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen. Voor nu staat het even stil, en na vanavond weet ook ik meer.

Groetjes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:29

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:38

Ik vraag me ook af hoe waar de uitspraken hier zijn over dat TS pensionhoudster is en dus zelf ervoor moet zorgen dat alles ok is. Een pensionstal is toch een commercieel bedrijf dat aan verschillende vergunningen en mestdecreten moet voldoen.
Dit is gewoon een particulier die een stuk grond verhuurt aan een andere particulier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:40

maar ze krijgen wel betaald, dus de wa zal niet betalen verwacht ik

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:41

Denk dat jullie er inderdaad heel goed aan doen om de "vriendin" te vragen om te vertrekken, dit gaat alleen maar tot meer frustraties leiden voor alle betrokken partijen en daar worden zowel de mensen als de dieren niet beter van :n

Gewoon weer lekker baas op eigen wei, je ouders hebben momenteel meer dan genoeg aan hun eigen zorgen :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:43

TS zelf in elk geval niet, want die is minderjarig, bovendien heeft naar eigen zeggen van TS zij zelf geen overeenkomst (althans geen zakelijke verhuur-overeenkomst) met haar vriendin (de pony-eigenaresse), maar haar vader. En idd is dat particulier verhuuur (er staan dacht ik verder geen andere paarden van andere mensen daar in pension).
Die pensionhouder is in elk geval dus niet TS, maar haar vader.

Mij lijkt ook een goed gesprek van beide ouders met de Shet-eigenaresse, met alle ins en outs er bij, de enige oplossing. Van een bedrijfsmatige verhuur is hier geen sprake, wel van een (min of meer) zakelijke overeenkomst, daar er geld voor het verblijf van de Shet wordt betaald.

Heel vervelend, dat het zo moet escaleren, met name door de vriendinnen-band is eea natuurlijk ook van beide kanten een beetje op z'n beloop gelaten.

Hopelijk komen partijen er uit, want dit wil niemand zo door laten duren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:49

Klopt als een bus. We hebben met zijn 3e wel een contract opgesteld en ondertekend. Maar de grote beslissingen zal vader moet nemen.
Natuurlijk is het wel zo dat als ik aangeef dat ik het noet meer zie zitten mijnn vader er ook over na gaat denken, aangezien hij dit voor mij en eigenaresse heeft geregeld. Zelf boeit het hem niet zo veel... Maar nu er problemen zijn, zal mijn mening zeker sterk mee tellen.

Ik ben trouwens 17 jaar en eigenaresse is 21.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:51

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:18

Het gaat om het stukje omheining stuk door paard, dat lijkt mij wel toepasselijk!

Ga ik echter uit van een compleet veilige omgeving en dat er niets is wat gerelateerd kan worden aan het schrikgedrag van je paard dan blijft er van een mogelijke aansprakelijkheidsstelling richting de stalhouder weinig over en ben je dus als bezitter volledig verantwoordelijk voor je eigen schade aan je paard. Een goede paardenverzekering met ziektekostendekking biedt uitkomst in deze gevallen! Sterker nog, de pensionstalhouder kan jou nu mogelijk aansprakelijk stellen voor eventuele schade aan de omheining. In dat geval speelt dan weer de risicoaansprakelijkheid van jouw paard welke speelt bij schade aan derden. Deze is geregeld in Artikel 6.179 BW.

Herfstwinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:16

misschien in een stalletje? dan kan die waarschijjnlijk niet weg toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:16

Citaat:
Ten eerste toen hij hier kwam was er niks aan de hand.
Hij heeft een flink lange tijd goed achter het gaas gestaan, toen hij nog op klein stond.
Maar omdat er grote gaten in het gaas zaten, ging hij beuken om er uit te kunnen.
En zo kreeg hij het idee dat hij overal uit kan.
Hij heeft een keer een goede lel stroom gehad op het grootte gedeelte. En daar had hij de eerste paar maanden flink genoeg aan, maar toen het apparaat dus kapot ging en hij door kreeg dat er geen stroom op zat ging hij weer uitbreken.

Imo ligt de fout in eerste instantie bij de pensionhouder. Gaten in het gaas, waardoor dier zich er uit heeft gewurmd. Dier bleef achter het stroom totdat het apparaat stuk ging en niet werd vervangen door de pensionhouder.

Ik vind je wei een enorme bende. Dat het er nog steeds zo uitziet, na het uitbreken van de shet, vind ik het alsnog onverantwoordelijk. Waarom is de stroomklok in eerste instantie nooit vervangen? Of andere mankementen gerepareerd. Jullie hebben te lang lapmiddelen gebruikt. Als pensionhouder heb je gewoon te zorgen voor deugdelijke omheining, punt. En dat is het niet geweest als een shet er zo'n bende van kan maken. Imo ogen zit de pensionhouder hier fout.

De verwonding van je veulen in de schoenen schuiven van de gene met de shet vind ik erg flauw. Waarom heb je dat dier uberhaupt in een wei gezet met belabberde omheining. Waarom is het niet deugdelijk gemaakt eer je dat veulen er in zet.

Ik zou mijn shet er weg halen. Wij hebben ook vijf lagen draad, waar shetlanders door heen gaan, dus geen shetten hier of anders in een alternatief stuk.