staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:56

Brendaaa ik ben het echt helemaal met jou eens!

Mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten en soms zelf tot december overdag.
Vorige jaar stonden ze in april ook al weer dag en nacht.
Deze winter is het wat minder, ze staat sinds november binnen 24 uur per dag. Helaas beschikt onze zeer luxe stal niet over paddocks, ze komt eruit als ik kom en dat is elke dag.

Onze paarden staan over het algemeen tot hun knieen in het stroo, krijgen 3 maal daags brok 2 maal daags ooi of kuil en kunnen onderling contact maken met elkaar.
Als ik mijn paardje met slecht weer los in de bak zet wil ze het liefst weer naar binnen.

In de winter zie ik veel paarden ineen gekrompen op paddocks staan in weer en wind waar ze lang niet de hele dag kunnen eten (en dit doen ze om zich zelf warm te houden) en dan denk ik dat is ook niet alles.

Ik zou haar in de winter ook het liefst op een mooie grote zandpaddock willen met soortgenoten en de hele dag hooi ter beschikking maar dat is er gewoon bijna niet.

Dus om ou direct te zeggen dat je paard het slecht heeft als het binnen staat vind ik iet uist.

danoesje

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:53

Brendaaa, dat vind ik inderdaad wel een mooie vergelijking :D
Met als enige verschil dat wij gelukkig wat meer invloed hebben op ons eigen leven en dat een dier grotendeels aan ons is overgeleverd. Te weinig beweging is natuurlijk ook iets dat onder veel mensen voorkomt. Daar kunnen we zelf al dan niet wat mee doen.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:31

even een ander vraagje, mijn paarden staan ook buiten als de bak is bevroren of als er sneeuw ligt. Dit doe ik bewust omdat ik anders bang ben dat ze de volgende dag ( of nog later) als een gek tekeer gaan buiten. Mijn paard is nog geen 2 en ik vind het belangrijk dat ie zoveel mogenlijk lekker buiten staat, en denk ook daarom dat ie erg rustig was toen de bak bevroren was. Ben ik hier een van de weinige van?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:38

Nee hoor Marthy, ook bij mij staan de paarden buiten met sneeuw en harde ondergrond, ze passen zich snel genoeg aan als ze merken dat de grond bevroren is of als er sneeuw ligt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:42

Mijn paard blijft binnen als de ondergrond glad/bevroren is. Ik vind mijn paard al niet zo handig, ze is herstellende van een peesblessure, dus ik neem het risico niet. Ik heb dan ook nog het geluk dat mijn paard altijd rustig op het land is, dus ze gaat zeker niet rennen en springen als ik 'r een dagje binnenhou.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:45

Ik heb mijn pony nu 24/7 buiten staan, sinds 1,5 week.
Bevalt haar prima! Lekker met vriendjes buiten, onbeperkt hooi en water..

Zodra het weer winter wordt haal ik haar weer naar een andere groep.
Dan staat ze overdag buiten en snachts binnen.

Ik zou niet lekker slapen als ik weet dat mijn pony met -5/-10 (of erger) buiten staat snachts..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:55

Marthy, denk dat ze zelf ook wel leren hoe ze ermee om moeten gaan. De mijne kan echt uit zijn stekker gaan maar als de bak hard is dan is hij ineens een heel stuk rustiger :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:55

danoesje schreef:
Marthy, denk dat ze zelf ook wel leren hoe ze ermee om moeten gaan. De mijne kan echt uit zijn stekker gaan maar als de bak hard is dan is hij ineens een heel stuk rustiger :)

Klopt! Ze weten het dondersgoed.. als ze er maar met regelmaat mee te maken krijgen en niet van de een op de andere dag

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:02

Marthy schreef:
mijn paarden staan ook buiten als de bak is bevroren of als er sneeuw ligt. Dit doe ik bewust omdat ik anders bang ben dat ze de volgende dag ( of nog later) als een gek tekeer gaan buiten. Mijn paard is nog geen 2 en ik vind het belangrijk dat ie zoveel mogenlijk lekker buiten staat, en denk ook daarom dat ie erg rustig was toen de bak bevroren was. Ben ik hier een van de weinige van?

Ik doe het ook zo... Dieren maken als ze dan buiten komen wel een sprongetje of een spurtje, maar passen zich prima aan aan de bodemgesteltheid... Juist als je ze binnen houd met bevroren ondergrond/sneeuw hebben ze enorm veel energie als ze weer naar buiten mogen met als resultaat dat ze dan hartstikke gek zijn en amper rekening houden met de bodem...

Die van mij gaan ook zoveel mogelijk naar buiten. Zomers/lente 24 uur per dag op uitzondering van de fokmerries met veulens en de bejaardjes... Die gaan snachts op stal. In de winter heb ik niks 24 uur per dag buiten lopen maar gaan ze alleen overdag naar buiten. De 1 langer dan de ander, want mijn ouwetjes laat ik meestal 2 keer een paar uurtjes naar buiten ipv de hele dag ivm kou op de spieren... De ene is 37 en je kunt gewoon merken dat de kou dan een aanslag is op haar lijf :(:)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:26

danoesje schreef:
Met als enige verschil dat wij gelukkig wat meer invloed hebben op ons eigen leven en dat een dier grotendeels aan ons is overgeleverd. Te weinig beweging is natuurlijk ook iets dat onder veel mensen voorkomt. Daar kunnen we zelf al dan niet wat mee doen.

Dat zeg je nou wel, maar je hebt allemaal te maken met wat je ouders je bijvoorbeeld konden geven aan opleiding en verzorging, daarna heb het deels wel voor het zeggen, maar zeker niet alles kun je zelf beslissen en ook niet elke keuze was achteraf de juiste (kijk naar alle scheidingen...) dus ja, soms moet je ook dealen met wat het leven je geeft...We willen allemaal het beste, voor onszelf en zeker voor onze kinderen en dieren, maar helaas kun je niet álles op het allerbeste van het beste van het beste niveau krijgen. Mijn streven is een dier wat gelukkig en gezond is, en dat is mijn paard en waren mijn vorige pony's dat weet ik zeker!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:05

Mijn paard staat nu 24/7 buiten, ook in de winter. En dan moet hij ook nog presteren, dus ik rij op het moment met nog een beetje een harig paard op wedstrijden rond :+ . Hij heeft ook op een pension stal gestaan waar hij in de winter maar een paar uurtjes per dag buiten kwam, en eigenlijk vond hij dat ook geen probleem behalve dat hij overgevoelig is voor stof en daarom nu 24/7 buitenstaat.
Op veel plekken in Nederland is het gewoon niet te realiseren, en je paard wordt wel nadelig harig als je hem 24/7 buiten laat staan, dus ik snap dat veel mensen voor stal kiezen. En in mijn opzicht is er niks mee, mits ze gewoon een paar uurtjes hebben om hun benen te strekken en contact kunnen hebben met soortgenoten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:23

ingedebruijn schreef:
danoesje schreef:
Ik vind OOK dat een paard buiten hoort, maar ik vraag me soms wel af hoe en in hoeverre een dier net zo bewust is als wij van het feit dat hij binnen staat en zijn paardenvriendjes niet. Hoe denkt/beleeft zo'n dier dat, even niet gekeken naar zijn lichamelijke behoefte om te bewegen?

Ik denk dat ze dat zeker wel merken. Als er een aantal paarden naar buiten gaan wil de rest ook.. wat resulteerd in gillen/stampen/onrust. Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat het normaal gevonden wordt om een paard er alleen uit te halen als er gewerkt moet worden. Ik vind inderdaad dat je dan je eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dan niet aan een paard moet beginnen en daar blijf ik bij.

Ik vind het ook niet normaal... maar een paar uur per dag? En niet sommige paarden meer dan andere? (dus die onrust is er dan niet)
Misschien BEN je al aan een paard begonnen en veranderd de situatie. Paard maar op marktplaats zetten? Of is je verantwoordelijkheid nemen juist om er het beste van te maken? (dat denk ik dus wel)
Niet iedereen die zijn paard veel op stal heeft staan vindt dat gewoon en zou het niet anders willen. Dat is een ongegronde aanname. Er zijn wel mensen die het prima vinden. Dan kun je er idd je vraagtekens bij zetten of zo iemand een paard moet hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:30

Brendaaaa schreef:
danoesje schreef:

Dat zeg je nou wel, maar je hebt allemaal te maken met wat je ouders je bijvoorbeeld konden geven aan opleiding en verzorging, daarna heb het deels wel voor het zeggen, maar zeker niet alles kun je zelf beslissen en ook niet elke keuze was achteraf de juiste (kijk naar alle scheidingen...) dus ja, soms moet je ook dealen met wat het leven je geeft...We willen allemaal het beste, voor onszelf en zeker voor onze kinderen en dieren, maar helaas kun je niet álles op het allerbeste van het beste van het beste niveau krijgen. Mijn streven is een dier wat gelukkig en gezond is, en dat is mijn paard en waren mijn vorige pony's dat weet ik zeker!

- Hier ben ik het helemaal mee eens
- Dit is imo de essentie waar het om draait

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:16

Ik zei ook WAT meer invloed. De invloed van de manier waarop je bent opgegroeid is zeker groot. En zo zijn er nog veel meer factoren. Maar nog altijd kun je als mens besluiten of je al dan niet de deur uitgaat, al dan niet gaat sporten en (ja mede afhankelijk van je opvoeding en financien) wat je wel of niet wilt eten. Mijn streven is absoluut dat mijn paard gelukkig is. Ondanks halve dagen op de paddock, wat voor het gemiddelde paard hier rondom amsterdam in de winter al best veel is, was hij niet happy. Maar een ander type was daar misschien helemaal oke mee geweest. Natuurlijk is het per paard verschillend wat hij of zij nodig heeft en dus pas je je daar naar de mogelijkheden zo goed mogelijk op aan.

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:31

Ik vind het ook niet normaal dat paarden in de winter dan eventjes buiten komen als hun baasje er is. Je koest toch voor een stalling met de gedachte aan je paard voorop denk ik dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:47

Ster_Quinty schreef:
Ik vind het ook niet normaal dat paarden in de winter dan eventjes buiten komen als hun baasje er is. Je koest toch voor een stalling met de gedachte aan je paard voorop denk ik dan.

en als er nou gewoon eens geen stallingen zijn waar je paard in de winter naar buiten mag??
die zijn er ook. dat ze wel wei hebben, maar dat de paarden gewoon niet naar buiten mogen.

ik stel nog maar eens de vraag aan zowel jou als aan kinke als een ingedebruijn...
als je al een paard hebt en je gaat verhuizen...
wat dan?
dan moet je hem verkopen volgens jullie stelling en dan?
wie zegt dat hij het dan beter krijgt als dat hij na zijn verhuizing bij mij krijgt?

ik kan nergens in een verkoopcontract laten opnemen dat de kopers verplicht zijn om hem per dag minimaal 8 uur het gehele jaar door buiten te laten...
dus ik heb nooit, maardan ook nooit de zekerheid dat hij het beter krijgt bij zijn kopers...
dan ben ik liever zelf verantwoordelijk voor hem om zijn leven zo goed mogelijk te maken :)
een paard is een verantwoordelijkheid, die ben ik aangegaan toen ik hem kocht en dan zorg ik er ook voor, met alle middelen die ik heb om zijn leven zo goed mogelijk te maken...
en aangezien kopers niet kunnen garanderen dat ze het beter kunnen dan ik...
doe ik het zelf zo goed mogelijk.

en daar mogen jullie zo veel commentaar op hebben als jullie willen, maar feit blijft dat het dier van mij is en dat ik nog altijd zelf bepaal wat ik er mee doe :)

btw, nu staat hij ontzettend goed, komt het gehele jaar door buiten, zomers langers als 's winters, maar dat komt omdat ze een klein stukje weg over moeten als ze naar binnen gaan en dat doe je gewoon niet in het donker.
maar als ik straks een huisje heb gevonden en hij moet verplaatst worden, weet ik niet of hij dan nog zo goed staat.
maar verkopen doe ik hem niet :n

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:06

Is het echt zo dat er bij mensen in de omgeving geen enkele stal is waar ze langer uit hun box komen dan minimaal 3 a 4 uur (incl. alles wat de eigenaar ermee doet)? Ik kan mij dat gewoon bijna niet voorstellen.
Bij mij op max. een half uur afstand met de auto, heb je genoeg stallen waar het mogelijk is. Je moet soms alleen verder kijken dan internet/marktplaats.

In de eerste 4 jaar dag ik mijn paard had, stond ik op een stal waar ze max. 1 uur in de paddock mochten. Nooit meer dat ik dat laat gebeuren. Dat is in mijn ogen niet paardwaardig.
En zou dit dus ook nooit meer willen voor mijn paarden.

Als ik mijn paard zou verkopen, dan heb ik uiteraard geen inspraak meer. Maar zolang het paard van mij is, zal ik er alles aan doen om het zo paardwaardig mogelijk te houden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:11

Cardy schreef:
Is het echt zo dat er bij mensen in de omgeving geen enkele stal is waar ze langer uit hun box komen dan minimaal 3 a 4 uur (incl. alles wat de eigenaar ermee doet)? Ik kan mij dat gewoon bijna niet voorstellen.
Bij mij op max. een half uur afstand met de auto, heb je genoeg stallen waar het mogelijk is. Je moet soms alleen verder kijken dan internet/marktplaats.

In de eerste 4 jaar dag ik mijn paard had, stond ik op een stal waar ze max. 1 uur in de paddock mochten. Nooit meer dat ik dat laat gebeuren. Dat is in mijn ogen niet paardwaardig.

Als ik mijn paard zou verkopen, dan heb ik uiteraard geen inspraak meer. Maar zolang het paard van mij is, zal ik er alles aan doen om het zo paardwaardig mogelijk te houden.

jij hebt een auto...
ik had altijd ouders die mij brachten...
maar de mensen die dat niet hebben?
die alleen een fiets hebben?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:26

Mijn zusje heeft ook alleen een fiets en pakt soms het OV om naar stal te komen. Het is natuurlijk niet zo zwart/wit wat mensen kunnen a.d.h.v. hun vervoer. Maar je snapt denk wat ik bedoel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:28

Ik vind inderdaad dat je dan een andere oplossing moet zoeken. Toen mijn paard destijds niet meer bereden of iets kon worden wilde ik dus geen stal waar zij veel binnen moest staan. Ik wilde dat zij kon doen en laten wat ze wilde, altijd naar buiten kon, onbeperkt kon eten en in groepsverband kon staan. Dus ja, ik kan zeker zeggen dat ik haar belang boven het mijne heb gezet. Ik woonde namelijk destijds nog in de randstad en ik heb haar toen bij Eindhoven gezet. En ze heeft het onwijs naar haar zin, ik zou dus ook nooit meer anders doen. Het zijn geen hebbedingen! Of het nou een paard, hond, kat, hamster is.. ik ga altijd voor hun gezondheid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:44

ingedebruijn schreef:
Ik vind inderdaad dat je dan een andere oplossing moet zoeken. Toen mijn paard destijds niet meer bereden of iets kon worden wilde ik dus geen stal waar zij veel binnen moest staan. Ik wilde dat zij kon doen en laten wat ze wilde, altijd naar buiten kon, onbeperkt kon eten en in groepsverband kon staan. Dus ja, ik kan zeker zeggen dat ik haar belang boven het mijne heb gezet. Ik woonde namelijk destijds nog in de randstad en ik heb haar toen bij Eindhoven gezet. En ze heeft het onwijs naar haar zin, ik zou dus ook nooit meer anders doen. Het zijn geen hebbedingen! Of het nou een paard, hond, kat, hamster is.. ik ga altijd voor hun gezondheid.

ik ga ook voor de gezondheid...
maar een goede gezondheid kun je ook op andere manieren bereiken... ;)
mijn paard heeft jaren lang alleen gestaan.
och arm dier zo zielig, jeetje dan ben ik nu wel de grootste dierenbeul allertijden... :roll:
er waren zelfs mensen die de dieren bescherming meerdere malen op mij af hebben gestuurd omdat dat arme zielige dier alleen stond...
ja heel zielig... zij het niet dat hij zich prettiger voelde alleen...
andere paarden sloeg hij de wei uit.
wat ik hiermee wil zeggen is dat er altijd andere manieren zijn om de gezondheid van je paard te waarborgen.
en als dat niet met 8 uur buiten kan, dan kan dat wel op een andere manier.

en mischien dat jij je paard in eindhoven kon zetten, maar niet iedereen kan dat.
er zijn ook mensen die naar school gaan en geen auto hebben, die mensen kunnen hun paard niet altijd ergens anders kwijt en nogmaals, mischien als je hem verkoopt, nee zeer waarschijnlijk, komt die dan nog niet buiten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:45

M_D_H schreef:
ik stel nog maar eens de vraag aan zowel jou als aan kinke als een ingedebruijn...
wat dan?
wie zegt dat hij het dan beter krijgt als dat hij na zijn verhuizing bij mij krijgt?

Waarom zou hij het niet beter krijgen dan? Ik heb zelf niet de illusie dat ik de enige ben die goed voor m'n paarden kan zorgen. Ik mag aannemen dat je hem dan niet aan de eerste de beste zou verkopen toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:48

DIt is in mijn ogen dus echte horror. Vanaf november 24 uur per dag binnen en dan ook nog 3x daags brok en maar 2x per dag hooi of kuil. Sinds wanneer is de trend ontstaan dat een paard 3x per dag mcdonalds moet krijgen en maar 2x per dag ruwvoer?

mirijam schreef:
Brendaaa ik ben het echt helemaal met jou eens!

Mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten en soms zelf tot december overdag.
Vorige jaar stonden ze in april ook al weer dag en nacht.
Deze winter is het wat minder, ze staat sinds november binnen 24 uur per dag. Helaas beschikt onze zeer luxe stal niet over paddocks, ze komt eruit als ik kom en dat is elke dag.

Onze paarden staan over het algemeen tot hun knieen in het stroo, krijgen 3 maal daags brok 2 maal daags ooi of kuil en kunnen onderling contact maken met elkaar.
Als ik mijn paardje met slecht weer los in de bak zet wil ze het liefst weer naar binnen.

In de winter zie ik veel paarden ineen gekrompen op paddocks staan in weer en wind waar ze lang niet de hele dag kunnen eten (en dit doen ze om zich zelf warm te houden) en dan denk ik dat is ook niet alles.

Ik zou haar in de winter ook het liefst op een mooie grote zandpaddock willen met soortgenoten en de hele dag hooi ter beschikking maar dat is er gewoon bijna niet.

Dus om ou direct te zeggen dat je paard het slecht heeft als het binnen staat vind ik iet uist.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:51

Kinke schreef:
M_D_H schreef:
wat dan?

Waarom zou hij het niet beter krijgen dan? Ik heb zelf niet de illusie dat ik de enige ben die goed voor m'n paarden kan zorgen. Ik mag aannemen dat je hem dan niet aan de eerste de beste zou verkopen toch?

heb jij wel eens naar buiten gekeken in de winter?
of heb je dit topic wel eens gelezen.
mensen lopen achter ze zijn nog steeds van mening dat een paard op stal hoort en anders dan kan hun paard niet naar buiten door dat de stal hem verbied.
maar anders gezegd, aan jou antwoord te lezen heb ik het idee dat jij denkt dat mensen hun paarden niet naar buiten WILLEN doen... maar dat is niet altijd zo :n
vaak KAN een paard gewoon niet naar buiten omdat de stal of niet voldoende grond heeft of de stal in de winter periode de paarden niet naar buiten wilt hebben...

en als ik eens rond kijk... zijn dat toch nog steeds de meeste stallen...
dus nogmaals de vraag...
wie zegt dat mijn paard het beter krijgt bij een ander?
afgezien van de voor de hand liggende dingen wil ik de gok niet wagen.
ik maak liever zelf zijn leven zuur als dat ik een ander zijn leven zuur laat maken.
om het maar even grof te zeggen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:51

Cardy schreef:

:j

Voor mij is een fijne stal (voor paard) ong. drie kwartier/uur hiervandaan omdat ik alles met brommobiel moet doen. En de 'beste' stal is hier een kwartier vandaan. Daar kan je je paard een half uur buiten zetten in de losgooibak (ik deed die van mij altijd samen maar apart op de lijst dus konden ze een uur) en voor de rest reed ik ze. Om ze meer uit stal te halen gingen ze ook de stapmolen in voor een kwartier en dat kostte natuurlijk ook veel geld.

Daarom staat mijn paard nu thuis! Ook niet op een wei maar wel de hele dag in de bak met onbeperkt hooi..