Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
danoesje schreef:Marthy, denk dat ze zelf ook wel leren hoe ze ermee om moeten gaan. De mijne kan echt uit zijn stekker gaan maar als de bak hard is dan is hij ineens een heel stuk rustiger
Marthy schreef:mijn paarden staan ook buiten als de bak is bevroren of als er sneeuw ligt. Dit doe ik bewust omdat ik anders bang ben dat ze de volgende dag ( of nog later) als een gek tekeer gaan buiten. Mijn paard is nog geen 2 en ik vind het belangrijk dat ie zoveel mogenlijk lekker buiten staat, en denk ook daarom dat ie erg rustig was toen de bak bevroren was. Ben ik hier een van de weinige van?
danoesje schreef:Brendaaa, dat vind ik inderdaad wel een mooie vergelijking
Met als enige verschil dat wij gelukkig wat meer invloed hebben op ons eigen leven en dat een dier grotendeels aan ons is overgeleverd. Te weinig beweging is natuurlijk ook iets dat onder veel mensen voorkomt. Daar kunnen we zelf al dan niet wat mee doen.
ingedebruijn schreef:danoesje schreef:Ik vind OOK dat een paard buiten hoort, maar ik vraag me soms wel af hoe en in hoeverre een dier net zo bewust is als wij van het feit dat hij binnen staat en zijn paardenvriendjes niet. Hoe denkt/beleeft zo'n dier dat, even niet gekeken naar zijn lichamelijke behoefte om te bewegen?
Ik denk dat ze dat zeker wel merken. Als er een aantal paarden naar buiten gaan wil de rest ook.. wat resulteerd in gillen/stampen/onrust. Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat het normaal gevonden wordt om een paard er alleen uit te halen als er gewerkt moet worden. Ik vind inderdaad dat je dan je eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dan niet aan een paard moet beginnen en daar blijf ik bij.
Brendaaaa schreef:danoesje schreef:Brendaaa, dat vind ik inderdaad wel een mooie vergelijking
Met als enige verschil dat wij gelukkig wat meer invloed hebben op ons eigen leven en dat een dier grotendeels aan ons is overgeleverd. Te weinig beweging is natuurlijk ook iets dat onder veel mensen voorkomt. Daar kunnen we zelf al dan niet wat mee doen.
Dat zeg je nou wel, maar je hebt allemaal te maken met wat je ouders je bijvoorbeeld konden geven aan opleiding en verzorging, daarna heb het deels wel voor het zeggen, maar zeker niet alles kun je zelf beslissen en ook niet elke keuze was achteraf de juiste (kijk naar alle scheidingen...) dus ja, soms moet je ook dealen met wat het leven je geeft...We willen allemaal het beste, voor onszelf en zeker voor onze kinderen en dieren, maar helaas kun je niet álles op het allerbeste van het beste van het beste niveau krijgen. Mijn streven is een dier wat gelukkig en gezond is, en dat is mijn paard en waren mijn vorige pony's dat weet ik zeker!
Ster_Quinty schreef:Ik vind het ook niet normaal dat paarden in de winter dan eventjes buiten komen als hun baasje er is. Je koest toch voor een stalling met de gedachte aan je paard voorop denk ik dan.
Cardy schreef:Is het echt zo dat er bij mensen in de omgeving geen enkele stal is waar ze langer uit hun box komen dan minimaal 3 a 4 uur (incl. alles wat de eigenaar ermee doet)? Ik kan mij dat gewoon bijna niet voorstellen.
Bij mij op max. een half uur afstand met de auto, heb je genoeg stallen waar het mogelijk is. Je moet soms alleen verder kijken dan internet/marktplaats.
In de eerste 4 jaar dag ik mijn paard had, stond ik op een stal waar ze max. 1 uur in de paddock mochten. Nooit meer dat ik dat laat gebeuren. Dat is in mijn ogen niet paardwaardig.
En zou dit dus ook nooit meer willen voor mijn paarden.
Als ik mijn paard zou verkopen, dan heb ik uiteraard geen inspraak meer. Maar zolang het paard van mij is, zal ik er alles aan doen om het zo paardwaardig mogelijk te houden.
ingedebruijn schreef:Ik vind inderdaad dat je dan een andere oplossing moet zoeken. Toen mijn paard destijds niet meer bereden of iets kon worden wilde ik dus geen stal waar zij veel binnen moest staan. Ik wilde dat zij kon doen en laten wat ze wilde, altijd naar buiten kon, onbeperkt kon eten en in groepsverband kon staan. Dus ja, ik kan zeker zeggen dat ik haar belang boven het mijne heb gezet. Ik woonde namelijk destijds nog in de randstad en ik heb haar toen bij Eindhoven gezet. En ze heeft het onwijs naar haar zin, ik zou dus ook nooit meer anders doen. Het zijn geen hebbedingen! Of het nou een paard, hond, kat, hamster is.. ik ga altijd voor hun gezondheid.
M_D_H schreef:ik stel nog maar eens de vraag aan zowel jou als aan kinke als een ingedebruijn...
als je al een paard hebt en je gaat verhuizen...
wat dan?
dan moet je hem verkopen volgens jullie stelling en dan?
wie zegt dat hij het dan beter krijgt als dat hij na zijn verhuizing bij mij krijgt?
mirijam schreef:Brendaaa ik ben het echt helemaal met jou eens!
Mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten en soms zelf tot december overdag.
Vorige jaar stonden ze in april ook al weer dag en nacht.
Deze winter is het wat minder, ze staat sinds november binnen 24 uur per dag. Helaas beschikt onze zeer luxe stal niet over paddocks, ze komt eruit als ik kom en dat is elke dag.
Onze paarden staan over het algemeen tot hun knieen in het stroo, krijgen 3 maal daags brok 2 maal daags ooi of kuil en kunnen onderling contact maken met elkaar.
Als ik mijn paardje met slecht weer los in de bak zet wil ze het liefst weer naar binnen.
In de winter zie ik veel paarden ineen gekrompen op paddocks staan in weer en wind waar ze lang niet de hele dag kunnen eten (en dit doen ze om zich zelf warm te houden) en dan denk ik dat is ook niet alles.
Ik zou haar in de winter ook het liefst op een mooie grote zandpaddock willen met soortgenoten en de hele dag hooi ter beschikking maar dat is er gewoon bijna niet.
Dus om ou direct te zeggen dat je paard het slecht heeft als het binnen staat vind ik iet uist.
Kinke schreef:M_D_H schreef:ik stel nog maar eens de vraag aan zowel jou als aan kinke als een ingedebruijn...
als je al een paard hebt en je gaat verhuizen...
wat dan?
dan moet je hem verkopen volgens jullie stelling en dan?
wie zegt dat hij het dan beter krijgt als dat hij na zijn verhuizing bij mij krijgt?
Waarom zou hij het niet beter krijgen dan? Ik heb zelf niet de illusie dat ik de enige ben die goed voor m'n paarden kan zorgen. Ik mag aannemen dat je hem dan niet aan de eerste de beste zou verkopen toch?
Cardy schreef:Is het echt zo dat er bij mensen in de omgeving geen enkele stal is waar ze langer uit hun box komen dan minimaal 3 a 4 uur (incl. alles wat de eigenaar ermee doet)? Ik kan mij dat gewoon bijna niet voorstellen.
Bij mij op max. een half uur afstand met de auto, heb je genoeg stallen waar het mogelijk is. Je moet soms alleen verder kijken dan internet/marktplaats.
In de eerste 4 jaar dag ik mijn paard had, stond ik op een stal waar ze max. 1 uur in de paddock mochten. Nooit meer dat ik dat laat gebeuren. Dat is in mijn ogen niet paardwaardig.
En zou dit dus ook nooit meer willen voor mijn paarden.
Als ik mijn paard zou verkopen, dan heb ik uiteraard geen inspraak meer. Maar zolang het paard van mij is, zal ik er alles aan doen om het zo paardwaardig mogelijk te houden.