Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
o0melis0o schreef:mang schreef:
Daarom staan ze dus bij ons met te veel regen niet op de weides maar op de paddocks..
Bij ons hebben niet alle boxen een aansluitende paddock, we hebben wel een round-penn/buitenbak en binnenbak wat je kunt gebruiken, maar ik vind de periodes van regen en modder op de wei erg lang om je paard dan in een paddock te houden en niet op de wei. En aangezien wij zomer- en winterweides hebben op stal vind ik het onlogisch om een paard op een paddock te zetten terwijl je beschikking hebt tot hele ruime weides. Alleen inderdaad nu het zo aan't vriezen is en dan nog met een laag sneeuw er overheen is het gewoon gevaarlijk op de wei omdat hij totaal niet vlak is, allesbehalve zelfs. Lastige situatie
Citaat:Ik zie mijn paard 100 x liever op een droge paddock lekker een hele dag hooi eten en een beetje scharrelen dan een hele dag op een kale modderige wei.
Maargoed het ligt er inderdaad helemaal aan hoe het geregeld is op je stalling en wat je ter beschikking hebt.
fokfanaat schreef:maar loveuggs, is (misschien wel tot 10) dagen zonder beweging niet vreselijk voor een artrosepaard?
Waarom kies je niet voor stiftgaten met wideapunten?
o0melis0o schreef:Bij ons hebben niet alle boxen een aansluitende paddock, we hebben wel een round-penn/buitenbak en binnenbak wat je kunt gebruiken, maar ik vind de periodes van regen en modder op de wei erg lang om je paard dan in een paddock te houden en niet op de wei. En aangezien wij zomer- en winterweides hebben op stal vind ik het onlogisch om een paard op een paddock te zetten terwijl je beschikking hebt tot hele ruime weides. Alleen inderdaad nu het zo aan't vriezen is en dan nog met een laag sneeuw er overheen is het gewoon gevaarlijk op de wei omdat hij totaal niet vlak is, allesbehalve zelfs. Lastige situatie
fokfanaat schreef:o0melis0o schreef:Bij ons hebben niet alle boxen een aansluitende paddock, we hebben wel een round-penn/buitenbak en binnenbak wat je kunt gebruiken, maar ik vind de periodes van regen en modder op de wei erg lang om je paard dan in een paddock te houden en niet op de wei. En aangezien wij zomer- en winterweides hebben op stal vind ik het onlogisch om een paard op een paddock te zetten terwijl je beschikking hebt tot hele ruime weides. Alleen inderdaad nu het zo aan't vriezen is en dan nog met een laag sneeuw er overheen is het gewoon gevaarlijk op de wei omdat hij totaal niet vlak is, allesbehalve zelfs. Lastige situatie
waarom zet je ze niet op de zomerwei, die zal wel vlak zijn toch?
o0melis0o schreef:Citaat:Ik zie mijn paard 100 x liever op een droge paddock lekker een hele dag hooi eten en een beetje scharrelen dan een hele dag op een kale modderige wei.
Maargoed het ligt er inderdaad helemaal aan hoe het geregeld is op je stalling en wat je ter beschikking hebt.
Ik heb nooit gezegd dat ze op een kale modderige wei staan zonder eten.. Bij ons worden voldoende hooizakken in de wei gehangen zodat de paarden de hele dag door beschikking tot hooi hebben, maar wel gewoon voldoende ruimte van de wei hebben om te bewegen.
En wij hebben inderdaad geen keus voor paddocks, want die zijn er niet. We hebben alleen bij een gedeelte van de boxen kleine uitloop aan de box vast zitten, maar da's meer voor even beentjes te strekken, daar kunnen ze verder ook niet meer dan alleen draaien bij wijze van spreken. Dus bij ons komen ze gewoon het hele jaar door zoveel mogelijk op de wei, zomer en winter. En worden op de wei bijgevoerd dmv hooi op het moment dat er niet meer voldoende gras is. En de weides slepen is geen optie, ofja dat gebeurt bij ons in ieder geval niet. Dan zou de staleigenaar 24/7 bezig zijn met de weides te slepen in de regenperiodes, da's niet te doen.
fokfanaat schreef:als het bevroren is trappen ze juist niets kapot, daar lijdt een wei niets aan
mang schreef:En hooi voeren op de weides gaat niet omdat er als het hooi heeft gelegen (wat ze morsen) er geen gras meer groeit.
nadita schreef:mang schreef:En hooi voeren op de weides gaat niet omdat er als het hooi heeft gelegen (wat ze morsen) er geen gras meer groeit.
Dat zou betekenen dat ik volgend jaar geen spriet gras meer in mijn 'noodlandje' zou krijgen.
Valt best mee hoor, ik voer al jaren hooi op dat land en er groeit elk voorjaar weer mooi groen gras op.
o0melis0o schreef:@ Vientje, ja zo zijn de weides bij ons nu ook zoals jij zegt, gaten van pakweg 30cm en dan opgevroren nu met een laag sneeuw)
Paardlief doet gelukkig niet zo snel gek hier. En daarbij is het ook echt alleen binnen blijven als we vinden dat het echt niet gaat, wordt per dag bekeken. Maar bij ons staan ze echt grotendeels het gehele jaar gewoon elke dag buiten.