24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:32

MPP schreef:
Ik doe altijd in alle bakken van de dieren verwarmingselementen hangen voor aquariums. Werkt echt super! Let wel op dat je ze niet het water te warm laat maken, lauw water lijkt me toch ook niet zo smakelijk. De elementen zijn te krijgen in verschillende maten, dus voor iedere bak moet wel een goede maat zijn. Hoop dat jullie er iets aan hebben :D

Maar ik heb Tinkers lopen en die willen alles uitproberen en proeven of het eetbaar is.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:36

hier ook de paardjes 24/7 buiten.

Krijgen nu extra kuil.
en het water vul ik 2x per dag bij, die van mij gooien de waterbak helaas om als het water is bevroren :(
Meestal gooi ik er wat warm water bij, en zo blijft het wel redelijk dooi.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:42

PLK schreef:
Ik gooi in de speciekuip met water een babykruik (metaal, bij je moeder op zolder of nieuw bij de hema etc) met gekookt water. Houdt de boel 24u water, dus elke avond zon kruik erin mikken. De andere waterbakken in de stal bevriezen (nog ) niet gelukkig.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:50

Hier ook de paarden 24/7 buiten. De grote paarden en pony's in een kudde van 9 en de shetten in een kudde van 5. Groot, beschut stuk land met onbeperkt ruwvoer. Mijn paard wordt (wanneer het geen -10 is :D) intensief getraind en krijgt sportbrok + muesli dagelijks. Paardlief heeft inmiddels een heerlijke dikke wollige vacht aangemaakt en voelde vandaag als een warm kacheltje tijdens het wandelen. Merk dat ze een stuk vrolijker wordt van de droge vrieskou dan de vochtige waterkou van een paar weken terug. De waterbak is een grote, stenen bak die 2 keer per dag ijsvrij wordt gemaakt. Leidingen zijn afgesloten, met vullen sluit ik ze aan, haal de slangen uit een verwarmde ruimte en vul ze bij. Oja, ze heeft geen deken op. Gaat prima zo!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:13

MPP schreef:
Ik doe altijd in alle bakken van de dieren verwarmingselementen hangen voor aquariums. Werkt echt super! Let wel op dat je ze niet het water te warm laat maken, lauw water lijkt me toch ook niet zo smakelijk. De elementen zijn te krijgen in verschillende maten, dus voor iedere bak moet wel een goede maat zijn. Hoop dat jullie er iets aan hebben :D

Heb ik ookal aan zitten denken, maar ja, moet je wel elektriciteit in de buurt van het water hebben (zijn vaak maar korte snoertjes...)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:17

Moragh schreef:
MPP schreef:

Heb ik ookal aan zitten denken, maar ja, moet je wel elektriciteit in de buurt van het water hebben (zijn vaak maar korte snoertjes...)

Nou ja zeg, dat is een goeie

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:28

No_No schreef:
Is het glad bij jullie? Ik heb steeds de sneeuw weg geschept. Ik kan dus gewoon lopen met water.

Hier gaat het nog steeds prima met water. Ik heb trouwens twee lege cola flessen in de waterbak drijven en mijn bak staat in een betonnen ding. De wind kan er dus niet echt bij. De 18 liter heet water (10 liter yarican en 4x 2 liter flessen) werken nog uitstekend. Alles ontdooit!

ik heb iets gelezen over zonnebloemolie in het water gieten. Olie bevriest niet. Ik probeer dit nu uit, morgen de uitslag gaat dus samen met de twee lege flessen.

je zegt het zelf al, fles was bevroren toch dat je het er in deed of niet
mijn fles olie die ik dagelijks over het voer doe is ook 's morgens erg dik en dus niet meer zo goed vloeibaar
helemaal bevriezen doet hij niet maar komt omdat hij binnen staat waar het niet zo hard vriest
denk helaas dus dat het niet gaat werken
ben je ook niet bang dat ze aan de poeperietus gaan met al die olie

Kleine_Reijn

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:01

Het vzp van een vriendin van mij staat 24/7 buiten.
En vooral het water geeft veel problemen...:(

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:16

Hallo! Ik meld mij.
Mijn vzp staat 24/7 buiten dus alle problemen kom ook ik tegen :P

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:17

hihi mijn verzorg paardje is ook best wel slim er was een grote bevroren plas in de padock ze heeft hem gewoon even gesloopt met haar hoeven toen kon ze weer drinken.. de shet doet het anders die likt gewoon tot het smelt :P

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:19

Haha, slim!
Wij moeten het ijs steeds breken, en ze hadden de vorige keer zo'n dorst!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:48

bij mij blijft het water bij beide weitjes aardig goed, er zit een vliesje ijs op, ze doen dat zelf door regelmatig te drinken waardoor het water veel in beweging is en steeds iets zakt. het staat in de open wei.als ik in 1 wei een extra bak neerzet zit er 4 cm ijs op, dus grappig hoe mijn paarden dat doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:17

Vanmorgen lag er een dun laagje ijs op het wAter. Het was erg snel te breken door even de flessen aan te raken.
De olie zat onder het ijs maar heeft er dus wel voor gezorgd dat het minder sterk werd. Er zaten niet eens lagen ijs in de bak!
Moet toegeven dat het ook niet heel hard gevroren heeft vannacht.

De vraag of ik niet bang ben voor diarree, ik doe er geen fles olie in maar een scheutje. Bovendien lag er nog olie op het water dus heeft hij niet veel binnen gekregen. Hij is het ook gewend, hij krijgt dagelijks een scheutje over zijn musli.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:19

Ariebren schreef:
MPP schreef:

Maar ik heb Tinkers lopen en die willen alles uitproberen en proeven of het eetbaar is.

Dat is niet iets van Tinkers. Ik heb een NRPS'er lopen (welsh x arabier geloof ik), een KWPN'er en 2 welshjes en alle vier houden er de filosofie op na dat alles eetbaar is tot het tegendeel meermaals bewezen is.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:35

welk effect heeft zonnebloemolie op paarden dan?
lees dit hier vaak terug komen dat jullie dit onder het voer doen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:42

Wij scheppen de waterbakken vol met sneeuw en gooien er dan een jerrycan warm water bij, werkt prima. Alleen is mijn paard een beetje dom... Als hij het ijs wilt breken doet hij dat zo lomp dat heel de waterbak omgaat :')

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:54

Ilse_123 schreef:
Wij scheppen de waterbakken vol met sneeuw en gooien er dan een jerrycan warm water bij, werkt prima. Alleen is mijn paard een beetje dom... Als hij het ijs wilt breken doet hij dat zo lomp dat heel de waterbak omgaat :')

Dat vind ik nog niet eens zo'n gek idee! :)
Ik moet nu iedere dag met de waterton naar mijn huisje lopen ( is niet zo ver maar toch :') ) vullen en dan weer terug.
Maar alleen één flinke emmer warm water scheelt al een ruk :)

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:59

Ik heb altijd gehoord dat warm water juist sneller bevriest dan koud water.
Even zoeken hoor..of ik iets kan vinden.

Edit:
''Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water.

Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs. Hij besloot er onderzoek naar te verrichten, en publiceerde in 1969 samen met Dr. Denis G. Osborne zijn bevindingen. In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba’s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest.''
Laatst bijgewerkt door Brechtje_A op 20-01-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:02

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord.

Mijn grote witte monster had vandaag gewoon ijspegels aan haar billen hangen. :P

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:04

Hier ook de hele kudde 24/7 buiten. Ze krijgen 2x per dag een flinke portie voordroog in hooinetten, en wij brengen 3 voertonnen met lauw water van huis mee naar het weiland in de auto. Niet optimaal, maar voor die paar weekjes per jaar is het te overzien.:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:07

Hoe goed blijft de sneeuw eigenlijk liggen op jullie paarden? Op die van mij blijft het deels liggen, maar het smelt ook deels. Om dan vervolgens weer op te vriezen.
Ze heeft het niet koud, en de onderkant van de vacht is wel volledig droog en warm, maar de isolatie zou dus beter kunnen?

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:12

Bij mij blijft het niet liggen, hij heeft namelijk dekens op :P
De shetlander die erbij staat zonder deken heeft best lange haren op zijn rug, daar blijft het tussen liggen. Maar koud heeft hij het gelukkig niet. Soms haal ik het er wel eens af, maar vandaag had dat geen zin :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:25

BArts17 schreef:
Ik heb altijd gehoord dat warm water juist sneller bevriest dan koud water.
Even zoeken hoor..of ik iets kan vinden.

Edit:
''Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water.

Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs. Hij besloot er onderzoek naar te verrichten, en publiceerde in 1969 samen met Dr. Denis G. Osborne zijn bevindingen. In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba’s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest.''

Klopt onder lab omstandigheden. Maar proefondervindelijk buiten werkt warmwater bijvullen toch echt beter dan koud water bijvullen (ik denk omdat het ijs dat er al is dan ook smelt)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:04

Hier alles in schuilstallen met uitlopen. Dit jaar kon ik nog geen thermolint aanleggen, omdat we nog bezig zijn met alle electra.
Ik voer onbeperkt kuil en water gaat in badkuipen. Die staan in de stal en ook mijn ponies houden het zelf open. Mijn hengst stampt gewoon een gat in het ijs.
Aangezien alle leidingen nu bvroren zijn, haal ik nu water uit huis met zo'n H2go bag. Ideaal zo'n ding.
Maar, van mij mag het wel voorjaar worden hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:29

Van iedereen wel denk ik, tot het vrijdag zo begon te waaien zag ik veel mensen van het mooie weer genieten, maar nu blijft iedereen zoveel mogelijk binnen.