Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:46

dressuur518 schreef:
hoi allemaal,

de afgelopen weken is bij ons de wei zo nat, onze twee pony`s zijn geschoren en dus kunnen ze niet op de wei. wel worden ze 4 keer per week gereden, en twee keer gelongeerd (half uur a 3 kwartier). met normale weers omstandigheden gaan ze wel overdag op de wei, nou is de vraag is dit zielig?
en wat zouden jullie anders doen?
alvast bedankt!

Als je zulke vragen stelt, ben het niet waard om paarden te houden.
Waarom zouden geschoren ponies niet op de wei kunnen? Mijn mini's zijn ook geschoren en lopen overdag gewoon buiten. Sneeuw, wind, regen, modder. Een paard geeft daar niet om. Bij ons is het ook nat. We wonen op de Groningse klei, onze paarden staan tot aan de kogels in het water. Krijgen ze heus niks van.
Ik zou mijn paard niet wekenlang in de box willen hebben....
Is er geen bak waar je ze in kan laten, of een paddock?

Edit: heb inmiddels gelezen dat je paardjes buiten komen als het kan. De mijne lopen ook niet de hele dag buiten hoor, een uur of 4 per dag met dit weer en deze bodemgesteldheid.
Laatst bijgewerkt door nadita op 08-01-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:50

Vilar schreef:
Linda_Bien schreef:
Dus ondanks het bovenstaande over mijn paard is ze nog ongelukkig? Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat aan herkent ondanks al het genoemde. :)

Paarden (alle dieren) leven in het nu. Ze berusten zich zoals het is. Ze mijmeren niet over vroeger, of over wat zou kunnen zijn, ze kunnen niet vooruit of terug kijken en ze kunnen niet bewust denken 'had ik dit of dat maar' of 'wat heb ik toch een slecht leven'.
Paarden zijn wel paarden en blijven dat, ongeacht hoe mensen met ze omgaan en hoe ze ze huisvesten. Ieder dier heeft een eigen natuur, een eigen anatomie&fysiologie, eigen behoeftes en eigen gewoontes. Wanneer je een dier hebt, zou je hiervan op de hoogte moeten zijn. Zo behoor je een bewegings- en graasdier niet op te sluiten in een hok, en behoor je een kuddedier niet te isoleren van soortgenoten. Wanneer je claimt van het dier te houden en het beste voor hem te willen, handel daar dan naar. En neem geen genoegen met het bieden van een paardonwaardig bestaan en praat dat niet goed door te zeggen 'hij is best gelukkig en hij gaat daar heus niet dood aan'. Neem dan géen dier, maar een fiets, of een motor, of een step of iets anders wat bij je hobby aansluit.

_/-\o_

ElCamino

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:58

Ik weet wel waarom de meeste mensen die hun dieren 24 uur op stal hebben wijselijk NIET reageren in dit soort topics... en die zitten ook op bokt. En ja, het zijn er veel.....hihihi...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:01

Nou ik denk dat er best al een verschuiving plaats vindt. Sowieso 24/7 365 per jaar sowieso niet, winterperiode wel veel op stal, maar zie/hoor steeds meer mensen waarvan de paarden iig meerdere malen per dag eruit komen, of enkele uren op een paddock mogen. Tsjah het is (nog) niet alles, maar het verbeterd in ieder geval. Fiet dat mensen er meer over na gaan denken is al winst, dat gebeurde vroeger vele malen minder

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:21

NeverGiveUp schreef:
Polly schreef:
Toen mijn eerste pony nog fanatiek aan het werk was was het een hele sport om haar buiten te hebben. Ze kon met een vriendje de hele dag naar buiten maar ze stond alleen maar bij het hek te mokken en te krijsen naar alles wat voorbij kwam lopen, binnen was ze happy en rustig.
Nu ze met pensioen is staat ze thuis 24/7 buiten en op het moment wegens omstandigheden voor de nacht binnen en dat is ook prima.
Elk paard is anders en ze zijn echt niet allemaal gelukkig als ze 24/7 in de drek staan.

Vind je het gek als hij alleen staat? Alleen vind de mijne het nergens leuk hoor, ook niet op een groen glimmende weide

(Of bedoel je dat niet)

Volgens mij staat er heel duidelijk met een vriendje mijn pony's hebben nog nooit alleen gestaan, dat werkt niet als je er teveel hebt. Vriendjes waren dan wel altijd rustig alleen zij niet, in verschillende combi's ook niet en een groep werkte ook niet. Overigens alleen in de winter, in de zomer ging ze probleemloos 24/7 op de wei, alleen als het nat en koud (lees: winter) was stond ze net zo lief binnen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:40

lezen blijft moeilijk.... :D

feit blijft dat TS gewoon een vraag stelt en weldegelijk wil aanpassen.
Tegenwoordig wordt iemand die een vraag stelt meteen afgeranseld op bokt.
TS weet ook wel dat het niet een fijne situatie is en wil iets veranderen, het topic verzandt meteen in een discussie hoelang ieder zijn paard buiten moet staan volgens anderen..... toch weer jammer...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:17

ElCamino schreef:
lezen blijft moeilijk.... :D

feit blijft dat TS gewoon een vraag stelt en weldegelijk wil aanpassen.
Tegenwoordig wordt iemand die een vraag stelt meteen afgeranseld op bokt.
TS weet ook wel dat het niet een fijne situatie is en wil iets veranderen, het topic verzandt meteen in een discussie hoelang ieder zijn paard buiten moet staan volgens anderen..... toch weer jammer...

ik kan niks anders zeggen dan _/-\o_

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:32

Zeggen dat je paard zich goed voelt omdat je dat ziet of zeker denkt te weten vind ik wel moeilijk hoor.Ze kunnen niet praten dus hoe weet je dan zeker dat ze zich goed voelen? Mijn paard liet dat altijd zien, viel kilo,s af en doffe vacht. Kan me niet voorstellen dat als een paard veel te lang op stal staat zich goed voelt.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:36

NiFallor schreef:
xSlvna schreef:
NiFallor, dankje hahaha, dacht al ik was de enige.

Nee, je bent zeker niet de enige. Meestal houd ik me op de achtergrond, maar het werd me nu toch echt te gortig!
Zo zijn er ook van die nitwits die dan beweren dat je ècht niet met je paard in de wei mag rijden. Nee, mag echt niet hoor! Want de wei is ontspanning voor het paard, daar mag je hem niet aan het werk zetten :n . PROEST. Valt in dezelfde categorie als het paard niet in de bak zetten, want dat is voor werk.... Ja en als mijn paard in de box staat dan hoeft ie mij niet te respecteren hoor, want dat is zíjn domein/slaapkamer. :')

Nou hehe...ik dacht dat ik de enige zou zijn hoor...
Wij mochten met paard ook niet springen in de wei.... }>
nou ja springen, over een paar balkjes hupsen...haha
Want dan zouden we hem zo aanleren dat ie over draad zou gaan??
Mijn dochter mocht niet uit dr dak gaan met dr pas gekocht peerdje op de wei...want ze behandelde hem dan als een hondje...
enz enz.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:44

marleen_usar schreef:
Kan me niet voorstellen dat als een paard veel te lang op stal staat zich goed voelt.

Kan ook niet. Ze berusten zich, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

En ja, het paard is blij en vrolijk zodra baasje er aan komt lopen, want dat betekent over het algemeen dat hij wat lekkers en aandacht krijgt, uit de sleur van al dat stil- en opgesloten staan wordt gehaald en z'n hok uit mag, z'n benen kan strekken en kan gaan bewegen. En zo denkt baasje dat ze een vrolijk, blij en happy paard heeft, omdat ze hem altijd zo ziet wanneer ze bij hem komt.
Dergelijke baasjes zouden zich eens een aantal uren moeten verstoppen in de stal en kijken hoe de paarden er bij staan wanneer er geen mensen rondlopen en er verder niets te doen is behalve staan-staan-rondje draaien-staan-liggen-staan-staan-en wachten tot er weer iets gebeurt en ze weer de oortjes kunnen spitsen en "blij" kunnen kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:51

Dus kistkalveren kunnen de rest van hun leven wel in hun kistje blijven? En legbatterij kippen zijn ook niet zielig want die weten niet beter? En honden hoef je ook niet uit de bench te halen op 1x per dag wandelen aan het lijntje na?
Sorry, maar wat vind ik dit kortzichtige en egocentrische ideeen...
biancalaylo schreef:
biancalaylo schreef:
het is pas zielig als de paarden gewent zijn normaal buiten te lopen. dan kan je ze indd niet binnen zetten zo lang. maar kijk naar grote maneges, die paarden staan ALTIJD binnen. die weten niet beter dus is het niet zielig.

het is geen onzin, paarden zijn al helemaal ''veranderd'' door mensen, het is geen wild paard meer. als je een veulen met moeder DIRECT in een stal laat staan niet buiten laat komen, weet het paard niet beter. zet je hem wel op het land dan went hij daar aan. dus als die dan binnen staat word die druk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:58

Gewoon naar buiten laten bij iedereen is het nu nat/blubber op de weide.ik zou ze altijd even de benen laten strekken,en laten spelen.dus ik vind het wel zielig als ze alleen maar binnen staan,en zou mijn paarden zo zelf niet houden

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:07

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het soort stal. Er zit een groot verschil tussen een stand waarbij hij de hele dag naar een muur staart of een grote, lichte stal met een luikje en leuk uitzicht.

En het ligt natuurlijk ook aan het soort weiland. Die van mij staat 24/7 op een grote wei, dus alleen bij de ingang is er wat blubber. Maar ik zou mijn paard ook niet 24/7 in een blubberwei zetten. Zou hij ook niet blij van worden en zo onder de mok zitten.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:09

Vilar schreef:
marleen_usar schreef:
Kan me niet voorstellen dat als een paard veel te lang op stal staat zich goed voelt.

Kan ook niet. Ze berusten zich, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

En ja, het paard is blij en vrolijk zodra baasje er aan komt lopen, want dat betekent over het algemeen dat hij wat lekkers en aandacht krijgt, uit de sleur van al dat stil- en opgesloten staan wordt gehaald en z'n hok uit mag, z'n benen kan strekken en kan gaan bewegen. En zo denkt baasje dat ze een vrolijk, blij en happy paard heeft, omdat ze hem altijd zo ziet wanneer ze bij hem komt.
Dergelijke baasjes zouden zich eens een aantal uren moeten verstoppen in de stal en kijken hoe de paarden er bij staan wanneer er geen mensen rondlopen en er verder niets te doen is behalve staan-staan-rondje draaien-staan-liggen-staan-staan-en wachten tot er weer iets gebeurt en ze weer de oortjes kunnen spitsen en "blij" kunnen kijken.

Ik moet hier gewoon om lachen Vilar. Zolang niemand kan vertellen waarom een paard ongelukkig zou zijn op stal en dit feitelijk kan bewijzen heb je geen poot om op te staan. Kun je wel een verhaaltje als hierboven gaan promoten, maar geen enkele zin daaruit doet mij ervan overtuigen dat mijn paard ongelukkig is omdat ze in de winter binnen staat. Jou mening is namelijk net zo min op feiten gebaseerd als de mijne, je DENKT en je vermoedt dat een paard ongelukkig is omdat het binnen staat, omdat je er zelf ongelukkig van zou worden, maar een echte duidelijke en feitelijke onderbouwing heb je niet.

Even een kleine onderbouwing voordat ik verkeerde begrepen word: bovenstaande gaat om paarden die enkel in de wintermaanden binnen staan, maar wel in de zomer de gehele dag op de wei komen en in de winter 2 a 3 uur in de paddock staan + bereden worden, in een lichte, ruime stal staan met luikje, dingen om te zien en zoveel mogelijk afwisseling en aandacht krijgen etc. Paarden die daadwerkelijk 24/7 worden opgehokt en er alleen uit komen voor een uurtje werk en in een stal van 4 muren staan zijn een andere categorie en die verdedig ik dan ook absoluut niet. Er zit wel verschil in natuurlijk, maar aan de paarden uit de laatste categorie zie je vaak ook dat ze ongelukkig zijn; dof, slome uitstraling, slechte vacht, kribbig etc. dus daar heb ik het nu niet over.
Laatst bijgewerkt door Animae op 08-01-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:27

Linda_Bien schreef:
Ik moet hier gewoon om lachen Vilar.

Jouw keus. Het is maar net waar een mens lol om kan hebben. :')
Zoals ook de keus om voor jezelf te besluiten dat een paard prima gelukkig is in een hok.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:47

Vilar schreef:
Linda_Bien schreef:
Ik moet hier gewoon om lachen Vilar.

Jouw keus. Het is maar net waar een mens lol om kan hebben. :')
Zoals ook de keus om voor jezelf te besluiten dat een paard prima gelukkig is in een hok.

Ben het met jou eens, vilar.
Als de pony al dagen op stal staat ( 2 dagen in de week les + paddock, afhankelijk van het weer en mijn zin word gereden of losgegooid met wat maatjes) en ik kom aan staat ze ook te knorren met zijn hoofd uit de box, betekend niet dat ze de heletijd als zo blij is. Meestal als ik aankom sta ik nog van een afstandje te kijken, paard staat als een duf verveeld dier in een hoekje, te niksen. Sorry het kan soms niet anders, maar ik ben er zeker niet blij mee :(

Als het droog is staat ze daarom vaak van sochtends tot ergens in de middag (tussen 3 en 6) in de rijbak met nog 6/7 paarden. Zodra de opknapbeurt van stal klaar is, kunnen ze weer alle 7/8 in de binnenbak, hier weer iedere dag van 10 tot 5 ongeveer, savonds ga ik rijden of grondwerken en erna kan ze nog even in de bak met een maatje...
Paard is dan minder blij als ik dan weer kom, geen gehinnik of oortjes naar voren want ze weet dat ze de box weer in gaat (ondanks ze na het trainen ed brokken krijgt)...

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:17

Mijn leasepony staat nu in een moderpoel, niet fijn maar ik ben blij dat hij buiten komt! en de geschoren paarden staan ook in natte weides hier.
Gewoon naar buiten doen!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:52

Elinexx schreef:
Mijn leasepony staat nu in een moderpoel, niet fijn maar ik ben blij dat hij buiten komt! en de geschoren paarden staan ook in natte weides hier.
Gewoon naar buiten doen!

Ja vind ik ook....het is nu overal nat en drassig, maar mijn knol vind het nog steeds fijn buiten...
Ene dag staat ie op de weide die het meest droog is...en volgende dag kan hij in de rijbak plus een stuk grond wat nu extra betegeld is met betonplaten ( waar ze droog staan en hooi krijgen) plus 1 stal aangrenzend die nu voorlopig als schuilstal dient, waar ze in en uit kunnen....maar nee ze blijven buiten en kiezen er zelf voor.
Gaan ze de volgende dag weer naar de wei, dan rent ie vrolijk, springt alle kanten op met 4 benen in de lucht en gaat weer lekker staan grazen.
Laatst bijgewerkt door McThirsk op 08-01-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:54

Een paard moet een paard kunnen zijn ... Als hij heel de tijd binnen staat is de kans groot dat hij stakgebreken gaat krijgen.., als die zich gaat vervelen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:35

Ik heb mijne ook in modderpoel staan met ook nog wel droog grond maar heb mijne ook wel buiten staan.. Kan hij in ieder geval zn benen strekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:17

ElCamino schreef:
Ik weet wel waarom de meeste mensen die hun dieren 24 uur op stal hebben wijselijk NIET reageren in dit soort topics... en die zitten ook op bokt. En ja, het zijn er veel.....hihihi...

Omdat die mensen hopelijk zelf ook wel weten dat dat totaal onacceptabel is :( . Maar de waarheid onder ogen zien doet soms pijn ja...

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:21

Ik vind het zielig!
Elk paard verdiend het om naar buiten te mogen.
Ook al is het maar een paar uurtjes om even lekker hun benen te kunnen strekken zonder dat er gelijk wat van ze gevraagd word!!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:23

Wij hebben 2 grote weilanden voor 12 paarden.

In de zomer wisselen ze steeds van weide.
In de winter krijgen ze een weide die ze kapottrappen maar die word gewoon opnieuw gezaaid van het voorjaar.

Hebben grote diversiteit aan paarden, geschoren, ongeschoren, jong, oud, groot, kleine en alles gaat gewoon elke dag de weide in.

Hebben vrijwel geen last van blessures of hete paarden in de winter.

Een paard hoort elke dag naar buiten te kunnen en zich VRIJ te kunnen bewegen dus niet rijden of longeren.

Ja ik vind dat zielig!

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:24

Mijn paard staat ook nog op de wei.
Sommige plekken zijn drassig maar sommige plekken ook weer hard,
Elke dag staat ze te springen om naar buiten te gaan
Alleen nu de nachten binnen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:26

Bij ons op stal staan ze helaas ook al een aantal weken op stal. Ik houd er absoluut niet van. Maargoed het is helaas even niet anders, hopen dat ze snel het land weer op kunnen.
Ze staan er wel rustig bij, maar dat is natuurlijk geen excuus. Probeer hem wel zovaak mogelijk even los te gooien of in de paddock te zetten naast het werken zodat hij toch enigszins zijn ei kwijt kan.
Moet maar snel weer voorjaar/beter weer worden!