hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:59

pppffff....net mijn mannetje binnen gezet........dat bleek voor mooi net even te laat nog -O-
arme ding was totaal futloos en stond met meters grote neusgaten al :(:)
snel onder de koude douche gezet, gelukkig trok hij gelijk bij

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:00

Hier staan de paarden 24/7 buiten, genoeg schaduw en een lekker briesje vandaag. Sproeiers staan de hele dag aan daar gaan ze ook lekker onder staan. Vanmorgen wel gereden, was nog goed te doen.

Gitana

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:08

ik zet mijn merrie rond 1 uur half twee maar binnen denk ik
ze hebben hier niet echt schaduw smiddags, alleen sochtends..
gisteren stond ze er ook maar een beetje bij de hangen

:=

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:12

quartel schreef:
pppffff....net mijn mannetje binnen gezet........dat bleek voor mooi net even te laat nog -O-
arme ding was totaal futloos en stond met meters grote neusgaten al :(:)
snel onder de koude douche gezet, gelukkig trok hij gelijk bij

Wel of geen schaduw buiten?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:13

geen -O-

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:16

Poeh, dan heb je geluk dat je bent gaan kijken!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:18

gelukkig leef ik in de luxe dat ik op dagen als deze tijd kan maken om het dier goed te verzorgen.
als het moet ben ik er 4x per dag :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:25

Ik heb ze gisteren op stal gelaten, daar was het koeler als buiten. Nu staan ze wel buiten, maar gelukkig hebben ze wel een schaduwplekje. Overdag doe ik niks met ze, als het bijna donker is ga ik nog even rijden.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:30

Mijn fjord kan absoluut niet tegen de warmte! Ze heeft ook eczeem en pollenallergie. Ze staat gewoon op stal, buiten vind ze echt niet fijn. Dan staat ze bij het hek dat ze naar binnen wil. Gister was ze zeiknat onder haar eczeemdeken. Echt rot, want zonder deken heeft ze jeuk. Dus kiezen uit 2 kwaden, wam of jeuk. Gister was ze heel apathisch op stal, daarna haar even gedouched en toen trok ze bij.

Ben vanmorgen om 9u geweest. Heb vandaag toch maar haar eczeemdeken er afgehaald en een flinterdun vliegendekentje opgedaan. Zonder wordt ze helemaal gek van de vliegen en chagrijnig. Heb haar ingesmeerd met allerlei middeltjes tegen jeuk en vliegen en ze staat op stal met vers drinkwater uit de zon.
Mocht ze erge jeuk krijgen doet de staleigenaar haar eczeemdeken op, maar denk dat het wel gaat.

Rijden doe ik nu absoluut niet, daar doe ik haar geen plezier mee. Ze is in de zomer al futloos dus ik ga haar niet pesten door te rijden. Vanmorgen lekker even aan de hand laten grazen in de schaduw. Zo lang het warm is komt ze niet onder het zadel.

Mijn kwpner daarentegen heeft nergens last van. Het is wel warm, maar ze kan er goed tegen. Ook zij staat op stal overdag. En vroeg in de ochtend doen we zomaar 20 minuutjes rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:30

hier ook buiten in de zon, zo even kijken hoe ze erbij staan, vanmorgen ging het prima...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:31

Is er bij al die mensen die geen schaduw in de weide hebben geen mogelijkheid tot het creëren ervan? Vind het echt niet kunnen dat er geen schuilmogelijkheid is. kan er geen zeil gespannen worden oid? Ik snap dat niet overal een schuilstal mag worden gebouwd, maar er moeten toch wel andere oplossingen zijn?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:32

er waren er meer die binnen gezet waren vandaag bij ons op stal........
diegene die nog buiten waren stonden er verder prima bij :j
ik denk dat het ook een beetje aan het type paard ligt.
mij hoef je nu ook geen 5 minuutjes in de zon te zetten nu terwijl andere mensen het blijkbaar heerlijk kunnen vinden :?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:33

Kimbers schreef:
Is er bij al die mensen die geen schaduw in de weide hebben geen mogelijkheid tot het creëren ervan? Vind het echt niet kunnen dat er geen schuilmogelijkheid is. kan er geen zeil gespannen worden oid? Ik snap dat niet overal een schuilstal mag worden gebouwd, maar er moeten toch wel andere oplossingen zijn?

Probleem is met partytenten/parasol/een zeil dat dat zo gemold wordt door een kudde paarden. Die denken oh wat spannend en dan gaan ze er een beetje mee wiebelen en dan merken ze dat het niet zwaar is en dan gaan ze er mee aan de haal ipv er onder staan :P

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:34

Ik ga mijn paard zo weer even van de zon verlossen, haal ze dan aan de hand uit het land en ga da in de schaduw zitten, gister dacht ze daar trouwens heel anders over en ging in ze zon verder eten..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:35

Kimbers schreef:

dan kunnen ze naar binnen hier...
maar zolang ze er nog prima bij staan en voldoende kunnen drinken blijven ze buiten...
mijn merrie is wit en heeft tot haar 6e jaar in Portugal gestaan, die is extremer gewend en dat kun je ook heel duidelijk merken, ze kan echt heel veel meer hebben qua warmte dan veel andere paarden...

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:36

Mijn paard blijft vandaag gewoon binnen. Ik ga het risico niet nemen door hem buiten in de brandende zon te zetten. Verder stikt t ook van de dazen op de wei en bij ons is er totaal geen schaduw.
Ikzelf blijf ook zoveel mogelijk binnen met dit weer. Is echt te heet voor mij.
En ja...rijden...als t niet noodzakelijk is zou ik het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:00

Hoeveel mensen zouden er nu kilometers gaan mennen over straat met een oude pony bij 36 graden in de schaduw?
Hier is dat blijkbaar normaal.... en het beest loopt dus niet in de schaduw maar in de brandende zon :(

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:02

4 grote hoge zware palen standaard in de wei zetten. Bij warm weer gewoon een tentdoek er boven en opzij spannen. Tijdelijke oplossing, palen kunnen blijven staan, geen vergunning nodig lijkt mij en toch schaduw.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:05

Mijn paard staat normaal gesproken ongeveer van 8:00 tot 20:00 op het land (of iets langer in de zomer) en ´snachts binnen. In dit warme weekend hebben we het omgedraaid en staat ze ´s nachts buiten en overdag binnen. Dit kan prima omdat het merendeel van de paarden hier 24/7 buiten staat, dus ze staat nooit alleen. Wij hebben geen schuilmogelijkheden op de wei. Mijn paard kan vrij goed tegen de warmte (witte arabier) maar hele dag in de brandende zon vindt ik toch niet zo´n goed idee. Ze vindt het ook helemaal prima om op stal te staan (ze staat nu van 10:00 tot 18:00 ongeveer). Oja tentdoek spannen oid wil de boer niet hebben dus is geen optie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:10

ik heb echt niet gereden hoor vandaag, pff, wat warm! Ik was toch 9 uur al op stal maar toen vond ik het dus al te warm!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:15

Vanochtend vroeg gereden, was nog goed te doen al was het wel warm. Paard staat ook nog gweoon met vliegendeken op, voelt eronder koeler aan dan mijn pony zonder deken. Vanmiddag weer even spieken bij ze.

Ik heb ze wel op een kleiner stuk weide gehouden, zodat ze niet zo ver naar hun water hoeven te lopen. Ik merk dat ze dan ook beter drinken dan als ze de hele weide tot hun beschikking hebben en een pokkeeind naar de waterbak moeten lopen. Die tijd nemen ze dan vaak niet genoeg vind ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:19

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:25

Dat stuk gaat over de training, niet over de wei.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:27

Bravura schreef:
4 grote hoge zware palen standaard in de wei zetten. Bij warm weer gewoon een tentdoek er boven en opzij spannen. Tijdelijke oplossing, palen kunnen blijven staan, geen vergunning nodig lijkt mij en toch schaduw.

Dat heb ik ook gemaakt, 4 palen in de grond en een zeil eroverheen als dak.
Maar ik heb ook de achterkant en 1 zijkant dicht gemaakt.Maar deze overkapping krijgen ze pas als de blaadjes v.d. bomen zijn en dus geen beschutting meer hebben van de bomen en struiken.
Gemeente is hier zeer streng w.b.t. stallen/afdaken,maar dit staat er nu al zeker 3 jaar!
Dus mensen die geen beschutting hebben voor hun paard,doe wat Bravura zegt!
Mits je het van de eigenaar ook mag natuurlijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:42

Ik heb vanochtend vroeg gereden, gewoon de normale training gedaan en veel galop want dat vind hij moeilijk, maar om 8 uur was de temperatuur er nog naar!
Toen even op de wei gezet met schaduw, maar naar een uur kwam hij bij het hek staan en nu staat ie op stal. Wel met alles open, maar is nog steeds bloedheet.. Maar tenminste in de schaduw!