‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:15

nou waar ik werk loopt een paard gp en die komt gewoon buiten staat niet is de stal bandages, wel altijd peesbescheremers aan in de wei. als dat paard niet buiten komt word ie zelfs boos. een ander paard wat inter 2 loopt kwam tot vorig jaar gewoon samen buiten zonder peesbeschermers. allen die andere was zwanger vandaar dat ie alleen moest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:23

Ok Ara, excuus.

Het zijn niet enkel de ongelukken die een probleem kunnen zijn.
Als een paard flink getrained wordt en in het weekend op concours gaat dan kunnen ze daar heel erg moe van zijn. Niet elk paard is dan in staat zich dan nog sociaal te handhaven.
Dan liever even een prive-plekje waar hij geen voedselcompetitie heeft en moet opletten waar hij gaat liggen. Dat weerhoud je echter niet perse van weidegang met een groepje, enkel niet 100% van de tijd.

Mindfields: Peesproblemen op de wei kun je idd wellicht op training terug voeren, een hoefafdruk op het oog van je paard doorgaans niet :P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:29

Nee dat indd niet, dat is mijns inziens te wijten aan verkeerde inschatting van paarden bij elkaar zetten die niet bij elkaar passen. Wij hebben hier een heel dominante ruin staan waarvan gezegd werd zet die maar nooit bij andere paarden want hij sloopt alles. Eigenwijs als ik ben wil ik dat met eigen ogen zien(want alleen is maar alleen), dus een keer geprobeerd in de paddock met mijn ruin en zijn shettenvriend. Dominante ruin komt de paddock binnen, mijn ruin vliegt op hem af(want zijn shet is ZIJN shet :') :j ) en bijt hem direct 1 keer goed in zn hals(geen bloed gevloeid hoor), dominante ruin denkt ok hij is de baas en weet zijn plaats en die staan nu al drie maanden bij elkaar in paddock en wei en gaat super.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:32

Dat is denk ik ook een van de punten die elke keer weer omhoog komt in de discussie van optimale stalling: vind de juiste samenstelling. Bij veel stallen heb je weinig keus.
Al gaat het dan bij een rustige groep helaas nog wel eens fout, maar dat risico loop je nu eenmaal met paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:33

Chaos schreef:
Ik heb ze niet hoog in sport lopen maar die van mij wil ik 's nachts niet buiten. Ook de jonge paarden staan 's nachts lekker op stal.

Je weet niet dat paarden meer náchtdieren zijn?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:43

Sizzle schreef:
Dat is denk ik ook een van de punten die elke keer weer omhoog komt in de discussie van optimale stalling: vind de juiste samenstelling. Bij veel stallen heb je weinig keus.
Al gaat het dan bij een rustige groep helaas nog wel eens fout, maar dat risico loop je nu eenmaal met paarden.

Ja ik zeg ook wel eens: als een paard per ongeluk naar een vlieg slaat en er staat een ander paard in de weg dan is het ook pats. Maar dat is hier gelukkig nog nooit gebeurd. Ik heb alles altijd op de wei gehad en nog nooit een blessure gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:50

Ik heb helaas al wat meer ellende gezien (gebroken benen en zo).
Zeker jonge paarden kunnen toch wel eens hele domme dingen doen, net als kinderen trouwens.
Ik zie dat verder niet als reden om ze niet buiten te houden, maar ik heb af en toe wel mijn handen voor mijn ogen gehad om niet te hoeven zien hoe dom mijn paard aan het doen is (heel hard van een heuvel afgalloperen om dan te laat te stoppen, onderuit te gaan om vervolgens vol tegen de omheining aan te klappen waarbij de benen aan de ene kant van het hek liggen en het lichaam aan de andere kant).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:03

Huertecilla schreef:
Chaos schreef:
Ik heb ze niet hoog in sport lopen maar die van mij wil ik 's nachts niet buiten. Ook de jonge paarden staan 's nachts lekker op stal.

Maar de mensen bij mij op stal niet. Dus dan staat mijn paard, midden in de randstad zonder enig toezicht 's nachts op het land. Dat risico wil ik niet nemen. Als ik ergens op het platteland woorden, de paarden achter m'n huis had, en er verder niemand bij kon, dan liet ik ze met een gerust hart 's nachts buiten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:56

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het dringende verzoek om met respect voor je medegebruiker van Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:21

Ik geloof niet in paarden die te dominant zijn. Heb zo'n sloper staan en het is een lange weg want vaak zijn die paarden geestelijk ontspoort (ik doel dan op de dieren waarbij het geen leiderschap meer is), maar die van mij begint nu eindelijk te laten zien wie ze echt is. Dit houdt echter in dat ik niet meer met haar rijdt, dat ik haar een groep geef waar ze een taak bij heeft en dat ik zorg dat lichamelijk ongemak zoveel mogelijk beperkt wordt. Eerst sloeg ze net zo lang tot ik of me bezem door midden had geslagen op haar komt of zij de ander zoveel had geslagen dat die niet meer bewoog en ineen storte. Inmiddels staat ze samen met een ander een groep kleuters op te voeden.

er is dus vaak meer mogelijk als je in eerste instantie zou denken, maar je moet het wel willen. Je moet de oplossing willen zoeken en soms ook inzien dat je fout zit/zat (of eigelijk de dingen veranderen en je dus je mening moet bijstellen).

deruijter

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:08

Wat versta jij onder 'te dominant' dan?

Ik denk dat veel mensen die paarden hebben met als doel sport of winst geen zin of tijd hebben om een paard helemaal van binnenste buiten te onderzoeken en te leren kennen en te veranderen, simpel weg omdat het paard dan al verkocht is o.i.d.
Ook in groepsstallen kan het zo zijn dat er eens een paard een klap of bijtwond of zo iets dergelijks krijgt, helemaal niet erg wij als mens hebben ook soms klappen gekregen en ook zeker uitgedeeld.
Maar veel mensen kunnen het zich gewoonweg niet veroorloven om een 'duur' paard gewond te laten raken.
Daarom verkiezen deze mensen een individuele stal boven een groepsstal.
Dit maakt het geen slechter mens, maar een voorzichtig mens die ook alleen maar zijn paard wilt beschermen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:27

Je hebt leiderschap maar ook paarden die slaan om het slaan, zich willen afzonderen, standaart rare spanningen in hun hoofd hebben (zal even wat foto's zoeken in mijn archief) en naar mijn idee kan zo'n paard er alleen maar voordeel aan hebben en zeker ook voor gebruik in de sport.
Afbeelding
Vooral rond de mond/neusgaten/lippen veel spanning.

Ik zeg niet dat elk dominant paard niet zichzelf is, maar een deel ervan krijgt een stempel die hem/haar dus eigenlijk niet past. Dit dominante paard is eigenlijk een meeloper, wil juist helemaal niet de leiding hebben.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:40

dus je bedoelt eigenlijk niet te dominant, maar gewoon aanvallen uit angst of willen afzonderen etc.
Ik zie geen spanning in het gezicht van het paard op de foto, hij heeft z'n oren rustig, goede scherpe blik in zijn ogen, en verder niks aparts.
Dominantie en spanning zijn trouwens ook 2 heel verschillende begrippen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:43

maar wordt wel dominant gekocht. Het was volgens de verkopers een zeer dominant paard die niet bij andere kon.
Jammer dat je de spanning in de redelijk ontspannen houding niet ziet, dan heeft het denk ik ook geen zin om er verder over te discuseren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:47

Huertecilla schreef:
Chaos schreef:

???? Jij weet niet wat ik wel of niet weet en dus gelieve geen aannames te doen. ;)

Daar gaat het mij nl niet om. IK ben geen nachtdier, dus hebben ze "pech" en staan ze in de nacht op stal. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:09

Ik lees het ook als een vraag niet zo zeer als aanname, misschien ook zo bedoelt?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:02

lailapri schreef:
maar wordt wel dominant gekocht. Het was volgens de verkopers een zeer dominant paard die niet bij andere kon.
Jammer dat je de spanning in de redelijk ontspannen houding niet ziet, dan heeft het denk ik ook geen zin om er verder over te discuseren.

Pardon? Je breek een discussie af omdat jij vind dat ik het paard verkeerd beoordeel op zijn gespannen mond en neusgaten?
1. Op die foto is niet te zien dat het paard gespannen is, misschien die blik in zijn ogen die naar mijn inziens gezond er uit ziet.
2. Die aanname van oh jij kan dit niet zien, ik wel, dus ik stop per direct deze discussie (vrij kinderachtig).
3. Ik kan echt wel zien of een paard gespannen is of ontspannen, dit paard vertoont geen tekenen van spanning, in ieder geval niet op de betreffende foto, ik ken het paard niet jij wel dus ik kan alleen uitgaan van deze foto begrijp dat goed.
4. We discussieerde niet over het feit dat het paard op de foto tekenen van spanning liet zien, maar we discussieerde over het feit dat jij spanning en dominantie aan elkaar linkt.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 01-05-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:17

Op zich zie ik de spanning wel op de foto, inderdaad de gespannen lippen. Mijn paard heeft ook de neiging zo een hoofd bij spanning of nadenken te trekken.

Maar waarom ze zo gespannen is? Terwijl ze daar gewoon rustig staat? Ze staat op dat moment niet in de groepsstalling ga ik vanuit? (aangezien ze vast staat) dus hoe is de foto gerelateerd naar dit topic? (normale vraag ;) )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:38

Het sloeg op dominantie die geen domintantie is. Terug gekoppeld naar een ervaring van mezelf met dit paard en naar wat me opviel in haar hoofd. Dit paard was een look a like western gereden paard wat serieus getraint werd en niet met andere zou kunnen.

Wat ik wil zeggen is dus net als in het geval van een eerdere poster, een paard een stempel dominant geven betekend niet dat dit zo hoeft te blijven of dat dit in alle gevallen/combinatie's zo is. Het paard niet in een groep willen is natuurlijk een ander verhaal, echter is het dan een bewuste keuze van de eigenaar voor het paard en niet de keuze van het paard (hij wil het niet want hij slaat iedereen weg, niet willen of op dat moment niet kunnen...). Wij kunnen kiezen en dat is prima, echter is denken voor een paard en dan vooral dit beeld vast blijven houden niet altijd hetgeen er echt gebeurt, slechts iets wat wij zo zien of willen zien.

Iemand die dus zijn paard de vrijheid ontneemt omdat die bang is op groot verlies of groot kosten plaatje kan ik beter mee leven als een paard wat zijn vrijheid ontnomen wordt omdat er voor hem gedacht wordt wat er wel niet zal zijn, helemaal gezien een paard in het nu leeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:05

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele off topic berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om andere gebruikers te bespreken en daar is dit topic ook niet voor bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:17

Ik zie wel spanning en ook een gespannen blik in de ogen , geen rustige zachte ogen......heel gezicht spanning.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:15

Mindfields schreef:
Gypsy schreef:
Dat vage onderzoek waarbij niet duidelijk was om wat voor soort huisvesting het ging?
Als je je paard de hele winter ophokt, en dan in de lente ze plots de wei opgooit, kun je imo blessures verwachten. Dat staat er bij veel mensen om bekend dat de paarden helemaal uit hun dak gaan.
Hoe korter ze buiten zijn, hoe groter de kans op blessures.
Paarden die altijd buiten zijn, weten prima hoe de ondergrond is, en wanneer ze wel en niet een sprintje kunnen trekken. Er word hier ook wel eens gek gedaan, maar bij sneeuw en vorst bijvoorbeeld houden ze zich kalm.

En ik denk nog steeds dat de pezen door scheef rijden/eenzijdige belasting/te zwaar trainen tijdens de training zwakker gemaakt worden/beschadigen, en als er dan in de wei indd een misstap gemaakt wordt dat dat dat druppel is voor die pezen en dat er dan iets kapot gaat. Ja het is in de wei gebeurt maar de oorsprong van de blessure ligt dan toch bij de training.

Inderdaad, imo ook een zeer belangrijke factor. Voor ons reden om naast lekker buitenrijden ook te blijven lessen, het is nooit verkeerd om in het lichaam van je paard te investeren. Ze moeten gewoon lekker in hun vel zitten, ons op de juiste manier dragen, en weten wat ze wel of niet kunnen doen.

Och een stal van 4 bij 5, jeutje dat scheelt een hoop zeg. Nu kan 'ie al een eivormig rondje om z'n as draaien. Paarden spoken heel wat uit s'nachts. Op een voorzichtige manier, tenminste toen wij deze winter een hek van de paddock naar de wei open hadden laten staan, kwam mevrouw er pas om 6 uur in de ochtend achter, waarop ze besloot een luidruchtig feestje te vieren, ze heeft zo hard heen en weer gerend en gehinnikt dat de buurvrouw er wakker van werd. :=
Geef paarden gewoon lekker de ruimte, we hebben hier nooit last van blessures of wondje. Ja een keer toen we verkeerd hadden ingeschat of 2 paarden al bij elkaar konden. Toen hebben we ze nog 2 weken appart gehouden, en daarna hebben ze elkaar nooit meer wat gedaan. Het is imo gewoon een kwestie van niet 6 paarden op 20x20 willen houden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:50

russel schreef:
Ik zie wel spanning en ook een gespannen blik in de ogen , geen rustige zachte ogen......heel gezicht spanning.....

Die blik in zijn ogen is gezond, gezonde paarden hebben nu eenmaal een scherpe blik in hun ogen.
Wat zie jij dan liever, een paard dat duf uit zijn ogen kijkt, en geen enkele spanning vertoont in zijn gezicht en lichaam? Lijkt me geen fijn paard om te hebben eerlijk gezegd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:39

Oke geef mij dan maar een suf paard als ontspannen en wakker niet samen kunnen.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 02-05-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:43

Gaan we nu echt dit hele topic hebben over allerlei foto's en hoe het paard zich op de foto voelt :? Volgens mij ging het hier over (sport)paarden in groepsstallingen/