DaniOx schreef:Ik bedoel niet alleen de reactie op mijn post, maar ook op anderen.
Zoals ik zeg behoorlijk krom dus allemaal. Misschien moeten die stalhouders ook afvragen of het de moeite loont om een stalling te houden. Ik hoor veel geklaag dat ze leeg staan, ja sorry ik vind het niet bepaald raar met die prijzen. Al dan niet gewaarborgd door prijzen van buiten af fourage enz. Maar goed ieder voor zich natuurlijk.
Je zegt dat je niet weet wat je doen gaat, maar in de posts hiervoor fanatseer je wel over het vlechten van de manen, stappen bij kreupelheid etc..? Je spreekt over stalgeld van 350- 385 euro, maar de soort stalling is allemaal nog niet zeker. Ik begrijp wel waarom er allemaal mensen door gaan vragen en het raar vinden dat er geen duidelijk antwoord komt. Of je weet wat het inhoudt. Je spreekt jezelf nogal tegen hiermee.
Grappig, want dan heb je overduidelijk niet goed gelezen. Stalling van 350 - 385 euro is hooguit als voorbeeld aangehaald en zeker niet als indicatie

Ongeacht of ik voor een doe-het-zelf-stal ga of de meest luxe all-inclusive stal die men zich wensen kan. Dan nog ga ik met alle plezier een rondje paarden stappen indien gewenst, en het dier daar belang bij heeft. Om de simpele reden dat ik in eerste plaats paardenliefhebster in hart en nieren ben, de pensionstal niet onze broodwinning zal vormen en ik dat zelf op stal altijd als zeer plezierig heb ervaren om staleigenaren te treffen die bereid zijn mee te denken met hun klanten en vice versa, en daarom achten wij het ook wenselijk voor hetgeen dat wij zelf beginnen. Zie het absoluut niet zitten om als een ware stal-dictator mijn stalregime na te leven, want dat maakt het voor niemand plezieriger en zeker niet voor de dieren. Flexibiliteit dient centraal te staan, we willen het alleen wel gieten in een vorm die toekomt aan de vraag van de hippische wereld. En aangezien het marktonderzoek nog niet volledig is afgerond kunnen we dus pas concreet gaan zoeken naar een pand, zodra we weten waar de vraag exact ligt. Pas wanneer de vraag duidelijk is kunnen we gaan handelen en onze ideëen nader vorm geven. Een huis richt je toch ook niet in voordat je het gevonden hebt?
Leegstand zal de komende jaren alleen maar vanzelfsprekender worden denk ik. Ik vrees dat we met deze crisis gewoon weer terug gaan naar de periode waarin het houden van paarden alleen maar is weggelegd voor de elite, danwel voor de mensen die mogelijkheden hebben ze bij de boer of op eigen land te stallen. Steeds meer mensen om me heen moeten meer uren werken om hun financiele situatie draaiende te houden, en dat geld voor veel pensionstallen evengoed. Het is gewoon een cirkeltje waarin men is beland, waardoor een neerwaartse spiraal is ontstaan. De ene na de andere manege gaat failliet, wordt verkocht, maakt een doorstart of wordt verhuurd. In de huidige tijd is het gewoon nauwelijks nog rendabel te houden, en dat gaat veel stallen de kop kosten. De tijd van de lange wachtlijsten zijn passé, dat moge duidelijk zijn.
Komt nog eens bij dat er een marktverplaatsing plaats vind waarbij vooral de vraag naar stallen met meer vrijheid en ruimte gigantisch is toegenomen, zoals eerder gezegd; Het ophokken in boxen van 3 x 3 lijkt passé, en steeds meer mensen lijken weer doordrongen te worden van het belang paarden de ruimte te geven. Kreeg je 10 jaar geleden bijna steevast het argument; "Mijn paard staat 23 uur per dag op stal, maar hij werkt zeker 1 uur per heel hard dressuurmatig dus hij krijgt genoeg beweging, hóór" wordt nu steeds vaker de wens uitgesproken om de dieren zoveel mogelijk buiten te laten lopen, en wordt ophokken helemaal niet meer als 'the ultimate' gezien. Hetgeen tot nu toe ook uit het marktonderzoek duidelijk naar voren is gekomen... Zonder twijfel iets waar we wat mee moeten doen.