Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:18

DaniOx schreef:
Ik bedoel niet alleen de reactie op mijn post, maar ook op anderen.
Zoals ik zeg behoorlijk krom dus allemaal. Misschien moeten die stalhouders ook afvragen of het de moeite loont om een stalling te houden. Ik hoor veel geklaag dat ze leeg staan, ja sorry ik vind het niet bepaald raar met die prijzen. Al dan niet gewaarborgd door prijzen van buiten af fourage enz. Maar goed ieder voor zich natuurlijk.
Je zegt dat je niet weet wat je doen gaat, maar in de posts hiervoor fanatseer je wel over het vlechten van de manen, stappen bij kreupelheid etc..? Je spreekt over stalgeld van 350- 385 euro, maar de soort stalling is allemaal nog niet zeker. Ik begrijp wel waarom er allemaal mensen door gaan vragen en het raar vinden dat er geen duidelijk antwoord komt. Of je weet wat het inhoudt. Je spreekt jezelf nogal tegen hiermee.

Grappig, want dan heb je overduidelijk niet goed gelezen. Stalling van 350 - 385 euro is hooguit als voorbeeld aangehaald en zeker niet als indicatie :') Dat zou toch ook totaal niet strikken met mijn OP en de overige posts waarin ik mijn eigen gedachtengoed heb gevlochten? :)

Ongeacht of ik voor een doe-het-zelf-stal ga of de meest luxe all-inclusive stal die men zich wensen kan. Dan nog ga ik met alle plezier een rondje paarden stappen indien gewenst, en het dier daar belang bij heeft. Om de simpele reden dat ik in eerste plaats paardenliefhebster in hart en nieren ben, de pensionstal niet onze broodwinning zal vormen en ik dat zelf op stal altijd als zeer plezierig heb ervaren om staleigenaren te treffen die bereid zijn mee te denken met hun klanten en vice versa, en daarom achten wij het ook wenselijk voor hetgeen dat wij zelf beginnen. Zie het absoluut niet zitten om als een ware stal-dictator mijn stalregime na te leven, want dat maakt het voor niemand plezieriger en zeker niet voor de dieren. Flexibiliteit dient centraal te staan, we willen het alleen wel gieten in een vorm die toekomt aan de vraag van de hippische wereld. En aangezien het marktonderzoek nog niet volledig is afgerond kunnen we dus pas concreet gaan zoeken naar een pand, zodra we weten waar de vraag exact ligt. Pas wanneer de vraag duidelijk is kunnen we gaan handelen en onze ideëen nader vorm geven. Een huis richt je toch ook niet in voordat je het gevonden hebt?

Leegstand zal de komende jaren alleen maar vanzelfsprekender worden denk ik. Ik vrees dat we met deze crisis gewoon weer terug gaan naar de periode waarin het houden van paarden alleen maar is weggelegd voor de elite, danwel voor de mensen die mogelijkheden hebben ze bij de boer of op eigen land te stallen. Steeds meer mensen om me heen moeten meer uren werken om hun financiele situatie draaiende te houden, en dat geld voor veel pensionstallen evengoed. Het is gewoon een cirkeltje waarin men is beland, waardoor een neerwaartse spiraal is ontstaan. De ene na de andere manege gaat failliet, wordt verkocht, maakt een doorstart of wordt verhuurd. In de huidige tijd is het gewoon nauwelijks nog rendabel te houden, en dat gaat veel stallen de kop kosten. De tijd van de lange wachtlijsten zijn passé, dat moge duidelijk zijn.
Komt nog eens bij dat er een marktverplaatsing plaats vind waarbij vooral de vraag naar stallen met meer vrijheid en ruimte gigantisch is toegenomen, zoals eerder gezegd; Het ophokken in boxen van 3 x 3 lijkt passé, en steeds meer mensen lijken weer doordrongen te worden van het belang paarden de ruimte te geven. Kreeg je 10 jaar geleden bijna steevast het argument; "Mijn paard staat 23 uur per dag op stal, maar hij werkt zeker 1 uur per heel hard dressuurmatig dus hij krijgt genoeg beweging, hóór" wordt nu steeds vaker de wens uitgesproken om de dieren zoveel mogelijk buiten te laten lopen, en wordt ophokken helemaal niet meer als 'the ultimate' gezien. Hetgeen tot nu toe ook uit het marktonderzoek duidelijk naar voren is gekomen... Zonder twijfel iets waar we wat mee moeten doen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:20

Billie1 schreef:
@DaniOx, ik zie dat toch anders.
TS heeft het inderdaad over vlechten van manen, stappen bij kreupelheid en nog wel veel meer. Allemaal ideeen, overwegingen en opvattingen waar ze over nadenkt en die ze al dan niet graag zou toepassen. Ik heb het al eerder gezegd, maar dit topic is volgens mij niet bedoeld om te informeren, maar om informatie te vergaren.
Iedereen verwacht ineens duidelijkheid van TS, terwijl ze keer op keer duidelijk aangeeft nog maar in een beginfase te zitten waarbij nog weinig duidelijk is en ze aan het orienteren is naar alle mogelijkheden.

Ik vindt het dus wel raar dat mensen om duidelijkheid vragen, daar is het topic niet voor bedoeld. TS vraagt juist aan "ons" om duidelijkheid, zie titel :)

Jij begrijpt het, dankje :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:45

Als geld geen issue is, is de plaats dat dan wel?

Stalling zonder weiland is geen stalling. Daar ga ik niet staan, al kreeg ik geld toe. Paddock is GEEN alternatief (vind ik dan).

Het nadeel van stalling in het westen is dat de meesten in de polders zitten en daar wordt aan waterstandsbeheer gedaan. Daarmee is het onmogelijk om in de winter weidegang te bieden (bewust hoge waterstanden). Vandaar mijn vraag of de plaats (lokatie) een issue is.

Ariebren

Re: Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:51

Als ik zo de reacties lees van paarden eigenaren die alles willen hebben voor hun paardje.
En dan voor weinig.
Wordt het komende jaren heel moeilijk voor de manege eigenaren.

Maar ga lekker bij het boertje staan voor 100 euro en ga dan niet lopen zeuren dat je paardje in de bagger wei staat en je verders niet kan trainen voor de wedstrijd.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:51

Hmm ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten hoor. Ik wil idd wel volpension, maar wil er ook wel voor betalen :j Hier in Rotterdam betaal je op sommige plekken €500 p.m. zonder dat je paard ook maar 1 grasspriet of 1 zandkorrel ziet. Dat vind ik echt belachelijk (en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die er gaan staan := ).

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:00

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):Wedstrijd
Je maximale budget:300
In welke regio ben je woonachtig:Leiden
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?Half pension
Binnenbak wenselijk?Ja
Stapmolen wenselijk?Ja
Solarium gewenst?zou fijn zijn, maar is niet noodzakelijk
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?als dit dan wel gras paddocks zijn geen bezwaar, maar ben van overtuiging dat een paard wel rust moet kunnen hebben op een land, dus zou het om zand paddocks gaan zou ik er niet gaan staan.
Wat is je idee over groepsstallen?zou ik niet willen, aangezien mijn wedtsrijd ambities, maar voor recratief gebruik, zou ik zeggen ideaa!
Trailer stalling wenselijk?Ja.
Eventuele toevoegingen?
als dit binnen mijn budget te halen zou zijn zou ik dit wel heel erg bijzonder vinden, maar met binnebak binnen dit budget moet naar mijn idee kunnen alleen dan evt, geen stapmolen, dit is natuurlijk gewoon een luxe. daarbij vind ik paddocks maar ook weidegang een vereiste voor mijn paard.houd ook rekening ermee dat als je een wedtsijrd gerichte stal maakt, ook rekening houd dat er evt,Z ruiters kunnen komen met de eisen van een 20x60 bak. veel succes! en ben erg benieuwd naar het resultaat!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:23

Ik woon niet in de regio maar misschien dat je er toch iets aan hebt.
Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):wedstrijd-dressuur en recreatief
Je maximale budget:n.v.t.
In welke regio ben je woonachtig:Groningen
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?uitmesten zou ik zelf kunnen/willen doen, voeren/buiten-binnen zetten/etc graag allemaal inclusief.
Binnenbak wenselijk?ja zeker! Als het een drukke pensionstal is minstens 20x60. Als er veel springers zouden staan bijvoorkeur denk ik 2 bakken, dat je niet alleen maar tussen de hindernissen door moet rijden.
Stapmolen wenselijk?graag. Waar ik nu sta komen ze 's winters 's ochtends tijdens het uitmesten ofin een groepje in de bak of in de stapmolen, moet zeggen dat ik dat toch erg fijn vind. Overdekt zou dan wel fijn zijn, is de stapmolen op mijn huidige stal niet wat ik momenteel niet handig vind met het natte weer en mijn fries die sokken heeft waar de drek dus in blijft hangen (en mok op de loer ligt)
Solarium gewenst?leuk, maar niet heel noodzakelijk. Ivm regelmatige was activiteiten altijd makkelijk en lijkt me in de winter ook wel fijn voordat je aan het werk gaat. Maar ik heb er geen ervaring mee en zou het geen must vinden.
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?Ja, dat vind ik toch wel bezwaarlijk. Ik heb mijn paard het liefst zo veel mogelijk in de wei. Daar er wel moet worden gekeken naar conditie van de wei kan ik erin komen dat het in de winter of in natte periodes lastig is. Maar helemaal geen weidegang vind ik niks. Dan liever in de winter wat meer op stal en in de zomer op de wei.
Wat is je idee over groepsstallen?Ik kan me er wel bij voorstellen maar ik heb liever ruime individuele stallen waar sociaal contact mogelijk is (dus bijvoorbeeld tralies naar elkaar toe dat ze elkaar kunnen zien/ruiken/neuzen en er interactie mogelijk is.
Trailer stalling wenselijk? Ja. Ik heb momenteel geen trailer maar als ik die had zou ik hem graag op stal kwijt willen.
Eventuele toevoegingen? Ik sta zelf op een stal die tot nu toe heel erg goed bevalt. Mijn paard heeft een box met buitenluik, hij kan dus de hele dag zijn neus in de frisse lucht hangen en er is vanalles voor hem te zien. Daar ze in de winter toch tamelijk veel op stal staan vind ik dat echt een heel groot pluspunt. Toevallig staat mijn paard nu met uitkijk op onder andere de binnenbak, dus er is altijd wel wat te zien. Verder zijn het dubbele rijen stallen dus hij kan met 5 andere paarden neuzen. Het bovenste deel van de stallen zijn horizontale tralies waardoor ze lekker kunnen neuzen met elkaar. Heel erg fijn! Zoals gezegd komt hij in de zomer in de wei en in de winter 's ochtends in groepje in de bak of in de stapmolen. Hij komt er dus elke dag uit en krijgt beweging, dat vind ik erg fijn als ik weet dat ik een keer een dag niet kan. Verder zijn er 2 binnenbakken, een buitenbak en een kleine paddock. Doordat het ook een kleinschalige manege is kan je ook tijdens de lessen gewoon in de andere bak rijden. Genoeg ruimte voor iedereen dus, een groot pluspunt. Verder is het all inclusive, dus trailerstalling, binnen en buiten zetten, voeren en uitmesten (wat ik overigens misschien nog wel liever zelf zou doen... maargoed, je kan niet alles hebben) en daar betaal ik hier in het noorden 270 euro voor. (wat ik persoonlijk ookal echt een happig bedrag vind, maar ik kan me voorstellen dat dat voor de randstad nog spotgoedkoop is. Veranderd er in mijn ogen niets aan dat het echt een smak geld blijft, maargoed ;) )

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:02

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:20

Wat een mooie kans voor je TS!

Ik heb een bijna 1 jarige tinkerhengst in de opfok staan. Ik wil hem er over jaartje ofzo eruit halen en ben me nu aan het orienteren. Helaas kan ik bijna geen stallen vinden waar hengsten welkom zijn! Nou is het niet zeker dat ie hengst blijft, maar hij gedraagt zich tot nu toe voorbeeldig dus wil de optie zeker open laten.

Soort ruiter/combinatie Ik wil vooral recreatief (buiten) rijden, maar wedstrijden behoren zeker tot de mogelijkheden. Zowel dressuur als springen. Met bijrijdpaarden men ik wel eens, misschien dat ik dat in de toekomst ook met mijn eigen paard ga doen
Je maximale budget: hangt er van af wat er geboden wordt en wat de megelijkheden zijn.. . Voor volpension met buiten en binnenbak denk ik aan 300 tot 350 euro per maand voor half pension en alleen buitenbak 200.
In welke regio ben je woonachtig: Hilversum (gooi en vechtstreek)
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Liefst vol-pension zodat al mijn vrije tijd ook echt aan het paard besteed kan worden, maar half pension zou ook eventueel een optie kunnen zijn.
Binnenbak wenselijk? Is wel handig en wenselijk, maar voor mij niet noodzakelijk
Stapmolen wenselijk?nee, leuk als het er is, maar niet nodig
Solarium gewenst?leuk als het er is, maar is absoluut geen criterium voor mij
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?Liefst allebei, en weidegang en paddocks :+. Als ik een merrie had zou ik die graag op de wei zien, maar voor een hengst zou ik ook genoegen nemen met een paddock
Wat is je idee over groepsstallen? Leuk! maar wel lastig met volwassen paarden om ze dan steeds in en uit de groep moet halen
Trailer stalling wenselijk?Ik ben gezegend met een grote oprit dus voor mij hoeft het niet.
Eventuele toevoegingen? Voor mij zijn uitrijmogelijkheden erg belangrijk. Verder zou ik graag zien dat hengsten ook terecht kunnen. Er is hier in de omgeving veel vraag naar buitenboxen dus dat is misschien een aandachtspunt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:32

Ariebren schreef:
Als ik zo de reacties lees van paarden eigenaren die alles willen hebben voor hun paardje.
En dan voor weinig.
Wordt het komende jaren heel moeilijk voor de manege eigenaren.

Maar ga lekker bij het boertje staan voor 100 euro en ga dan niet lopen zeuren dat je paardje in de bagger wei staat en je verders niet kan trainen voor de wedstrijd.

Tja...... een manege zal aan mij ook nooit een cent gaan verdienen, zolang ze hun (pension)paarden geen leven (voornamelijk) buiten kunnen/willen bieden. :+
Mijn paard woont daar dag en nacht en ik ben er maar een paar uurtjes per dag.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:16

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):
Ik ben een ijslanderruiter. Rij voornamelijk buiten (dus goed naar buiten kunnen is een must!) maar wij rijden ook geregeld wedstrijden en springen ook.
Je maximale budget:
250€
In welke regio ben je woonachtig:
Den Haag
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?
Maakt niet uit, MITS het goed geregeld is! Doe het zelf is geen probleem, als er maar goede afspraken zijn gemaakt en een fijn stel mensen hebt geselecteerd, zodat je niet 2x per dag naar je paard hoeft omdat lui het op het laatste moment laten afweten/geen zin hebben om iets meer moeite te doen voor jouw paard. Eigen eten bepalen en vooral de hoeveelheid is een must. Idem voor het aangeven tussen hooi of kuil. Ik heb serieus ooit bij een manege gekeken waar mijn ijs gewoon 3 kilo sportbrok per dag zou krijgen. Ik kon het niet aan hun verstand krijgen dat ie dan de volgende dag dood in zn stal zou liggen.
Binnenbak wenselijk?
Nee. Goede buitenbak/renbaan oid is ook heel fijn!
Stapmolen wenselijk?
Nee
Solarium gewenst?
Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Nee, mits het weer goed geregeld is. Fijne eetplek waarbij ze niet kilos zand mee naar binnen werken. Maar een aantal uurtjes op de wei is toch wel erg fijn! In de zomer verkassen naar een zomerweide heel ergens anders vind ik niks. Te veel stress voor ruiter en paard.
Wat is je idee over groepsstallen?
Prima, mits de groepen goed op elkaar afgestemd zijn. Ruinen en merries gescheiden is prima, maar werkt niet altijd, mijn vorige paard stond liever met het andere geslacht en was dood ongelukkig in de andere groep.
Trailer stalling wenselijk?
Als dit mogelijk is heel fijn.
Eventuele toevoegingen?
ik denk dat het heel lastig is om de perfecte stalling te maken. Mijn prioriteiten liggen heel ergens anders dan van een sportruiter (ik noem maar wat!) daarom lijkt het mij fijn als er een soort keuze is op de stal. Mensen die hun paard 24/7 binnen willen. Mensen die graag hun paard overdag buiten willen hebben en snachts op stal en mensen die 24/7u hun paard buiten willen hebben. Je betaald dan naar rato.
Ik ben voor buiten staan, maar vette weides voor koudbloeden is not done. Dus weer goed geregeld met strookbegrazing of snachts op de paddock/stal. Een stal moet ruim en licht zijn. Het liefst geen schot ertussen, maar gewoon een muurtje en dan niks zodat de paarden toch sociaal contact hebben. Evt tralies voor paarden die liever wat meer alleen staan.
Een paddockparadijs is helemaal ideaal. Als je dan ook nog op de zandweg kan rijden is dit perfect.
Een stal waar iedereen elkaar accepteert en waarbij het niet draait om het duurste paard en mooiste setjes. Gewoon open staan voor elkaars tak van paardensport. We hebben toch allemaal eenzelfde passie? En of je dan een kwpn-er, shetlander of fjord rijdt zou geen bal uit moeten maken. Van zon stal droom ik.... Maar of ik die ooit zal vinden betwijfel ik.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:47

Je maximale budget: 250 euro per paard, 220 euro pony
In welke regio ben je woonachtig:Haaglanden
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?ik wil best in overleg met andere voeren, dus dat je bijv. 3 of 4 voerbeurten per week hebt. Zelf mesten, geen probleem! Wil de paarden best af en toe buiten zetten, als ze maar wel zonder toezicht buiten mogen staan!
Binnenbak wenselijk? nee
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Niet persee, als het dan wel mogelijk is dat ik in de zomer ergens anders sta met mijn paard. En ik vind het belangrijk dat ze met meerdere in de paddock staan, minimaal 2 en dan et water en hooi beschikbaar is.
Wat is je idee over groepsstallen? Voorstander van! Mits het juiste systeem
Trailer stalling wenselijk? ja
Eventuele toevoegingen? ik zou ook een bak willen waarin je kan en mag mennen (dus afm. 30 x 60). Buitenrij mogelijkheden zijn voor mee zeeeeer belangrijk en ik wil dat er minimaal 3x per dag ruwvoer wordt verstrekt. Ik wil zelf bepalen of mijn paard hooi of kuil krijgt en ik wil mijn paarden op stro huisvesten (dus geen vlas of zaagsel). Tevens wil ik zelf krachtvoer klaar kunnen zetten wat ik zelf koop (speciaal dieet)

Succes ermee! En als het wat wordt hoor ik het graag!

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:06

Half pension vind ik prima, binnenba/stapmolen/solarium hoeft niet perse, Zomerweidegang vind ik zelf wel heel belangrijk. Een paard hoort op het gras te kunnen staan, natuurlijk gedrag. In de paddock is het toch anders en gaan ze zand eten wat weer lijd tot zandkoliek. Groepsstallen als het een goede groep is prima, tralerstalling ja.

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:17

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Wedstrijd (Springen)
Je maximale budget: tussen 280\350
In welke regio ben je woonachtig: Overijssel
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Vol-pension
Binnenbak wenselijk? Ja
Stapmolen wenselijk? Ja
Solarium gewenst? ja
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Zomer wei winter paddocks!
Wat is je idee over groepsstallen? Geen voorstander van
Trailer stalling wenselijk? Ja
Eventuele toevoegingen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:02

Hihi, hier komt mijn eisen-en-wensen lijst. (schrik niet :P )

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget: €350,-
In welke regio ben je woonachtig: Rotterdam e.o.
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Geen voorkeur. Doe het zelf / half pension is prima mits er afspraken te maken zijn bij bijv. ziekte / afwezigheid / vakantie dat het voeren / mesten / binnen-buiten zetten wordt overgenomen door de staleigenaar (en dus niet met stalgenoten afspraken maken).
Binnenbak wenselijk? Niet per se, wel fijn als het er is.
Stapmolen wenselijk? Niet per se, wel fijn als het er is.
Solarium gewenst? Niet per se, wel fijn als het er is.
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, liever beperkt in aantal uren weidegang, dan helemaal geen weidegang. Mijn paarden worden zo zichtbaar blij van de wei, dat daar geen discussie over mogelijk is.
Wat is je idee over groepsstallen? Geen probleem, mits er niet meer dan bijv. 2 instroommomenten zijn per jaar om de rust in de kuddes te bewaren en er goed toezicht is op de lager in rang staande paarden. Vind het hebben van voerstations dan wel een pré om zo de voeropname per paard te kunnen controleren.
Trailer stalling wenselijk? Ja.
Eventuele toevoegingen?
- Afhankelijk van de manier van huisvesten gaat mijn voorkeur gaat uit naar ruime (min. 3x4m), lichte stallen, met buitenluik (of indien mogelijk een uitloop) en de mogelijkheid om met andere paarden te kunnen neuzen. Halfhoge muurtjes hoeft dan voor mij weer niet, tralies is prima zolang ze elkaar maar kunnen zien.
- Mogelijkheid om bodembedekking te kiezen (ivm paard met luchtwegproblemen) evenals keuze in ruwvoer (voordroog / hooi / combi).
- Mogelijkheid om te kiezen welk voer je wilt geven of evt. zelf aanleveren.
- Qua voeren zou ik het liefst zien dat ze minimaal 4x per dag voldoende ruwvoer krijgen (of in een groepsstalling: de hele dag de mogelijkheid om in een voerstation ruwvoer te eten.) Aantal keren krachtvoer vind ik afhankelijk van de hoeveelheid die gevoerd wordt, 2 tot 4 x vind ik een mooi uitgangspunt bij hoeveelheden vanaf 1 kg per dag.
- Bij huisvesting in een stal, zou ik ze graag 's winters overdag op de paddock willen met minimaal 1 ander paard én ruwvoer/water. 's Zomers weidegang (minimaal 6-8 uur, rest in paddock of 's nachts stal), met alleen een paddock zou ik geen genoegen nemen.
- Wat voor mij een must is, is een (bijna) altijd te rijden buitenbak, dan is een binnenbak ook niet noodzakelijk. Overdekt zou voor mij een pré (t.o.v. binnenbak) zijn, ivm de luchtigheid die je anders mist bij een binnenbak met 4 wanden.
- De paddocks moeten goed gedraineerd zijn en zoveel mogelijk droog blijven.
- Om te longeren zou mijn voorkeur uitgaan naar een groot vierkant (20x20m) en geen cirkel(!) of in de bak te mogen longeren.
- Ruime kasten om je spullen in op te bergen. Op de stal waar ik stond hadden we kasten van 1x1x2,2m hoog en dat was echt perfect.
- Ruimte waar je je dekens / dekjes kunt laten drogen (evt. wasserette bij de stal aanwezig voor het wassen van dekens en dekjes zou echt onwijs handig zijn)
- Poetsplaats met warm en koud water. Gebruik hiervan zou ik het liefst bij de stalprijs in zien, want 50 ct. voor warm water is heel irritant als je niet altijd met kleingeld op zak loopt.
- De extra verzorging die je noemt zou top zijn, maar alleen na overleg.
- Collectief wormen onderzoek, ontwormen en enten is een pré. Net als bijv. paardentandarts, osteopaat of hoefsmid. Het is fijn als dit wordt aangeboden vanuit stal en je je hiervoor kunt opgeven als je wilt.
- Eigen instructie mogen laten lesgeven.

Het is nogal een lijst, maar dit is wat voor mij het meest ideaal zou zijn en wat ik in het verleden al dan niet bij pensionstallen aan service heb gekregen. Nu doe ik alles zelf, omdat de paarden aan huis staan, dus dat is natuurlijk al makkelijker om het te doen zoals je zelf wilt. Als je 20x iemand met zo'n lijst hebt staan, weet ik niet hoe graag je nog een pensionstal zou willen beginnen. :P

MarsJill89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:40

en is er al wat rond in je voortgangen??

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:25

Ben ik ook benieuwd naar!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:20

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief/Wedstrijd
Je maximale budget: € 250
In welke regio ben je woonachtig: Amsterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive : Vol pension
Binnenbak wenselijk : Ja
Stapmolen wenselijk : Nee
Solarium gewenst : Nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden : Ik zie liever een combinatie van beide
Wat is je idee over groepsstallen : Mits het kleine goed samengestelde groepen zijn, voorkeur gaat hier niet naar uit.
Trailer stalling wenselijk : Nee

Skippy1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:57

Wedstrijd/Recreatief
Je maximale budget:
Rond de 350 euro
Capelle a/d IJssel
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?:
Vol-pension
Binnenbak wenselijk?
Ja
Stapmolen wenselijk?
Niet noodzakelijk, wel een groot pluspunt!
Solarium gewenst?
Niet noodzakelijk
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Nee, dan zou ik mijn paard voor de vakantiemaanden ergens anders op de wei zetten
Ik vind het een goed idee, paarden komen zo veel meer met elkaar in contact en kunnen zo hun natuurlijke leefwijze meer nabootsen.
Helaas is mijn paard verschrikkelijk dominant en zou dit waarschijnlijk voor hem geen goede optie zijn.
Ja
Eventuele toevoegingen?
Stal met omliggende buiten rij mogelijkheden, zoals een bos of duinen, vind ik ideaal. Dat je niet zo vast zit op je eigen terrein. Natuurlijk snap ik
dat dit, vooral niet in deze omgeving, niet altijd mogelijk is. Maar als het er wel in de buurt is is dat zeker een groot pluspunt!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:46

Mijn wens: Paddock paradise! Paarden kiezen waar ze willen staan...bodem met zand, bestrating, weidegang...en een overdekte stalling voor slecht of koud weer. Zou dat niet de realiseren zijn? Hier in deze omgeving (Capelle/Nieuwerkerk/Moordrecht/Zevenhuizen). En natuurlijk een bak, waar je wat kunt trainen...met een aardige uitrijmogelijkheid....
Eigen voer, geen kuil...niet te groen gras..... Wat zou mijn paard tevreden zijn.... :D
(Ik droom verder..... :j )

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:06

Soort ruiter/combinatie: Wedstrijd/recreatief
Je maximale budget: 250 (excl. Voer)
In welke regio ben je woonachtig: tussen Rotterdam-Delft
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?: Half-pension
Binnenbak wenselijk? Niet noodzakelijk als er maar ergens een overdekte mogelijkheid is om het paard beweging te geven als het rotweer is, bv een overdekte longeer.
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Ja, meest ideale situatie vind ik swinters paddock, somers weidegang minimaal van 9.00 tot 18.00. Maan paard verveelt zich dood in een paddock en doet niets liever dan grazen. Daarnaast is ze niet heel sociaal en heeft weinig behoefde aan spelen. Er staan bij mij in de omgeving een paar stallen van rond de 200 waar ze somers dag en nacht het land op gaan en swinters een paar uur op de paddock.
Wat is je idee over groepsstallen? Snap niet helemaal wat je hier onder verstaat?
Trailer stalling wenselijk? Nee, maar evt. huren van een trailer wel.
Eventuele toevoegingen?
- Ik hecht er waarde aan om zelf voer te kunnen kopen en niet afhankelijk te zijn van het voer wat er op de stalling gegeven wordt.
- Daarnaast vind ik uitrijmogelijkheid ook belangrijk. Lekker buiten kunnen rijden voor de afwisseling
- Goede avondverlichting
- Springmateriaal
- Goede kwaliteit ruwvoer en ruime hoeveelheid

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:14

radicalM schreef:
Mijn wens: Paddock paradise! Paarden kiezen waar ze willen staan...bodem met zand, bestrating, weidegang...en een overdekte stalling voor slecht of koud weer. Zou dat niet de realiseren zijn? Hier in deze omgeving (Capelle/Nieuwerkerk/Moordrecht/Zevenhuizen). En natuurlijk een bak, waar je wat kunt trainen...met een aardige uitrijmogelijkheid....
Eigen voer, geen kuil...niet te groen gras..... Wat zou mijn paard tevreden zijn.... :D
(Ik droom verder..... :j )

Wij hebben dat <<)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:17

O ja nog een toevoeging: Het mooist zou ik kleine uitloopstallen vinden. Box met de mogelijkheid voor het paard om zelf te kiezen naar buiten te lopen. Hoeft niet heel ruim te zijn. Van mij hoeven paddocks niet zo nodig. Twee of drie paddocks waar ze losgegooid kunnen worden in de winter zou voor mij voldoende zijn, als ze van voorjaar tot najaar maar lekker de wei op kunnen. Voor mij is een weidegang echt een eis. Zonder wei is mijn paard echt niet happy…

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:20

Hmm, niet mijn ideaalbeeld moet ik zeggen.
Half pension wordt alleen voor gevoerd? Ik zou binnen en buiten zetten daar ook bij doen.
Wat wordt er verstaan onder algehele verzorging? Ik begrijp het verschil namelijk niet goed tussen all inclusive en vol pension.

Zomerweide inruilen? Waarom? Als er land is, waarom dan geen mogelijkheid creeeren tot 24/7 buiten? Daar zul je ook een hoop mensen mee trekken denk ik. Niet alleen recreatieruiters zetten hun paard buiten neer. Daarnaast denk ik dat daar juist veel vraag naar is, gezien er tegenwoordig veel meer bekend wordt wat "goed" is voor een paard.

Was wedstrijd gericht , tegenwoordig recreatief

Je maximale budget:

200,-

Utrecht

doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?

Half pension, maar alleen als binnen/buiten zetten er dan ook bij hoort

Binnenbak wenselijk?

Wel fijn, geen must

Stapmolen wenselijk?

Nee

Solarium gewenst?

Mag, geen must

Ja! Absoluut bezwaar

Bij voldoende ruimte beschikbaar. Niet dat er eigenlijk te weinig ruimte voor is

Voor mij niet per se, maar voor veel mensen wel denk ik

Eventuele toevoegingen?

Zie bovenstaand

Kelly_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:57
Wedstrijd/Recreatief
Je maximale budget:
(250,-)
Utrecht /Bilthoven
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?:
Vol-pension
Binnenbak wenselijk?
Ja
Stapmolen wenselijk?
Niet persee nodig, zou wel fijn zijn
Solarium gewenst?
Niet noodzakelijk
Nee,
Nee
Eventuele toevoegingen?
Een stal dichtbij het bos of de duinen zou wel ideaal zijn.