Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:56

Ik ga vanmiddag een filmpje van mijn zelfgemaakte slowfeeder maken :j Dus die krijgen jullie tegoed!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:42

Lees hier dat sommige mensen ook stro voeren, zodat ze wat te knabbelen hebben maar niet te dik worden, wat voor stro is dat? Gerste of tarwe?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:45

Gambler21 schreef:
Lees hier dat sommige mensen ook stro voeren, zodat ze wat te knabbelen hebben maar niet te dik worden, wat voor stro is dat? Gerste of tarwe?

Gerst of haver, tarwe is te hard.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:16

Ik voer alleen hooi uit kuilbalen.
Paarden zijn volbloed en Fries, 2 nogal verschillende rassen dus, wel van dezelfe grootte. Hadden eerst geen onbeperkt hooi en blijven exact hetzelfde qua gewicht als toen ze nog in porties kregen: Fries mooi op gewicht, volbloed aan de magere kant. De volbloed eet volgens mij meer en de Fries staat er dan lekker beetje bij te dutten als zij even genoeg heeft gehad. Ze staan bij elkaar in een paddock met schuilstal en eten van dezelfde baal. Baal heeft aanhangernet eromheen. Verbuik is 1 x per 5 dagen 1 baal van ongeveer 90 - 100 kilo. Ik vind het ideaal. Het zal de combinatie van vrije uitloop, altijd direct samen met maatje staan en onbeperkt hooi zijn maar de paarden zijn heerlijk kalm met rijden. Ik rijd alleen maar buiten en er is zowat niets waarvan ze verschieten. De volbloed kan in andere omstandigheden (geen paddock, in een box, voerbeurten) best een heethoofd worden met spoken zien en flink gas geven. Ik heb dus het idee dat onbeperkt hooi bijdraagt aan een paard dat lekker in zijn vel zit.

hotchocolat

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:09

Ik voer haverstro. Dit is alleen geen fijn strooisel voor in de stallen.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:33

Wij voeren geen onbeperkt hooi, maar ook stro om wat te knabbelen. Wij hebben dat in een grote bak met een rooster eroverheen, dan doen ze er langer over.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:50

Toen ik net op mijn nieuwe stal was hebben we het een tijdje gedaan, 100% onbeperkt.
Maar de prijzen gingen zó omhoog en het werd gewoon echt te duur. Daarnaast begon mijn paard wel echt een hooi pens te krijgen.

We hebben nu ietjes minder, denk 70% van een etmaal hebben ze kuil of hooi beschikbaar. Daarnaast hebben ze wel takken en een beetje gras, dus ik vind het prima zo :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:12

Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het een verschil vind tussen geen 100% hooi voeren, maar de overige tijd dus ook niets hebben om op te knabbelen ofzo, of geen 100% hooi voeren, maar wel takken en stro en wat gras tot hun beschikking hebben.
Sinds ik nu wat takken etc in de paddock heb liggen, vind ik het ook minder erg als ik eens een keer kom en de bak hooi is eens een x leeg (komt bijna nooit voor), maar ik weet wel dat er IETS is waar ze mee aan de gang kunnen. Maar als er verder niets is en je paardje staat bijv op vlas en krijgt 50% van de dag wat hooi en heeft verder niets, nee dat zou niet in mijn straatje passen. Gooi er dan bijv evengoed een plak stro in in een hoek, zodat ze wat kunnen knabbelen.
Dus 100% hooi hoeft wat mij betreft ook niet perse (ook al voer ik dat wel), maar ik vind het dan wel belangrijk dat ze daarnaast wat te scharrelen en knabbelen hebben....

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:18

Ik geef m'n pony wel veel hooi, maar onbeperkt? Ik denk dat ze dan tonnetje rond word haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:26

Ik ben tot nu toe nog steeds positief.
Ik merk nu de laatste 2 dagen, nu het een stuk kouder is, dat ze een stuk meer eten. Er is nog steeds altijd over, maar toch veel meer op dan vorige week. En dan denk ik .. als je altijd dezelfde hoeveelheid geeft (ervoor woog ik het af), dan is dat toch allemaal niet zo heel goed? Een paard eet naar behoefte, afhankelijk van het weer vooral (en de beschikbaarheid gras en dergelijke natuurlijk), dus ja ... Ik ben toch blij dat ik nu de bakken gewoon kon volgooien :+

Ik ben vandaag aan een nieuwe baal begonnen, de vorige heb ik 13 dagen mee gedaan (maar daar heeft wel nog een kleine week de kleine pony mee meegegeten). Is niet slecht denk ik .. Moet nog eens vragen hoeveel de balen precies wegen, want volgens mij zijn het niet de hele grote, maar ik ken er eigenlijk niks van :+ (zit in wit plastiek en is rechthoekig, geen idee of er ook andere zijn? Ik ga morgen eens de lintmeter erlangs houden denk ik, er is toch nog maar weinig vanaf :+ ).

Morgen als ik er aan denk nog eens foto'tjes maken, ik vind het wel leuk om te vergelijken :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:16

Fijn dat het nog steeds bevalt :)
Ik heb mijne idd ook maar wat meer gegeven qua 'lekker' hooi omdat het nu kouder is. Ze hebben wat meer voordroog gekregne toen ze in de bak stonden, normaal krijgen ze dan een handje en de rest gewoon graszaad & "minder lekker" hooi.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:19

Sabine, zulke balen gaf ik hiervoor ook aan mijn paardje en die van landeigenaresse en daar deden we 15 dagen mee, met 2 ponys (d en e). Maar dat was ook een soort van kuil en vonden ze dus veel te lekker.
Nu hebben we een grote ronde baal hooi en ben ik net aan over de helft heen terwijl deze er nu dan 1,5 week staat. Dus die gaat langer mee en is ook gelukkig goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:24

Heb jij een idee van het gewicht van die balen? Want het lijkt wel overeen te komen (ik zit nu op 13 maar daar hebben een grote D en kleine E van gegeten en dan nog een kleine week een C-ponytje). Hier is het wel voordroog, geen kuil. Vind het eigenlijk nog fijn droog, had erger verwacht zeg maar :+

Ik heb trouwens de indruk, maar dat is misschien wel een idee, als ik een gedeelte 'open' leg (ik trek altijd vanalles eraf en eruit enzo en dan ligt dat op een hoop) dat het daarna een nog droger lijkt. Kan dit? Is dit beter of juist slechter? Of is dat gewoon een idee? :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:12

[***] schreef:
Heb jij een idee van het gewicht van die balen? Want het lijkt wel overeen te komen (ik zit nu op 13 maar daar hebben een grote D en kleine E van gegeten en dan nog een kleine week een C-ponytje). Hier is het wel voordroog, geen kuil. Vind het eigenlijk nog fijn droog, had erger verwacht zeg maar :+

Ik heb trouwens de indruk, maar dat is misschien wel een idee, als ik een gedeelte 'open' leg (ik trek altijd vanalles eraf en eruit enzo en dan ligt dat op een hoop) dat het daarna een nog droger lijkt. Kan dit? Is dit beter of juist slechter? Of is dat gewoon een idee? :+

Dat klopt, voordroog kan je verder drogen.
Afgelopen jaar zijn er zelfs hooi handelaren bezig geweest om van voordroog kleine pakjes hooi te maken.
Trek een paar pakken voordroog open en laat de ventilator er een paar dagen door heen blazen.
Ga dan met de pers kleine hooibaaltjes maken en voor 8 euro per stuk verkopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:13

[***] schreef:

Dat klopt, voordroog kan je verder drogen.
Afgelopen jaar zijn er zelfs hooi handelaren bezig geweest om van voordroog kleine pakjes hooi te maken.
Trek een paar pakken voordroog open en laat de ventilator er een paar dagen door heen blazen.
Ga dan met de pers kleine hooibaaltjes maken en voor 8 euro per stuk verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:15

Je meent het :+
Doet dat verder nog iets met de voedingswaarde? Is het minder voedzaam bv.? Of doet het juist slechte dingen ofzo? Kan me niet voorstellen dat het echt hooi wordt en dus te vergelijken is met hooi wat je zo koopt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:16

O dat zal zeker wel gebeurd zijn, dan kan je het wel langer bewaren..misschien is de voedingswaarde dan wel beter omdat je het een tijdje hebt kunnen conserveren???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:19

Echte kwaliteit koop je bij een boer waar je het hele jaar lang kan zien hoe het gras groeit en geoogst kan worden.
Wat je aan hooi uit de handel koopt, dan weet je niets over hoe de kwaliteit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:20

Maar je kan er dan nog steeds niet in kijken, dan moet je een monster nemen..en ik denk dat er maar weinig zijn die het land kent waar het vandaan komt en ziet hoe het is bemest en gevoed.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:23

Ik volg dit topic even. Mijn vpaarden ( 2 shetlanders) staan nu 24/7 in de bak, en krijgen dus op gezette tijden hooi. Vanwege speeksel heb ik liever dat ze onbeperkt krijgen, maar ze zijn al vreselijk dik. Ze hebben heel lang op ene wei gestaan waar gewoon niks stond, en met weinig hooi bijgevoerd, maar ze vielen gewoon amper af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:24

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben .. Wanneer je voordroog laat drogen zeg maar, gaan er dan ook nog voedingsstoffen uit? Of is het enkel de structuur die verandert? Of gebeuren er net slechte dingen mee?

Want misschien valt het dan nog wel mee als mijn pony's onbeperkt op voordroog staan ...
(al heb ik nu wel heel grof en 'hard' hooi gevonden om erbij te geven).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:28

Mijn ponys krijgen onbeperkt voordroog. Eerder stonden er 1 kwpn'er en 5 shetlandponys. We voerde 2x per dag 2 volle hooibakken en die waren na 4 uurtjes weer leeg.
Heb nu 6 shetlanders staan, op ieder weiland 3. Hoef nu nog maar 1 hooibak vol te gooien 1x per dag en dan liggen er de volgende dag nog restjes.
Ponys blij en ik blij dat ik nog maar 1x per dag hoef te voeren :)
Heb overigens balen van 600/700 kg voor 60 euro.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:48

[***] schreef:
Maar waar ik nieuwsgierig naar ben .. Wanneer je voordroog laat drogen zeg maar, gaan er dan ook nog voedingsstoffen uit? Of is het enkel de structuur die verandert? Of gebeuren er net slechte dingen mee?

Nee, eiwitten en suikers vervliegen niet als ze in contact komen met licht en zuurstof. Sommige vitamines doen dat wel, maar niet binnen een paar dagen, daar gaat een paar maanden tot een jaar overheen. Je moet het wel of geheel drogen en in baaltje persen (als je het lang goed wil houden) of elke dag losschudden totdat je het voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:38

arans schreef:
Ik volg dit topic even. Mijn vpaarden ( 2 shetlanders) staan nu 24/7 in de bak, en krijgen dus op gezette tijden hooi. Vanwege speeksel heb ik liever dat ze onbeperkt krijgen, maar ze zijn al vreselijk dik. Ze hebben heel lang op ene wei gestaan waar gewoon niks stond, en met weinig hooi bijgevoerd, maar ze vielen gewoon amper af..

Dan kan je beter onbeperkt graszaadhooi kopen...daar is mijn te dikke andalusier heel mooi van afgevallen..Schrale rassen halen ook daar genoeg voedingsstoffen uit.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:33

Inderdaad: graszaadhooi is geweldig. Doen mijn connemara het ook super op. Kunnen onbeperkt eten, en als ze dan iets in conditie terugvallen voer ik wat rijker hooi bij ( is gewoon het hooi wat deze zomer van de eigen weilanden gehooid is...).
En het klopt inderdaad dat paarden met koud weer véél meer hooi eten. Ook guur/regenachtig weer zorgt ervoor dat ze echt veel meer gaan eten. Zo kun je met onbeperkt hooi voeren inderdaad heel mooi de theorie in de praktijk zien: paarden houden zich warm door te eten. Bij koud /guur slecht weer eten ze, soms wel tot het dubbele, meer.
Ik vraag me zelf dus ook regelmatig af hoe dat dan gaat bij paarden die alleen maar in voerbeurten hooi krijgen ( en dan vaak meer krachtvoer krijgen omdat ze afvallen swinters... en dat afvallen doen ze doordat de verbranding omhoog gaat, om het lijf warm te houden... en daarvoor zouden ze dus juist meer ruwvoer moeten hebben!)