wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:45

Verschilt een beetje per situatie vind ik.

Manege betaal ik 115 euro per kwartaal op een manege paard.

Ik betaal niks voor de verzorgpaarden. Vind het ook onzin.
Al weet ik wel dat ik daarmee geluk heb als ik marktplaats bekijk.
Ik zocht eerder ook vaak via marktplaats veel moet je voor betalen.
Het is moeilijk als je geen geld hebt voor onderhoud eigen paard.
Vaak zag ik ook mag je 1x in de week komen voor bepaald bedrag maar op de andere dagen kwamen ook meiden. lekker verdienen!

Ik help ook een vrouw met haar paarden.
Rij haar oudere paard paar keer in de week zodat hij wat beweging krijgt. Gewoon recreatie beetje rustig aan.
Op haar wedstrijd paarden mag ik niet rijden soms zorg ik wle dat hij opgezadeld is dan warm rijden zodat de 1 warm gelopen is en ze deze kan aannemen en pak ik het andere paard stap haar uit en verzorg het en zet weer op stal of in de weide. maar zijn zeldzame momenten

Longeer ze wel wekelijks als ik er ben en ze is er niet aan toe gekomen om te rijden.

Verder help ik mee met de stallen of de weilanden net wat nodig is.
En ga mee met de wedstrijden ook omdat ik het leuk vind en er zelf veel van leer.

Zorg dan ook vaak ervoor dat bv de benen gewassen zijn, spullen netjes en regelmatig de boel invetten enz.
Gewoon beetje alles wat erbij komt kijken.

Ik heb 2 vaste dagen als ik vaker wil komen mag ik komen en als ze hulp nodig heeft belt ze soms ook wil je langskomen en dat en dat doen.
Maar zo is de vrouw geholpen als ik er ben en ik ook blij dat ik weer met paarden bezig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 07-12-11 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:51

linnie050 schreef:
Verschilt een beetje per situatie

Manege betaal ik 115 euro per kwartaal op een manege paard.

Ik betaal niks voor de verzorgpaarden. Vind het ook onzin.
Al weet ik wel dat ik daarmee geluk heb als ik marktplaats bekijk.
Ik zocht eerder ook vaak via marktplaats veel moet je voor betalen.
Het is moeilijk als je geen geld hebt voor onderhoud eigen paard.
Vaak zag ik ook mag je 1x in de week komen voor bepaald bedrag maar op de andere dagen kwamen ook meiden. lekker verdienen!

Ik help ook een vrouw met haar paarden.
Rij haar oudere paard paar keer in de week zodat hij wat beweging krijgt. Gewoon recreatie beetje rustig aan.
Op haar wedstrijd paarden mag ik niet rijden soms zorg ik wle dat hij opgezadeld is dan warm rijden zodat de 1 warm gelopen is en ze deze kan aannemen en pak ik het andere paard stap haar uit en verzorg het en zet weer op stal of in de weide. maar zijn zeldzame momenten

Longeer ze wel wekelijks als ik er ben en ze is er niet aan toe gekomen om te rijden.

Verder help ik mee met de stallen of de weilanden net wat nodig is.
En ga mee met de wedstrijden ook omdat ik het leuk vind en er zelf veel van leer.

Zorg dan ook vaak ervoor dat bv de benen gewassen zijn, spullen netjes en regelmatig de boel invetten enz.
Gewoon beetje alles wat erbij komt kijken.

Ik heb 2 vaste dagen als ik vaker wil komen mag ik komen en als ze hulp nodig heeft belt ze soms ook wil je langskomen en dat en dat doen.
Maar zo is de vrouw geholpen als ik er ben en ik ook blij dat ik weer met paarden bezig kan zijn.

Dit vind ik wel een win-win situatie en helemaal begrijpelijk dat je hier niet voor gaat betalen. :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:55

dit is een eindeloze discussie van welles nietes denk niet dat we tot een consensus zullen komen

laten we mekaar in onze waarden laten en ieder voor zich zoeken wat ze nodig denkt te hebben

Linnie050

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:06

Klopt jackyline zal altijd discussie over blijven.

Het is moeilijk goede bijrijder te vinden
En de bijrijder moet goed nadenken wat zoek je precies en wil je daarvoor betalen zoja hoeveel.

Verder ieder zijn of haar eigen keus.
Maar sommige situaties zetten je wel aan het denken!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:24

De meningen blijven verdeeld.
Heb 's even de reacties zo 's snel doorgescand en voor zover ik een woonplaats kon achterhalen, valt me iets op: over het algemeen wonen de voorstanders van betalen in de randstad of stedelijk gebied, terwijl de tegenstanders vrijwel allemaal uit meer landelijk gebied / dorpjes komen. Zou het er iets mee te maken hebben dat de "stedelingen" het hebben van een paard / paardrijden echt als een bijzondere luxe zien en degenen uit de landelijke gebieden dat meer als "gewoon" zien? Zij hebben bijv vaker ook wel paarden aan huis.
En dat daarom de "stedelingen" het gebruikelijk vinden dat je voor luxe (als bijrijder) betaald, terwijl de meer "landelijken" dat wat ongewoner vinden want paarden zijn voor hen meer gemeengoed?
Afgezien natuurlijk dat de prijzen voor het houden van een paard in m.n. de randstad gewoon veel hoger liggen omdat grond en faciliteiten hier schaars en in verhouding duur zijn.
Wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:30

No_No schreef:
Ik persoonlijk wil best wel een bijdrage betalen per maand voor mijn vz paard. Ik hoef het niet, ik ga er wel regelmatig naar toe om de paarden binnen of buiten te zetten zonder iets met het paard te kunnen doen. Kost mij ook benzine en tijd. Soms nog even voeren of de stallen mesten. De eigenaresse is heel blij dat ik haar paard wil doen. Ze kan het helaas zelf niet meer. Ik ga ook op eigen kosten naar de manege en straks ook op eigen kosten wedstrijden rijden. Op deze manier komt het paard ook hoger op niveau :)

Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc

Dekens heeft een bijrijder hier niets over te zeggen en toiletteren mag in overleg. Wanneer en waar rijden ook in overleg, omdat ik aan het einde van het verhaal de schade als er iets gebeurt moet bekostigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:32

vjseegers schreef:
De meningen blijven verdeeld.
Heb 's even de reacties zo 's snel doorgescand en voor zover ik een woonplaats kon achterhalen, valt me iets op: over het algemeen wonen de voorstanders van betalen in de randstad of stedelijk gebied, terwijl de tegenstanders vrijwel allemaal uit meer landelijk gebied / dorpjes komen. Zou het er iets mee te maken hebben dat de "stedelingen" het hebben van een paard / paardrijden echt als een bijzondere luxe zien en degenen uit de landelijke gebieden dat meer als "gewoon" zien? Zij hebben bijv vaker ook wel paarden aan huis.
En dat daarom de "stedelingen" het gebruikelijk vinden dat je voor luxe (als bijrijder) betaald, terwijl de meer "landelijken" dat wat ongewoner vinden want paarden zijn voor hen meer gemeengoed?
Afgezien natuurlijk dat de prijzen voor het houden van een paard in m.n. de randstad gewoon veel hoger liggen omdat grond en faciliteiten hier schaars en in verhouding duur zijn.
Wat vinden jullie?

Ik woon zeer landelijk en heb nooit geld gevraagd aan een bijrijder, bij een eventuele volgende ga ik dat misschien wel doen. Geen hoge bijdrage hoor, maar wel wat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:46

Mindim schreef:
No_No schreef:
Ik persoonlijk wil best wel een bijdrage betalen per maand voor mijn vz paard. Ik hoef het niet, ik ga er wel regelmatig naar toe om de paarden binnen of buiten te zetten zonder iets met het paard te kunnen doen. Kost mij ook benzine en tijd. Soms nog even voeren of de stallen mesten. De eigenaresse is heel blij dat ik haar paard wil doen. Ze kan het helaas zelf niet meer. Ik ga ook op eigen kosten naar de manege en straks ook op eigen kosten wedstrijden rijden. Op deze manier komt het paard ook hoger op niveau :)

Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc

Dekens heeft een bijrijder hier niets over te zeggen en toiletteren mag in overleg. Wanneer en waar rijden ook in overleg, omdat ik aan het einde van het verhaal de schade als er iets gebeurt moet bekostigen.

Dat is jouw idee. Niet de mijne ;) Natuurlijk moet het wel acceptabel/vetrouwd zijn, maar ik vind dat het idee van de leaser zeker wel een rol mee speelt. Anders geen geld vragen, dan moet de bijrijder gewoon doen wat jij wil. Als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:58

Javayo schreef:
Ik denk dat het onderscheid tussen wel of niet betalen ook grotendeels zit in het rijden van een 'recreatiepony' waar je lekker op rond hobbelt en een buitenritje maakt, en een ' sportpaard' waarmee je bijvoorbeeld ook mag gaan starten.

Ik denk eerder het tegenovergestelde Jav.
Wat voor ruiter krijg je doorgaans voor een recreatiepony waar je alleen buiten wat op rondhobbelt? Juist, de een of andere Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is en blij is dat ze het bos in mag.
Daar kan ik me van voorstellen dat ze een bijdrage betalen, voegen verder niet veel toe behalve dat het paard aandacht en beweging heeft gehad.
De serieuze goede ruiters die interesse hebben in een recreatiepaardje kopen er vaak zelf wel een, zoveel kosten heb je er niet aan en dat hebben die er wel voor over.

Voor dat goede sportpaard, zeker als wedstrijden een optie zijn, daar komen de betere ruiters wel op af. Soms gewoon als aanvulling op hun eigen paarden zelfs. Dat zijn niet de mensen die als ze even niks te rijden hebben terug naar de manege gaan, die wachten rustig af want er komt vanzelf iets op hun pad. En zeker als er gestart wordt en de ruiter verhoogt dus ook het niveau van het paard nog een keer, dan mag daar imo best wat tegenover staan. Zou leuk zijn, de ruiter steekt een of twee jaartjes werk in een paard plus lesgelden, wedstrijdkosten, materialen die je aanschaft voor een 'vast' paard, alles wat er bij komt kijken, paard loopt dan eindelijk M of Z en wordt zo onder zijn kont uit verkocht voor het viervoudige van wat ze er voor konden krijgen voor de ruiter er was. Ruiter staat met lege handen en kan weer vanaf nul beginnen met een nieuw jong paard. Houdoe en bedankt zegt de eigenaar dan.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:05

maar dan heb jij het over iemand die mijn paard zou verbeteren, als ik iemand mijn paard laat starten om hem naar het Z te brengen dan ben ik allang blij als ik niets meer hoef te betalen als de startkaart, startgelden e.d.

maar als ik een goede manegeruiter de kans geef om lekker wedstrijdjes op stal te gaan starten en die begint weer in de B met hem, dan is het weer een heel ander verhaal, en daar doelde ik op ;) dan is het juist een mooie kans om ervaring op te doen voor de ruiter en niet zozeer voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:20

No_No schreef:
Dat is jouw idee. Niet de mijne ;) Natuurlijk moet het wel acceptabel/vetrouwd zijn, maar ik vind dat het idee van de leaser zeker wel een rol mee speelt. Anders geen geld vragen, dan moet de bijrijder gewoon doen wat jij wil. Als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander.

Het blijft mijn eigendom he, de gevolgen van een fout van de bijrijders kant komt niet op zijn bordje. Als je dan iets wilt moet je er een contractje over afsluiten. Maar iemand die 2 maal in de week mijn paard rijdt, gaat me niet vertellen of mijn paard een deken op moet, die ik dan zeker ook nog moet gaan kopen. Voor een bijdrage van 50 euro in de maand gaat de bijrijder dan maar fijn een ander paard zoeken. De bijrijder krijgt mijn paard in bruikleen en dat daar een bijdrage voor wordt gevraagd, is helemaal niet zo vreemd. Vooral als lasten er verder niet zijn. Maar de primaire zaken daar beslis ik zekers zelf over.
Als de bijrijder zonder overleg met mij een crossparcours zou springen en het dier loopt daar een peesblessure van op, wie moet dan betalen, zal ik dat dan ook maar bij de bijrijder neerleggen? Draait de leaser zoals je de bijrijder nu noemt, dan ook op voor de gevolgen van de acties die uit zijn eigen keuzes voortvloeien? Of is het dan, oei nu is het paard kreupel, ik moet op zoek naar iets nieuws en laat men de eigenaar met de brokken zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:23

Ik heb het nog niet over iemand die je bewust het paard naar het Z laat rijden he, niet iemand die bijv. dubbel Z is geweest en versneld mag promoveren etc. Die betaal je ervoor :D

Maar gewoon een gemiddeld, best leuk rijdend jong grietje, die al wat wedstrijdervaring heeft met een ander paardje of bijv. bij de pony's wat heeft gereden.

Stel jouw paard, jij rijdt hem komend jaar naar het M1 of M2, zij rijdt hem ook naar het M, is ie toch twee keer M dressuur onder verschillende ruiters. Klinkt al een stuk leuker bij een verkoop (weet dat jij het niet doet, maar stel). En stel ze rijdt hem nog een jaartje door en ze heeft hem in het Z2, is je paard ineens in de klasse van zeker 10.000 Euro belandt.
Ondanks dat het meiske zelf voorheen misschien maar B of L was.

Meiske heeft er lesgeld in gestopt, startgeld en geld aan vereniging/KNHS plus benzine ingestoken, koopt misschien ook nog wat dekjes, een mooi hoofdstelletje, rijdt er clinics mee,..

(over manegeruiters heb ik het niet eens, ik zet echt geen typische manegeruiter op een goed sportpaard, ja om uit te stappen misschien := )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:29

saskiakefie schreef:
Ik bedoelde ermee te zeggen dat eigenaren daar ook aan moeten denken v.w.b een vergoeding ;) En dat het niet alleen lusten en geen lasten zijn.

Die begrijp ik niet helemaal... waar moeten eigenaren aan denken als ze een vergoeding vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:34

GamblersCup schreef:
saskiakefie schreef:
Ik bedoelde ermee te zeggen dat eigenaren daar ook aan moeten denken v.w.b een vergoeding ;) En dat het niet alleen lusten en geen lasten zijn.

Die begrijp ik niet helemaal... waar moeten eigenaren aan denken als ze een vergoeding vragen?

Voor ed emotionele schade die de bijrijder ondervind wannee de pony wordt verkocht of wanneer de eigenaar gaat verhuizen, dan is alle energie en tijd verspilde moeite geweest, daar moet je als eigenaar rekening meehouden, dwz in de hoogte van de bijdrage.

Tenminste zo lees ik het :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:39

Denk je echt dat ze dat bedoeld?? Ik vind dat een bijrijdster blij mag zijn dat ze een paard mag rijden, meerdere keren in de week, voor een schijnbedrag (als je het omrekent naar de kosten op een manege of een eigen paard...!).

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:46

Urielle schreef:
Ik heb het nog niet over iemand die je bewust het paard naar het Z laat rijden he, niet iemand die bijv. dubbel Z is geweest en versneld mag promoveren etc. Die betaal je ervoor :D

Maar gewoon een gemiddeld, best leuk rijdend jong grietje, die al wat wedstrijdervaring heeft met een ander paardje of bijv. bij de pony's wat heeft gereden.

Stel jouw paard, jij rijdt hem komend jaar naar het M1 of M2, zij rijdt hem ook naar het M, is ie toch twee keer M dressuur onder verschillende ruiters. Klinkt al een stuk leuker bij een verkoop (weet dat jij het niet doet, maar stel). En stel ze rijdt hem nog een jaartje door en ze heeft hem in het Z2, is je paard ineens in de klasse van zeker 10.000 Euro belandt.
Ondanks dat het meiske zelf voorheen misschien maar B of L was.

Meiske heeft er lesgeld in gestopt, startgeld en geld aan vereniging/KNHS plus benzine ingestoken, koopt misschien ook nog wat dekjes, een mooi hoofdstelletje, rijdt er clinics mee,..

(over manegeruiters heb ik het niet eens, ik zet echt geen typische manegeruiter op een goed sportpaard, ja om uit te stappen misschien := )

ik snap je punt... maar ja, vooraf is het ook maar gokken of het zo loopt, ondertussen hebben ze een super leuk paard (al zeg ik het zelf ;)) te rijden, en ik zou ook niet de moeilijkste zijn met wat ze ermee mogen doen. De accommodatie kost ook niet niks, dus om nou helemaal op de liefdadigheid toer te gaan vind ik wat overdreven :o

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:48

Als ik een verzorg/bijrijd paard heb en daar geld voor neer moet leggen en dan ook nog verplicht zou worden voor les, dan blijf ik liever op een manege hobbelen ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:50

En héél veel meiden zijn dat NIET met je eens, want die mogen voor een in verhouding klein bedrag véél vaker rijden, op vaak véél leukere paarden die niet "zoveel uur" op een dag lopen, met véél meer mogelijkheden (buitenrijden, wedstrijd rijden, knoem maar wat) en met les waar je véél meer leert ;)

Javayo

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:55

ja, denk dat je toch meer leert op een eigen paard in een privé les dan op een manege... en dan mag je nog eens springen, buitenritje, wedstrijden rijden... net waar je zin in hebt.

Maar goed, eindeloze discussie, en er werd al terecht opgemerkt dat het er ook aan ligt in welke regio je woont. ik moet een flink bedrag aan stalling afdragen iedere maand, en als ik hem dan niet 7 dagen in de week tot mijn eigen beschikking heb omdat ik kies voor een bijrijder, dan vind ik een bijdrage niet meer dan normaal. als ik landelijk zou wonen zou dat wellicht anders zijn.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:57

Dat zal best, maar als je voor 100 euro 2/3 dagen per week mag komen en dan nog de verplichting hebt voor een les. Dan ben ik in verhouding goedkoper uit, met een manege les.
En tuurlijk leer je meer, maar niet iedereen heeft het geld om bij te betalen bij een verzorg/bijrijdpaardje.

Als ik bij ons in de omgeving kijk, zie ik vaak veel paarden staan, waar je niks mee mag. Toevallig zag ik net nog een advertentie, 2,5 jarig paard, mag je dus nog niks mee, maar wel een bedrag van 30 euro betalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:59

In het stedelijke deel van het Antwerpse liggen de stalprijzen net zo hoog als in de Randstad, maar alleen echte beginners betalen ergens voor, dus ik denk dat het echt gewoonte is per regio. Rij je hier pakweg L-niveau (hoeft niet eens op wedstrijd) dan krijg je al snel minstens een zakcentje ervoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:00

Ik niet hoor, maar ik laat een bijrijder dan ook niet betalen als "tegemoetkoming van de algehele kosten van mijn paard" maar meer als "gebruiksgeld". Als je een paard wilt huren voor een buitenrit of op de manege om vrij te rijden, moet je ook betalen. Ik vind dat redelijk. Voor niks gaat de zon op.
Tenzij je ipv geld iemand wat werk laat doen op stal, andere paarden ook binnenhalen, stal uitmesten, harnachement poetsen bijvoorbeeld. Dan is het "betalen in natura" :)

Ik vind het absolute onzin als mensen denken dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand helpt" := Maar ik vind dan ook dat je absoluut NIET afhankelijk moet worden van een bijrijdster, krijg je alleen maar problemen mee uiteindelijk. Bijrijdster zou eens in d'r hoofd kunnen krijgen dat ze eisen kan gaan stellen, of rechten heeft ofzo >;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:04

Urielle schreef:
Wat voor ruiter krijg je doorgaans voor een recreatiepony waar je alleen buiten wat op rondhobbelt? Juist, de een of andere Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is en blij is dat ze het bos in mag.
Daar kan ik me van voorstellen dat ze een bijdrage betalen, voegen verder niet veel toe behalve dat het paard aandacht en beweging heeft gehad.
De serieuze goede ruiters die interesse hebben in een recreatiepaardje kopen er vaak zelf wel een, zoveel kosten heb je er niet aan en dat hebben die er wel voor over.

Ik kan het echt niet meer oneens zijn met je dan nu. :n Ik voel me er gewoon persoonlijk door aangesproken. Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is? Wat denigrerend. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt als het nu op mij overkomt. Ik heb langer dan 5 jaar een recreatiepony bijgereden: met veel plezier veel bosritten gemaakt. En uh ja, tuurlijk was ik blij dat ik het bos in mocht, is toch tof als je op iemands paard mag rijden? Wat is daar mis mee? Ik vind mezelf allesbehalve penny. En ik zit rijtechnisch ook op een bepaald niveau, ik zou een paard best het een en ander kunnen leren (en heb dat ook gedaan), maar mede doordat ik op een stal reed waar allesbehalve zachtzinnig 'dressuur' werd gereden, was ik de 'dressuur' zo kotsbeu dat ik alleen nog maar in het bos wilde rijden. Ik kan het wel, maar ben mijn ambitie verloren ergens gaandeweg. En 'zoveel kosten heb je er niet aan'? Als dat waar was, had ik tien jaar geleden al een paard gehad. Een recreatiepaard (wat is trouwens een recreatiepaard, ook dat Z2/ZZ-licht-paard is een recreatiepaard) is goedkoper in de aanschaf dan een of andere dressuurtopper, maar is in onderhoud nog steeds duur genoeg om voor veel mensen niet weggelegd te zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:12

GamblersCup schreef:
Ik vind het absolute onzin als mensen denken dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand helpt" := Maar ik vind dan ook dat je absoluut NIET afhankelijk moet worden van een bijrijdster, krijg je alleen maar problemen mee uiteindelijk. Bijrijdster zou eens in d'r hoofd kunnen krijgen dat ze eisen kan gaan stellen, of rechten heeft ofzo >;)

Tja, misschien ervaar jij het niet zo als eigenaar, dat je uit de brand wordt geholpen door de bijrijder. Maar veel eigenaren ervaren dat wel zo. Waaronder de eigenaar van mijn vorige verzorgpony. Die was mij erg dankbaar. Zelf reed ze helemaal niet (meer) en kon ze vaak niet, maar ze wilde wel dat de pony gereden werd. Ik was haar natuurlijk ook dankbaar, ik mocht immers haar pony verzorgen.
Ik vind ook dat je als bijrijder geen eisen mag stellen. Heb ik natuurlijk ook nooit gedaan. Dat vind ik ook het pijnlijke van het hele bijrijderstukje: je zet je in voor een paard, meerdere dagen per week, soms wel jarenlang, laat er dingen voor, maar wanneer puntje bij paaltje komt, ben je totaal afhankelijk van 'de grillen' van de eigenaar. Dat maakt ook dat ik nooit meer iets wil bijrijden, mocht ik straks meer tijd krijgen. Ik wacht wel op mn eigen paardje. Ik zie het trouwens wel vaak gebeuren, dat bijrijders denken dat ze bepaalde rechten hebben en eisen kunnen stellen. Dat vind ik altijd zo'n illusie. Maar ik kan me wel voorstellen dat het prettig is om zo te denken voor die bijrijder: je zou immers zo graag willen dat het zo was. Als ik voor mezelf mag spreken: zo lang ik me al kan herinneren heb ik een eigen paard gewild. Dat zat er nooit in, wegens financiele perikelen. Een bijrijdpaard is het dichtste bij een eigen paard dat ik kon komen. Het is dan heel pijnlijk om steeds weer naast het net te vissen, omdat er dan toch geen rekening met je gehouden wordt. Hoe logisch ook.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:19

VogeltjeM schreef:
Urielle schreef:

Ik kan het echt niet meer oneens zijn met je dan nu. :n Ik voel me er gewoon persoonlijk door aangesproken. Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is? Wat denigrerend. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt als het nu op mij overkomt. Ik heb langer dan 5 jaar een recreatiepony bijgereden: met veel plezier veel bosritten gemaakt. En uh ja, tuurlijk was ik blij dat ik het bos in mocht, is toch tof als je op iemands paard mag rijden? Wat is daar mis mee? Ik vind mezelf allesbehalve penny. En ik zit rijtechnisch ook op een bepaald niveau, ik zou een paard best het een en ander kunnen leren (en heb dat ook gedaan), maar mede doordat ik op een stal reed waar allesbehalve zachtzinnig 'dressuur' werd gereden, was ik de 'dressuur' zo kotsbeu dat ik alleen nog maar in het bos wilde rijden. Ik kan het wel, maar ben mijn ambitie verloren ergens gaandeweg. En 'zoveel kosten heb je er niet aan'? Als dat waar was, had ik tien jaar geleden al een paard gehad. Een recreatiepaard (wat is trouwens een recreatiepaard, ook dat Z2/ZZ-licht-paard is een recreatiepaard) is goedkoper in de aanschaf dan een of andere dressuurtopper, maar is in onderhoud nog steeds duur genoeg om voor veel mensen niet weggelegd te zijn.

Ik ben het helemaal eens met vogeltje... Misschien bedoelt Urielle het niet zo want ik vind persoonlijk de hele manier van schrijven van Urielle wat neerbuigend overkomen net als de onderstaande quote
Citaat:
(over manegeruiters heb ik het niet eens, ik zet echt geen typische manegeruiter op een goed sportpaard, ja om uit te stappen misschien )
Dat kun je volgens mij ook op een andere manier verwoorden.. of misschien nog beter: zulke opmerkingen gewoon achterwege laten... :\