Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
linnie050 schreef:Verschilt een beetje per situatie
Manege betaal ik 115 euro per kwartaal op een manege paard.
Ik betaal niks voor de verzorgpaarden. Vind het ook onzin.
Al weet ik wel dat ik daarmee geluk heb als ik marktplaats bekijk.
Ik zocht eerder ook vaak via marktplaats veel moet je voor betalen.
Het is moeilijk als je geen geld hebt voor onderhoud eigen paard.
Vaak zag ik ook mag je 1x in de week komen voor bepaald bedrag maar op de andere dagen kwamen ook meiden. lekker verdienen!
Ik help ook een vrouw met haar paarden.
Rij haar oudere paard paar keer in de week zodat hij wat beweging krijgt. Gewoon recreatie beetje rustig aan.
Op haar wedstrijd paarden mag ik niet rijden soms zorg ik wle dat hij opgezadeld is dan warm rijden zodat de 1 warm gelopen is en ze deze kan aannemen en pak ik het andere paard stap haar uit en verzorg het en zet weer op stal of in de weide. maar zijn zeldzame momenten
Longeer ze wel wekelijks als ik er ben en ze is er niet aan toe gekomen om te rijden.
Verder help ik mee met de stallen of de weilanden net wat nodig is.
En ga mee met de wedstrijden ook omdat ik het leuk vind en er zelf veel van leer.
Zorg dan ook vaak ervoor dat bv de benen gewassen zijn, spullen netjes en regelmatig de boel invetten enz.
Gewoon beetje alles wat erbij komt kijken.
Ik heb 2 vaste dagen als ik vaker wil komen mag ik komen en als ze hulp nodig heeft belt ze soms ook wil je langskomen en dat en dat doen.
Maar zo is de vrouw geholpen als ik er ben en ik ook blij dat ik weer met paarden bezig kan zijn.
No_No schreef:Ik persoonlijk wil best wel een bijdrage betalen per maand voor mijn vz paard. Ik hoef het niet, ik ga er wel regelmatig naar toe om de paarden binnen of buiten te zetten zonder iets met het paard te kunnen doen. Kost mij ook benzine en tijd. Soms nog even voeren of de stallen mesten. De eigenaresse is heel blij dat ik haar paard wil doen. Ze kan het helaas zelf niet meer. Ik ga ook op eigen kosten naar de manege en straks ook op eigen kosten wedstrijden rijden. Op deze manier komt het paard ook hoger op niveau![]()
Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc
vjseegers schreef:De meningen blijven verdeeld.
Heb 's even de reacties zo 's snel doorgescand en voor zover ik een woonplaats kon achterhalen, valt me iets op: over het algemeen wonen de voorstanders van betalen in de randstad of stedelijk gebied, terwijl de tegenstanders vrijwel allemaal uit meer landelijk gebied / dorpjes komen. Zou het er iets mee te maken hebben dat de "stedelingen" het hebben van een paard / paardrijden echt als een bijzondere luxe zien en degenen uit de landelijke gebieden dat meer als "gewoon" zien? Zij hebben bijv vaker ook wel paarden aan huis.
En dat daarom de "stedelingen" het gebruikelijk vinden dat je voor luxe (als bijrijder) betaald, terwijl de meer "landelijken" dat wat ongewoner vinden want paarden zijn voor hen meer gemeengoed?
Afgezien natuurlijk dat de prijzen voor het houden van een paard in m.n. de randstad gewoon veel hoger liggen omdat grond en faciliteiten hier schaars en in verhouding duur zijn.
Wat vinden jullie?
Mindim schreef:No_No schreef:Ik persoonlijk wil best wel een bijdrage betalen per maand voor mijn vz paard. Ik hoef het niet, ik ga er wel regelmatig naar toe om de paarden binnen of buiten te zetten zonder iets met het paard te kunnen doen. Kost mij ook benzine en tijd. Soms nog even voeren of de stallen mesten. De eigenaresse is heel blij dat ik haar paard wil doen. Ze kan het helaas zelf niet meer. Ik ga ook op eigen kosten naar de manege en straks ook op eigen kosten wedstrijden rijden. Op deze manier komt het paard ook hoger op niveau![]()
Als ik een hogere bijdrage zou betalen zou ik wel zelf willen weten wat ik met het paard doe. B.v. dekens op, toiletteren, wanneer/waar rijden etc
Dekens heeft een bijrijder hier niets over te zeggen en toiletteren mag in overleg. Wanneer en waar rijden ook in overleg, omdat ik aan het einde van het verhaal de schade als er iets gebeurt moet bekostigen.
Javayo schreef:Ik denk dat het onderscheid tussen wel of niet betalen ook grotendeels zit in het rijden van een 'recreatiepony' waar je lekker op rond hobbelt en een buitenritje maakt, en een ' sportpaard' waarmee je bijvoorbeeld ook mag gaan starten.
No_No schreef:Dat is jouw idee. Niet de mijneNatuurlijk moet het wel acceptabel/vetrouwd zijn, maar ik vind dat het idee van de leaser zeker wel een rol mee speelt. Anders geen geld vragen, dan moet de bijrijder gewoon doen wat jij wil. Als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander.
GamblersCup schreef:saskiakefie schreef:Ik bedoelde ermee te zeggen dat eigenaren daar ook aan moeten denken v.w.b een vergoedingEn dat het niet alleen lusten en geen lasten zijn.
Die begrijp ik niet helemaal... waar moeten eigenaren aan denken als ze een vergoeding vragen?
Urielle schreef:Ik heb het nog niet over iemand die je bewust het paard naar het Z laat rijden he, niet iemand die bijv. dubbel Z is geweest en versneld mag promoveren etc. Die betaal je ervoor![]()
Maar gewoon een gemiddeld, best leuk rijdend jong grietje, die al wat wedstrijdervaring heeft met een ander paardje of bijv. bij de pony's wat heeft gereden.
Stel jouw paard, jij rijdt hem komend jaar naar het M1 of M2, zij rijdt hem ook naar het M, is ie toch twee keer M dressuur onder verschillende ruiters. Klinkt al een stuk leuker bij een verkoop (weet dat jij het niet doet, maar stel). En stel ze rijdt hem nog een jaartje door en ze heeft hem in het Z2, is je paard ineens in de klasse van zeker 10.000 Euro belandt.
Ondanks dat het meiske zelf voorheen misschien maar B of L was.
Meiske heeft er lesgeld in gestopt, startgeld en geld aan vereniging/KNHS plus benzine ingestoken, koopt misschien ook nog wat dekjes, een mooi hoofdstelletje, rijdt er clinics mee,..
(over manegeruiters heb ik het niet eens, ik zet echt geen typische manegeruiter op een goed sportpaard, ja om uit te stappen misschien)
Urielle schreef:Wat voor ruiter krijg je doorgaans voor een recreatiepony waar je alleen buiten wat op rondhobbelt? Juist, de een of andere Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is en blij is dat ze het bos in mag.
Daar kan ik me van voorstellen dat ze een bijdrage betalen, voegen verder niet veel toe behalve dat het paard aandacht en beweging heeft gehad.
De serieuze goede ruiters die interesse hebben in een recreatiepaardje kopen er vaak zelf wel een, zoveel kosten heb je er niet aan en dat hebben die er wel voor over.
GamblersCup schreef:Ik vind het absolute onzin als mensen denken dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand helpt"Maar ik vind dan ook dat je absoluut NIET afhankelijk moet worden van een bijrijdster, krijg je alleen maar problemen mee uiteindelijk. Bijrijdster zou eens in d'r hoofd kunnen krijgen dat ze eisen kan gaan stellen, of rechten heeft ofzo
VogeltjeM schreef:Urielle schreef:Wat voor ruiter krijg je doorgaans voor een recreatiepony waar je alleen buiten wat op rondhobbelt? Juist, de een of andere Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is en blij is dat ze het bos in mag.
Daar kan ik me van voorstellen dat ze een bijdrage betalen, voegen verder niet veel toe behalve dat het paard aandacht en beweging heeft gehad.
De serieuze goede ruiters die interesse hebben in een recreatiepaardje kopen er vaak zelf wel een, zoveel kosten heb je er niet aan en dat hebben die er wel voor over.
Ik kan het echt niet meer oneens zijn met je dan nu.Ik voel me er gewoon persoonlijk door aangesproken. Pennygriet die de manege nog niet ontstegen is? Wat denigrerend. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt als het nu op mij overkomt. Ik heb langer dan 5 jaar een recreatiepony bijgereden: met veel plezier veel bosritten gemaakt. En uh ja, tuurlijk was ik blij dat ik het bos in mocht, is toch tof als je op iemands paard mag rijden? Wat is daar mis mee? Ik vind mezelf allesbehalve penny. En ik zit rijtechnisch ook op een bepaald niveau, ik zou een paard best het een en ander kunnen leren (en heb dat ook gedaan), maar mede doordat ik op een stal reed waar allesbehalve zachtzinnig 'dressuur' werd gereden, was ik de 'dressuur' zo kotsbeu dat ik alleen nog maar in het bos wilde rijden. Ik kan het wel, maar ben mijn ambitie verloren ergens gaandeweg. En 'zoveel kosten heb je er niet aan'? Als dat waar was, had ik tien jaar geleden al een paard gehad. Een recreatiepaard (wat is trouwens een recreatiepaard, ook dat Z2/ZZ-licht-paard is een recreatiepaard) is goedkoper in de aanschaf dan een of andere dressuurtopper, maar is in onderhoud nog steeds duur genoeg om voor veel mensen niet weggelegd te zijn.
Dat kun je volgens mij ook op een andere manier verwoorden.. of misschien nog beter: zulke opmerkingen gewoon achterwege laten...Citaat:(over manegeruiters heb ik het niet eens, ik zet echt geen typische manegeruiter op een goed sportpaard, ja om uit te stappen misschien )