Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:41

Wij hebben een verhard stuk en een gigantische schuilstal. Toen ik net op stal was stonden ze allemaal binnen of net over de drempel. 4 stuks pony's lagen in het stro te slapen. Ik heb sinds de heftige regen geen een keer modder maar wel veel stro aan mijn paard gezien wat betekend dat ze er ook niets aan vind om in de drek te rollen.
Ik ben super blij dat ze die optie hebben. In een modderig landje liet ik mijn paard echt niet buitenstaan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:46

Die van mij staan ook 24/7 buiten. Kan ook wel met 9 hectare land; als het te klein stuk is trappen ze het kapot. Met zo'n groot stuk heb je daar geen last van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:49

vancky2005 schreef:
Staan jullie paarden ook zo in de regen en de modder en wat doe je als ze staan te rillen?

Ja, hier ook volop regen en dus modder. Ik zie 'm voornamelijk op het bestrate stuk, daar staat een hooibak en daar staat hij meestal te chillen met vriendjes.

Rillen? Hij heeft een vetpercentage waar een volwassen pinguin jaloers op zou zijn en een wintervacht van zo'n 10 centimeter dik. Bovendien heeft hij volop te vreten. Heb 'm nog nooit zien rillen, ook niet in sneeuwstormen. Ben al lang blij dat hij sinds een week of 2 niet meer staat te zweten.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:59

Hier nog steeds geen modder of plassen gelukkig!
Wel ponys die uit de wind konden staan, dat niet deden en dus eentje met een samen geknepen kontje.
Ongevoerde regendekens omgedaan en weer blije ponys. :)
Mocht het modder worden dan gaan ze in een loopstal en mogen ze een halve hectare overdag vertrappen, maar voorlopig vermaken ze zich wel op 2 hectare.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:52

Dat snap ik nou niet hé, dat buitenstaan blijkbaar gelijk is aan in de blub, en dat dat maar normaal is. En als paardlief het koud krijgt moet ie maar weer z'n hok in.

Er zit nog zoveel tussen blub en de stal.... Bv als je bak goed gedraineert is, ze daar zetten. Paddock draineren met zand erop, wij hebben ook nog een hele bestrate paddock....

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:10

Ik zou je rillende paard wel onder deken zetten, ze moeten t niet koud krijgen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:19

Vanckje, kun je geen ongevoerde of gevoerde regendeken opdoen en onbeperkt hooi gaan geven?

Gypsy,. dan moet je natuurlijk wel die mogelijkheden hebben ;)

Ik had het gisteren moeten afkloppen, het heeft hier ontzettend geregend..
Het stuk waar de koeien hun hooi kregen staat bijna blank, gelukkig is de rest van het land nog netjes.

Blijven jullie regendekens wel goed met dit weer?
Het heeft hier de hele nacht goed door geregend en met regendeken toch natte billen en borst. :\

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:27

Mijn regendeken heeft het goed gehouden, is eentje van Fouganza. Normaal gezien doe ik geen dekens aan, maar er is eentje die wat last heeft van stijve spieren en door een nat velletje heeft ze nog meer last.
Ik heb een probleempje met een ondergelopen (schuil)stal (we gaan het moeten opvoeren) en nu moeten ze met z'n drie in een redelijke grote schuilstal, maar er is altijd eentje die buiten gewipt wordt, er is nochtans plaats genoeg voor drie. De weide is wel wat natjes, maar de hoger gelegen delen liggen er goed bij, nochtans zijn ze met geen stokken uit hun loopstal te slaan.... ik dacht dat paarden graag buiten liepen, ook met dit weer, maar mijn dames dus niet...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:31

@Hanneke84: Tja wij hebben ook gewoon kleigrond, het is maar net hoeveel moeite je wil doen...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:41

Moest ik de mogelijkheid hebben dan gingen ze allemaal in een grote gesloten loopstal in de winter, lekker droog en warm, maar dat kan ik niet. Door omstandigheden zit ik met een aantal paarden die ik niet kan verkopen omdat ze al ouder zijn en is de weide de enige oplossing. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar nu is het extreem nat en winderig. Vanaf dit weekend wordt het droger en dan kan ik zien of ik een deken aan doe. Het is gelukkig niet meer zo koud en het nat valt weinig aan te doen.
Moest dit paard het echt niet redden op deze manier dan zoek ik een alternatief en gaat ie ergens op stal, ik laat hem niet aan zijn lot over!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:44

Het gaat niet om de moeite, het is namelijk niet mijn land.
En daarnaast denk ik dat ze het super hebben dus ik zie niet in waarom je over mijn berichtje valt?

Cambiar, Fouganza ken ik niet maar zo te lezen is het dus niet normaal dat een deken doorlekt ookal regent het zo lang achterelkaar. Voer je ook in de schuilstal? Misschien hooi in netten doen en verdelen in de stal of laten ze hem dan ook niet binnen?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:38

Hanneke84 schreef:
En daarnaast denk ik dat ze het super hebben dus ik zie niet in waarom je over mijn berichtje valt?

Cambiar, Fouganza ken ik niet maar zo te lezen is het dus niet normaal dat een deken doorlekt ookal regent het zo lang achterelkaar. Voer je ook in de schuilstal? Misschien hooi in netten doen en verdelen in de stal of laten ze hem dan ook niet binnen?

Ja dat doe ik nu, hooi leggen in de schuilstal. Het is een grote schuilstal van 21m³ ingedeeld in 2 stukken dus kunnen ze altijd wel in een deel waar er plaats is. Hij staat ook goed uit de wind en er ligt bestrating in. Ze kunnen ook goed uit de wind staan naast de schuilstal. momenteel schijnt de zon een beetje, dus dan kunnen ze toch wat opdrogen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:59

Hanneke84 schreef:

Neen, dat is niet normaal dat het nat wordt. Ik geef les in waterdichte materialen en belangerijkste is dat de naden gesealed zijn met een strap aan de binnenkant (plastiekerig bandje die over de naden wordt gelegd), het deken terug waterdicht gemaakt wordt door iets in de wasmaschine te doen om de zoveel tijd (nikwax of andere producten).
Fouganza is het merk van decathlon, ik ben er heel erg tevreden over en het blijft nu al drie jaar mooi waterdicht, de pasvorm is ook heel goed.
Ik voer niet in de schuilstal, want dan worden er paarden weg gedrumd, wel leg ik bergen stro zodat ze zonder ruzie kunnen knabbelen in de schuilstal en het hooi prop ik in netten, omdat als ik het in een bad of in een bak geef, de oudste er alles uitfloept met een zwaai van haar neus :D .
Het is hier echt zeiknat...pfff, ik doe wat ik kan om de ladies te soigneren (verzorgen) en de weide is gelukkig droog. Ik zag mijn alfa merrie vandaag staan stampen en pletsen in een grote plas, blijkbaar vinden ze het allemaal niet zo erg :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 15-12-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:01

@Hanneke: Ik viel eigenlijk helemaal niet over jou bericht? Meer over andere berichten.

Imo moet je voor de aanschaf van je paard al na gaan denken over dit soort dingen. :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:02

Die van mij staat ook nog buiten, als het aan mij ligt blijft ze daar. :)
Moet wel zeggen dat ze een berenvacht heeft en dat ik haar niet te vaak poets (helemaal niet bij een periode van veel regen)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:04

Gypsy schreef:
Dat snap ik nou niet hé, dat buitenstaan blijkbaar gelijk is aan in de blub, en dat dat maar normaal is. En als paardlief het koud krijgt moet ie maar weer z'n hok in.

Er zit nog zoveel tussen blub en de stal.... Bv als je bak goed gedraineert is, ze daar zetten. Paddock draineren met zand erop, wij hebben ook nog een hele bestrate paddock....

Daar moet je al veel geld voor hebben, voor een paddock, niet iedereen kan zich dat permitteren (draineren en zand dat mooi hard blijft liggen, reken maar minimum op een 5/6000 euro.... Ik heb dat ook niet. Een prima schuilstal en een goeie weide is voldoende, het is maar al te gek dat je geen paard mag aanschaffen als je geen paddock hebt...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:05

Rider01 schreef:
Die van mij staat ook nog buiten, als het aan mij ligt blijft ze daar. :)
Moet wel zeggen dat ze een berenvacht heeft en dat ik haar niet te vaak poets (helemaal niet bij een periode van veel regen)

Poetsen kan geen kwaad, integendeel, dat is zelfs goed voor de talgkliertjes en de vetlaag.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:06

Onze paardjes stonden ook altijd buiten, inmiddels hebben wij de mogelijkheid gekregen om 6 paarden te kunnen stallen.
4 van de 9 gaan elke avond naar binnen en ik moet zeggen... ze gaan er maar al te graag in!
Overdag mogen soms 2 kleine pony's naar binnen om droog te worden en bij te eten, maar iedere dag staan ze drangen voor het hek om de stal in te mogen.
Zijn wel mooie grote stallen moet ik erbij zeggen...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:13

Cambiar schreef:
Gypsy schreef:

Daar moet je al veel geld voor hebben, voor een paddock, niet iedereen kan zich dat permitteren (draineren en zand dat mooi hard blijft liggen, reken maar minimum op een 5/6000 euro.... Ik heb dat ook niet. Een prima schuilstal en een goeie weide is voldoende, het is maar al te gek dat je geen paard mag aanschaffen als je geen paddock hebt...

Dan kun je ook nog bestraten... Ik snap best dat het allemaal duur is. Maar waarom daar niet voor sparen/goede stalling zoeken voor je dat paard koopt.
En natuurlijk kan een goede wei ook, maar van die paarden die in een weitje staan dat eigenlijk volledig blubber is, zonder ook maar een droog stukkie... Nee, bah.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:19

Vancky dat ze in de schuilstal kunnen en er een stuk bestraat is, is toch hartstikke fijn.

Cambiar, het waren gloednieuwe dekens dus dan mag je toch wel verwachten dat ze waterdicht zouden zijn.. Ik heb de verkoper een pb gestuurd en ik ga vanavond maar kijken hoe groot te groot de Bucas was. Het schijnt vannacht ook heeeel veel te gaan regenen en te waaien en dan is een waterdichtdek wel zo lekker denk ik. Decathlon ken ik wel, maar is hier wel een eind vandaan. Wel super om te horen dat ze na 3 jaar nog steeds goed zijn!

Gypsy, je plaatste het berichtje na die van mij waarin ik het over modder en loopstal had vandaar dat ik dacht dat je het tegen mij had.
En volgens mij wil niemand hier een wei vol blubber zonder een droog stukkie..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:23

Oké ik snap het. :)

Tja ik vind het zo'n stom iets als ik naar de paarden ga. Dan kom ik langs de overbuurman. Hij heeft een prachtige grote bak met eb en vloed bodem. Daar rijden bijna alleen s'avonds mensen in. En dan gaan die paarden overdag 4 uur op een weitje waar nergens een droog plekje te vinden is. Wat is daar de logica achter....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:31

Britt schreef:
Mijn pony staat altijd buiten, zelfs met -20 en een fikse sneeuw-/hagelbui gaat ze lekker buiten staan. Kont in de wind en slapen :Y) Schuilstal stond 3 meter verderop.
Idem hier, paard en pony 24/7/365 op het land (geen dekens, schuilstal zijn drie gewone stallen waar de deur altijd open staat). Ze kunnen zelf wel kiezen wanneer ze het niet meer leuk vinden. In de winter krijgen ze de droogste weide. Tot nu toe is die nog nooit in blubber gelopen, vroeger stonden er 4 paarden halve dagen op, nu 2 paarden hele dagen, dus ik vermoed dat het ook nu geen blubber wordt... En anders kunnen ze zelf beslissen lekker in de schuilstal te gaan staan, maar dat doen ze eigenlijk alleen bij felle zon.

Voor de winter is meer land alleen maar beter. Ik snap nooit waarom mensen een giga zomerweide gebruiken en als winterweide een klein stukje nemen 'dat kapot gelopen mag worden'. Volgens mij hoort het juist omgekeerd. In de zomer niet te rijk/veel gras en in de winter genoeg plaats zodat er niets kapot gaat...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:38

Gypsy schreef:
Oké ik snap het. :)

Tja ik vind het zo'n stom iets als ik naar de paarden ga. Dan kom ik langs de overbuurman. Hij heeft een prachtige grote bak met eb en vloed bodem. Daar rijden bijna alleen s'avonds mensen in. En dan gaan die paarden overdag 4 uur op een weitje waar nergens een droog plekje te vinden is. Wat is daar de logica achter....

Wat wil jij dan? Ze in die buitenbak zetten? Lekker voor je bodem ;)

Maar goed, dat geef ik elders in het topic dus ook aan. Niks mis met 24/7 buiten, maar niet als dat betekend dat je je paard zwembandjes om moet doen omdat ie anders verzuipt....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:59

Bij mij mogen ze ook niet de bak in hoor. Is funest voor je bodem. Ik kijk het gewoon per dag aan.

Als de bodem erg nat is, gaan ze 's nachts op stal, is het weer aardig weggezakt, dan blijven ze buiten. Maar zoveel regen als we nu achter elkaar hebben gehad, zo gek hebben we het hier nog nooit gehad. Er is hier zeker 2 keer de maandhoeveelheid gevallen (en we zijn pas halverwege de maand) -O- . In het zomer was er ook veel regen, maar toen stonden ze in de zomerwei. Die is veel groter (4ha in totaal, en iedere maand op een nieuw stuk van 0,5 ha) en ze staan er korter op. Op dit stuk van een halve hectare staan ze van half oktober tot half april, tja, dat wordt dan meer kapot gelopen als het zo nat is en er komt dus iedere dag wel blubber bij.

Voorgaande jaren hebben dit probleem niet gehad, anders had ik echt wel een stukje bestraat. Komend jaar gaan we als ze op de zomerwei staan in ieder geval rond het hooinet bestrating aanbrengen.

En er zijn nog wel een paar droge plekken voor de voetjes, maar dan staan ze op de rand van de wei zonder beschutting.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:09

Ik heb ook wel eens natte borst en billen gehad, werd mij toen vertelt dat hij op waait en zo achter nat word op zn billen.
Van voren misschien omdat hij niet mooi aansluit?