Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:01

Jantine_ schreef:
Maar mijn vraag is dan aan degene die verzorgsters hebben die betalen: WAAROM?
Waarom doe je zelf je paard niet? Kan je het niet betalen? Heb je geen tijd? Waarom niet?
Als je het een verzorgster zo gunt, dan laat je d'r toch gewoon ook rijden?

Ik wil hier wel antwoord op geven :j

2,5 jaar geleden zocht ik een bijrijdster, omdat ik zwanger was en omdat we net een huis hadden gekocht, ik had dus geen tijd meer om 7 dagen per week naar stal te gaan. De stallen moesten we zelf mesten, dus met dat meisje afgesproken dat zij beide stallen mest (en m'n pony ook z'n benen liet strekken) 'in ruil voor' het rijden met mijn paard.

Vorig jaar werd ik ziek en moesten de paarden OF verkocht worden OF in volpension.
Op mijn huidige stal hoeft mijn bijrijdster enkel af en toe wat drollen uit de paddock te scheppen (ik doe het zelf 3 dagen) en ze heeft geen omkijken meer naar stallen mesten/mijn pony voeren of buiten zetten/etc.
Per eind december gaan de paarden verhuizen naar een andere stal (nog voller dan volpension, daar hangt ook een prijskaartje aan), omdat ik mijn huidige stal niet de juiste plek vind voor mijn paarden.
Mijn bijrijdster hoeft dus enkel nog maar te rijden en ik vind dat ik daar best een vergoeding voor mag vragen.
Ze wast geen dekjes, ze vet geen zadels in, neemt geen net wortels mee en omdat alles zo vrijblijvend is (en volpension), komt ze enkel met mooi weer om te rijden. Ik heb daar normaal geen probleem mee gehad (zoals ik eerder zei: ik heb geen last van haar, maar ik heb er ook geen plezier aan), maar ik vind dat ze bést wat mee mag gaan betalen, dat het wat minder vrijblijvend wordt :)

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:06

Ik betaal zelf ook een bijdrage maar 100,- vind ik toch wel erg veel hoor..

050206051012

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:08

1810naomi, dat is inderdaad een flinke bijdrage... hoeveel dagen doe je het paard?
Aan de andere kant... je hebt verder geen zorgen (financieel) als het paard wat krijgt, je loopt geen risico's.
Mochten mijn paarden ooit het hoekje om gaan en ik wil met paarden bezig blijven, dan ga ik ook op zoek naar een bijrijdpaard :j Een eigen paard heeft een hoop 'mitsen en maren'.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:08

Jantine_ schreef:

Kijk, dat vind ik nou een mooie. Als je als particulier aan liefdadigheid wil doen, dan is dat alleen maar mooi.
Maar ik vind ook dat een bijrijder goed moet beseffen dat het feit, dat hij of zij uberhaupt al op dat paard, waar de eigenaar vaak al zijn tijd, geld en liefde in stopt, mag rijden, al onder de noemer 'iemand iets gunnen valt'
Jouw geld is evenwaardig aan dat van een ander, dus dat kan het verschil niet maken. Dat jij het mag, ondanks eventuele betaling, is al 'gunnen' genoeg me dunkt.
Bedenk wel dat de eigenaar jou helemaal niet hoeft toe te laten bij zijn dier, een ander kan het misschien even goed, of het dier blijft lekker buiten spelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:11

foxy80 schreef:
Kijk, dat vind ik nou een mooie. Als je als particulier aan liefdadigheid wil doen, dan is dat alleen maar mooi.
Maar ik vind ook dat een bijrijder goed moet beseffen dat het feit, dat hij of zij uberhaupt al op dat paard, waar de eigenaar vaak al zijn tijd, geld en liefde in stopt, mag rijden, al onder de noemer 'iemand iets gunnen valt'
Jouw geld is evenwaardig aan dat van een ander, dus dat kan het verschil niet maken. Dat jij het mag, ondanks eventuele betaling, is al 'gunnen' genoeg me dunkt.
Bedenk wel dat de eigenaar jou helemaal niet hoeft toe te laten bij zijn dier, een ander kan het misschien even goed, of het dier blijft lekker buiten spelen.

Precies, niets aan toe te voegen!

Het is dat ik toen zwanger raakte en geen kant meer op kon... maar tot die tijd zei ik ook altijd: 'ze gaan zelf maar werken om een paard te bekostigen'.
En op mijn pony komt niemand hoor, met een beetje mazzel mogen ze naar hem wijzen. Aangezien het mijn pony is, mag ik dat bepalen.

Beautjeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:13

Ik betaal 180 euro per maand voor mijn eigen stalling ?
En daarbij is alles inbegrepen...
Lessen, gebruik bak, strooien, uitmesten, voederen
(:
Maar ik begrijp natuurlijk ook dat je het heel graag wilt... 8-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:14

Quellian schreef:
1810naomi, dat is inderdaad een flinke bijdrage... hoeveel dagen doe je het paard?
Aan de andere kant... je hebt verder geen zorgen (financieel) als het paard wat krijgt, je loopt geen risico's.
Mochten mijn paarden ooit het hoekje om gaan en ik wil met paarden bezig blijven, dan ga ik ook op zoek naar een bijrijdpaard :j Een eigen paard heeft een hoop 'mitsen en maren'.

Ik zat er ook aan te denken, ik weet ook niet of ik zelf weer een eigen paard neem als die van mij is gaan hemelen.... Het is erg leuk, maaaaaar je bent altijd eindverantwoordelijk en hebt veel verplichtingen. Ziek, zwak en misselijk? Tja, beestje moet toch gevoerd worden. Dat als niemand anders kan, zul je toch zelf moeten...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:15

Ik denk dat als iemand een bijrijder zoekt voor een paard, dat diegene tijd nood heeft. In zo'n geval zou ik het heel logisch vinden, vooral als je klusjes moet doen als uitmesten ed., om het gratis te doen, en dan te mogen rijden in ruil voor de klusjes.
Zoek je een bijrijder omdat het allemaal te veel geld kost, is het wat mij betreft meer leasen. De bijrijder moet geld betalen en eventuele zaken als hoefsmid, dierenarts worden in overleg betaald door de een of de ander.
Zelf zou ik, mocht ik ooit een bijrijder zoeken voor mijn paard, geen geld vragen. Maar in ruil voor het knuffelen en rijden kunnen dan best een keer wat klusjes gedaan worden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:17

Quellian schreef:
foxy80 schreef:

Precies, niets aan toe te voegen!

Het is dat ik toen zwanger raakte en geen kant meer op kon... maar tot die tijd zei ik ook altijd: 'ze gaan zelf maar werken om een paard te bekostigen'.
En op mijn pony komt niemand hoor, met een beetje mazzel mogen ze naar hem wijzen. Aangezien het mijn pony is, mag ik dat bepalen.

Ik ben het erg met jullie eens. Ik snap het gunnen ook niet zo erg.

En wat ik ook vind meetellen, ik heb jaren verzorgsters/bijrijdsters gehad die niets hoefden betalen, maar vaak heb je als eigenaar er alleen maar meer werk door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:17

1810naomi schreef:
Ik betaal zelf ook een bijdrage maar 100,- vind ik toch wel erg veel hoor..

Ik vind het erg veel voor een vrij groen paard... Maar goed, als je er ook begeleiding bij krijgt is het weer een ander verhaal natuurlijk.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:23

Quellian schreef:

Mijn verzorgpaard doe ik zo'n 2/3 keer in de week en als ik een keer samen met iemand een buitenritje wil maken of gewoon lekker even wil rijden mag ik haar 9 van de 10 keer wel pakken als de eigenaresse of haar dochtertje geen les heeft. Ik betaal er 30,- per maand voor en mag alles met haar doen. Vind ik toch wel een beter bedrag dan 100,- per maand! :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:26

Pippaa schreef:
Ik denk dat als iemand een bijrijder zoekt voor een paard, dat diegene tijd nood heeft. In zo'n geval zou ik het heel logisch vinden, vooral als je klusjes moet doen als uitmesten ed., om het gratis te doen, en dan te mogen rijden in ruil voor de klusjes.
Zoek je een bijrijder omdat het allemaal te veel geld kost, is het wat mij betreft meer leasen. De bijrijder moet geld betalen en eventuele zaken als hoefsmid, dierenarts worden in overleg betaald door de een of de ander.
Zelf zou ik, mocht ik ooit een bijrijder zoeken voor mijn paard, geen geld vragen. Maar in ruil voor het knuffelen en rijden kunnen dan best een keer wat klusjes gedaan worden.

Ik begrijp totaal niet waarom er maar telkens weer de situatie van de eigenaar wordt bijgehaald, om te bepalen wat de bijrijder moet doen en betalen.
Nieuw inzicht: mag de eigenaar gratis op zijn paard rijden in ruil voor alle klusjes die hij doet? Toch ook niet?
Wat mij betreft, heeft een eigenaar het volste recht om EN geldproblemen te hebben EN tijdsgebrek te hebben EN dan toch een vergoeding te vragen aan een bijrijder die naast het rijden ook de handen uit de mouwen steekt zonder dat de eigenaar daarvoor beschreven moet worden in termen van geldwolf / geen paard waard.

Ik zie dat jouw keuze voor de toekomst anders is, fijn voor je toekomstige helper/bijrijder. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:31

Jantine_ schreef:
Waarom doe je zelf je paard niet? Kan je het niet betalen? Heb je geen tijd? Waarom niet?

Nou ik vind deze vragen wel erg... direct en niet jouw zaken als ik heel eerlijk ben.
Ik denk dat een hoog percentage paarden eigenaren niet elke dag heerlijk hun paard kunnen vertroetelen, bovendien gaat dat eigenlijk helemaal niet of je iemand er voor laat betalen of niet.
Ik gun het het mijn bijrijder, ik laat haar ook gewoon rijden, maar ze moet wel betalen. Ze betalen mee aan bepaalde risico's, vind ik niets meer dan normaal. Een jong iemand laat je natuurlijk niet betalen, een meisje van 11 heb ik ook een aantal keer laten rijden gewoon omdat zij er van leert en het gewoon lekker voor haar is. Bij een volwassene zie ik dit toch anders.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:33

In mijn ogen: Jij hebt voor het paard gekozen, jij moet dat paard bekostigen, jij dient voor dit paard te zorgen.

Jullie doen allemaal alsof jullie Totilias in stal hebben staan met ''als ze geluk hebben mogen ze wijzen''.

Pfff echt ongelofelijk!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:34

Ja mijn paard is mijn kind, daar ben ik zuinig op.
Sterker nog, ze is beter dan Totilas.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:35

Danique_G schreef:
Jantine_ schreef:

Nou ik vind deze vragen wel erg... direct en niet jouw zaken als ik heel eerlijk ben.
Ik denk dat een hoog percentage paarden eigenaren niet elke dag heerlijk hun paard kunnen vertroetelen, bovendien gaat dat eigenlijk helemaal niet of je iemand er voor laat betalen of niet.
Ik gun het het mijn bijrijder, ik laat haar ook gewoon rijden, maar ze moet wel betalen. Ze betalen mee aan bepaalde risico's, vind ik niets meer dan normaal. Een jong iemand laat je natuurlijk niet betalen, een meisje van 11 heb ik ook een aantal keer laten rijden gewoon omdat zij er van leert en het gewoon lekker voor haar is. Bij een volwassene zie ik dit toch anders.

Vooral zo direct omdat ik het even niet anders te verwoorden heb. Ik ben hier gewoon echt heel benieuwd naar.

En voor de duidelijkheid. Ik vind een bijdrage niet erg ofzo, maar ik vind het wel belachelijke bedragen die ik tegenwoordig voorbij zie komen. En dat zal ook deels liggen aangezien de stallingsprijzen hier erg hoog zijn

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:36

Jantine_ schreef:
In mijn ogen: Jij hebt voor het paard gekozen, jij moet dat paard bekostigen, jij dient voor dit paard te zorgen.

Jullie doen allemaal alsof jullie Totilias in stal hebben staan met ''als ze geluk hebben mogen ze wijzen''.

Pfff echt ongelofelijk!

In mijn ogen: jij hebt niks te vertellen over mijn paard, jij kan geen paard bekostigen, en ik dien helemaal niks, dankjewel

Pfft echt ongelofelijk, zo kan ik ook wel tekeer gaan :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:37

Danique_G schreef:
Ja mijn paard is mijn kind, daar ben ik zuinig op.
Sterker nog, ze is beter dan Totilas.

_O-

We zijn hier wel de mythe aan het voeden dat paardeneigenaren allemaal rotverwende omhooggevallen nesten zijn die hun paarden echt niet verdienen. :=

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:40

foxy80 schreef:
Jantine_ schreef:

Pfff echt ongelofelijk!

In mijn ogen: jij hebt niks te vertellen over mijn paard, jij kan geen paard bekostigen, en ik dien helemaal niks, dankjewel

Pfft echt ongelofelijk, zo kan ik ook wel tekeer gaan :')

Hoo wacht even. Even in mijn ogen.

Ik kan geen paard bekostigen? Op het moment wel hoor (met een betalende bijrijdster) .

Nee even zonder grappen, jij kan niet in mijn portemonnee kijken dus dit vind ik een rare opmerking.

Ik ben het er totaal mee eens dat ik helemaal niks over je paard te vertellen heb! Absoluut! Maar ik geef mijn mening, en dat mag nog altijd hier in nederland :) En ook daar mag je wel tegenin gaan, maar niet met dingen waarvan je niks weet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:46

Haha Foxy!
Ik ben -net als heel veel andere mensen- onwijs zuinig op mijn dieren. Sommige mensen vinden dat omhoog gevallen, ik noem het hard werken. Ik betaal straks 500 euro per maand stalgeld, zo gek vind ik 1/10 van de stalprijs als bijdrage niet. Ik verplicht haar niets, het is haar keuze. Als ze niets wil betalen, dan moet ze ook begrijpen dat ik er verder van af zie. Mijn paard loopt meer risico's op blessures als ze door haar gereden wordt, dan wanneer ze staat te freewheelen in de paddock.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:53

Maar buiten dit alles... een vergoeding hoeft toch geen reden te hebben?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:53

Daarom stond de smiley er ook achter, dit is toch niet meer serieus te nemen.
Hallo, omdat ik kieskeurig ben wie er aan mijn paard komt vergelijk ik haar met Totilas?

En wat je financiën betreft: volgens de bokt moraal kan je geen paard betalen als je daar een bijrijder voor nodig hebt (manegehouders dan weer niet, dat zijn halve heiligen omdat ze paarden verhuren aan elke gek met 2 benen en een portefeuille :Y) ). Ik weet dat het wel gebeurt maar dat mag je hier niet openbaar toegeven want dan ben je geen paard waard en jaddajaddajadda...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:55

Quellian schreef:
Maar buiten dit alles... een vergoeding hoeft toch geen reden te hebben?

Eindelijk, eindelijk, de kat op de koord _/-\o_

EYEOPENER: een eigenaar heeft het recht op een vergoeding, punt uit.

Daar hoeven geen lege rekeningen, lange werkdagen of slechte rijstijlen voor mee te spelen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:57

Ik begin al te twijfelen, lijkt ze er misschien toch een beetje op??? :)*
Afbeelding

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:59

De meningen lijken me wel duidelijk denk ik vanaf bijde kanten :j

En tot wat voor een bedrag vinden jullie het dan redelijk? Vind je een bepaald bedrag te hoog?
Gewoon een vraag, als dat nog mag :))