zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:33

Overal valt er wel wat te bezuinigen.
De motoren van de landbouw werktuigen niet onnodig laten draaien, als je even stilstaat.
Beetje kritisch kijken naar het branden van de verlichting in en rondom de gebouwen.
Ik weet zeker dat iedereen wel een bezuiniging weet.

Maar het grootste risico voor elke agrarier is elk jaar weer, wat is de opbrengst van en de prijs voor mijn oogst.

En nu toevallig is dit jaar de stro en hooi oogst heel slecht geweest.
En heel paardenhoudend Nederland heeft ineens een probleem met de gestegen prijzen voor het stro en ruwvoer.

Weten jullie wie de echte armoed zaaier is ??

En nu zal er wel weer vreselijk veel getemd worden.

De penny om de hoek met een of twee paardjes die haar financiëele zaken niet voor elkaar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:27

Ariebren schreef:
De motoren van de landbouw werktuigen niet onnodig laten draaien, als je even stilstaat.
Beetje kritisch kijken naar het branden van de verlichting in en rondom de gebouwen.

Maar het grootste risico voor elke agrarier is elk jaar weer, wat is de opbrengst van en de prijs voor mijn oogst.

En heel paardenhoudend Nederland heeft ineens een probleem met de gestegen prijzen voor het stro en ruwvoer.

De penny om de hoek met een of twee paardjes die haar financiëele zaken niet voor elkaar heeft.

Hoef je geen penny voor te zijn hoor. Mijn paard eet 3.5 baal hooi per week, ik heb 2 paarden dat is elke dag een baal. De huidige prijzen zijn hier gestegen met 50%. Dat is 24.50 per week meer en dan heb ik het alleen over hooi en nog niet over stalstrooisel en het krachtvoer welke ook in prijs gestegen is. Alleen aan hooi is dat al bijna 100 euro in de maand extra, het vlas is bij de leverancier van 5 euro nog wat met 3 euro verhoogd naar 8 euro nog wat. Reken maar uit. Dat is een hap uit je inkomen. Als jij noemt dat je je financiele zaken dan niet voor elkaar hebt, vind ik persoonlijk wel erg voorbarig.

Voorbeeld hoor, want bijons op stal komt hooi van eigen land.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:50

Dat is ongeveer 70 kg hooi per paard per week en ook nog krachtvoer.
Je zit zeker in de topsport met je paarden ??
Of zijn het paarden die vreten en mesten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:09

Ariebren schreef:
Dat is ongeveer 70 kg hooi per paard per week en ook nog krachtvoer.
Je zit zeker in de topsport met je paarden ??
Of zijn het paarden die vreten en mesten ??

Nee, mijn paarden krijgen een halve baal hooi per dag. Voor mijn tinker is dat het enige voer en hij wordt er niet dik van en verder heb ik nog een paard van 26 die dat weg eet, ook zij is niet te dik, die eet veel, anders valt ze in :D
Afbeelding
Afbeelding
Rechterpaard

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:32

als de paarden hier geen gras krijgen, zitten ze ook op zo'n 9kg voordroog per paard. Advies is 1,5% droge stof van het lichaamsgewicht. Dus met 600kg zit je op 9kg voordroog (en dan reken ik werkelijk gewicht, droge stof valt dan lager uit omdat er zo'n 20 tot 40% vocht in voordroog zit) en dat gaat schoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:16

Hier wordt vier a 5 keer per dag gevoerd in de winter, ook hier gaat alles schoon op. We kijken wel naar de paarden. Mijn tinker heeft eczeem dus voeren we hem sober, hij wordt eigenlijk nooit te dik van hooi, wel van gras. Mijn oude paard kan niet met minder toe, ze krijgt ook krachtvoer. Anders wordt ze echt mager, dus daar gaat heel veel naar de kachel. We voeren hier op het oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:07

Ariebren schreef:

Precies, je kan ook ergens anders op bezuinigen. Je kan bijvoorbeeld je kantine personeel afschaffen en een blikjesmachine neerzetten, of op goed vertrouwen pakken en opschrijven. Op licht en water valt altijd wat te bezuinigen, bijvoorbeeld door later open te gaan en eerder dicht, je kan overgaan op goedkopere basisbrok, de spuitplaatsen op muntjes, je klanten verplichten de hoeven uit te krabben na het rijden zodat het zand ook in de bak blijft, je kan de paarden langer buiten zetten zodat de stallen schoner blijven, enzovoort.

Mijn opmerking kwam trouwens niet vanwege deze nieuwe prijsverhoging, maar omdat ik al jaren niks anders meemaak dan dat de prijzen omhoog moeten wegens stro en hooi. Waarom houtmot duurder is, snap ik trouwens nog steeds niet, dat groeit niet op een akker.

Over die pennies heb je gelijk, maar die zullen er helaas altijd zijn.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:10

Heb geen idee. Voor een grote baal (super mooi) hooi betaal ik 55 euro en voor een baaltje vlas €6,75 wat volgens mij wel weer goedkoop is! Het maakt mij allemaal niet zoveel uit. Alles wordt duurder. Ze moeten toch eten. Dus ga me er ook niet druk over maken. Hoewel ik volgens mij niet de hoofdprijs betaal!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:23

hout krullen worden steed meer in bio electriciteit centrales gebruikt.
Vandaar dat dat ook steeds duurder wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:53

inderdaad. Afval hout, Houtsnippers van snoeien hetzelfde verhaal. Dat is geld waard tegenwoordig...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:01

Sow he, net een pak kuil van 500 kg gekocht voor 70,- ... aardig weer wat centjes dus! Maargoed, is nog een 3e snede, verder is het superrrrr mooi kuil, ruikt goed, zit bijna tegen hooi aan. Paardjes zullen het vast wel waarderen! :Y)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:24

Mochten er nog mensen kleine baaltjes hooi zoeken, mijn ouders hebben nog een paar honderd kleine baaltjes hooi zowel 1e als 2e snede te koop. De baaltjes wegen 18 a 20 kg. ( tussen breda en tilburg )
Per PB is het telefoonnummer te verkrijgen. ;-)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:43

wij verkopen zelf vlas en houtvezel. Ons vlas ging laatst ook omhoog van 6.60 naar 7.90. Niet leuk. Maar ja. Inkoop prijzen stijgen ook.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:57

joenohoe schreef:
_daf_ schreef:
Ik ben boer en 8euro netto heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet verdiend. Momenteel leggen wij 2500 euro per dag bij. Dus ja er zijn echt wel arme boeren hoor.

Niet om vervelend te zijn, maar als je 2500 Euro per dag bij kunt leggen ben je stinkend rijk volgens mij ? De boeren hier in de omgeving rijden allemaal in mooie auto's en hun boerderijen staan er picobello voor, dus genoeg geld schat ik in. En ja, als mijn vorige hooiboer tegen mij zegt dat hij ook zoveel geld vraagt omdat een ander dat ook doet ??? Heb nu viavia een hooiboer gevonden die het voor de normale prijs van 3,50 verkoopt. Goed hooi en ze vinden het lekker.

oef was dat maar zo.... Voor niet agrariers is dit niet te begrijpen (mits je toevallig verstand hebt van agrarische accountancy), maar helaas kun je inderdaad flink interen.... En als je boerderij er picobello bij staat is helaas geen garantie voor een goed gevulde bankrekening. Het berekenen van je inkomen ligt bij agrariers een stuk complexer.

Ik vind eerlijk gezegd ook wel eens dat de boeren eens wat meer mogen verdienen aan hooi en stro, veel mensen vergeten hoe hard zij moeten werken voor weinig. Een goed baaltje hooi komt niet uit de lucht vallen, en er wordt helaas over de linie echt niet veel verdiend in de agrarische sector, en aangezien menig 'burger' ook niet voor noppes naar zijn baas gaat....

En daarnaast zal een pension/manegehouder ook zijn inkoop moeten doorberekenen aan zijn klanten (want hoewel veel bokkers zullen roepen dat menig pensionhouder het heus goed verdient vanwege zijn toevallig vrijstaande huis/mooie auto etc., ) de marges zijn ook hier echt niet groot hoor. Dus wil je overleven zul je het wel door moeten berekenen.

Begrijp me verder niet verkeerd, ook ik zit heus wel te rekenen en ga het zeker in mijn portemonnee voelen helaas (en tja dat vind ik ook niet leuk) Wij moeten ieder jaar veel stro inkopen, alleen geen mogelijkheid tot opslag, dus dat zal komend jaar ook wel even slikken worden dus

Maar bedoel te zeggen dat je soms ook naar andere kant moet kijken (al is die voor jezelf niet altijd leuk/prettig/haalbaar etc, al moet ik daar wel bij zeggen dat het zeker erg kl*te is als je het net aan kunt betalen en het nu een stuk krapper wordt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:45

Carolaa schreef:
Mochten er nog mensen kleine baaltjes hooi zoeken, mijn ouders hebben nog een paar honderd kleine baaltjes hooi zowel 1e als 2e snede te koop. De baaltjes wegen 18 a 20 kg. ( tussen breda en tilburg )
Per PB is het telefoonnummer te verkrijgen. ;-)

Heb je een prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:51

Mijn paarden eten ook elk 1/2 baal per dag, daarentegen geen brok of soms in de winter een beetje als ze het nodig hebben, is normaal, net als Mindin niet dik en ze hebben het zeker wel nodig. Soms voer ik anderhalve baal per dag voor de 2 paarden samen, als de balen klein uit vallen of los geperst zijn en dan is het idd een behoorlijke hap meer per maand....

De pakken van vorig jaar waren steviger geperst en groter dan dit jaar, dus 1 baal haal ik al niet eens meer per dag met 2 paarden, krijgen ook 4 tot 5 keer per dag gevoerd..

Volgens mij is dat ook heel normaal, mijn DA vind iig van wel.. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:52

De prijs is 4,50 euro per baal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:52

Is het goed door en door droog hooi? Heb je adres via pb voor mij, zodat ik kan zien hoe ver ik moet rijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:54

Ja, het is goed droog hooi. Ruikt ook goed.