Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:35

JoviBan schreef:
@Emerald: dat was naar aanleiding van het "er is nu eenmaal niet genoeg ruimte om alle paarden buiten te laten lopen" (oftwel "ik heb een goed excuus om mijn paard op te sluiten in een hokkie").
Zo te lezen, heeft jouw paard het zo slecht nog niet met het hele jaar door dagelijks hele dagen buiten. Je hoeft het dus niet persoonlijk op te vatten als het niet over jou gaat. :)

Echt persoonlijk vat ik het ook niet op, ik weet dat mijn paard het goed heeft. Maar ik denk dat er wel meer mensen hetzelfde doen. Overdag buiten en s nachts binnen. Het is iets heel anders dan paarden die een uurtje of 2 per dag buiten komen. Dat is het andere uiterste en ben ik ook helemaal geen voorstander van. Er zijn helaas nog te veel paarden die zo gehouden worden en die mensen hoor je hier ook bijna niet. Als alle paarden alleen al half/half hadden, zouden ze al een veel meer paardwaardig leven hebben. Ik vind dus niet dat een paard 's nachts binnen houden onder dezelfde noemer valt als een uurtje of 2 naar buiten per dag.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:36

dat ben ik dan weer met je eens. van mij mag de regel minimaal 4 uur per dag vrije beweging er ook door heen komen even als de regel 2x de schofthoogte in het kwadraat wat betreft boxen. er worden ook weinig mogelijkheden geboden[/quote]

*\o/* dan zijn we het dus eigenlijk helemaal niet zo oneens!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:40

Overigens word ik door mijn pony ook luidkeels hinnikend begroet als ik (doorgaans rond etenstijd) op stal aankom.
Vaak hinnikt hij al nog voor ik de auto uit ben.
Maar dat is mi uit gewoonte en zijn behoefte aan hooi en aandacht, niet zo zeer omdat hij de wei uit zou willen en naar stal.
Hij heeft nu al 20 maanden niet meer in een box gestaan en het hinniken houdt vanzelf op zodra hij aandacht krijgt en als ik hem terug in de wei zet en hij lekker staat te knabbelen op hooi, hinnikt hij niet meer.

Luidkeels begroet worden omdat je hem uit de wei komt halen, is dus net zo'n gewoonte voor jouw paard, als het voor mijn paard is om niet de wei uit te mogen, maar me toch hinnikend te begroeten.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:43

ik hoop dat die regel er komt omdat lang niet alle stallen die mogelijkheid bieden. stallen die dat wel bieden zijn schaars, hier iig of zitten vol. nu ik op een stal sta waar die mogelijkheid helaas niet word geboden moet ik het anders doen. hij staat 1 uur in het land en de rest van de tijd zal ik hem uit zijn box moeten houden door met hem bezig te zijn of in de rijbak met een maatje te staan. helaas heb ik ook vaak maar 3 uur tijd ipv 4. gelukkig gaat mijn zus op een ander tijdstip als ik waardoor cas er bij haar ook nog 1 a 2 uur, soms langer, eruit komt.
dat is alleen wel iets anders als zeggen dat alle vormen vanpaarden houden dan 24/7 buiten staan, verkeerd is. dat heb ik hier wel genoeg gelezen. of jij dat zei weet ik niet meer dus dit is niet persoonlijk bedoelt
Laatst bijgewerkt door amanda1980 op 05-09-11 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:44

janflicka:

als het paard gewent is om op stal eten te krijgen, is het logisch dat een paard op een bepaald moment /tijdstip na binnen wil.
mijn ponys heb ik buiten opgevoed.
mijn hengst word gek als die in de stal staat..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:49

Ik vind dat je van paard tot paard moet bekijken waar hij zich het beste bij voelt.

Onze pony staat 24/7 365 dagen per jaar buiten in een rustige groep. Vanaf 1-8 t/m ca. eind maart op onbemeste weilanden, als het gras weer gaat groeien gaan ze op een stuk kaal land met voer wat in juli van dezelfde onbemeste weilanden wordt gewonnen. Erg schraal dus en nog oppassen dat ze niet te dik worden.
Pony doet het daar erg goed en is in zijn element in de wei/buiten.

Mijn paard daar in tegen gaat zodra alle veulens geboren zijn, in de merrie/veulen groep 24/7 buiten zo mogelijk tot de jaarwisseling. Schuilgelegenheid is er in de vorm van bomen. Zodra het kouder en natter wordt in het najaar heb ik altijd veel moeite om haar weer terug naar de wei te brengen na het rijden. 4 hoeven schrap in de grond, echt niet van plan om naar de wei te gaan, als ik dan omdraai weet ze niet hoe snel ze in haar stal moet komen. Gevolg is dat ze altijd als een van de eerste weer op stal staat in het najaar.
Vanzelf sprekend gaat ze dan wel van 9.00 tot donker naar buiten, flink weiland of in de buitenbak 25 x 55

Het ene paard is het andere niet, kijk naar je paard en doe waar het zich goed bij voelt. Wat niet wil zeggen dat ik het ermee eens kan zijn dat mensen een sportpaard niet in de wei doen, of alleen ingepakt in beschermers, helemaal alleen op een postzegelweitje waar ze niet eens een gallopje kunnen trekken. Al is dat natuurlijk weer beter dan 24/7 stal.
Een stal en een stal is trouwens ook een verschil, 3 x 3 met rondom tralies of een ruime stal met bovendeur of voerhek zodat ze naar buiten/om de hoek kunnen kijken.
Zo zie ik het graag als een paard op stal staat, licht, fris, veel kijk mogelijkheden en het voer buiten de stal, dan blijft het schoon en fris en gaan ze er niet in staan/liggen/mesten.Afbeelding

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:52

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:52

Dani_ schreef:
Hij (het paard dus :+) is er nog steeds niet op gebouwd om langer dan een uur stil te staan, hij krijgt ook nog steeds gezondheidsproblemen als hij gewoon net als wij drie porties per dag eet. Hij raakt nog steeds gefrustreerd als hij wordt afgezonderd van soortgenoten. Hij maakt nog steeds een wintervacht aan. Hij gaat nog steeds niet 's nachts slapen om de tijd in zijn hok te doden. Hij krijgt nog steeds 'stalondeugden' wanneer hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen.

Kortom, zijn paarden eigenlijk wel zo doorgefokt als men denkt, of zijn ze nog steeds hetzelfde dier als altijd?

ja een paard is doorgefokt,al járen langer als jij en ik leven :)

en gezondheidsproblemen als ze langer als 1 uur stilstaan,mwa valt allemaal reuze mee hoor...allemaal iets overdreven.

paarden krijgen hier de hele dag door ruwvoer,ik ben ook geen voorstander van kleine porties geven :) en ik heb nu zo'n 24 jaar paarden welke van mij zelf nog geen enkel stalondeugd ontwikkeld hebben,wel 1 gekocht met luchtzuig problemen en die zuigt op de wei harder als op stal ( is inderdaad een stresskippie...en heeft op en wei teveel prikkels,dus eigenlijk is voor hem een stal fijner als op een wei gehouden worden...)

en afgezonderd worden van stalgenoten is hier niet aan de orde,en zie hier ook geen gefrustreerde paardjes staan...

en voor lusitano,ik ben inderdaad een groot honden liefhebber en ben fel anti benchen voor grote honden,vind dat hetzelfde als een paard in een stand zetten,dus nee hier zitten de honden niet in een kooi...verder kan ik er prima mee leven als een hond in een kennel zou leven..

maar ik ben nu ook weer niet zo extreem dat mijn honden elke dag als een roedel wolven hun eigen schaap mogen opjagen en doodbijten om aan hun roedel/wolf/jachtinstinkt te voldoen,ze krijgen wel vlees te eten,maar dat komt wel gewoon van en slachter,daar worden ze hun "natuurlijk"gedrag dus belemmerd,maar of ik dan meteen maar gefrustreerde honden daardoor heb? neh,denk het niet hoor...

wat je wel merkt is dat er zo uitgegaan wordt van extremen,óf je paard staat 24/7 op stal of je paard staat 24/7 in kou wind en blub,maar daartussen is zo'n enorm grijs gebied warin je een paard prima kan houden en een prima leven kan bieden :).

het is gewoon niet het 1 is het allerbeste en alles daarbuiten is dieren mishandeling,tis ook kijken naar het paard mogelijkheden en tja ook waar de eigenaar zelf blij van wordt,want allemaal leuk en aardig,maar ik ben en blijf toch wel het baasje hier,zowel voor de honden als voor de paarden,en naar mijn idee komt geen beest hier iets te kort en staan en lopen ze er allemaal blij en gelukkig bij :)

en dan voldoe ik dan waarschijnlijk niet aan de optimale boktnormen....

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:55

Ik ben ook van mening dat een paard moet kunnen kiezen of die binnen staat of buiten, maar wat dan het volgende is, onze paarden die gereden worden, exc. die weten niks beter dan dat ze regelmatig op stallen staan. Als ik kijk naar bijv. chardon. Daar staan paarden practisch niet buiten, alleen als ze gereden worden en verder 23 uur op stal.. Als je die paarden buiten zet 8 uur per dag bijv. staan die paarden al na 1,5 uur bij het hek te wachten of ze naar binnen mogen...

Ik kan niet zeggen of paarden nou gelukkiger buiten 24 uur zijn of op stal of half om half. Als de paarden op stal staan ben ik zekker van menig dat de boxen 2 x schofdhoogte in het kwadraad moet zijn. Mijn paard staat in de avond wel op stal en zijn box, doet ruim aan deze eis aan.

Verder ben ik wel van mening dat paarden lekker zelf moeten kunnen bepalen of ze wel of niet buiten willen staan. Ik zou het dan ook heerlijk voor me paard vinden om een schuilstal te hebben. Veel mensen denken dat paarden het lekkerste leven en voelen als ze lekker lang of 24 uur buiten staan. Merk aan mijn paard, dat die zowel 10 tot 12 uur buiten staan niet erg vind, maar 2 uurtjes buiten staan ook niet erg vind.. Paarden doen toch wel wat wij willen.. paarden rijden we ook allemaal.. wie zegt dat paarden het oo zo leuk vinden om gereden te worden..? Dat weten we allemaal niet.

Mijn paard, Als het heel slecht weer is met onweer regen of hagel weet ie niet hoe snel die naar binnen wil, en schopt die tegen de deur aan, of staan hij bij het hek van de wei te stuiteren en zoeken waar hij er uit kan. Als het mooi weer is staat ie wel te genieten van t zonnetje, maar na een paar uur is die het ook zat.

Ik denk dus dat een paard zich het lekkerste voeld als hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat. Dus een soort gelijke uitloop stal.

Wat ik nu al tot 4 keer gelezen heb is dat paarden en pony's getroffen worden door de bliksem, bij een boom. Dan zit ik op m'n knieen van god gelukkig staat mijn paard veilig binnen.. Maar wat erg voor die getroffen paarden! |( :(
Laatst bijgewerkt door Wendie1992 op 05-09-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:56

amanda1980 schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1533201&view=unread#unread

kijk hier, deze reacties maak ik me dus kwaad om hier op bokt. hier word dus geschreven dat het schandaaaaalig is zoals het er bij ons op stal aan toe gaat. (wendie staat dus op dezelfde stal als ik)

Eerlijk? Een paard dat 1 uur per dag naar buiten kan, ik vind dat ook eigenlijk volstrekt ondenkbaar.... Dat dit bestaat wist tot voor een aantal jaren terug niet eens... Ik ben snel wijzer geworden helaas.
Ik ken je niet, ik ken je paard niet, en ik wil niet vervelend doen.... maar 23 uur lang op zo'n kleine ruimte staan is vervelend en erg ongezond voor een paard.
Ik vind dat dit echt niet meer mogelijk moet zijn.

Ik zit er nog over na te denken: maar 1 uur zonlicht, 1 uur beweging in vrijheid, 1 uur contact met andere paarden, 1 uur voor zichzelf.... 1 uur.... volgens mij is niets nog beter dan een uur, dan weet het dier tenminste op een gegeven moment misschien niet meer wat het mist...
Ik weet echt niet wat ik lees... sorry.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 05-09-11 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:57

jesito schreef:
In de zomer vind ik dat niet zo'n ramp, hooguit bij van dat noodweer ofzo.
Maar in de winter zonder schuilgelegenheid vind ik niet kunnen.

toch zul je zien, als je paarden de keus geeft, is dat ze in de winter enkel buiten staan, en in de zomer veeel meer schuilen voor zon en vliegen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:58

imo is de beste af in een uitloopstal. daarbij weidegang mogelijkheden. helaas is het imo ideale er bijna niet. de stal hier in de buurt die dat wel heeft stond ik, totdat het gesloten werd. ikzelf had geen uitloop, dat was allemaal vol maar stond op de wachtlijst. ik moet roeien met de riemen die ik heb. zorg iedere dag voor een schone box. rondom de onderste helft van de box zitten schotten, de bovenste helft hebben ze contact met elkaar. boven de boxdeur is het open.mijn paard komt iedere dag meerdere uren uit zijn box zowel vrije beweging als met mij bezig zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:59

amanda1980 schreef:

kijk hier, deze reacties maak ik me dus kwaad om hier op bokt. hier word dus geschreven dat het schandaaaaalig is zoals het er bij ons op stal aan toe gaat. (wendie staat dus op dezelfde stal als ik)

>;) nou 1 uurtje is ook niet veel zeg!
ik zou daar geen genoegen mee nemen :n
mijn paard heeft jaren op een hele grote manege gestaan voor ik hem kocht
een stal met uitloop en in de zomer paar uur op de wei en vaak met paard van een kennis
maar sinds ik hem heb stond hij de eerste zomer 24 u buiten en nu van 8.00 tot 20.00 omdat we die wei niet meer hebben
maar paard is erg verandert ,hij heeft het echt nodig ,hij rent speelt bokt en doet dat regelmatig gedurende de dag
het was een straf toen hij boxrust had en ook toen haalde ik hem eruit om wat te grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:02

amanda1980 schreef:

Waarom word je daar zo kwaad om? Het is toch gewoon dieptriest, 1 uurtje van de 23 buiten?
En volgens mij voel je dat zelf diep van binnen ook wel, anders zou het je niet zo raken.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:03

Ninx schreef:
amanda1980 schreef:

Eerlijk? Een paard dat 1 uur per dag naar buiten kan, ik vind dat ook eigenlijk volstrekt ondenkbaar.... Dat dit bestaat wist tot voor een aantal jaren terug niet eens... Ik ben snel wijzer geworden helaas.
Ik ken je niet, ik ken je paard niet, en ik wil niet vervelend doen.... maar 23 uur lang op zo'n kleine ruimte staan is vervelend en erg ongezond voor een paard.
Ik vind dat dit echt niet meer mogelijk moet zijn.

Ik zit er nog over na te denken: maar 1 uur zonlicht, 1 uur beweging in vrijheid, 1 uur contact met andere paarden, 1 uur voor zichzelf.... 1 uur.... volgens mij is niets nog beter dan een uur, dan weet het dier tenminste op een gegeven moment misschien niet meer wat het mist...
Ik weet echt niet wat ik lees... sorry.

ho even, ze staan 1 uur er dag op het land, ze staan geen 23 uur per dag op stal!!!!!! daar zit een enorm verschil in. onze paarden staan 1 uur per dag op het land, een uur of 2 in de rijbak, soms iets minder soms langer, en er word daarnaast nog met ze gewerkt en speelt

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:04

Maar in de rijbak is voor paarden niet veel beter dan stal volgens mij tenzij ze met maatjes staan om te kunnen spelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:06

JoviBan schreef:
amanda1980 schreef:

Waarom word je daar zo kwaad om? Het is toch gewoon dieptriest, 1 uurtje van de 23 buiten?
En volgens mij voel je dat zelf diep van binnen ook wel, anders zou het je niet zo raken.

Ik zou absoluut de handen ineenslaan en iets proberen te realiseren.
Wanneer je niet wilt of kunt verhuizen met je paard, kun je wellicht wel met andere pensionklanten eens met je pensionhouder gaan praten.
Voor hem/ haar maakt het niet uit, als iedereen blijft, betaald en niet klaagt... ga je geen paddocks maken....
Je zou erop aan kunnen dringen als groep dat er betere voorzieningen komen. En wanneer geld het probleem is (tis immers geen vetpot), kun je ook gezamenlijk eenmalig een donatie doen voor de aanleg van een paddock/ paddocks....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:07

Joolien schreef:
Maar in de rijbak is voor paarden niet veel beter dan stal volgens mij tenzij ze met maatjes staan om te kunnen spelen.

Als er ruwvoer is, en er andere paarden zijn, is dat denk ik een heel goed streven.... Tussen het ideaal en het absolute dieptepunt moet een middenweg te creëren zijn....

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:08

ja een paard dat 23 uur per dag op stal staat vind ik mishandeling! laat dat voorop staan. ja dat vind ik in en in triest maar dat is bij ons niet het geval!
onze paarden komen tussen de 3 en 5 uur per dag uit hun stal. liever zou ik het iets langer zien maar het is nu even niet anders. zoals ik al een paar keer eerder gezegt heb moesten wij van de 1 op andere dag van stal weg omdat mevrouw liever 2 vriendinnen van haar op stal heeft staan. daarnaast speelde er nog veel meer zoals niks meer over je eigen paard te zeggen hebben als eigenaar zijnde. ik ben allang dankbaar dat wij deze boxen kunnen huren. eens komt het er echt wel weer dat ze meer op het land kunnen. nu maken we er het beste van maar moeten we roeien met de riemen die we hebben

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:08

Joolien schreef:

ze staan minimaal met 2 paarden of meer

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:12

mirgino schreef:
amanda1980 schreef:

>;) nou 1 uurtje is ook niet veel zeg!
ik zou daar geen genoegen mee nemen :n
mijn paard heeft jaren op een hele grote manege gestaan voor ik hem kocht
een stal met uitloop en in de zomer paar uur op de wei en vaak met paard van een kennis
maar sinds ik hem heb stond hij de eerste zomer 24 u buiten en nu van 8.00 tot 20.00 omdat we die wei niet meer hebben
maar paard is erg verandert ,hij heeft het echt nodig ,hij rent speelt bokt en doet dat regelmatig gedurende de dag
het was een straf toen hij boxrust had en ook toen haalde ik hem eruit om wat te grazen.

nee klopt, 1 uurtje wei is ook niet veel daarom zijn wij wel iederedag minstes 4 a 5 uur op stal, helaas is het niet anders dat onze paarden 1 uurtje op de wij staan. maar alle andere paarden zo een stuk of 40 andere staan ook allemaal maar 1 uurtje op hetland! en die paarden zijn allemaal kern gezond! die weten niks beter. Ik zou het ook fijn vinden om een schuilstalletje voor m'n paard te hebben. maar ik bn al bij DAT ze opo het land mogen. Bij chardon , konden we ook staan, heb je alle luxe wat je maar wensen kan, maar land heb je niet. Hier kunnen ze nog 1 uurtje in het land, los daarvan hebben we vrij ruime boxen, en hebben we grote stukken waar we met de paarden kunnen lopen en laten grazen. Ook mogen ze zolang er geen mensen willen rijden in de rijbakken los gooien, dus als er 6 uur lang niemand is, mogen de zo lang in de rijbak staan.

Op onze vorige stal waar we stonden, stonden de paarden minstes 12 uu buiten in een kudde van 11 paarden. Maar dat is ook niet alles, er was 1 paard die 13 jaar lang hengst was, die nog geen jaar geruint is, alle paarden zodra die de merries wou dekken, alle paarden lens sloeg. En dan echt schoppen en bijten tot bloedens , en tot pezen toe. Paarden werden de sloten in getrapt door dat paard. Zo leuk vond ik dat ook niet voor m'n paard. Als hij een paar uurtjes buiten stond wilde die al snel weer naar binnen omdat dat dat paard alle paarden aan het terroriseren was. En ik overdrijf dit niet, mijn paard was tot ze pezen helemaal open geschopt. ! draver die er stond die werd het hek in geschopt. Als z'n baasje d'r niet was en niks gezien had had die misschien wel ze been gebroken.
Daar moet je ook niet aan denken. De stal eigenaar deed hier niks aan, en zei over het dekken: '' Oooooo waar maak je je druk om laat m lekker! Het is toch ongelovelijk lekker voor die paarden! Je kan ze niks beters wensen''.
Dit vind ik ook abnormaal. 8 van de 11 mensen gaat daar weg, alleen omdat er niks aan gedaan word aan die ruin die nog geen jaar geruint is. Die willen ook niet wachten tot ze hun paard met een gebroken been in het weiland vinden...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:13

de paarden hebben enkel in de rijbak geen eten. op stal is altijd wel eten en het land ook. hij word er echt niet slechter van als hij 3 tot 5 uur niet kan eten verspreid over de dag.

op de aller eerste stal waar ik stond had mijn paardje het als 3 jarige veel slechter als nu. zomers weidegang maar in de winter geen mogelijkheden met sociaal contact. rijbak mochten ze niet los en de paddock was veel te klein voor 2 paarden. nu hebben ze minder weidegang maar wel iedere dag(!) sociaal contact met soortgenoten. minimaal met zijn 2en of meer

edit: eerste stal ben ik dan ook weg gegaan vanwege geen contact mogelijkheden, 2de stal ging dicht vanwege asbest gezeik, derde stal is de gene waar we vorige week van weg gestuurd zijn. wendie verteld hier boven al een klein stukje over die stal. we waren al op zoek naar iets anders maar hadden nog niks beters gevonden. vorige week moesten we plots weg
Laatst bijgewerkt door amanda1980 op 05-09-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:14

amanda1980 schreef:

Daar zeggen mensen dat 1 uur buiten zeer weinig is. En laten we wel wezen dat is het toch ook?

Jij geeft toch zelf ook aan dat je het liever anders zou zien?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:18

Depende schreef:
amanda1980 schreef:

Daar zeggen mensen dat 1 uur buiten zeer weinig is. En laten we wel wezen dat is het toch ook?

klopt, ik zou het liever ook anders zien maar om nou te spreken over schandalig gaat mij veel te ver. zoals al vaak gezegt, ze staan 1 uur op het land, ze komen niet maar 1 uur uit hun box! dat is een wezelijk verschil

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:21

Depende schreef:
amanda1980 schreef:

Tuurlijk, zie ook liever dat onze paarden 4 uurtjes minstes buiten staan. Maar wij hebben het zeggie niet over een stal waar 40 paarden staan! En zie en merk dat me paard er vreden mee heeft. Hij heeft in de stal siciaal contacten met 3 andere paarden, voor en de zeikanten, en heeft een raam om uit te kijken. Merk aan niets dat hij het niet naar z'n zin heeft. Helaas kunnen wij niet anders. Iedereen die daar staat moet het doen met 1 uurtje land. Want ze kunnen niet anders. De paarden daar komen niks te kort zijn allemaal kern gezond en vrolijk al 10 anderen. :)
Op het moment dat er meer weidegang tot beschikking komt, gaan onze paarden daar ook zekker op! :)