russel schreef:Mijn paarden hebben elke dag nog op de wei gelopen, al was het maar even en ik moet zeggen het ziet er slecht uit, is al geen wei meer, het gras is nagenoeg kaal, veel open stukken, veel onkruid en kapotte stukken, maar in de winter kan het hier niet meer en staan ze in het zand, kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn wei te sparen en ze deze zomer zo weinig op de wei te hebben.
Zaai het gewoon weer in.
Zo deed ik het vroeger ook. Toen moest ik ook elk jaar opnieuw inzaaien. Nu weiden we met beleid
en hebben we gewoon een grote uitloop aan de 2 stallen....zowel bij mij thuis als bij onze zaak.
Bij mij thuis is de hele uitloop verhard, dus staan ze nooit in de modder (uitloop van ca. 8 x 10m). Bij de zaak is alleen 3 x11 meter voor de stallen betegeld, de rest van de uitloop is `wei`, met dit weer dus modder.
Thuis heb ik 2 weitjes, waardoor een wei bij kan komen als die wat kaal wordt. Ik heb ze thuis dus dagelijks op de wei staan en alleen s´avonds op de uitloop (moet ook wel want anders werden ze echt tonnetjesrond
.
Bij de zaak heb ik 1 grotere wei. Hier staan ze dan wel wat vaker op de uitloop als het echt te nat is op de wei. Maar goed...daar is de uitloop wel zo groot als ca. een halve manegebak.
Ik heb dus nu nooit meer last van kale plekken, erge modder, alleen in de uitloop. Daar doe ik ook niks aan, want dat heeft dus geen nut omdat ze daar elke dag oplopen.
Plekken met onkruid worden hier goed tegengegaan door regelmatig met de weidebloter de wei uit te maaien als de paarden van stallingsplek zijn gewisseld. We spuiten dan meteen tegen het onkruid als het te erg is. De paarden staan dan toch een hele tijd niet op die weien.