Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:46

helaas ons land is nu drijf, dus ze staan de hele dag met hooi op de paddocks .....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:00

Hier staan ze ook alweer op de paddock.
Ze hebben vorige week 3 dagen in de wei kunnen staan,
en nu is het alweer verregend, helaas.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:10

Moet toegeven dat de 1e wei vanmorgen toch wel drassig was, maar gelukkig nog niet modderig.
Ik heb dan ook het hek naar de 2e wei opengemaakt, zodat ze konden doorlopen naar een wei met 10-20cm hoog gras.
De 1e wei begon al wat kaler te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:14

Mijn paarden hebben elke dag nog op de wei gelopen, al was het maar even en ik moet zeggen het ziet er slecht uit, is al geen wei meer, het gras is nagenoeg kaal, veel open stukken, veel onkruid en kapotte stukken, maar in de winter kan het hier niet meer en staan ze in het zand, kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn wei te sparen en ze deze zomer zo weinig op de wei te hebben.

Zaai het gewoon weer in.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:16

Bij ons word het nu wel modderig, maar ze staan er toch het hele jaar op. heb pony nu wel even op een ander stuk gezet waar het iets minder nat is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:18

Op zand kan je je paarden nog vrij lang laten lopen. Er zijn gebieden in Brabant waar het gewoon kan. Maar ook hier staan ze met dit weer in de paddock. Wij wonen op de klei. Ons land is pas ingezaaid en inmiddels hebben ze een deel tot de beschikking maar het gras is nog niet sterk zat om gebagger aan te kunnen. Maar bij een beetje regen mochten ze er wel op hoor. Vanaf dat ze er op mogen, heb ik ze hooguit een dag of 5 van het gras af gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:22

HIer glijden ze uit als het te nat is en het gras te kort...ze leren wel snel er mee om te gaan, maar toch een spagaat is snel gemaakt. Maar als ik kleine stukken maak, gaan ze niet rennen, maar lopen het wel kapot, graven gaten om lekker in de modder te liggen, dat weer wel :P en ach dan hebben ze tenminste weer even lol..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:28

russel schreef:
Mijn paarden hebben elke dag nog op de wei gelopen, al was het maar even en ik moet zeggen het ziet er slecht uit, is al geen wei meer, het gras is nagenoeg kaal, veel open stukken, veel onkruid en kapotte stukken, maar in de winter kan het hier niet meer en staan ze in het zand, kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn wei te sparen en ze deze zomer zo weinig op de wei te hebben.

Zaai het gewoon weer in.

Zo deed ik het vroeger ook. Toen moest ik ook elk jaar opnieuw inzaaien. Nu weiden we met beleid :P en hebben we gewoon een grote uitloop aan de 2 stallen....zowel bij mij thuis als bij onze zaak.
Bij mij thuis is de hele uitloop verhard, dus staan ze nooit in de modder (uitloop van ca. 8 x 10m). Bij de zaak is alleen 3 x11 meter voor de stallen betegeld, de rest van de uitloop is `wei`, met dit weer dus modder.
Thuis heb ik 2 weitjes, waardoor een wei bij kan komen als die wat kaal wordt. Ik heb ze thuis dus dagelijks op de wei staan en alleen s´avonds op de uitloop (moet ook wel want anders werden ze echt tonnetjesrond :Y) .
Bij de zaak heb ik 1 grotere wei. Hier staan ze dan wel wat vaker op de uitloop als het echt te nat is op de wei. Maar goed...daar is de uitloop wel zo groot als ca. een halve manegebak.

Ik heb dus nu nooit meer last van kale plekken, erge modder, alleen in de uitloop. Daar doe ik ook niks aan, want dat heeft dus geen nut omdat ze daar elke dag oplopen.

Plekken met onkruid worden hier goed tegengegaan door regelmatig met de weidebloter de wei uit te maaien als de paarden van stallingsplek zijn gewisseld. We spuiten dan meteen tegen het onkruid als het te erg is. De paarden staan dan toch een hele tijd niet op die weien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:37

Verharden wordt bij ons moeilijk, alles zakt hier weg in de klei.....een soort drijfzand...straatje leggen is hier ook om de zoveel tijd weer recht leggen.. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:47

Hier staat het water nu ook op het land, en in de paddock kunnen de eendjes ook wel zwemmen zo ongeveer. Heb er maar een pomp neergezet om alles richting sloot te pompen.

Het grootste deel van de wei wat er nu nog droog bij ligt is net gemaaid, dus daar moet het gras eerst even bekomen voordat ik ze er op zet. anders is het wel heel snel zwart. Als het ietsje bijgegroeid is (hopelijk gaat dat snel met deze temperaturen en al dat water) kunnen ze er weer op.

Heb ook nog lang gras, maar dat drijft nu in het water. Ben erg blij met mijn stenen paddock rondom de stal. Al is het voor de 2 nieuwe paarden even wennen. Die vervelen zich sneller. Die van mij en een vriendin zijn het gewend en die staan gewoon lekker wat te knabbelen op het hooi of stro en lopen af en toe even vanuit de stal het zand op of naar de waterbak.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:16

hier is de grote wei dicht, die ligt te nat en ik verlies de ijzers te snel.
Paarden hier kunnen kiezen wat ze willen, staldeuren staan open, straatwerk ervoor, de hele buitenbak en een open hek naar de kleine wei.
Met dit weer staan ze tóch in de stal of de buitenbak. Ze willen niet eens in die natte wei staan.
De kleine wei mag overigens stuk, is ook voor de winter..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:36

Ik heb hier gistermiddag ook de wei dichtgedaan omdat het maar bleef regenen , al een paar dagen , dus heb lekker de stal open gezet zodat ze daar hooi kunnen eten. Dan staan ze op het zand + verharding en kunnen ze ook lekker wat rondwandelen :)

Vanochtend de wei even open gezet maar meteen maakten ze al sporen en glijsporen dus heb ze een half uurtje grazen gegund en heb ze er toen weer vanaf gehaald , ze hoeven die wei niet kapot te lopen want daar heeft niemand iets aan. We hebben nog genoeg gras staan en dat mogen ze lekker opeten maar dan moet het land daarbij wel heel blijven.

Ze vinden het ook niet erg om op het zand te blijven en hooi te eten , daar kunnen ze hun ei ook wel kwijt en zodra de bodem dan weer acceptabel is hebben ze tenminste weer een fijne wei om op te lopen , en geen zwarte gatenkaas :n

Rena raakte haar ijzers vroeger ook steeds kwijt in de modder. Het zuigt toch , en door het glijden gaan ze toch wat anders lopen en heb je snel het probleem dat ze met hun achterhoeven hun voorijzers er af trappen.

Dat er af trappen van de ijzers elke keer was 1 van de redenen waarom ik gestopt ben met ijzers :)

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:45

Bij mij staat ze sinds gistermiddag weer 's nachts binnen. Meestal blijven ze tot 1 oktober wel buiten staan, maar vond het zo slecht worden.. helaas! Gelukkig staat ze overdag nog wel lekker buiten. Ik vond de natte zomer wel verschrikkelijk voor dr hoefjes, verschrikkelijk :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:48

De hoeven hier zijn juist prima eigenlijk , doordat ze niet altijd in de nattigheid hoeven staan vanwege de verharding en zandpaddock die we hebben aangelegd...

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:53

hier staat ze ook elke dag buiten hoor :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 20:18

Hier eigenlijk ook bij de paarden meer ijzers verloren dan anders.
De hoeven worden zachter/weker door al dat natte.
Mijn paard heeft de afgelopen tijd zelfs 2x een ijzer verloren.

De smid zei ook, dat veel paarden daar last van hebben.
Bij een andere klant zaten de ijzers na 5 weken al los, elke keer.
Dat paard stond ook veel buiten.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:28

Ik heb die van mij 24/7 buiten staan met inloop naar de stal.
Ben dit jaar nog niet 1 ijzer kwijt geraakt :D.

Heb wel besloten dat als de smid er is over 2 weken ik de ijzers achter af ga laten, ga toch niet meer op gras starten dit jaar en als het weer het toch toe gaat laten om nog in het land te gaan rijden moet het zonder ijzers achter ook niet zo'n probleem zijn.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:33

Wij zijn gezegend met gedraineerd land. Dat is heel snel opgedroogd. Alleen mogen ze niet 24-7 erop, maar van zonsopgang tot zonsondergang. Meestal staat hij 3/4 uurtjes buiten

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:44

Mijn paard staat ook nog gewoon op het land van 06.30 t/m 18.30, maar het land wordt er niet beter op. :n Gelukkig gaan de paarden niet veel rennen ofzo, omdat ze elke dag lekker veel buiten staan.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:44

Ik heb ook gedraineerd land, alleen als het zo lang en veel regent als nu kan het niet snel genoeg door de kleilaag heen en wordt het toch te drassig.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:46

Bij ons staan ze sinds een week s'nachts op stal en overdag in de bak.
In de wei is echt geen optie, veel te nat en glad.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:48

bij ons staan ze nog steeds 24/7 buiten, weiland begint nu wel erg slecht te worden, maargoed..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:50

we hebben 4 weides die ook nog eens in stukken verdeeld zijn en zo doen we ze om en om in de weides maar wel 24/7 buiten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:41

Ze zijn hier vandaag nog wel op de wei geweest maar nu met die vele regen twijfel ik over morgen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:05

hier zijn ze tussen door wel een paar dagen het land op geweest gelukkig maar met dit weer is de pret weer over en staan ze binnen / paddock / stapmolen