welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:45

Siets schreef:
Ik betaalde 3 jaar geleden 230 euro voor volpension, en dat is in januari 2010 245 euro geworden oa door de tegenvallende oogst.
Per 1 september is de stalling wéér verhoogd met 15 euro, dus nu zit ik in totaal op 260. De tegenvallende oogst is wederom de oorzaak,
maar het mooie is altijd dat de prijs niet meer daalt als de oogst weer beter wordt. Moet zeggen dat het niet veel hoger moet worden,
dan kan ik het gewoon niet meer betalen...

Volgens mij mag een stalhouder niet 2x verhogen binnen een jaar.
Hopelijk gebeurd het niet bij ons want dan kan ik het ook niet meer betalen betaal nu al 575 euro per maand.
Hooi en stro komt gelukkig van eigen land en wordt ook verkocht aan anderen..ik heb zoiets van verhoogd het maar voor de anderen en laat de pensionklanten met rust :+

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:00

tita schreef:
Siets schreef:
Ik betaalde 3 jaar geleden 230 euro voor volpension, en dat is in januari 2010 245 euro geworden oa door de tegenvallende oogst.
Per 1 september is de stalling wéér verhoogd met 15 euro, dus nu zit ik in totaal op 260. De tegenvallende oogst is wederom de oorzaak,
maar het mooie is altijd dat de prijs niet meer daalt als de oogst weer beter wordt. Moet zeggen dat het niet veel hoger moet worden,
dan kan ik het gewoon niet meer betalen...

Volgens mij mag een stalhouder niet 2x verhogen binnen een jaar.Hopelijk gebeurd het niet bij ons want dan kan ik het ook niet meer betalen betaal nu al 575 euro per maand.
Hooi en stro komt gelukkig van eigen land en wordt ook verkocht aan anderen..ik heb zoiets van verhoogd het maar voor de anderen en laat de pensionklanten met rust :+

Waar haal je deze wijsheid vandaan dan?

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:02

bij ons verhoogd het ook 10 euro....

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:02

Ik mag niet klagen want ik sta nu met € 40.- verhoging nog steeds erg laag in pensionkosten, nu heb ik ook geen super bak en geen warm water of kantine enz. maar gaan mijn paarden wel de hele dag het land op en in de nacht op stal en vind ik dat heerlijk. Nu was het voor mij even schrikken want € 40.- per paard omhoog is ineens veel maar ga eens uitrekenen als je het allemaal zelf moet doen wat je dan wel niet kwijt bent. Niet alleen stro en hooi maar ook veel tijd want de meeste pensionhouders doen hun uiterste best om het jou paard naar zijn zin te maken en zorgen ervoor dat ze er top bij staan en dat kost een hoop tijd. En zoals al eerder wordt gezegd wat denk je wat stroom, water, licht, mestafvoer enz. allemaal kost...pfff
En ik gebruik ook iedere dag 1 of 1/2 grote plak stro voor paarden die alleen in de nacht op stal staan en een stal van 4x4 meter hebben, ik kom niet uit met minder.....

Kaaaren

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:06

Bij ons is de prijs ook noodgedwongen om hoog, stro en hooi is gewoon duurder geworden en het moet toch gewoon betaald worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:14

Wettelijk bepaald dat een ruimte niet binnen 2x verhoogd mag worden. Weet niet waar maar iemand wilde het ook doen en doen gingen de pensionklanten naar rechtsbureau..effin die vent wachtte 2 maanden en verhoogde het dubbele

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:30

voor zover ik Weet geld dat alleen voor bedrijfs ruimten en loodsen etc die verhuurt worden en niet voor maneges enzo. Om dat die ook met de prijs verhogingen mee moeten gaan die 't hele jaar door kunnen komen doordat diet stro of kuil ineens duurder word. Wij verhuren onze loods ook en staat in contract dat wij minimaal half jaar van te voren moeten melden of we omhoog gaan maar wij werken met jaar contracten Verdere kosten hebben wij niet op stroom water licht na. Met een stal ligt dat heel anders. Snap ook dat een pension houder of manege het tegen woordig zelf al moeilijk genoeg heeft en echt bijna geen winst haalt uit de klanten! En vaak er een baan naast hebben om rond te komen! Dus dat die er een zaak van hebben gemaakt vind ik belachelijk. Doe 't zelf maar es een maand en kijk wat een kosten en tijd je kwijt ben om het goed te doen.
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 23-09-11 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:32

;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:35

Geldt voor bedrijven, woonruimtes en loodsen... menig stal is in een loods, als je het hard to get wilt spelen..doe wat je denkt bij mijn kennis heeft het geholpen mag niet

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:40

mijn vader zit zelf in wereldje. En voor een pensioen stal manege ligt het echt anders! Kan best zijn dat diegene een hele andere vergunning voor zijn loods heeft en er buiten en vergunning om paarden in houd. En ja dat mag wettelijk gezien niet. Maar dan vind ik 't nog erg laf van de klanten om er een zaak van te maken. Wees dan zelf zo slim en had andere stalling gezocht!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:45

als klanten zoiets gaan doen ,zou ik als stal hebbende de prijs in 1x flink verhogen
ik heb al gelezen van 20/25/40 euro p/m omhoog

het is toch juist netjes als een stalhouder het verhoogt als het nodig is?
ipv in 1x een forse verhoging

ga zelf maar een rondbellen wat het hooi en stro kost momenteel,dan weet je ook waarom het verhoogd word. :j

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:46

loodsen staan over het algemeen op industrietereinen en zijn voor opslag bedoeld, en veeschuren staan op het platteland, misschien dat er dan uitzonderingen bij jou in de buurt zijn maar hier hebben we toch echt veeschuren met stallen en geen loodsen met stallen. :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:49

>;) tis niet bij mij in de buurt

Maar goed..toendertijd had het geholpen bij die pensionklanten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:54

tita schreef:
>;) tis niet bij mij in de buurt

Maar goed..toendertijd had het geholpen bij die pensionklanten

Blijkbaar heeft het dus niet geholpen want die vent heeft na 2 maanden wachten de prijs extra omhoog gedaan zoals je schreef..... O:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:02

ja hij verhoogde eerst zijn stalling met 20 gulden en wilde toen 8 maanden later weer 25 gulden hebben effin 2 maanden later was het januari en toen vroeg ie 35 gulden niet helemaal 2x zoveel maar toch betaalde je ineens 55 gulden meer..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:09

Zwanepol, ik vind die 5 euro verhoging helemaal geen probleem hoor. En wat betreft het stro te kort..sja kan de stal eigenaresse ook weinig aan doen, helaas zijn er ook mensen die niet zuinig uitmesten waardoor zij dus andere maatregelen heeft moeten treffen en dat is dus maar 2 keer in de week stro in je box.

Tamadine schreef:
Ik pot sowieso niet op, want dat vind ik echt vies.
Bij mij gaat er ook een kruiwagen per dag uit. Vervolgens hoef ik er vaak 2 plakken van een kleine baal bij te gooien. Vaak de volgende dag dan maar 1 plak en andere keer weer 3 plakken.
Heb een stal van 3*3,5 mtr. Maar misschien scheelt het ook dat mijn merrie onbeperkt hooi heeft en dus geen stro eet en ze staat dan alleen voor de nacht binnen.

Ik ga wel oppotten. Pis loopt weg (oude koeienstal) en de drollen haal ik er wel iedere dag uit. Ik krijg dus 2 keer in de week stro in mijn box en kan dus niet zoals jou iedere dag wat schoon stro erbij gooien ;) Daarom weet ik niet of ik het red met 2 balen. Mijn merrie eet ook geen stro en krijgt een flinke berg kuil per voerbeurt. En de hele dag buiten :) Gelukkig is ze altijd schoon geweest..dus dat hoop ik deze winter ook :P

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:12

Ik sta nog niet zo lang op mijn stal dus ik weet niet of er prijsverhogingen zijn geweest. Betaal nu een redelijke prijs (330E in noord-holland/all-in/binnenbak), maar het zou mij niet verbazen als die prijs ietwat omhoog gaat ivm het stro.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:42

Bij ons gaat per 1 oktober het stalgeld van 195 naar 215
Ik zelf betaal 175 en dat blijf ik ook betalen

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:06

Vandaag ook besloten na veel wikken en wegen om de stalprijs met 10 euro te verhogen.
Dit per 1 januari 2012, dus ruimschoots van tevoren aangegeven, denk ik.
Het zijn dus niet alleen de strokosten die omhoog zijn gegaan,ook het biks (gemaakt van graan) is duurder
geworden, het kuil is duurder geworden (boeren moeten meer moeite doen om het op tijd in te pakken, anders ligt het door het weer
te rotten op het land) hooi duurder (seizoen te nat-dus minder oogst), ook de kosten eromheen worden ieder jaar duurder (water-gas en licht)

Heb eraan zitten denken om dan ipv verhoging minder stro per dag in de stallen te doen, en om minder te voeren, maar dat is toch ook geen optie, juist de prima voerschema's/hoeveelheid en mijn schone stallen zijn mijn visitekaartje, en dat wil ik ook graag zo houden.

Overal is het crisis, de koopkracht van de mensen is met 10% gedaald, veel bedrijven gaan failliet, het zal toch uit de lengte of de breedte moeten komen, hoe lastig dan ook.
Je zou er als staleigenaar, bijna je excuses voor gaan aanbieden, en dat terwijl je er al bijna niets aan overhoudt, en het vaak liefdewerk oud papier is. Maar goed, ik heb de "luxe" dat ik er niet van hoef te eten, en dat ik mijn pensionstal (13 paarden) en het werk eraan, nog steeds als hobby zie.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:31

ik sta op een pension stalling, en de prijs was eerst altijd 125 per maand, per pony/paard
en nu is het per pony of paard 140 euro geworden..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:55

dekraanhoeve schreef:
Vandaag ook besloten na veel wikken en wegen om de stalprijs met 10 euro te verhogen.
Dit per 1 januari 2012, dus ruimschoots van tevoren aangegeven, denk ik.
Het zijn dus niet alleen de strokosten die omhoog zijn gegaan,ook het biks (gemaakt van graan) is duurder
geworden, het kuil is duurder geworden (boeren moeten meer moeite doen om het op tijd in te pakken, anders ligt het door het weer
te rotten op het land) hooi duurder (seizoen te nat-dus minder oogst), ook de kosten eromheen worden ieder jaar duurder (water-gas en licht)

Heb eraan zitten denken om dan ipv verhoging minder stro per dag in de stallen te doen, en om minder te voeren, maar dat is toch ook geen optie, juist de prima voerschema's/hoeveelheid en mijn schone stallen zijn mijn visitekaartje, en dat wil ik ook graag zo houden.

Overal is het crisis, de koopkracht van de mensen is met 10% gedaald, veel bedrijven gaan failliet, het zal toch uit de lengte of de breedte moeten komen, hoe lastig dan ook.
Je zou er als staleigenaar, bijna je excuses voor gaan aanbieden, en dat terwijl je er al bijna niets aan overhoudt, en het vaak liefdewerk oud papier is. Maar goed, ik heb de "luxe" dat ik er niet van hoef te eten, en dat ik mijn pensionstal (13 paarden) en het werk eraan, nog steeds als hobby zie.

Nou voor een verhoging van 10,=euro per maand hoef je je echt niet te schamen hoor!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:06

zwanepol schreef:
Ik lees veel klachten dat er meer betaald moet worden en als de stro prijzen weer dalen dat het stalgeld dan niet naar beneden gaat.

Ik denk dat de meeste pensionhouders de prijs verhogingen voornamelijk aangeven door dat de fourageprijzen nu hoog zijn, maar dit is echt niet de enige oorzaak hoor!

Wat te denken aan (gemeentelijke) belastingen, waterschapslasten, stroom, water, loonwerker, pacht en huur prijzen, onderhoudsprijzen enz. noem maar op, dit zijn ook allemaal prijzen die zo zoetjes aan steeds omhoog geschroeft worden. Dan heb ik het alleen nog maar over de kosten van de stal, en net als bij de pensionklanten gaan ook de leefkosten van de pensionhouder zelf omhoog. Maar dat wordt helaas door de meesten niet gezien... }:0

Ik denk in iedergeval dat de meeste pensionhouders ook graag nog wat verdienen aan hun klanten, ze zijn ten slotte ook geen liefdadigheidsinstelling.

Soms proef ik wel eens dat het gewoon een "vies" woord is wanneer pensionhouders geld verdienen aan hun klanten.

Misschien krijg ik nu wel half (in pensionstaand) bokt over me heen, so shoot me! :+

Ik probeer met deze reactie alleen een beetje meer begrip voor de pensionhouders te kweken, het is echt niet alleen geld als water verdienen hoor vaker is het meer de broek ophouden. ;)

Nu heb ik er maar 1 in pension staan (is me genoeg ook). Ik heb een vast bedrag per jaar. Wordt dit meer deel ik het door ons tweeen en dan daar 12 maanden. Mocht alles volgend jaar weer omlaag gaan dan ga ik weer uit van dat vaste bedrag en dan gaat de prijs weer naar beneden.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:02

hotchocolat schreef:
zwanepol schreef:
Ik lees veel klachten dat er meer betaald moet worden en als de stro prijzen weer dalen dat het stalgeld dan niet naar beneden gaat.

Ik denk dat de meeste pensionhouders de prijs verhogingen voornamelijk aangeven door dat de fourageprijzen nu hoog zijn, maar dit is echt niet de enige oorzaak hoor!

Wat te denken aan (gemeentelijke) belastingen, waterschapslasten, stroom, water, loonwerker, pacht en huur prijzen, onderhoudsprijzen enz. noem maar op, dit zijn ook allemaal prijzen die zo zoetjes aan steeds omhoog geschroeft worden. Dan heb ik het alleen nog maar over de kosten van de stal, en net als bij de pensionklanten gaan ook de leefkosten van de pensionhouder zelf omhoog. Maar dat wordt helaas door de meesten niet gezien... }:0

Ik denk in iedergeval dat de meeste pensionhouders ook graag nog wat verdienen aan hun klanten, ze zijn ten slotte ook geen liefdadigheidsinstelling.

Soms proef ik wel eens dat het gewoon een "vies" woord is wanneer pensionhouders geld verdienen aan hun klanten.

Misschien krijg ik nu wel half (in pensionstaand) bokt over me heen, so shoot me! :+

Ik probeer met deze reactie alleen een beetje meer begrip voor de pensionhouders te kweken, het is echt niet alleen geld als water verdienen hoor vaker is het meer de broek ophouden. ;)

Nu heb ik er maar 1 in pension staan (is me genoeg ook). Ik heb een vast bedrag per jaar. Wordt dit meer deel ik het door ons tweeen en dan daar 12 maanden. Mocht alles volgend jaar weer omlaag gaan dan ga ik weer uit van dat vaste bedrag en dan gaat de prijs weer naar beneden.

Thanks!! (en ik me maar verontschuldigen bij mijn klanten....)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:15

tja, ik merk met mijn kale prijs en overige kosten ook dat het duurder wordt dan vorig jaar.
Strooisel is 50 cent per zak duurder, stro voer ik extra bij en is niet goedkoop, hooi is veel duurder, voordroog is duurder (loonbedrijf is duurder geworden) En omdat we flink geïnvesteerd hebben en we er iets meer aan over wilden houden heb ik de kale prijs voor een paard €10,- omhoog gedaan. Voor de pony die hier nog alleen stond is de kale huur dus wel gelijk gebleven, maar voor de mensen die erbij komen, komen de kosten wel iets hoger uit dan wanneer ze hier vorig jaar hadden gestaan. Maar goed, die weten nu waar ze voor kiezen en dat stro en strooisel zoveel duurder worden kan ik ook niets aan doen. Behalve proberen goed in te kopen!

Maar ben wel benieuwd wat de andere mensen met stalruimte bij mij in de buurt doen... Of die gelijk blijven of toch omhoog gaan straks...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:18

Bij ons gaat die ook €20 euro omhoog. Geloof dat geen enkele stal aan de verhoging ontkomt!