[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:29

Al enige tijd lees ik mee over de slowfeeders en ik had de keuze gemaakt om een slowfeeder kliko als oplossing te nemen.

Even achtergrond info 2 mini shetlander hengsten van 80cm 1 van 12 jaar een van 2 jaar, die van 2 jaar hangt overal tussen bij op en sloopt graag een groot aantal slowfeeder oplossingen vielen naar mijn idee voor die pony af in verband met veiligheid.

Ik heb een kliko op de kop kunnen tikken en alle andere materialen die er voor nodig zijn. Mijn vader heeft de kliko gebouwd en gisteravond is deze in gebruik genomen. Het SLOWfeeden is gelukt, ze hebben alleen de eerste rand er uit kunnen eten het overige wilde dus niet verder naar beneden.

Er is voor het gat gaas van 3 x 3 gespannen
een schuine helling in de bak
bak verzwaard tegen verplaatsing

Nu is dus het probleem dat het hooi niet zakt en ik ben bang dat het aan het hooi ligt.

Ik heb hooi van eigen land, wat letterlijk met de hand van het land afgehaald wordt, het zit dus niet samengeperst en veel lucht er tussen het is heel lang strengelig hooi met daarbij verschillende kruiden. Ideaal voor shetlanders omdat ze veel moeten kauwen weinig binnen krijgen om het zo te noemen.

Nu ben ik dus bang dat het hooi niet compact genoeg aan elkaar zit en je dus het "ene hapje eruit trekken andere pluk schiet mee" effect niet hebt of zal het komen omdat de strengen te lang zijn.

Wat ik vanochtend dus aantrof was de voorkant van het gaas leeg en zo'n 5 cm verder (op zelfde hoogte dus) waar ze niet meer bij kunnen hooi.

(ze hebben overigens niks te kort gehad want ik had voor als ze het nog niet zouden begrijpen hooi in de schuilstal gegeven.)

Toen ik vanochtend hooi weer naar beneden duwde voor het gaas begonnen ze weer gretig te eten ze weten dus wel hoe het werkt.

Ik baal een beetje en zoek naar een oplossing was namelijk juist zo blij dat ze zelfs samen uit die ene bak aten :)

Ik heb nu de helling schuiner gezet het hooi echt naar beneden geduwd en er wat boven opgelegd als gewicht straks ga ik kijken of het verbeterd is.

Maar misschien kunnen jullie me helpen met wat tips?

Foto's :
AfbeeldingAfbeelding

Odysseus

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:39

Hier zakte het juist minder als ik t hooi aanduwde en er een steen op legde en met een schuine plank!
Heb m'n plank minder schuin gemaakt, en doe het hooi heel los erin schudden! Hier hebben we heel langstrengelig voordroog trouwens en alles zakt goed door en de kliko is na 5 uur leeg (zit dan 4 kg in denk ik, dan zit hij tot de rand vol en dus heeeel luchtig erin)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:44

Oke, hoe het bij mij dus eerst was werkt het bij jou wel! Als dit niet werkt ga ik weer terug naar mijn "oude" aanpak.

Ik heb het nu aangedrukt, schuinereplank en gewicht erop gedaan om te kijken naar wat wel en niet werkt :)

Ga zo weer kijken hoever ze nu zijn en wat lukt, kan natuurlijk ook zijn dat deze pluk gewoon niet mee werkt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:51

Ik vraag mij af hoe schoon de grond blijft om de kliko-bak heen. Blijft dat bij enkele sprieten of morsen ze toch wel meer? Zelf heb ik een net aan het hek hangen in de paddock, maar gebruik deze niet meer, omdat er toch te veel hooi uitvalt en wegwaait.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:53

Focussed schreef:
Hier zakte het juist minder als ik t hooi aanduwde en er een steen op legde en met een schuine plank!
Heb m'n plank minder schuin gemaakt, en doe het hooi heel los erin schudden! Hier hebben we heel langstrengelig voordroog trouwens en alles zakt goed door en de kliko is na 5 uur leeg (zit dan 4 kg in denk ik, dan zit hij tot de rand vol en dus heeeel luchtig erin)

hier ook :j
steen zorge er alleen maar voor dat er proppen ontstonden!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:56

Mijn alternatief werkt dus alleen maar averechts, gaat zo de kliko weer terug bouwen naar de oude aanpak en het hooi er uit halen en los in schudden. Zal ook kijken of ik foto kan maken van mijn hooi.

Hoe groot / klein zijn jullie mazen van het gaas?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:03

ifever schreef:
Mijn alternatief werkt dus alleen maar averechts, gaat zo de kliko weer terug bouwen naar de oude aanpak en het hooi er uit halen en los in schudden. Zal ook kijken of ik foto kan maken van mijn hooi.

Hoe groot / klein zijn jullie mazen van het gaas?

mijne zijn gok ik 4cm/5cm

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:07

Hier 5cm. Had eerst 3cm maar daar kreeg ze niks uit. Heb toen 5cm gaas erin gedaan en daar gaat t nu goed mee. Als ze het na een tijdje er te goed mee leert eten gaat de 3cm er weer in.

Er blijft bij mij heel weinig liggen, een hand hooi per dag ligt ervoor. Ze eet dit niet altijd op, omdat er toch wat zand in komt omdat ze er op gaat staan :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:17

Citaat:
Er blijft bij mij heel weinig liggen, een hand hooi per dag ligt ervoor. Ze eet dit niet altijd op, omdat er toch wat zand in komt omdat ze er op gaat staan :+

Dat is wel fijn, dat er maar weinig blijft liggen! Hoe komt eigenlijk iedereen aan zo'n kliko-bak? Want ik zie ook andere voorbijkomen dan de bekende grijze en groene bak...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:09

Ik heb er gratis 2 gekregen bij de gemeentewerft(vuilstort)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:12

mijn kliko heeft 3 bij 3 mazen
maar ze eten er nog veel te snel uit (1,5 uur is hij helemaal leeg)
dus ik moet op zoek naar 1,5 of 2 cm mazen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:14

Jeetje 1,5 uur?? :oo
Hier gat er 3,5 à 4 kilo in en met 5 uur is hij dan bijna leeg, zit nog een halve kilo in dan denk ik!
Dus eet snelheid is 1 kg per 1,5 uur :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:02

Ifever, kun je bij zo'n hooikliko geen stuk hooinet gebruiken in plaats van gaas?
Gaas geeft niet mee, dus ze zijn afhankelijk van wat er bij het gaas ligt. Bij een stuk net met wat speling, kunnen ze ook met hun neus naar binnen duwen en gemakkelijker hooi pakken wat eventueel achter blijft liggen. Als ze er wat meer aan kunnen plukken/trekken, zakt het andere hooi ook weer verder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:40

even kort: wij hebben ook twee kliko's staan, met ipv gaas een netje ervoor. bij de onze zakte het ook niet goed naar beneden, wij hebben dit opgelost door het gat in de kliko te vergroten tot bijna bovenaan. als ze eten wordt het hooi als het ware uitgedund zodat het uiteindelijk toch helemaal tot onderin komt. voor de laatste restjes hadden we een schuine plank.

het werkte bij ons super, wel twee netjes moeten proberen voor het fijn genoeg was. nadeel ervan (en daarmee reden om toch voor onze huidige slowfeeders te gaan) is dat de paarden met de hoofden gedraaid moeten eten ipv recht naar beneden zoals wanneer ze grazen. omdat ze bij ons vele uren per dag aan de kliko hingen hebben we toch besloten over te gaan naar een bak met een net erover.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:19

Grit schreef:
Ik loop al vast bij de eerste zin :')
Dat vraagt om een videoclip :D

haha ja dat zou wel het beste zijn ja... het is eigenlijk onmogelijk uit te leggen als je er geen beeld(en) bij hebt...

vwb de kliko's nog even, wij hebben de kliko's wel in gebruik, namelijk voor de likstenen! we hebben twee groepen paarden die dag en nacht buiten zijn zonder stal, de stenen verregenen dus nogal. we hebben het netje uit de kliko gehaald en de likstenen erin gelegd. ideaal!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:30

Vandaag gaan hier de slowfeeders voor het eerst in gebruik.
We hebben speciekuipen, verzwaard met bakstenen, waar een EJ slowfeeder-hooinet in vast zit.
Als het droog blijft zal ik mijn camera meenemen.
Ik ben erg benieuwd hoe de pony's het zullen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:55

Ik ga dit even volgen,ben opzoek naar een goede slowfeeder voor mijn Shetlander en paard,voor in de paddock. Moet makkelijk verplaatsbaar zijn (we rijden ook in die paddock) en makkelijk te vullen.
Ik ga even rondkijken :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:09

Wij hebben een vrijhangend hooinet met een maas van 4 cm. Doordat die vrij hangt bungelt hij heen en weer en kunnen ze er geen grip op krijgen en zo alsnog hele plukken uit trekken.

We gebruiken ook nog een hooiruif met een maas van 2 x 4. De ruif is recht aan de voorkant en in het hek verwerkt, zo kunnen ze altijd eten ook als het alleen nog onderin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:11

Hebben jullie ervaring met gefrustreerde pony's door slowfeeders?
Ik heb beide manieren geprobeerd, dus gewoon los hooi en in slowfeeders (netten met 4x4 die ik op verschillende manieren en op verschillende plaatsen vastmaakte). Mijn idee was dat hij bij de netten er aan trok om eraan te trekken en er een sport van maakte om het ding zo snel mogelijk leeg te krijgen. Terwijl het er veel rustiger aan toe gaat als ik het hooi gewoon in de bak leg ...

(ik heb verder geen idee of hij er nu echt langer over doet met de netten dan met los hooi, maar gezien de schade die ik al heb gehad bij de netten en de momenten dat ik hem bezig gezien heb leek mij dit toch heel erg snel te gaan := ).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:14

Hier trekken ze ook flink aan het hooinet maar dat is gewoon omdat ze er een zo groot mogelijke pluk uit willen hebben. Als ze niet trekken komen er alleen sprietjes uit en geen plukjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:16

Ik heb de voorbije dagen nog geprobeerd: zo'n rechthoekige speciekuip, de ene keer zonder net en de andere keer met net. Dat net hing dan aan 2 musketons (in hoeken schuin tegenover elkaar). Beide keren stond de bak op een bepaalde plaats en lag er een dikke stoeptegel in (dus niet zo'n gewone, maar echt een dikke). Op was het beide keren, maar met het hooinet stond mijn bak wel buiten de weide en lag de steen eruit, terwijl bij het losse hooi de bak nog netjes op z'n plaats stond met tegel erin. Geeft mij toch wel het idee dat hij er zéér ruw mee omgaat, dus of hij daar zo gelukkig van wordt := Weet dus wel niet hoelang hij er beide keren over gedaan heeft om het leeg te krijgen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:33

Wij hebben nog steeds onze hooikisten. Nu voor de tweede winter, en het voordroog van dit jaar doet het aanzienlijk beter dan het hooi van vorig jaar. Dan gebeurde het nog regelmatig dat het bleef steken, nu is het nog maar 1 keer gebeurd toen het hooi te zeer was aangeduwd.

Dat ze een beetje scheef moeten eten is inderdaad wel zo, maar volgens mij (nog) geen probleem. Wei zou ik eigenlijk onbeprekt hooi willen gaan voeren en dat gaat dus niet echt. Ze eten de boel nog vrij snel op, met een uur of 2 zijn mijn beiden kisten leeg.

Zou kleiner gaas helpen? Nu is het wel zo dat het gaas wat er voor zit, bol naar buiten is getrokken, en daardoor de hele kist ook gewoon beter functioneert heb ik het idee. Weer recht het gaas er voor is dus niet wat ik wil.
(denk dat er in dit topic nog wel een foto moet staan van onze kisten)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:31

Deze dus ;)
Safiera schreef:
Ik heb deze dingen: (heb er twee, ook een zonder voerbakken)
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:33

Ja :)

Recentere foto's moet ik zoeken, ze staan inmiddels in een andere wei, zijn verankerd, liggen tegels rond (en modder) etc etc

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

Hallo, wij zijn op zoek naar een slowfeeder die je in de hoek van de stal kunt plaatsen. Ik heb deze een keer op bokt voorbij zien komen maar ik weet niet meer hoe deze heet. Misschien weet één van jullie het toevallig? Of weet iemand anders er eentje die niet stuk kan, dus geen één met hooinetten erin, want die maakt hij kapot.
Groetjes