Even achtergrond info 2 mini shetlander hengsten van 80cm 1 van 12 jaar een van 2 jaar, die van 2 jaar hangt overal tussen bij op en sloopt graag een groot aantal slowfeeder oplossingen vielen naar mijn idee voor die pony af in verband met veiligheid.
Ik heb een kliko op de kop kunnen tikken en alle andere materialen die er voor nodig zijn. Mijn vader heeft de kliko gebouwd en gisteravond is deze in gebruik genomen. Het SLOWfeeden is gelukt, ze hebben alleen de eerste rand er uit kunnen eten het overige wilde dus niet verder naar beneden.
Er is voor het gat gaas van 3 x 3 gespannen
een schuine helling in de bak
bak verzwaard tegen verplaatsing
Nu is dus het probleem dat het hooi niet zakt en ik ben bang dat het aan het hooi ligt.
Ik heb hooi van eigen land, wat letterlijk met de hand van het land afgehaald wordt, het zit dus niet samengeperst en veel lucht er tussen het is heel lang strengelig hooi met daarbij verschillende kruiden. Ideaal voor shetlanders omdat ze veel moeten kauwen weinig binnen krijgen om het zo te noemen.
Nu ben ik dus bang dat het hooi niet compact genoeg aan elkaar zit en je dus het "ene hapje eruit trekken andere pluk schiet mee" effect niet hebt of zal het komen omdat de strengen te lang zijn.
Wat ik vanochtend dus aantrof was de voorkant van het gaas leeg en zo'n 5 cm verder (op zelfde hoogte dus) waar ze niet meer bij kunnen hooi.
(ze hebben overigens niks te kort gehad want ik had voor als ze het nog niet zouden begrijpen hooi in de schuilstal gegeven.)
Toen ik vanochtend hooi weer naar beneden duwde voor het gaas begonnen ze weer gretig te eten ze weten dus wel hoe het werkt.
Ik baal een beetje en zoek naar een oplossing was namelijk juist zo blij dat ze zelfs samen uit die ene bak aten

Ik heb nu de helling schuiner gezet het hooi echt naar beneden geduwd en er wat boven opgelegd als gewicht straks ga ik kijken of het verbeterd is.
Maar misschien kunnen jullie me helpen met wat tips?
Foto's :