Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:26

Mijn haflinger staat ook volpension.
Dit aangezien ik ook nog een leven naast mijn paard heb wat ook gewoon genoeg tijd kost en het gewoon een goede stal is.
Daarnaast is het maar 5 a 10 minuten fietsen en betaalde ik als ik kijk naar benzinekosten in verhouding net zoveel als een stal waar ik bijna alles zelf heb moeten doen.
Als ik wil mag ik zelf uitmesten, maar het hoeft niet. Mocht hij te weinig/te veel voer krijgen dan meld ik dat en dan wordt het aangepast.
Uitmesten en voeren vind ik niet echt essentieel om een band op te bouwen. Band opbouwen kan ook door gewoon regelmatige omgang met eigen paard (in 99,9% van de gevallen zul je nog altijd zelf je paard poetsen en opzadelen of op een andere manier er mee bezig zijn).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:05

ik heb ze allemaal op volpension staan
simpelweg omdat ik anders geen tijd genoeg heb.
ik maak wel elke dag me paddock schoon en vul de hooinetten maar dat is het dan ook

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:19

Ik sta met mijn verzorgdpaard 'halfpension'. Dat houdt in dat je je paard zelf uit de wei moet halen en dagelijks zelf moet uitmesten en hooi klaar moet zetten. We hebben wel een binnenbak _/-\o_ (geweldig met dit winterse weer :D ). Paard wordt 's ochtends wel in de wei gezet. Je leert hier inderdaad meer van (van uitmesten krijg je ook nog spierballen), maar kan me voorstellen dat wanneer je vijf dagen per week werkt geen zin hebt om ook nog te gaan mesten, dan is volpension een perfecte oplossing.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:22

Niks mis mee toch? Als je niet zo veel tijd hebt lijkt het me juist fijn als alles wordt gedaan!
Ik sta op een stal waar wordt gevoerd, ze worden buitengezet en binnen gehaald en in principe wordt er uitgemest. Echter wordt de staleigenaar ook een dagje ouder dus inmiddels gaan steeds meer mensen zelf uitmesten en help ik hem elke ochtend een handje met wat stallen.

Wat ik wel kwalijk vind (en dat heb ik ook gezien): op stal komen, paard uit stal, 2 tellen poetsen, erop, half uur zwaar aan het werk, eraf, dekentje om en weer weg. En dat op een stal waar de paarden helemaal niet buiten kwamen verder :n

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:49

Onze pony's doen we helemaal zelf, eigen stal / wei etc. Heerlijk.

Mijn paard heb ik in volpension en zelf gedeelte in training staan. Ze wordt compleet verzorgd, voeren, stallen, elke dag buiten/binnen gezet, dekens wisselen, en als ik niet kan wordt ze gemend of gelongeerd.
Waarom? Ik kan het simpelweg allemaal zelf niet meer (fysieke problemen). Als ik eerst moet gaan mesten heb ik geen energie om te rijden of te gaan mennen. Als ik (dagelijks) lang moet staan wachten bij een koude of tochtige stal, paddock of op de wei omdat ze daar op gezet moet worden of weer moet worden afgehaald krijg ik last van mijn lijf. En zo kan ik nog wel wat dingen noemen. Daarom deze oplossing. 't Peerd ziet er stralend uit en de stal waar ze staat is echt heel goed voor ze. Ik heb er lang over gedaan deze beslissing te nemen (wilde zelfs geen paard meer, o.a. hierom) maar omdat ik toch weer heel graag een paard wilde heb ik hiervoor gekozen. Ze krijgt dus alle aandacht en zorg, alleen niet alleen van mezelf. Ik heb beslist niet het idee dat zij eronder lijdt. Ik rij zelf 2x per week, men 1 a 2x per week, ze wordt 1x per week gelongeerd en als ik dus niet zelf men ook 1x per week gemend, en is plm 2 dagen per week vrij, staat elke dag paar uur op paddock of wei.

Dan maar geen paard? Moet er niet aan denken. En als je een bijrijder bent wordt toch ook weer verwacht dat je ernaast nog wat klusjes doet, logisch, maar kom ik mezelf weer tegen. Dus doen we het zo.
En ik heb ondertussen lang genoeg paarden helemaal zelf verzorgd en gedaan om precies te weten hoe het met haar gaat hoor ;)
En ik denk dat ze dus een band met mij heeft, en met de eigenaren van de pensionstal. Niks mis mee lijkt me :D

LouLouB

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:19

Ik sta op een volpension stal waar alles gedaan wordt.
Maar kan niet wachten tot ik in het bezit ben van een auto en een stal kan zoeken waar ik zelf kan mesten en kan bepalen hoeveel ruwvoer ik mijn paard geef!

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:33

Twiggy2008 schreef:
boshuisje schreef:
Nee, ik hoef geen paard alleen voor het rijden... als ik moet kiezen zou ik liever geheel voor het paard zorgen zonder te rijden, alhoewel ik het wel ga missen, dan dat ik alleen rijd zonder de zorgen voor het paard.

Boshuisje, ik ben het helemaal met je eens! Ik zorg ook liever voor mijn paard dan dat ik er alleen maar op rij, als ik zou moeten kiezen. :j
Ik kom trouwens net van mijn paard vandaan. Het was ontzettend koud, maar het zonnetje schijnt heerlijk. Kon weer geen moer doen, omdat de grond keihard was in de bakken, nou ja, het zij zo ;) . Heb mijn paard lekker geknuffeld, gepoetst, aandacht gegeven, stukje over de weg gewandeld en het water en hooi bijgevuld. Is voor mij echt even genieten na een hele hectische week. Het geeft zo'n rust, even lekker buiten bezig zijn met en voor je paard. Alleen dat is al een hele relaxtherapie voor me. :D[ quote

------------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoor het wel eens vaker als ik tegen mensen vertel wat er in mijn vorige bericht staat, waarop
mensen zeggen "je heb mensen met paarden en paarden mensen".
Kan iemand mij vertellen waar ik onder val en wat het verschil is tussen die 2 spreuken?

Ben er eigenlijk nooit op doorgegaan om dat te vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:35

boshuisje schreef:
Ik hoor het wel eens vaker als ik tegen mensen vertel wat er in mijn vorige bericht staat, waarop
Kan iemand mij vertellen waar ik onder val en wat het verschil is tussen die 2 spreuken?

Verschil is dat paardenmensen de paarden(taal en behoeftes) begrijpen (zover mogelijk)
en dat mensen mét paarden niet zo veel begrijpen van paardentaal (wil overgens niet zeggen dat ze niet van hun paard houden)

Zeker met "problemen" zien paardenmensen snel wat het échte probleem is en hoe ze daarop moeten reageren, terwijl iemand mét een paard soms onbedoeld problemen kan ceeeren. (denk aan probleempaarden door het onbedoeld niet correct beleren/begeleiden van het paard)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:43

Citaat:
en kan bepalen hoeveel ruwvoer ik mijn paard geef!

Als je een goede pensionstal hebt luisteren ze naar wat jij belangrijk vindt voor je paard en kijken ze naar je paard wat die nodig heeft. Als daar een verschil in zit, ga je in gesprek en kom je er wel uit, lijkt me. En wil jij bijv 24/7 hooi en je pension houder voert x keer per dag, dan moet je een andere stal zoeken want dan is jouw manier van denken over het voeren blijkbaar anders.
Helaas ken ik ook heel wat mensen die hun paard echt veel en veel te vet voeren, dus tja, kan me heel goed voorstellen dat een pensionhouder met oog voor de paarden heel goed weet wat ze wel en niet krijgen hoor. Vaak zit bij de (goede) pensionhouder meer paardenervaring dan bij de gemiddelde pensionklant :+

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:50

wat een onzin dat de band met je paard zou ontstaan door z'n stal uit te mesten. je haalt meestal terwijl je uitmest dan toch ook je paard uit stal? ik zou het echt met liefde zelf doen, maar ja, op mijn stal wordt er uitgemest en gevoerd. mijn paard weet echt wel het verschil tussen mij en het stalpersoneel hoor ;) ik moet voltijd werken om hem te kunnen onderhouden, dus als ik dan op stal ben vind ik het fijn dat ik al mijn tijd in de omgang van mijn paard kan steken, en dat is echt niet alleen rijden, ik ben meer tijd aan andere dingen kwijt.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:01

superwoman schreef:
boshuisje schreef:

Verschil is dat paardenmensen de paarden(taal en behoeftes) begrijpen (zover mogelijk)
en dat mensen mét paarden niet zo veel begrijpen van paardentaal (wil overgens niet zeggen dat ze niet van hun paard houden)

Zeker met "problemen" zien paardenmensen snel wat het échte probleem is en hoe ze daarop moeten reageren, terwijl iemand mét een paard soms onbedoeld problemen kan ceeeren. (denk aan probleempaarden door het onbedoeld niet correct beleren/begeleiden van het paard)

----------------------------------------------------------------------------

Ok....

Het komt er op neer dat mensen met paarden beginners zijn... want anders begrijp je de paardentaal wel.

Wat ik eigenlijk dacht was dat "mensen met paarden" juist mensen zijn die paarden aan huis hebben staan en "paardenmensen" juist die mensen zijn die hele dagen op de manege vertoeven en fanatiek aan wedstrijden deelnemen.

Nou ja... weer wat geleerd, hahah

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:53

ach mesten vind ik niet erg en als een ander het doet is het toch niet helemaal naar het zin ;)
en vind het wel lekker dat te doen voor of na het rijden kan me paard nog ff uitdampen met zweetdekentje of nog ff lekker rollen ofzo.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:59

Hmm Half pension , maar eigenlijk altijd.
Bij deze "nieuwe" stal je wel een keuze hier in hebt.
Of volpension en zij zetten buiten/binnen/ regelen: voer/stal/vlas.

Of Half pension, en zij zetten alleen buiten en binnen.
Ik regel vlas wel via hun , dit schrijf ik dan op het bord als ik weer een baal nodig heb.
Ook mijn brok vermeld ik.

Gelukkig voeren zij wel zodat niet alle paarden op verschillende tijdstippen worden gevoerd.

Dan is het zo dat de "oude schuur" 140 euro per maand is en 160 bij vol pension.
Nieuwe schuur, 160 per maand, vol pension 180.

Vorige stal: 150 per maand voor mijn pony (helaas ging de boer zo even 70 euro omhoog), daarbij zat voer/stro of vlas/2 binnenbakken, waarvan 1 hele grote en 1 aangrenzende kleine.
Weilanden maar daar mochten ze maar een uurtje in, af en toe langer als het rustig was.
Buitenbak, stapmolen. Zelf stal doen enz.

En ik vind het helemaal niet erg :) Tis iets waarvoor je kiest.
Buiten rijden longeer ik ook, en hij hoeft niet altijd aan het werk onder de vrouw :n
Het moet ook leuk blijven dus dagje rust moet kunnen, VD wil ik weer oppakken.
En een keer een buitenritje proberen op deze stalling want die stalling die ik net als laatste noemde was een rustige buiitenrit not done met Asra.

Maar hier is hij 180graden gedraaid of zo, echt veranderd.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 29-01-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:11

He ik weet dat ik een band met me paard heb.
Laast met het buitenstappen liep ze heerlijk naast me, niet te ver naar voren of naar achteren.

Dit was nadat de kreupelheid grotendeel voorbij was en ze stappend gelukkig weer normaal liep.

Het is gewoon een kwestie van consquent zijn tegenover je paard en soms krijg je ook iets van je paard terug wanner ze onderdanig is.
Edit; goed consenquent zijn tegenover je paard is het allermoeilijkst dat er is.

Met uitmesten breng je geen band op, men paard weet dat ze naar buiten gaat en als ze binnen komt er een schoon stalletje ligt en het zal haar niks uitmaken wie het doet.

Ik sta liever op vol pension gewoon omdat ik dan meer met me paard kan doen en ja af en toe helpen op stal is wel goed voor je.

Ze krijgt genoeg eten en biks.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:30

Mijn paarden staan in volpension. Heb hiervoor gekozen omdat ik studeer en soms gewoon geen tijd heb om elke dag te gaan. In het weekend ben ik bij mijn ouders, 3 uur met de trein, dus kan ik ook niet komen.
Wil niet dat mijn paarden iets te kort komen. Zie het persoonlijk niet als alleen maar rijden... Kan ook uren tutten en spelen met ze, help mee als de stallen uitgemest worden of paarden binnengezet worden als ik er ben. Stond vroeger op een stal waar je zelf binnen, buiten moest zetten en zelf uitmesten en weet dat ik die tijd nu niet meer op kan brengen. Vind het hartstikke leuk om alles zelf te doen, maar wil het beste voor m'n paardjes, en daarom denk ik dat fullpension op dit moment het beste is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:07

Ik heb mijn pony in een kudde op de weide staan,winter en zomer 24/7.
Zelf voer ik bij als ik er ben, hooi krijgen ze bijgevoerd.
Verder mesten wij volgens rooster de weide uit.

Mijn pony heb ik nu bijn 10 maanden. De eerste maanden durfde ik vrijwel niet te rijden, omdat ik nog enorm angstig was na een aantal vervelende ongelukken.
Sommige mensen verklaarden me voor gek dat ik toch een pony had, om te poetsen,longeren,wandelen en sóms even erop te rijden(met bibberende knietjes).
Inmiddels ken ik mijn pony heel goed en weet ik wat ik aan hem heb.
Het enige dat ik nog niet durf is buiten galopperen,maar verder maak ik in mijn eentje weer heerlijke bosritjes met lang teugeltje.

Dus,voor mij is rijden zeer zeker niet zo belangrijk.
Al had ik gisteren in het bos wel even het gevoel van "yes,ik kan weer lekker buiten rijden".

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:21

Volgens mij is er al eens een heel topic geweest over 'mensen met paarden en paarden mensen'.
Voor mij heeft dat niks met wel of niet uitmesten te maken.
Zo zie ik het: een mens met paard vindt eigen ambities belangrijker, is het paard niet (meer) naar wens of kan het bijvoorbeeld niet hoger komen in de wedstrijden terwijl mens dit wel wil, wordt paard gewoon omgeruild. Of, zoals je veel ziet, meisje wordt 18, past nog prima op pony maar omdat ze tussen de paarden moet starten wordt pony omgeruild voor een paard. Zo iemand vind ik echt geen paardenmens!
Een paardenmens zou dit i.m.o. Anders doen: misschien wel een tweede paard aanschaffen maar paard nummer 1 krijgt een fijn pensioen en wordt nooit verkocht. Als er geen geld is voor een tweede paard komt die er niet en krijgt paard nummer 1 gewoon de behandeling en aandacht die hij altijd gehad heeft.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:51

Ik heb mijn pony op een pensionstal staan waar alles wordt gedaan, mesten, 's ochtends buiten zetten en 's avonds binnen, altijd voldoende hooi. Bij ons moet je wel zelf voer kopen voor je paard. Die van mij krijgt alleen hooi, omdat ze van ander voer snel jeuk krijgt. Na het rijden krijgt ze van mij vaak wel wat lekkers; soms een beetje muesli, dan weer een keer een beetje zemelen of een appeltje.

In principe breng ik iedere dag 2 tot 3 uur bij mijn pony door en ze herkent me al van heel ver weg. Dan grazen haar weidemaatjes gewoon door, maar zie ik haar koppie omhoog komen met die lieve gespitste oortjes en dan wandelt ze maar vast naar het hek, omdat ze weet dat ze mee mag en ze dat fantastisch vindt. In die paar uurtjes wordt ze door mij volop geknuffeld en gepoetst en maken we een buitenritje of we rijden eventjes in de bak. Soms gaan we ook lekker een stuk wandelen of gaan we samen spelen in de bak. Ik kom niet alleen om te rijden, ik kom omdat ik heel veel van mijn pony hou.

Tirzah is als tweejarige overgekomen uit Engeland, wat ze daar heeft meegemaakt weet niemand. Daarna heeft ze in Duitsland gestaan en daarna in Friesland, beide eigenaren hadden meerdere paarden, dus daar stond ze lekker met vriendjes op de wei, maar moest ze ook altijd de aandacht delen en waren er vaak dagen dat ze niet uit de wei werd gehaald. Daarom geniet ze er nu met volle teugen van dat ze dagelijks met me mee mag en dat we dan samen iets leuks gaan doen.

Ik vind dat ik mijn pony goed ken en ze kent mij ook zeker weten. Natuurlijk was ik het liefst heel de dag bij haar (in weekenden en vakanties wil dat nog wel eens lukken en als ik dan een hele dag de tijd heb doe ik ook graag klusjes op stal zoals het weiland uitmesten o.i.d.), maar ik heb ook mijn studie om mijn aandacht aan te besteden en daar bovenop moet ik nog werken om mijn pony te onderhouden. Vaak ben ik 's avonds pas om 23:00 thuis van mijn werk. Ik had ook kunnen besluiten om geen pony te nemen en dan was ik iedere dag op tijd thuis voor het eten, maar Tirzah is mijn droom en zij blijft voor de rest van haar leven bij mij. Ik vind dat ze al vaak genoeg van eigenaar is gewisseld en dat ze het verdient om nu vastigheid te krijgen.

Voor mij is het het belangrijkst dat ze gelukkig is. Ik ken haar goed genoeg om te weten hoe ik haar gelukkig moet maken, en ik zie het als mijn verantwoordelijkheid dat mijn pony gelukkig is. Is dat niet het belangrijkst?

Ik heb ook ooit eens op een stoeterij gewerkt waar ik dus juist wel alle klusjes moest doen zoals mesten, voeren, binnen en buiten zetten, naar de stapmolen brengen enz. en daar had ik met geen enkel paard een band.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:01

boshuisje schreef:
Het komt er op neer dat mensen met paarden beginners zijn... want anders begrijp je de paardentaal wel

Nee hoor dat hoeft niet. Er zijn mensen die er gevoel (en "oog") voor hebben of juist niet.
Zo als jij het nu doet overkomen zou paardentaal heel makkelijk zijn, maar dat ben ik niet met je eens. Ik ben zéker geen beginner meer, maar ik weet dat er nog een hoop signalen zijn die ik niet (direct) zie en op reageer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:51

Ik ken zat mensen die al 100 jaar in de paarden zitten en nog niets snappen van de lichaamstaal van paarden. ;) Dus een bepaalde 'ervaring' zegt totaal niets, in mijn ogen.

Nee, het gaat om het vermogen om je daarin te verdiepen, het te leren, het uit te proberen en er echt iets mee te doen. En dat is niet makkelijk. Ik herken ook veel, maar ook heel veel (nog) niet. Daarom zeg ik ook dat ik nog lang niet uitgeleerd ben, ook al hou ik al mijn hele 40-jarige leven van paarden. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:06

Uitgeleerd ben je nooit ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:33

Ik heb jaren alles zelf gedaan. Sóchtends voeren en buiten zetten. S'middags de stallen mesten en rijden. Dan sávonds weer voeren. En de volgende dag weer hetzelfde het hele jaar door. Ik heb dit altijd met heel veel plezier gedaan. Ik vond het heerlijk om alles zelf te doen en te regelen.
Ik wist dan precies wat er met mijn paarden gebeurde.

Ik heb door omstandigheden een andere stal moeten zoeken. En mijn paarden staan nu op een hele luxe accomodatie waar alles word gedaan. En heb er in het begin heeeel erg aan moeten wennen. Ik gaf de hele verzorging uit handen. Ik vond het doodeng stel dat er iets niet goed ging, dat ze te weinig ruwvoer krijgen enz enz enz. '

Ik sta er nu 4 maanden en begin er nu een beetje aan te wennen dat ik alleen maar hoe te komen om hun aandacht en beweging te geven. En vaak is het ook wel lekker als je eens wat minder tijd hebt. Maar toch vind ik de hele verantwoording veel fijner.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:27

Even een toevoeging van mijn post een paar pagina's terug:

Ik sta dan wel op volpension, maar bepaal zelf de hoeveelheid hard en ruwvoer.

Ik mest trouwens wel 1x in de week (soms meer) alle 30 stalen uit samen met de bedrijfsleider

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:18

Junia schreef:
Uitgeleerd ben je nooit ;)

Dat ben ik helemaal met je eens, maar mijn ervaring is dat een hoop mensen die al tig jaar paarden hebben en houden, vaak stronteigenwijs zijn en voor weinig dingen open staan. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:23

Wij hebben ons paard in volpension staan, anders is het niet te combineren met werk, gezin en sociale verplichtingen. Mijn man kent ons paard van veulen af aan, paard is nu 19. Denk dat 'ie hem onderhand wel kent ;) . Ik rij hem nu ook zo'n 5 jaar, en ben hem juist echt pas goed gaan begrijpen sinds we op deze stal staan, omdat we echt alle tijd die we aan het paard kunnen besteden alleen maar hoeven te poetsen en te rijden (ipv ook nog mesten, paard uit de wei halen, voeren etc etc). Ik vind het fijn dat alles zo goed geregeld is.